HELP heb het graf van een "heilige" geschonden...

Gestart door Isefrawen, 12/09/2006 om 17:32:27

Isefrawen

Amrabeth Sithi Hceyn :( ik heb foto's geschoten van het graf en toen ik naar de zee ging van Sithi Hceyn begon ie extreem met hoge golven te dreigen en ik had het gevoel dat ik naar de zee werd getrokken... ik heb moeten vluchten; omstanders riepen dat ik het water uit moest en ze vroegen of ik bij de amrabeth ben geweest... vanavond plaats ik de foto's... ben ik nu vervloekt? Volgens onwonenden moest ik een offer brengen en daar de nacht doorbrengen. Maar ja, echt niet dat ik de nacht ga doorbrengen met een kwade 'heilige' geest... wat moet ik doen?

weetikveel

Citaat van: 3abbesBuhakus op 12/09/2006 om 17:32:27
Amrabeth Sithi Hceyn :( ik heb foto's geschoten van het graf en toen ik naar de zee ging van Sithi Hceyn begon ie extreem met hoge golven te dreigen en ik had het gevoel dat ik naar de zee werd getrokken... ik heb moeten vluchten; omstanders riepen dat ik het water uit moest en ze vroegen of ik bij de amrabeth ben geweest... vanavond plaats ik de foto's... ben ik nu vervloekt? Volgens onwonenden moest ik een offer brengen en daar de nacht doorbrengen. Maar ja, echt niet dat ik de nacht ga doorbrengen met een kwade 'heilige' geest... wat moet ik doen?


wat een onzin zeg allemaal...ik weet al wat je moet doen in het vervolg: geloof niet in zulke onzin...

Isefrawen

Citaat van: weetikveel op 12/09/2006 om 17:35:58
Citaat van: 3abbesBuhakus op 12/09/2006 om 17:32:27
Amrabeth Sithi Hceyn :( ik heb foto's geschoten van het graf en toen ik naar de zee ging van Sithi Hceyn begon ie extreem met hoge golven te dreigen en ik had het gevoel dat ik naar de zee werd getrokken... ik heb moeten vluchten; omstanders riepen dat ik het water uit moest en ze vroegen of ik bij de amrabeth ben geweest... vanavond plaats ik de foto's... ben ik nu vervloekt? Volgens onwonenden moest ik een offer brengen en daar de nacht doorbrengen. Maar ja, echt niet dat ik de nacht ga doorbrengen met een kwade 'heilige' geest... wat moet ik doen?


wat een onzin zeg allemaal...ik weet al wat je moet doen in het vervolg: geloof niet in zulke onzin...


Hoe verklaar je dan het feit dat de zee alleen bij mij onrustig werd? Die dag was de zee heel rustig, alleen als ik in de buurt kwam kwamen er extreem hoge golven...

weetikveel

#3
Citaat van: 3abbesBuhakus op 12/09/2006 om 17:38:20
Citaat van: weetikveel op 12/09/2006 om 17:35:58
Citaat van: 3abbesBuhakus op 12/09/2006 om 17:32:27
Amrabeth Sithi Hceyn :( ik heb foto's geschoten van het graf en toen ik naar de zee ging van Sithi Hceyn begon ie extreem met hoge golven te dreigen en ik had het gevoel dat ik naar de zee werd getrokken... ik heb moeten vluchten; omstanders riepen dat ik het water uit moest en ze vroegen of ik bij de amrabeth ben geweest... vanavond plaats ik de foto's... ben ik nu vervloekt? Volgens onwonenden moest ik een offer brengen en daar de nacht doorbrengen. Maar ja, echt niet dat ik de nacht ga doorbrengen met een kwade 'heilige' geest... wat moet ik doen?




wat een onzin zeg allemaal...ik weet al wat je moet doen in het vervolg: geloof niet in zulke onzin...


Hoe verklaar je dan het feit dat de zee alleen bij mij onrustig werd? Die dag was de zee heel rustig, alleen als ik in de buurt kwam kwamen er extreem hoge golven...

