Ayt IZNASSEN noemen zich geen RIFFIES

Gestart door Iznassen, 19/10/2006 om 11:17:29

Rebellious

Citaat van: Iznassen op 02/11/2006 om 08:54:21
Citaat van: RifRebel op 27/10/2006 om 20:40:24
Citaat van: Iznassen op 20/10/2006 om 13:49:44
Citaat van: Dora op 20/10/2006 om 13:47:05
ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.

want niet velen weten dit, maar de steden Wahrane en Tlemcen in Algerije zijn ook 99% van znassna bevolking samengesteld.

Wahran en Tlemcen hebben niks met Iznassen te maken, ze behoren wel Tot Zenata -Imazighen net als de Riffijnen. Sterker nog, in vele kaarten, begint Rifgebergte van Tanger tot aan Wahran. In noord-west algerije heb je veel Algerijnse Riffijnen, ze heten ichenwiyen of zoiets. Nee, ik bedoel niet de Ichawiyen van het noord-oosten.

Jij bent grappig. Als in vele kaarten de rif zich uitstrekte van tanger tot aan wahrane, wil je dan zeggen dat de Iznassen berbers zich hadden onderworpen aan de grote overmacht van riffijnse stammen? whahahaha. ga ga alsjeblieft. Voor zover ik weet is er nooit een oorlog geweest tussen Znassna stammen en de stammen van rif. Znassna stammen waar ik wel behoorlijk over weet, namen veel deel in de algerijnse verzet tegen de franse bezetter.

zo was bijvoorbeeld de grootste gedeelte van de troepen van de grote Abdelkader van Algerije (emir Abdelkader) znassna stammen. Ze kwamen bij Ain Reggada dichtbij Berkane met hun paarden om uit te rusten en trokken vervolgens weer Algerije in om de fransen een kopje kleiner te maken.

Ten eerste respecteer ik Iznassen als jij, die bewust zijn van hun ID.
Maar je mag best inhoudelijk reageren beste Aznasi. Ik heb het gehad over Ichnawiyen, dat zijn Imazighen die een Rif dialect spreken en wonen ten westen van Wahran en omgeving, dus noordwesten van Algerije. Zij noemen zich Ichnawiyen en geen Iznassen, en daar ging de discussie over.

Azul

Iznassen

Citaat van: RifRebel op 05/11/2006 om 20:55:17
Citaat van: Iznassen op 02/11/2006 om 08:54:21
Citaat van: RifRebel op 27/10/2006 om 20:40:24
Citaat van: Iznassen op 20/10/2006 om 13:49:44
Citaat van: Dora op 20/10/2006 om 13:47:05
ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.

want niet velen weten dit, maar de steden Wahrane en Tlemcen in Algerije zijn ook 99% van znassna bevolking samengesteld.

Wahran en Tlemcen hebben niks met Iznassen te maken, ze behoren wel Tot Zenata -Imazighen net als de Riffijnen. Sterker nog, in vele kaarten, begint Rifgebergte van Tanger tot aan Wahran. In noord-west algerije heb je veel Algerijnse Riffijnen, ze heten ichenwiyen of zoiets. Nee, ik bedoel niet de Ichawiyen van het noord-oosten.

Jij bent grappig. Als in vele kaarten de rif zich uitstrekte van tanger tot aan wahrane, wil je dan zeggen dat de Iznassen berbers zich hadden onderworpen aan de grote overmacht van riffijnse stammen? whahahaha. ga ga alsjeblieft. Voor zover ik weet is er nooit een oorlog geweest tussen Znassna stammen en de stammen van rif. Znassna stammen waar ik wel behoorlijk over weet, namen veel deel in de algerijnse verzet tegen de franse bezetter.

zo was bijvoorbeeld de grootste gedeelte van de troepen van de grote Abdelkader van Algerije (emir Abdelkader) znassna stammen. Ze kwamen bij Ain Reggada dichtbij Berkane met hun paarden om uit te rusten en trokken vervolgens weer Algerije in om de fransen een kopje kleiner te maken.

Ten eerste respecteer ik Iznassen als jij, die bewust zijn van hun ID.
Maar je mag best inhoudelijk reageren beste Aznasi. Ik heb het gehad over Ichnawiyen, dat zijn Imazighen die een Rif dialect spreken en wonen ten westen van Wahran en omgeving, dus noordwesten van Algerije. Zij noemen zich Ichnawiyen en geen Iznassen, en daar ging de discussie over.

