Ramadan 2006: Workshops + Iftar (Tifinagh, De Rifoorlog, Islamitische Filosofie)

Gestart door Sa3ieD, 01/09/2006 om 22:21:39

Sa3ieD

Omdat het aantal plaatsen per workshop beperkt is hebben wij ervoor gekozen dat inschrijving via vooruit betaling verloopt. Na het inschrijven krijg je automatisch een mailtje met de bankgegevens en je inschrijvingsnummer. Na ontvangst van de betaling krijg je een bevestiging per email met de locatie van de workshops. Ter verduidelijking, zonder inschrijving kom je niet binnen.

Het Berberschrift
Vrijdag 29 september in Utrecht (18:30 - 21:00) Kosten: â,¬5


In deze workshop krijg je een impressie van het Berberschrift en het gebruik ervan in het heden en het verleden. Een ervaren maar vooral gedreven Berberschrift deskundige zal je wegwijs maken in de wereld van het Berberschrift, waar is deze ontstaan en welke historie heeft het schrift meegemaakt. Er is ook aandacht voor de toepassing van het Berberschrift in de digitale wereld. Verder kun je tijdens deze workshop je creativiteit loslaten op woorden in het Tifinagh. Voor deze workshop is de beheersing van het Tamazight (het Berber) niet nodig, dus ook geschikt voor anderstalige jongeren. Omdat het Ramadan is wordt de workshop doorbroken door een Iftar, oftewel het verbreken van het vasten.


Abdelkrim en de Rifoorlog
Vrijdag 6 oktober in Utrecht (18:30 - 21:00) Kosten: â,¬5


De Rifoorlog speelde zich af in roerige tijden. Tijden waarin volkeren zich steeds bewuster werden van hun eigen identiteit en zich los wilden maken van het juk van de kolonisator. In de Rif was dit niet anders. Deze workshop geeft je een inzicht in de situatie in Afrika, Marokko en de Rif eind 19e begin 20ste eeuw. Was de Rifoorlog een voorbeeld van een natie, hoe verdeeld deze in eerste instantie ook was, wat koos voor zelfbeschikking en democratie? Wie waren de Riffijnen en waarom kozen zij voor de strijd om zelfbeschikking? Wat was de rol van Abdelkrim binnen de Rif en waarom lukte het hem wel om de Riffijnen aan een kant te krijgen? Omdat het Ramadan is wordt de workshop doorbroken door een Iftar, oftewel het verbreken van het vasten.


Islamitische Filosofie
Vrijdag 13 oktober in Utrecht (18:30 - 21:00) Kosten: â,¬5


In tijden dat de islam bij velen in een zin samengaat met woorden als achterlijk of achtergesteld vergeten mensen gauw de rijke erfenis die de islam achter heeft gelaten. Tijden waarin Islam voor vooruitgang en ontplooiing stond zijn vaak gebagataliseerd in hedendaagse westerse boeken. Mede dankzij Islamitische Filosofen is er begonnen met het bedrijven van wetenschap in o.a. Europa. Nieuwe ontdekkingen werden gedaan op het gebied van de wiskunde en de geneeskunde maar ook oude theorieen, bijv. van de oude Grieken, werden nieuw leven in geblazen en uitgelegd door Islamitische Filosofen. Deze workshop probeert je een algemene inzage te geven in de Islamitische erfenis van het Westen. Omdat het Ramadan is wordt de workshop doorbroken door een Iftar, oftewel het verbreken van het vasten.

Inschrijven via:
www.pmju.nl   (Klik op de banner waarop INSCHRIJVEN staat)


miss.F.

Interessante workshops, dergelijke worshops mogen ook aan onderwijsinstellingen geboden worden, vooral het laatste onderwerp!!

Lâle


ameziane


Sa3ieD

Citaat van: Lâle op 09/09/2006 om 19:25:11
Ben ik nog steeds de enige fanatiekeling?

Nee en nog 3 andere meisjes.

Inschrijven = via de site inschrijven en betalen.

Inuit

die workshop islamitische filosofie lijkt me wel interessant. is er nog plek?

Sa3ieD


Talwiezt

Ik was een beetje vergeten om te betalen [ra3qer oufidjous] maar goed.. Kan ik da nu nog overmaken of is het beter om gwn by de deur te betalen?

Sa3ieD

Citaat van: Talwiezt op 27/09/2006 om 21:21:14
Ik was een beetje vergeten om te betalen [ra3qer oufidjous] maar goed.. Kan ik da nu nog overmaken of is het beter om gwn by de deur te betalen?
Kan ook gewoon bij de deur.

Talwiezt

Citaat van: Sa3ieD op 01/10/2006 om 00:08:36
Citaat van: Talwiezt op 27/09/2006 om 21:21:14
Ik was een beetje vergeten om te betalen [ra3qer oufidjous] maar goed.. Kan ik da nu nog overmaken of is het beter om gwn by de deur te betalen?
Kan ook gewoon bij de deur.

Haha, ja heb ik ook gedaan.

The Franchise

Wat houdt de Abdelkrim workshop inhoudelijk in?

En is het te laat om aan te melden als ik aan zou willen melden?

Samir!


Citaat van: The Franchise op 04/10/2006 om 19:31:21
Wat houdt de Abdelkrim workshop inhoudelijk in?

En is het te laat om aan te melden als ik aan zou willen melden?

Deze workshop geeft je een inzicht in de situatie in Afrika, Marokko en de Rif eind 19e begin 20ste eeuw. Was de Rifoorlog een voorbeeld van een natie, hoe verdeeld deze in eerste instantie ook was, wat koos voor zelfbeschikking en democratie? Wie waren de Riffijnen en waarom kozen zij voor de strijd om zelfbeschikking? Wat was de rol van Abdelkrim binnen de Rif en waarom lukte het hem wel om de Riffijnen aan een kant te krijgen?

:)

Het is niet te laat om je aan te melden!

The Franchise

Citaat van: Thirelli Films op 04/10/2006 om 19:47:47

Citaat van: The Franchise op 04/10/2006 om 19:31:21
Wat houdt de Abdelkrim workshop inhoudelijk in?

En is het te laat om aan te melden als ik aan zou willen melden?

Deze workshop geeft je een inzicht in de situatie in Afrika, Marokko en de Rif eind 19e begin 20ste eeuw. Was de Rifoorlog een voorbeeld van een natie, hoe verdeeld deze in eerste instantie ook was, wat koos voor zelfbeschikking en democratie? Wie waren de Riffijnen en waarom kozen zij voor de strijd om zelfbeschikking? Wat was de rol van Abdelkrim binnen de Rif en waarom lukte het hem wel om de Riffijnen aan een kant te krijgen?

:)

Het is niet te laat om je aan te melden!

Klinkt heel erg interessant.

Ik twijfel alleen nog of ik zal gaan, weet ook niet of ik tijd heb.

Camaron'N'IstIgliwa

This seems extremely interesting! I wish we could benefit from the same kind of initiative within our community here.
It is of paramount benefit to gather and have collective workshops like that.

Success!!


Hadou

Doesn't organize  the French Amazigh communitys any workshop like this?
There are living milions of Amazigh people in France.
How comes that they are not interessting in Amazigh culture and language.

My family teher  is only interessted in Islam and middel east news :(