de marokaan als boxbal van de maatschapij

Gestart door SAMADIE, 18/09/2006 om 21:53:10

noor.x

Goedemiddag,

In Nederland wonen bijna een miljoen moslims. De autochtone bevolking kenmerkt ons dan toch vaak als: die teruggetrokken mannen en vrouwen met lange gewaden, mutsjes en hoofddoeken. Vroeger werden we nauwelijks bekeken, maar ze verwachten nu onze loyaliteit. En dan de kinderen. Eerst dacht half Nederland dat elke jonge allochtoon uit was op je tasje of, erger nog, je dochter. Nu denkt men meteen aan aanslagen. Behalve natuurlijk bij de buurvrouw, die aardige meneer uit de oosterse winkel, die schattige Marokkaanse kapster, die aardige Marokkaanse leraar wiskunde op school, of dat behulpzame Marokkaanse meisje in de apotheek. De autochtone bevolking weet dus dat er zoiets bestaat als een ‘goede marokkaan’; maar wordt tegelijkertijd overspoelt door mediaberichten en vooroordelen.

Er zijn steeds meer hoger opgeleide marokkaanse jongeren, alleen gaat het veel te langzaam en lopen we bijv. nog steeds achter op de Turken. Hoe kan het toch dat zij steeds uit de media aandacht weten te blijven en wij marokkanen inderdaad altijd de boksbal zijn. Er zijn zeker rotte appels te vinden onder ons, maar dat is bij elke bevolkingsgroep zo, dus mijn vraag is: wat doen wij verkeerd, of wat moeten wij veranderen om ons imago op te krikken. Heeft het met mentaliteit te maken? Ik denk het wel. Zal het generatie na generatie verbeteren? Dat denk ik ook. Mijn angst daarbij is dan weer dat onze cultuur, onze normen en waarden, ons geloof in het gedring komt. We zullen dus een balans moeten vinden tussen enerzijds emanciperen en het behoud van onze eigen identiteit.

Daarbij vind ik dat autochtonen ook een bijdrage moeten leveren aan het verkleinen van de kloof tussen Marokkaan en Nederlander. Wist je dat zestig procent van de nederlanders nog nooit met een Marokkaan heeft gesproken? Nederlanders hebben van alles op iedereen aan te merken en over Marokkanen des te meer en dan wel met z'n allen lachen om cabaretier Najib Amhali...

M.vr.gr.

Noor.x

Hadou

Boxbal of voetbal of zaadbal!

Denk niet dat alle Marokkanen er mee zitten.!!

Ik denk dat de meerderheid van ons , niets van de autochtonen aantrekken. Ze zoeken enkel naar de voordelen die dit land kent. En ze proberen met weinig te doen, te veel te krijgen.

Soms vraag ik mij af : Waarom ik dit allemaal lees en waarom ik er over moet nadenken en bezorgt moet zijn.
Was ik maar zo onwetend als die gasten die enkel aan huizen in marokko en Mercedes denken. enkel aan vrouwen denken.
En hoe ik huurtoeslag, belastingteruggave, kinderbijslag, zwart kan werken, geen gemeentebelastingen moet betalen en subsidies kan krijgen voor andere dingen ( waar ik toch niet deel aanneem)..

Ik zie ze gelukkig zijn, ik zie ze lachen en gezond. ze trekken niets van aan. ik zie ze kaarten en domino spelen.
ik zie ze op de markten snuffelen op de koopjes,
in de winkelstraten de winkel in de winkel uit. gezellig lopen en kijken wat hier allemaal te koop.
Toch opletten wanneer C&A of WE de prijzen gaan verlagen. En dan toeslaan natuurlijk.

Ik zie ze lekker gluuren naar meiden in strakke heupbroekjes en mini rokjes. Met de string zichtbaar . Ik zie ze lekker andere vrouwen versieren. Ik zie ze lekker gezellig in de moskeen na te praten en lol hebben samen.
Een Abarad n watay hoog hijzen en de galzen zien van een mooie theekraag..
Ik zie ze uitgeslapen en schoon en fit. allemaal praten en zeggen hoe ze er over zaken denken. Hoe het beter kan. Ik zie ze scheef kijken naar de Hollandse vrouw die haar hond uit laat en haar gezamenlijk vervloeken met : tharwa n yitan.
Ik zie ze om de harde werker en de scholier lachen. Hij zal nooit wat bereiken: volgens hun.
in NL moet je slim en sluw zijn. Pakken wat je kan en laat ze maar stikken.
Ik zie ze met de busjes langs huisjes rijden, met groente, eieren, brood en andere waren stiekem verkopen. Ik zie ze gluren hoe je een wandcontactdoos in elkaar zet , zodat ze ook het vak stiekem  zwart kunnen verkopen. Ik zie ze vragen stellen hoe je mobiele telefoons sim lock vrij kan maken , zodat ze dat aan mensen kunnen verkopen.
Ik zie ze rond de autosloperijen neuzen. en zoeken naar de onderedelen die een neef of broer in Marokko op zoek was  voor de handel.
Ik zie ze illigaal in de kassen werken terwijl zij al  uitkeringen ontvangen.
Ik zie ze hun adres gegevens veranderen om als buitenwonend te verklaren bij de Studie financiering voor een hogere budget en OV jaarkaart.
Ik zie ze meerdere kinderen opgeven aan de balie van de geboorte register. Die kinderen zijn in marokko en ze volgen de Koranlessen en verblijven bij hun Opa en Oma wordt gezegd.
Ik zie ze stiekem en bewust een ongeluk creeren op het werkvloer, in de hoop dat dat ongeluk kan leiden tot WAO afkeuring.
Ik zie ze stiekem fietsen en brommers stelen en toch met trots op rijden.

