Lounès Matoub, Amazigh always on fire!

Gestart door Qanouch_d_Banouch, 06/11/2002 om 22:03:43

Qanouch_d_Banouch

In 25 juni 1998 werd Lounès Matoub op een laffe manier in zijn geboorteland vermoord. Hij zei ooit “ik weet dat ik op zekere dag in de handen van moordenaars zal vallen, maar ik verkies te sterven tussen mijn volk.”. De muziek was zijn wapen. Hij heeft het aangedurfd de machthebbers te weerstaan door de zaak van Imazighen te verdedigen en op te komen tegen de wet op de Arabisering. Hij trok heftig van leer tegen het integrisme dat, volgens hem, "sterren tegen de vlakte maait". Lounès herinnert er ons aan dat je voor de vrijheid een grote prijs moet betalen: je moet er elke dag opnieuw voor strijden. Hij heeft gehandeld in overeenstemming met zijn diepste overtuiging, en niet volgens wat hem het beste uitkwam.Wie zo duidelijk zijn stem verheft kan men de mond niet snoeren. "Zelfs als ze me doden zullen ze me nog niet doen zwijgen.
Lounès Matoub mag niet vergeten worden, hij is een van de bekendste figuren in de geschiedenis van Imazighen ooit.
Nu het is 3 jaar geleden toen Lounnes door extremisten vermoord is, betekent deze man iets over ons als Imazighen maar ook als naar vrijheid stervenden?
Voor meer informatie over Lounnes Matoub, ga naar Lounnes Matoub foundation.

amedhjaz

#1
Azul ayethma/souyethma,

Mogen zijn daden niet onopvallend aan ons voorbij zijn gegaan. En niet alleen zijn daden, maar van al die andere martelaren.

Tanemmirt.

Bokous

#2
Azul,
Inderdaad, moeten we deze man niet vergeten. Lounes Matoub is het symbool voor de strijd van Imazighen voor gelijke rechten. Een voorbeeld van een echte amazigh.
Lounes, je blijft in ons harten voorgoed aanwezig!
 
Tanmmirt
Artista n Florido

abrid

#3