Ramadan 2006: Workshops + Iftar (Tifinagh, De Rifoorlog, Islamitische Filosofie)

Gestart door Sa3ieD, 01/09/2006 om 22:21:39

Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: Hadou op 05/10/2006 om 17:38:49
Doesn't organize  the French Amazigh communitys any workshop like this?
There are living milions of Amazigh people in France.
How comes that they are not interessting in Amazigh culture and language.

My family teher  is only interessted in Islam and middel east news :(

Not really, I shall try to explain, but I don't pretend to have it right.
For a long time, the berber scene and idebdity have been accaparated here in France by Iqbaylin (Kabyles). And, if you view it overall, Kabyle have a different view than us "moroccan" notably because of a light observations of Islam.

However, among the new generations, and due to the pressure of middle east subjects, people got back to their berber roots and the expression of it. So nowadays here, we have a few concert, celebrate yennayer and tafsut, but none of these collective events integer some basic learning of religion...It's - let us say - more festive than educative. Thus, no workshops mixes religion and berber patrimoine here, despite it's realistic and original.

Hadou

Thank you,
But a lot of Immigrants of France are more focused on France, language, culture etc. Only Islamic fanatics are busy with theire religion. And also in homes most of the immigrants are speaking the french language with theire chlidren. And they learn theire children only arabic to practice the Islam and to read the Coran.

Maybe is France to big and the Imazighen are seperated and live to far from eatch other.

Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: Hadou op 05/10/2006 om 18:09:59
Thank you,
But a lot of Immigrants of France are more focused on France, language, culture etc. Only Islamic fanatics are busy with theire religion. And also in homes most of the immigrants are speaking the french language with theire chlidren. And they learn theire children only arabic to practice the Islam and to read the Coran.

Maybe is France to big and the Imazighen are seperated and live to far from eatch other.

We do live close most of the time but it has to do with French policy. In Holland, in theory, you live on a model of multiculturalism. Here however, you got to be french and only french, which is a source of many disconforts...

Hadou

I understand you. I know that the France are not open for other societys. They think that they are the Best of a kind.. The france believe too much in theire selfs. And try to forget how they become rich, independent and famous. They have everything that they needed stolen from Africa...

Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: Hadou op 05/10/2006 om 18:39:51
I understand you. I know that the France are not open for other societys. They think that they are the Best of a kind.. The france believe too much in theire selfs. And try to forget how they become rich, independent and famous. They have everything that they needed stolen from Africa...


There's a lot of truth in what you say. Holland is a different case in regards of cultural and colonial things. We'll try to discuss these matters sooner under a new topic so that this one can be kept.

Hadou


ameziane

Ik heb de workshop over de Rifoorlog bijgewoond en ik moet zeggen dat ik het een geslaagde avond vond. Niet in de laatste plaats door het zeer geinteresseerde publiek dat feedback gaf door vragen te stellen. Dat gehoor bestond ook uit Nederlanders(waaronder een hoogleraar van de VU) en een Palestijn.

Met dank aan Abrid die met veel enthousiasme zijn kennis over het onderwerp te berde bracht.

Talwiezt

Citaat van: ameziane op 07/10/2006 om 11:24:03
Ik heb de workshop over de Rifoorlog bijgewoond en ik moet zeggen dat ik het een geslaagde avond vond. Niet in de laatste plaats door het zeer geinteresseerde publiek dat feedback gaf door vragen te stellen. Dat gehoor bestond ook uit Nederlanders(waaronder een hoogleraar van de VU) en een Palestijn.

Met dank aan Abrid die met veel enthousiasme zijn kennis over het onderwerp te berde bracht.

Klopt, ik vond et ook een geslaagde avond. Ook al weten we natuurlijk wel hoe et (ongeveer) in elkaar zit.. als iemand het vertelt is et heel anders dan dat je het zelf leest. je onthoud dingen dan makkelijker, tenminste by my dan. Omdat er best wat vragen waren, heb ik (&anderen) weer wat bygeleerd.. &daar ging het natuurlijk om. Goede keus qua verteller!  Veel kennis, wist hoe hy et overmoest brengen.. &humor ontbrak zker niet hehe :p


abrid

Citaat van: Talwiezt op 07/10/2006 om 17:35:14
Citaat van: ameziane op 07/10/2006 om 11:24:03
Ik heb de workshop over de Rifoorlog bijgewoond en ik moet zeggen dat ik het een geslaagde avond vond. Niet in de laatste plaats door het zeer geinteresseerde publiek dat feedback gaf door vragen te stellen. Dat gehoor bestond ook uit Nederlanders(waaronder een hoogleraar van de VU) en een Palestijn.

Met dank aan Abrid die met veel enthousiasme zijn kennis over het onderwerp te berde bracht.

Klopt, ik vond et ook een geslaagde avond. Ook al weten we natuurlijk wel hoe et (ongeveer) in elkaar zit.. als iemand het vertelt is et heel anders dan dat je het zelf leest. je onthoud dingen dan makkelijker, tenminste by my dan. Omdat er best wat vragen waren, heb ik (&anderen) weer wat bygeleerd.. &daar ging het natuurlijk om. Goede keus qua verteller!  Veel kennis, wist hoe hy et overmoest brengen.. &humor ontbrak zker niet hehe :p



Graag gedaan hoor. De mensen die aanwezig waren waren ook geinteresseerd. Des te leuker om het te vertellen.

Talwiezt

Citaat van: abrid op 07/10/2006 om 18:34:32
Citaat van: Talwiezt op 07/10/2006 om 17:35:14
Citaat van: ameziane op 07/10/2006 om 11:24:03
Ik heb de workshop over de Rifoorlog bijgewoond en ik moet zeggen dat ik het een geslaagde avond vond. Niet in de laatste plaats door het zeer geinteresseerde publiek dat feedback gaf door vragen te stellen. Dat gehoor bestond ook uit Nederlanders(waaronder een hoogleraar van de VU) en een Palestijn.

Met dank aan Abrid die met veel enthousiasme zijn kennis over het onderwerp te berde bracht.

Klopt, ik vond et ook een geslaagde avond. Ook al weten we natuurlijk wel hoe et (ongeveer) in elkaar zit.. als iemand het vertelt is et heel anders dan dat je het zelf leest. je onthoud dingen dan makkelijker, tenminste by my dan. Omdat er best wat vragen waren, heb ik (&anderen) weer wat bygeleerd.. &daar ging het natuurlijk om. Goede keus qua verteller!  Veel kennis, wist hoe hy et overmoest brengen.. &humor ontbrak zker niet hehe :p



Graag gedaan hoor. De mensen die aanwezig waren waren ook geinteresseerd. Des te leuker om het te vertellen.

Moet elkaar aanvullen natuurlijk. ;) N'tqathic ayouma hannou.

Samir!

Goed om deze reacties te horen. Wilde beide dagen ook aanwezig zijn, maar kwam niet uit met stage en werk.
Volgende week zal ik er zeker zijn Inca Allah.


The Franchise


Samir!



abrid

Citaat van: The Franchise op 10/10/2006 om 14:38:10
Citaat van: Thirelli Films op 10/10/2006 om 11:52:16
Je kan vrijdag nog komen :)

Mweh, ging me meer om Abdelkrim.

Jammer dat je er niet bij was. Mischien dat het een keer herhaald word mocht de behoefte daaraan zijn.

Voor de rest dank aan Saied die dit georganiseerd heeft met nog een aantal mensen.