Verklaar jij eens: hoe kan een dode zoveel krachten bezitten? Waarom zou hij over deze krachten bezitten? Je zegt dat hij een heilige was..hij was dus vroom en geloofde in de Islam...dit zou dus betekenen dat hij die krachten van God heeft gekregen...maar in de Islam bestaat er maar een God...shirk (dus naast ook Allah swt ook in andere goden geloven of anderen als goden behandelen) is haram...denk jij nou echt dat een dode dergelijke krachten van Allah heeft gekregen of dat Allah ook andere goden zal creeeren? Stagfirollah...


Hadou

Ahiya buhakus! jij had zeker je Ihakussen niet uitgedaan en jij was  zeker zonder Rudhu binnen geggan.. Thru7edh dhayes! Safi..
Íxessic a sufghedh refdhath aan die sidi Hcayn

weetikveel

goh...ik sta er altijd verbaasd van te kijken: als het om de islam gaat, dan kan men opeens wel rationeel denken en beredeneren...maar als het om heidense praktijken dan is opeens men blind...

Isefrawen

het gaat er niet om wie hij nou wel en niet was of is, of welke rol de islam of allah hier in heeft. feit is dat deze amrabeth een hoop mensen 'beter' heeft gemaakt in het verleden en dat hij ook als een soort van beschermengel diende voor de plaatselijke vissers. mensen geloven daar in en zien hem niet als een tweede allah of geloof. wie hem respecteert krijgt zijn hulp, wie dat niet doet verzuipt in de zee of haalt geen vis aan boord. of het allemaal waar is, is een tweede, maar het lijkt mij sterk dat mensen dat zomaar uit hun duim gaan zuigen...

Isefrawen

Citaat van: hduduc op 12/09/2006 om 17:48:51
Ahiya buhakus! jij had zeker je Ihakussen niet uitgedaan en jij was  zeker zonder Rudhu binnen geggan.. Thru7edh dhayes! Safi..
Íxessic a sufghedh refdhath aan die sidi Hcayn

ik had tiqaqoubien aan, dat telt toch niet zo zwaar mee? Ewa ja, ik dacht laat ik hem vastleggen, uit respect; gewoon foto's schieten... is toch niks mis mee? Ik kreeg het graf niet open... ik wou ook even checken of er wel iemand in lag...

weetikveel

Citaat van: 3abbesBuhakus op 12/09/2006 om 17:53:03
het gaat er niet om wie hij nou wel en niet was of is, of welke rol de islam of allah hier in heeft. feit is dat deze amrabeth een hoop mensen 'beter' heeft gemaakt in het verleden en dat hij ook als een soort van beschermengel diende voor de plaatselijke vissers. mensen geloven daar in en zien hem niet als een tweede allah of geloof. wie hem respecteert krijgt zijn hulp, wie dat niet doet verzuipt in de zee of haalt geen vis aan boord. of het allemaal waar is, is een tweede, maar het lijkt mij sterk dat mensen dat zomaar uit hun duim gaan zuigen...

zal ik nog serieus op deze onzin ingaan of niet? nee...ik heb wel wat beters te doen....


en trouwens: in de volkscultuur bestaat er wel een nauwe band tussen heiligen en de islam: men gaat ervan uit dat deze heiligen, omdat ze vroom hebben geleefd, nu in contact staan met Allah swt en dat wanneer zij naar zo'n heilige gaan en een wens uitspreken, de heilige dit doorgeeft aan Allah:

"Voor moslims die heiligen vereren, is er echter geen tegenstrijdigheid in hun geloofsvoorstellingen. Heiligen worden geacht een band te hebben met God en worden de 'vrienden van God' genoemd. Zij zijn dichter bij God dan gewone mensen. Als belangrijk element in het religieuze leven van moslims vormen heiligen een verbinding met het bovennatuurlijke in het algemeen en met God in het bijzonder. Ondanks de waarschuwingen die in de koran gegeven worden, dat men niet moet vertrouwen op bemiddeling tussen mens en God, gelooft men dat heiligen in staat zijn een goed woordje te doen bij God. Wensen die geuit worden bij het graf van een heilige, de plaats waarmee de heilige in contact staat en waar dientengevolge de verering plaatsvindt, maken een grote kans op vervulling dankzij de tussenkomst van de heilige. Daarnaast levert het bezoeken van de graven van heiligen volgens sommige moslims beloning op in het hiernamaals. Een heilige is immers een goede moslim, die de mensen laat zien hoe een moslim hoort te leven. Door eer te betuigen aan een heilige laat men zien, dat men het belang van de islam erkent. Een dergelijk teken van vroomheid wordt beloond met toegang tot het paradijs (Brandt, 1994).

   Bovendien bezitten heiligen als gevolg van de band die zij hebben met God, baraka, goddelijke zegening. Door heiligen te vereren en door hun graven te bezoeken (bijna alle heiligen zijn overleden; levende heiligen zijn zeldzaam) kunnen mensen baraka overnemen. Vervolgens kunnen ze de goddelijke zegening gebruiken, met name voor het oplossen van allerlei praktische problemen. Baraka is de spirituele energie die men nodig heeft tijdens het leven op deze aarde, waarmee het tegenover azjr staat, de goddelijke zegening die men nodig heeft voor het leven in het hiernamaals (Buitelaar, 1993)."

Bron: http://www.fss.uu.nl/ca/cases/2000/case0028.htm

Bades

Citaat van: 3abbesBuhakus op 12/09/2006 om 17:32:27
Amrabeth Sithi Hceyn :( ik heb foto's geschoten van het graf en toen ik naar de zee ging van Sithi Hceyn begon ie extreem met hoge golven te dreigen en ik had het gevoel dat ik naar de zee werd getrokken... ik heb moeten vluchten; omstanders riepen dat ik het water uit moest en ze vroegen of ik bij de amrabeth ben geweest... vanavond plaats ik de foto's... ben ik nu vervloekt? Volgens onwonenden moest ik een offer brengen en daar de nacht doorbrengen. Maar ja, echt niet dat ik de nacht ga doorbrengen met een kwade 'heilige' geest... wat moet ik doen?


je mag van geluk spreken dat je niet sidi cheib umeftah hebt geschonden!

want dan kreeg je met mij te maken! :D

Hadou

ik heb ooit gehoord dat er een zwerver in zo n heilige Amrabedh verbleef. die zwerver was niet zo schoon en vervuilde de amrabedh.
Op een avond ging hij slapen en s'nachts werd hij wakker op het dak. Schreeuwend riep hij om hulp. De dorpsbewoners hebben hem van het dak afgehaald.
Hij verteldde hun dat hij niet weet hoe hij daar terecht was gekomen... sinds dien is hij nooit daar in de buurt geweest..

Bades

Citaat van: hduduc op 12/09/2006 om 18:09:17
ik heb ooit gehoord dat er een zwerver in zo n heilige Amrabedh verbleef. die zwerver was niet zo schoon en vervuilde de amrabedh.
Op een avond ging hij slapen en s'nachts werd hij wakker op het dak. Schreeuwend riep hij om hulp. De dorpsbewoners hebben hem van het dak afgehaald.
Hij verteldde hun dat hij niet weet hoe hij daar terecht was gekomen... sinds dien is hij nooit daar in de buurt geweest..


idabbi decek wenni :P

Hadou

#12
esseghdh ua dhayi sefdi7 ;)

Bades

Citaat van: hduduc op 12/09/2006 om 18:20:28
esseghdh wadhayi sefdi7 ;)

hahaha wa xas the3qired die a3essas die je met stok achterna zat?


dat was ik a hoofd, waarom heb je je nick verandert a 3ellal?

Hadou

3ellal? hoe kom je er bij?
dat is toevallig de naam van die amrabedh ..
sidi 3ellal..