Azul

Ik heb nooit van Ichnawuyen gehoord, maar ik ken wel mensen in wahrane die dezelfde znassna berbertaal als mensen in ahfir oujda en berkane spreken. dus ik denk eerder dat jij die bedoelt. en die mensen spreken eerder de znassna dialect dan de rif dialect. maar omdat de znassna dialect onder tarifit hoort omdat de verschillen miniem zijn, spreken we nu eigenlijk over peanuts. :D

dus je mag ze van mij part riffijnen noemen, maar het zijn znassna sprekenden. ze hebben exact dezelfde berberse woorden als de znassna

Mauri

Citaat van: Iznassen op 06/11/2006 om 10:31:19

Ik heb nooit van Ichnawuyen gehoord, maar ik ken wel mensen in wahrane die dezelfde znassna berbertaal als mensen in ahfir oujda en berkane spreken. dus ik denk eerder dat jij die bedoelt. en die mensen spreken eerder de znassna dialect dan de rif dialect. maar omdat de znassna dialect onder tarifit hoort omdat de verschillen miniem zijn, spreken we nu eigenlijk over peanuts. :D

dus je mag ze van mij part riffijnen noemen, maar het zijn znassna sprekenden. ze hebben exact dezelfde berberse woorden als de znassna

Azul

Wat een onzin ben je hier aan het uitkramen! (op dit hele topic trouwens)

ichanwiyen ook genoemd chenwa hun gebied ligt meer in het westen van algiers (hoofstad) hun thuis gebied is omgeving Tipaza en cherchel en zijn helemaal niet verwant aan znassnia in die zin die jij hier sugereert. ze vormen zelf hun aparte taalgroep netals andere in algerije (aures, kabylie, mzab, touareg en chenwa).

je zegt dat in wahran znassnia wordt gesproken?? volgens mij draaf je door. Wahran daar spreken ze gewoon arabisch (el wahrania) en als daar berbers wordt gesproken dan is het alleen thmazight van arif en dat komt uit overblijfselen van nazaten van riffijnse emmigranten (er waren daar meer dan 400 000 riffijnen voor 1975) vooral uit omgeving beni ensar, Farkhana (en andere gebieden uit arif) en ze vormen nog steeds een meerderheid in sommige wijken in Wahran en in kleine dorpjes in de omgeving (Sidi Rais, 3yun turk, landalus, bosfir, ect..)

er wordt wel een variant van znassnia in algerije gesproken en dat gebied ligt ietsje net over de grens in de nedrouma regio. dus niet in Wahran.

trouwens znassnia is bijna dood, het wordt haast alleen door ouderen tussen elkaar gesproken en nauwelijks door de jeugd. zoals berkan is voor 90% gearabiseerd. de enige die daar berbers spreken zijn ichebdanen (irifiyen).

Hey vriend , ik denk dat die pestpartijen en die moppen door oujadas over jullie hun resultaat hebben bereikt en de meeste znassniyin noemen zich arabier laat staan znassni of rifi ;)

ps: ik denk dat znassnia gekoppeld wordt aan thmazight van arif om het meer in leven te houden, want offcieel is het dood en je kan niet eens over znassnia spreken als er 90% van hun al gearabiseerd zijn en zichzelf arabier noemen.

abrid

Ik weet ook niet waar tawmat Iznassen zijn informatie vandaan heeft. Ik heb iets uit het boek van David M. Hart. (die heeft het weer uit informatie van Ibn Khaldun).

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.0

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Mischien dat hij in de war was met die  nedrouma regio.

Aqadi

Iznassen

Citaat van: abrid op 06/11/2006 om 14:41:45
Ik weet ook niet waar tawmat Iznassen zijn informatie vandaan heeft. Ik heb iets uit het boek van David M. Hart. (die heeft het weer uit informatie van Ibn Khaldun).

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Aqadi

ze zijn ook broeders, klopt.

wat is nedroema?

abrid

Citaat van: Iznassen op 08/11/2006 om 09:45:18
Citaat van: abrid op 06/11/2006 om 14:41:45

Aqadi

ze zijn ook broeders, klopt.

wat is nedroema?

Zoals Mauri zegt ligt dat ten zuiden van Wahran(Oran).

"er wordt wel een variant van znassnia in algerije gesproken en dat gebied ligt ietsje net over de grens in de nedrouma regio. dus niet in Wahran" tekst Mauri

Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: Hadou op 24/10/2006 om 21:36:06
Citaat van: Aït Imzwarn op 24/10/2006 om 15:51:46
What you call "Iznassen" is a word referring to Zenata confederation, isn't it?
I don t know man.
Maybe someone else can help you.
I am not so expert on the history of Imazighen.

