Mohamed Nadrani

Gestart door ameziane, 10/09/2006 om 17:19:16

ameziane

Mohamed Nadrani, geboren in de omgeving van Kebdani(Ait S3ied), is een van de vele slachtoffers van de 'jaren van lood'.Onder het regime van Hassan II verbleef hij negen van zijn levensjaren in de geheime detentiecentra van Agdz en Kalaat M'Gouna(Zuid-Marokko). Hij behoorde tot de linkse beweging 'ila-lamam'(Voorwaarts).

In 2005 publiceerde hij 'Les Sarcophages du Complexe'. Het is een boek in cartoon-vorm waarin hij zijn lijden in de gevangenissen van het regime uitbeeldt.

Hier een stukje over hem en zijn boek (in het Frans)
http://www.maghrebarts.ma/artsvisuels/news/050510.html

De NPS-radio zond een interview uit met hem in 3 delen. In het laatste deel vertelt hij over zijn huidig project: een boek over Abdkrim en de Rifoorlog.
Het fragment in het Tamazight, is hier te beluisteren
http://www.omroep.nl/nps/maroc/

Sa3ieD

Aaah grappig, toevallig  hadden we het gister nog over hem.

ameziane

Citaat van: Sa3ieD op 10/09/2006 om 17:23:53
Aaah grappig, toevallig  hadden we het gister nog over hem.
Vertel...

Sa3ieD

Het ging er over dat je in Marokko veel getalenteerde kunstenaars hebt en toen had iemand het over een stripboek over Abdelkrim wat uit zou komen en dat diegene in de gevangenis had gezeten en omdat je niet mag praten over wat je daar hebt meegemaakt ging hij tekenen.

Memma

Goed werk dat hij zijn lijden en de situatie van de jaren van lood tot op de dag van vandaag nog beschrijft waardoor zulke zaken nog altijd actueel blijven.
Hoewel ik niet weet hoe de man tegenover de huidige situatie in Marokko staat, hoop ik wel dat hij geen voorbeeld heeft genomen aan een aanzienlijk groot deel van Marokkaanse oud-opposanten. Dat zal denk ik het positieve beeld wat ik nu nog van deze man heb zwaar schaden.

ameziane

Citaat van: Memma op 10/09/2006 om 17:51:08
Hoewel ik niet weet hoe de man tegenover de huidige situatie in Marokko staat, hoop ik wel dat hij geen voorbeeld heeft genomen aan een aanzienlijk groot deel van Marokkaanse oud-opposanten.
Je bedoelt ex-bannelingen die nu het regime van Mohammed VI prijzen? Ik zou het niet weten.

Duidelijk is wel dat we nog veel van deze man gaan horen. Hij heeft o.a. Duitsland bezocht, wie weet kunnen we hem hier in Nederland een keer ook in levende lijve ontmoeten.

ameziane

Citaat van: Sa3ieD op 10/09/2006 om 17:32:02
Het ging er over dat je in Marokko veel getalenteerde kunstenaars hebt en toen had iemand het over een stripboek over Abdelkrim wat uit zou komen en dat diegene in de gevangenis had gezeten en omdat je niet mag praten over wat je daar hebt meegemaakt ging hij tekenen.
Zo'n beetje alle opposanten van het regime hebben boeken uitgebracht waarin ze hun lijdensweg beschrijven. Dus praten mag wel; zie ook de hoorzittingen van die 'waarheidscommissie'.

Nee, hij kwam op het idee om het tekenen doordat hij in zijn cel een stukje houtskool aantrof. Dus hij begon met dat stripverhaal toen hij in de gevangenis zat.

ameziane

Op zaterdag 2 februari presenteert hij zijn boek over Abdkrim. Dit gebeurt in het cultureel centrum van Alhoceima.
En 24 april komt hij naar Nijmegen, op uitnodiging van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie.

Bron: NPS Radio

tuzin

azul,
hierbij een artikel over zijn nieuwe boek,

http://www.makabylie.info/?article1871

Sa3ieD

Citaat van: ameziane op 27/01/2008 om 18:00:21
Op zaterdag 2 februari presenteert hij zijn boek over Abdkrim. Dit gebeurt in het cultureel centrum van Alhoceima.
En 24 april komt hij naar Nijmegen, op uitnodiging van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie.

Bron: NPS Radio

Bedankt voor de mededeling. 24 april lijkt me wel interessant.

amine

Azul,

Voor alle mensen die interesse hebben in Nadrani's werk; Zoals jullie weten zal hij op 24 april in Nederland zijn. M. Bouzia is druk bezig met een uitgever zodat zijn boeken vertaald zullen worden. Volgens Bouzia zullen de twee boeken ook op 24ste gepresenteerd worden. Degene die zijn laatste boek wil kopen (Arabisch of Frans) kan het ook doen via Mohamed Bouzia.  men kan hem het beste via www.bouzia.startje.com bereiken of via de NIO.

Bades

op 26 april zal Nadrani aanwezig zijn tijdens Tafsut Imazighen van syphax.


houd www.syphax.nl in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief via info@syphax.nl.


arriset



M. NADRANI  JAREN VAN LOOD - HET COMPLEX
MIJN EERSTE 480 DAGEN IN DE GEHEIME GEVANGENIS IN MAROKKO


Autobiografisch verhaal van Mohammed Nadrani (1954, Rif), die als studentenactivist vanaf 1976 negen jaar lang zonder proces werd opgesloten en gemarteld in geheime detentiecentra tijdens de Marokkaanse ‘jaren van lood’ (1956-1999). Zijn getuigenis over de folterkamers tijdens het bewind van koning Hassan II kan worden beschouwd als een bijdrage aan de nationale verwerking van deze duistere periode uit de recente Marokkaanse geschiedenis. In dit eerste deel beschrijft Nadrani, tegenwoordig cartoonist van het Arabische dagblad al-Ayyam, zijn eerste 480 dagen in gevangenschap.

Vertaald uit het Frans; oorspronkelijke titel: Les Sarcophages du Complexe

http://www.uitgeverijxtra.nl/default.asp