Ik zie zie .. ik zie ze .. Dit land aan de kloten helpen, want het is toch niet van hun en Irumiyen zijn toch kafirs en zij gaan toch naar de hel.
Ik zie ze niet aan de volgende generaties denken. die redden zich wel en wie heeft over ons ooit bekommerd : vragen zij zich af.
Ik zie ze sterven en in de kisten naar het thuisland overvliegen. want dit land is onrein.
Ik zie ze geld inzamelen voor de moskeeen. alles is welkom . het is acceptabel en hoe meer je geeft hoe goed jij bent.
De grote gever wordt ook als voorzitter gekozen.

Ik zie ze .. ik zie ze .. ik zie ze..

En jullie nog denken over waar het aan ligt en hoe het beter kan?

noor.x

Goede avond,

Mooi betoog Haddou. Zit wel een kern van waarheid in.

Doch, we hebben alleen onszelf ermee als we denken: alleen maar van de voordelen profiteren, het is toch ons land niet. Als we slim zijn profiteren we van de voordelen door ons kennis toe te eigenen. Kennis is macht. Wat heeft Marokko eraan als hun volk naar het Westen vertrekt om net zo dom (met alle respect) weer terug te keren? Wat is een mercedes nu eenmaal? Kennis is waar het om draait (mijn mening). Met kennis krijg je èn je huis èn je mercedes,  maar nog veel meer:  trots en eigenwaarde; kunnen we met opgeheven hoofd als Marokkaan door het leven gaan.

M.vr.gr.

Noor.x

SAMADIE

IK MOET je gelijk geven hadou, maar mensen zijn eenmal niet alemaal hetzelfde, als er veel marokkanen waren die  het wat kon schelen dat we slecht in de media  komen enzo, dan hadden we nooit een zo

SAMADIE

IK MOET je gelijk geven hadou, maar mensen zijn eenmal niet alemaal hetzelfde, als er veel marokkanen waren die  het wat kon schelen dat we slecht in de media  komen enzo, dan hadden we nooit een zo`n selchte naam gehad.
ik verbaas me soms hoe slechte somige marokkanen nl spreken terwijl ze hier geboren zijn! maar die mensen die moet we juist zelf kunnen bereiken, en bewerken.

Hadou

Velen zijn hier gekomen met een andere intentie.
Niet de intentie om te leren en de kennis die hier aanwezig is om het later in Marokko te introduceren en het land beter te maken.

Vele Mensen van de generatie 1978 - tot heden komen hier voor andere doelen. Ze komen hier om te genieten en  hun honger naar materialsme, drank, sex en Rock and Roll te stillen.
Het is hier veel en gratis aanwezig volgens de neef en dorpsgenoot die 1 keer in het jaar hun bezoekt met zijn Cabrio met aliminuimvelgen er onder. en zonnebril op.
Dit wordt verteld met trots

Algariejj.. daar zijn de velden groen. daar kunnen wij lekker voetballen.
Daar zijn de straten schoon , gesfalteert of met mooie Lajor stenen bestraat.
Al gariej : daar wordt jouw kleding niet snel vies. Je kan lopen waar je wilt , je kan zitten waar je wilt. het is zo schoon en mooi,
Al gariej , daar zijn mooie meisjes en vrouwen en je kan ze makkelijk in bed krijgen.
niemand zegt wat tegen je. je mag neuken zoveel je wilt. en ze zijn dol op Marokkaanse mannen.
Al gariej , daar zijn discotheken en daar zijn mooie lampen in verschillende kleuren.
Al gariej daar  vloeit het drinken en eten . wat je maar wilt in overvloed.
Vruchten en fruit die je nooit hebt gezien. allerlei drankjes die je nooit hebt gedronken.

Al gariej : waar je makkelijk en rijk kunt worden. een auto is goedkoop en je hebt motoren en fietsen.
Al gariej ; daar kun je de beste scholen e bezoeken. allemaal gratis en goed. Maar dat is helemaal niet nodig want zonder diploma kom je veel verder.
Medicijnen, elektra , computers. alles is daar aanwezig. je hoeft je niet druk te maken over water of gasflessen.
Al Gariejj, daar is wel werk , maar de uitkering is even hoog, dus met een beetje zwartwerken of dealen en wat handel ga je als koning leven..

El gariej : die Iromiyen zijn dom, je kan ze makkelijk gek maken en hun geld afpakken.

al gariej algariej algariej...

Nu praten wij over Tamazgha en Tamazight en Rif en politiek en Verdonk, Balkenenede en LPF en rotzooi..