Ayt IZNASSEN noemen zich geen RIFFIES

Gestart door Iznassen, 19/10/2006 om 11:17:29

Y.assine

Het verleden bewijst hoe snel ik verleidt wordt om een discussie, meestal een conflict, aan te gaan... Sorry!

(Offline)

Citaat van: Kingyassin op 19/10/2006 om 19:39:10
Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 14:44:14
Hij heeft geen enkel recht om dat te doen. Nog te denken dat dit "amazigh.nl" moet zijn. Amazigh = vrijheid.

Ik ben ervoor dat een moderator ingrijpt, maar alleen indien er gescheld en andere denegrerende zaken worden gezegd door de leden.

Ik ben correct gebleven in mijn taal, dus hij had niet het recht om in te grijpen en zijn mening erover te geven als moderator.

Heeft ie wel. Het is  niet jouw forum, en ook niet jouw eigendom en mede daarom ben jij niet degene om hierover te oordelen.

Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 14:44:14
of willen we naar een amazigh .nl dat gelijk is aan censuur?? een soort censuur zoals in de tijd van Hassan II.

Dat is verre wat de amazigh leden willen. Laat mensen vrij aan het woord en grijp pas in indien er gescheld of racistische leuzen worden geroepen

Spreek voor jezelf.
kbegrijp deze heisa niet?
zie niet wat hij verkeeerd zei of doet..
of is het omdat hij ontkent dadt ie een ariffie is, en kingyassin ziet zen kansen schoon om de heilige boontje te zijn, BAH!!!! je voelt je wel vaker geroepen om mensen ze3ma op hun plaatsje te zetten...GET A LIFE!!! en veeg de slijm bij je weg..want ik walg er van iexxxxxxxx

Y.assine


Samir!

Citaat van: Kingyassin op 19/10/2006 om 19:43:50
Het verleden bewijst hoe snel ik verleidt wordt om een discussie, meestal een conflict, aan te gaan... Sorry!

Ma3lic joh, meestal heb je wel zinvolle reacties en topics.

Iznassen

Citaat van: Hadou op 19/10/2006 om 17:51:58
Het klopt wel wat Aznassi zegt :
Iznassen beschouwen of rekenen zich niet als/ tot Irifiyen.
Maar de taal is het zelfde.


Die gasten willen maar niet luisteren.

Kijk de znassentaal is een beetje anders van de normale riftaal. Maar linguistisch is het gegroepeerd onder het "tarifit" .

Maar de Iznassen groep noemen zich geen riffijnen. En de mensen kunnen hoog en laag springen maar de mensen noemen zich geen riffijnen. Ik ga vaak naar mn familie en spreek met ouderen en noem maar op. Niemand die zich riffijn noemt en het was zelfs zo dat niemand zich ook met riffijnen vroeger ging mengen. Ze trouwden binnen de verschillende fracties van de Znassna.

Ik begrijp niet waarom sommige verplicht iemand willen rekenen tot een groep terwijl ze daar niet bij horen.

Vlamingen horen ook linguistisch bij de nederlandse taal. Maar het zijn geen nederlanders. probeer een vlaming maar te overtuigen dat ie een nederlander is. Als je dat hebt gedaan, dan wens ik je succes om een znassni te overtuigen dat ie een riffie is. Want berbers zijn koppiger dan vlamingen, dus ik wens je zekerrrrrr veel success :D

Iznassen

#20
Citaat van: Kingyassin op 19/10/2006 om 19:39:10
Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 14:44:14
Hij heeft geen enkel recht om dat te doen. Nog te denken dat dit "amazigh.nl" moet zijn. Amazigh = vrijheid.

Ik ben ervoor dat een moderator ingrijpt, maar alleen indien er gescheld en andere denegrerende zaken worden gezegd door de leden.

Ik ben correct gebleven in mijn taal, dus hij had niet het recht om in te grijpen en zijn mening erover te geven als moderator.

Heeft ie wel. Het is  niet jouw forum, en ook niet jouw eigendom en mede daarom ben jij niet degene om hierover te oordelen.

Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 14:44:14
of willen we naar een amazigh .nl dat gelijk is aan censuur?? een soort censuur zoals in de tijd van Hassan II.

Dat is verre wat de amazigh leden willen. Laat mensen vrij aan het woord en grijp pas in indien er gescheld of racistische leuzen worden geroepen

Spreek voor jezelf.

ik laat het allemaal zitten. ramadan fokt me nog meer op zo :D

Dora

ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.

Iznassen

#22
Citaat van: Dora op 20/10/2006 om 13:47:05
ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.


vind ik ook, alleen heb ik het hier niet over mezelf. ik heb het over de Iznassen bevolking en die voelen zich geen riffijnen. maar dat is ook normaal, want het gebied is groot. Het gebied is groter dan het gebied van de vlamingen en nederlanders. En die voelen zich niet verwant. laat staan de Znassna met Riffijnen. We hebben het hier over een streek die groter is dan heel vlaanderen

want niet velen weten dit, maar de steden Wahrane en Tlemcen in Algerije zijn ook 99% van znassna bevolking samengesteld.

