Hoofdmenu

cheb Hasni

Gestart door Masja, 10/04/2004 om 21:27:56

Masja

Cheb Hasni?

Idir

CiteerCheb Hasni?

:-/ wat is er mis mee?

allasian

#2
Maakt goeie muziek,alleen ik versta hem niet.En ik zie geen enkele reden waarom er hier op amazigh.nl een discussie over hem moet beginnen.
Dan kun je net zo goed hier een topic beginnen over Marylin Manson of zo.

Dora

#3
maakt zeker goeie muziek..en ik versta hem :)....

maar goed, ik zie dat er een vraagteken staat. dus misschien wil ze wat vragen....

Isefrawen

#4


Steengoed artiest, hij heeft met vele Imazighen uit Kabylie samengewerkt, Matoub Lounes was een van zijn beste vrienden!!

helaas is hij door een stel behaarde extremistische apen (diezelfde apen die honderden Imazighen in Kbylie hebben vermoord) neergeknald tijdens een optreden.

miss_tisso

#5
CHEB HASNI is de marokkaanse 2PAC
THALLAS

Isefrawen

#6

CiteerCHEB HASNI is de marokkaanse 2PAC
THALLAS

ahum Hasni is niet "Marokkaans"!!
maar ... ahum ... dat land rechts er naast... ik krijg de naam niet over mijn tong heen

Tamza

#7

CiteerCHEB HASNI is de marokkaanse 2PAC
THALLAS

En jij bent de Marokkaanse Lil' Kim?

Thuglife b*tches.

Ait_touzini

#8
Azul,
Voor Cheb Hasni kunnen wij alleen maar goede woorden doen.

Cheb Hasni werd geboren op 1 Februari 1968 in Oran, noord-west Algerije.  Op zijn 18e had hij zijn doorbraak  met Cheba Zahouania (Rai-Zangeres) in 1987.

Sindsdien begon hij succesvoller te worden. Hij zong over vrijheid, drugs en drank.
Sindsdien is, zijn lied Matoub Lounes het symbool van vrijheid en het verzet tegen de onderdrukking.
Ook zijn beste vriend was een amazigh. Ik hoorde ook dat hij Riffijnse vrienden had.
(Er wonen veel Imazighen in Oran met name Irifiyan die daar in begin/midden jaren 90 hebben gevestigd)
Ook was hij voorstander van gelijke rechten. Hij vond dus ook dat de onderdrukking tegen Imazighen moet stoppen.
Dat werd hem door moslim fundamentalisten zeer kwalijk genomen.

Op 24 September werd hij voor zijn huis neer geschoten door een extremist.
Cheb Hasni wordt nog steeds zeer gewaardeerd door de Imazighen.  En zijn muziek blijft mooi. Ik versta niet alles maar wel genoeg om te begrijpen waar het over gaat.
Hij is de enige Rai Zanger die ik mag, de rest kan me gestolen worden.

A dwenni nta