Abrid, Izwan and others  known a lot of our History.
I will write them for your answer.

I hope you will hear from them soon.

Edit:
Izwan answerd me:
He also doesn't know for shure.
He has some information for us:
Izwan writed me:
An writer and historic investigator Ahmed Attahiri writed in his books , that Iznassen are th esons of Nafzawa. See the map .

http://img239.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0616kg.jpg
verder uitleg van deze kaart.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5741.msg211393#msg211393
Rif old districts

Afra fellak Hadou,

First and foremost, thanks for your precious help, it helps to clearly understand the subject, hence to avoid confusion. So, tanmirt nk igma !
I 'll have a closer eye to the links you mentioned above with the help of tagwmat n'Izwan d'Abrid.

Now that I get the content of the topic with accuracy, I'm able to share my knowledge about it, humble knowledge that I'd like to  sharpen a posteriori.

Hadou

afra Felak Amzuaru,

Thank you for your comments.

I can only translate you the fact of the Language Taznast. Like our brother Mauri conculded.
The young generation Izanssen don't talk it any more in theire terotories. They lost theure language and the variant of the Tariefiet language to Arabic ( darija).
Only the old people still speak proudly Taznast.
The young generation ( generaly) are shaming to talk Taznast. They aprease Darija above Tamazight.
You know what they say:: ''Arabic is the most beatifull language in teh world '' .. ( kiddin)

Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: Iznassen op 02/11/2006 om 09:12:17
Citaat van: Aït Imzwarn op 24/10/2006 om 15:51:46
Citaat van: Hadou op 20/10/2006 om 18:16:18
Citaat van: Aït Imzwarn op 20/10/2006 om 14:17:57
Afra fellawn,

I can only get "Ayt Iznassen" from the title. :-(
I can't really figure out what's been said but - as I am hooked on tribal&territory stuffs - I would like to ask for a piece of info; the following:

How would one delimit the territory populated by Aït Iznassen? (from where to where? bounded by which mountain...)

Advanced thanks for your help!
Afra Felawen,
The topic starter ''Iznassi'' said that The Iznassen tribe do not count theire slefs to Rif tribes.
Aith ( beni) Iznassen are Amazigh tribe , that speak also the language like The Northeren Moroccans Rifs. ( little bit diference in some words and accent).

The Iznassen are setteld between Taza, Berkane, Assa3idiya, East Morocco til Figuig, to the wester terroteries of Algeria , like Oran , Tilimsan and other Citys and villages.

Geografly claims Iznassen that they don't belong to Rif region.
Language:
Some of the Riffies are saying that : the language is Tarifiet so they also are Rifis.

My opinion:
We are al Imazighen, we got to love each other and we must form an Union.

regards.

Afra fellak a Hadou!

Thanks a lot for your help. I won't enter into the debate of knowing if Ait Iznassen must be considered as Irrifiynn or not. It is shaped as a geography vs history  debate, and requires time references.

What you call "Iznassen" is a word referring to Zenata confederation, isn't it?

Yes. Iznassen are called also the children of the Zenata imazighen.

But according to other information the rif population is also linked with the zenata imazighen. And also cities in Algeria as Wahrane, Tlemcen etc.

From my information after lots of research is that when the great Kahina lost the battle against arabs. A lots of her Zenata tribes which lived in the Aures Mountains (east of Algiers) fleed that region and moved to the wests. A lots of them went to live in the mountains in East Morocco and Western Algeria. The Iznassen tribe is also related with this movement apparently. The rif region has grouped very well there linguistic and cultural comparitions between the tribes. I think that the Iznassen tribes could do also with North East Region of Morocco. Because the dialects of people of Berkane Ahfir, Saidia Oujda Jerada up to Figuig can be counted as a Znassna dialect.

Afra fellak Iznassen,

Thanks to you for taking some time to point the direction of the topic, and delivering the results of your explorations.

This topic is interesting in many respects: it reminds to all of us that there is still a fog to dissipate in order to find back our History.

-------

ERRATUM (edited on nov 11th)

Despite you clearly formulated the topic, I misunderstood it as I had made a confusion between "Zenata" and "Zenaga". Sorry for that, I lack some sleep these days.

Nevertheless, as the subject is very interesting, I'm dedicated to provide you with a few resources - written in french - about Zenata (Zénètes) that I had downloaded a while ago. Next monday shall be a good deadline.

Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: Hadou op 08/11/2006 om 17:56:05
afra Felak Amzuaru,

Thank you for your comments.

I can only translate you the fact of the Language Taznast. Like our brother Mauri conculded.
The young generation Izanssen don't talk it any more in theire terotories. They lost theure language and the variant of the Tariefiet language to Arabic ( darija).
Only the old people still speak proudly Taznast.
The young generation ( generaly) are shaming to talk Taznast. They aprease Darija above Tamazight.
You know what they say:: ''Arabic is the most beatifull language in teh world '' .. ( kiddin)

Tanmirt nk Hadou!

I didn't know about this specific matter but I think that this is a process who can be generalised to the whole Morocco except the most hidden regions of Atlas, Rif and Sahara (akkal n'Ait Twarga).
You know why? Simply because the moroccan "system" (makhzn) has started a long ago a process of marginalization of every single thing related to Imazighen.
There are whole regions where the government hasn't given a single dirham for education, infrastructures, work...so people are forced to stay at the society's margin...and if they want to ask for a job etc they willy nilly got to speak darija.

Darija is nothing to me: I speak it  well for having wandered within Casablanca with my blokes when younger, but Tamazight is far above as a language.
Our ancestors already used it at a time they received the bothering visits of Romans, Greeks, Phenicians...So how can one drop off Tamazight language for a vulgarity such as darija?!!?
Tamazight, is one of the proto-languages of African-Asian father language, along with proto-Egyptian. It means that Tamazight is a gift of the utmost and oldest Fathers of Humanity. Darija is nothing but a crap if one dares the comparison. :-D

We've all been given a privilege at birth: a Tamazight derivated language as mother tongue. So we've got to maintain it by DUTY.

Of course, it's easier for us in Europe to protect from the arab-focused society, that's why we must help our cousins in Morocco to liberate from this daily marginilisation.

Hadou

Afra Fellak Amezuaru:

Thank you for  your contribution. I readed your declaration and explanation with a lot of attention . I am agreed and I am glad that you are informed as well.
My question is :I you if you want tell more there concerning. Especially how the atlas tribes and culture in each other sits. How the Atlas Imazighen formerly did matter, their wisdoms, scientists and everything. Ibn Tumart is one  of Atlas greatmen. also The Muahidien dynasty etc.. What concerns me is that :  I have  not deepende in the history of Imazighen. In Morocco they only theached us , the splendid history concerning the king realms which descended of Arabs. And concerning the Arab dynasties.
I am also thinking, that Imazighen lost theire language in The Andalus ages.
In that ages , people where one nation. A great Muslim nation. With a lot of freedom and possibilatys. The Imazighen where involved with that new world. That is why they had to use Arabis as central language. In Andalus there lived Spanish, Arabs, Jews and other races.
And Arab language was the common factor. That is why Arab is beeing exploded in our counry and north Africa.

My concern is that Imazighen are not proud of theire culture, history , language, theire countrys ( land) and theire people.  we have to change this. We have to put that love of Tamazight back to our people. That how we can build our nations like before.

sabahutr

berkane zijn gewoon pure berberen toch? maar spreken arabisch

Dora

Citaat van: sabahutr op 13/11/2006 om 13:49:32

berbers ja..als je goed luisterd naar het darija van shab oujda en berkan dan zie je dat er veel tamazight in gesproken wordt...beetje algerijnse style.

persoonlijk vind ik dat het leukste darija..heb een hekel aan het darija van tetouan/tanger...te bekakt naar mijn gevoel.

maar goed daar ging de topic niet over..*sorry*

sabahutr

ik kan gewoon sommige mensen die uit berkane komen die praten puur berbers

Iznassen

Citaat van: Dora op 13/11/2006 om 15:09:47
Citaat van: sabahutr op 13/11/2006 om 13:49:32

berbers ja..als je goed luisterd naar het darija van shab oujda en berkan dan zie je dat er veel tamazight in gesproken wordt...beetje algerijnse style.

persoonlijk vind ik dat het leukste darija..heb een hekel aan het darija van tetouan/tanger...te bekakt naar mijn gevoel.

maar goed daar ging de topic niet over..*sorry*

klopt, bijvoorbeeld een goed leuke voorbeeld is

" bella3 el bab"

bella3 is berbers van sluit.
Dus sluit de deur, of doe de deur dicht

mensen in Rabat en Casa zeggen

Sedd el bab