Dora

Citaat van: Iznassen op 20/10/2006 om 13:49:44
Citaat van: Dora op 20/10/2006 om 13:47:05
ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.


vind ik ook, alleen heb ik het hier niet over mezelf. ik heb het over de Iznassen bevolking en die voelen zich geen riffijnen. maar dat is ook normaal, want het gebied is groot. Het gebied is groter dan het gebied van de vlamingen en nederlanders. En die voelen zich niet verwant. laat staan de Znassna met Riffijnen. We hebben het hier over een streek die groter is dan heel vlaanderen

znassen komen toch uit berkan, ahfir, oujda, figuig...en waarschijnlijk nog andere plaatsen.

is het niet zo dat dat gewoon als de rif wordt gezien (al zijn er in oujda natuurlijk niet echt veel bergen te bekennen) men heeft het over de rif gebergte maar dat is maar een deel van de rif. zo heb je de atlas gebergte en de sous...maar ook daar zijn steden zonder bergen die wel tot die "gebergtes" behoren.

iznassen hebben trouwens veel woordjes gemeen met de iqzenayen (ik dus :)  )...
zo was papa naar figuig om zich in te laten graven > blijkt gezond te zijn ofzo.
maar hij gaf aan dat het tmazight verdomd veel op de onze lijkt. zo heb ik ook de amazighlid figuigya betrapt op woorden die wij ook gebruiken :)...

of zou dat zijn omdat wij uit oujda komen?

Camaron'N'IstIgliwa

#24
Afra fellawn,

I can only get "Ayt Iznassen" from the title. :-(
I can't really figure out what's been said but - as I am hooked on tribal&territory stuffs - I would like to ask for a piece of info; the following:

How would one delimit the territory populated by Aït Iznassen? (from where to where? bounded by which mountain...)

Advanced thanks for your help!

Bades

de term Riffijn klopt eigelijk sowieso niet.

het is een term die de arradieren gaven aan de Imazighen in het Noorden. ariffi betekent namelijk: plattelands bewoner. rif= platteland.

dat geld ook voor shlouh & kabyle.



we zijn allemaal Imazighen.

Hadou

Citaat van: Aït Imzwarn op 20/10/2006 om 14:17:57
Afra fellawn,

I can only get "Ayt Iznassen" from the title. :-(
I can't really figure out what's been said but - as I am hooked on tribal&territory stuffs - I would like to ask for a piece of info; the following:

How would one delimit the territory populated by Aït Iznassen? (from where to where? bounded by which mountain...)

Advanced thanks for your help!
Afra Felawen,
The topic starter ''Iznassi'' said that The Iznassen tribe do not count theire slefs to Rif tribes.
Aith ( beni) Iznassen are Amazigh tribe , that speak also the language like The Northeren Moroccans Rifs. ( little bit diference in some words and accent).

The Iznassen are setteld between Taza, Berkane, Assa3idiya, East Morocco til Figuig, to the wester terroteries of Algeria , like Oran , Tilimsan and other Citys and villages.

Geografly claims Iznassen that they don't belong to Rif region.
Language:
Some of the Riffies are saying that : the language is Tarifiet so they also are Rifis.

My opinion:
We are al Imazighen, we got to love each other and we must form an Union.

regards.

ayned_m

#27
Citaat van: amghari op 20/10/2006 om 16:04:08
Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 20/10/2006 om 15:59:50
de term Riffijn klopt eigelijk sowieso niet.

het is een term die de arradieren gaven aan de Imazighen in het Noorden. ariffi betekent namelijk: plattelands bewoner. rif= platteland.

dat geld ook voor shlouh & kabyle.



we zijn allemaal Imazighen.


Aradieren? Hhahahah! Je hebt Shlouh=tent, Kabyle is een berbers woord, komt van Taqbilt wat weer dorp in het Tamazight betekent...En hoe zit het met Souss? Souss is net als Rif een naam voor een streek..In Tunesië heb je nl ook Sousse. Wat betekent het woord Souss? Niemand weet waar dat van vandaan komt, misschien Frans voor "onder" ?

azul amghari

kabyle betekende geen dorp. kabyle is franse in het tamazight is het leqbayle of leqwayel en dat is meervood van taqbilt .
Taqbilt is veel groter dan dorp . neem bijvoorbeeld  taqbilt n temsamen , hoeveel dorpen houdt in ?  je kunt zeggen dat taqbilt is een federatie van veel dorpen.
azul
ayned

Botermes

Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 11:17:29
Het zijn imazighen en ze kunnen verwant zijn aan rif mensen, maar zeg eens eerlijk mensen. Het is toch heel logisch dat deze groep imazighen zich geen riffi of riffia noemen. Omdat de gebergte waarin ze leven en vandaan komen geen Rifgebergte heet. Ze heten de Iznassen Mountains en starten na de rivier Moulouya tussen Nador en Berkane en gaan zo verder tot aan de Algerijnse grens in.

Een rifmens is iemand die van het rifgebergte komt

en een Iznassni is iemand die van het Iznassen gebergte komt.

ik begrijp soms mensen niet die zeggen dat Znassna riffies zijn. DAT IS FOUT.

hun grond heet geen rif.

Rifgebergte gaan niet meer door en de rivier Moulouya is de scheiding tussen het Rifgebergte en de Znassen gebergte.

Maar goed ze zijn verwant maar komen niet uitdezelfde geografische oord. Vandaar dat de stelling dat Iznassen mensen riffies zijn verkeerd is
Voel je je ook niet op geen enkele manier verwant ? Ik wist tot een jaar geleden niet eens dat Iznassen bestonden ? IK dacht dat het gewoon Igzenayen waren maar dan anders geschreven.

Bades

jij beweert nu wel dat kabyle een tamazight woord is voor stam. maar het is even wel een arabisch woord.....