De verdwijnende steden in Marokko.

Gestart door Izwan, 30/08/2006 om 15:27:26

E3ber_Tastite

Thanks Izwan, dit is nog eens informatie

Igider

Citaat van: Izwan op 31/08/2006 om 15:43:29
Wat me opviel aan bouwstijl van Tamuda is dat ze toen gaatjes, in verschillende vormen,  in stenen maakten en leggen het op elkaar. Ze gebruikten toen een soort kliksysteem.
http://img244.imageshack.us/my.php?image=piraat252bd6.jpg
http://img113.imageshack.us/my.php?image=piraat267um9.jpg
http://img113.imageshack.us/my.php?image=piraat265cm4.jpg

Maar is dat typisch Amazigh of een kopie van de Carthagers of Romeinen?

mocro21

Is dat De Tamuda die ook in de koran staat ?????

Hadou

Hadou

Citaat van: mocro21 op 17/11/2006 om 20:27:56
Is dat zeker zo ??
ehmmmm nee eigenlijk weet ik het niet zeker.
omdat Thamuda uit de Koran niet echt bij mij bekend is , waar dat plaats vond. En in welke tijd.
Een onderzoek is het wel waard.
Dank je voor je vraag.  Zie onder Edit:

Tamuda van Izwan lag in noord-Marokko.
Tamuda door Marokkaanse ministerie van cultuur erkend en beschermd

Edit:
Ik heb het na gevraagd. Thmuda dat vermeld staat in de Quraan ligt in het huidige Saudi Arabie. 
Hier staat een link die ik gekregen heb van uit een islamitische website:
http://www.al-ola.com/htm/map2.htm

Samariaan

Citaat van: Izwan op 26/10/2006 om 00:40:11
Havenstadje Badis is in het midden van de 8e eeuw door Amir van westelijke provincie van Imaraat Nkoer gebouwd. De stad is naar zijn naam genoemd. Badis was een trouwe vriend van Idris n Saleh, de koning van Imaraat Nkoer. Eind 11e eeuw heeft Joesef ibno Tachafin de stad Nkoer verwoest. Sinds die tijd is Badis de belangrijkste handelsstad van Marokko geworden, vooral in de 15 en 16 eeuw. Zij werd havenstad van Fes beschouwd. Zij was  als een kruispunt tussen de karavaan routes en scheepvaart uit verschillende landen zoals Frankrijk, Spanje, England, Algerije, Tunesie, Egypte, Libanon....
Stadje Badis aan de kust tegenover het eiland Badis, een paar kilometer west Al Hoceima.
In 1499 hebben Portugezen (onder het motto piraterij bestrijding) een gebied vlakbij Badis veroverd en bouwden daar kazernes. 
In 1508 hebben de Spanjaarden  drie Irifiyen schepen uit Badis aan de kust van Andalus gekaapt. Vervolgens vielen ze  het eiland Badis aan en gekoloniseerd. Dit alles onder het motto piraterij bestrijding. Sultan Mensoer heeft 2.000 man opgestuurd om Irifiyen te helpen het eiland te bevrijden, zonder resultaat.
In 1521 hebben  Irifiyen de Spanjaarden uit het eiland weg te jagen.

In 1524 vielen Spanjaarden het eiland wederom aan, zonder succes.

in 1554 heeft Sultan Aba 7asoen toestemming aan Algerije Imjahden onderleiding van Osmaans rijk om eiland Badis tegen christenen te beschermen. Ze hebben 10 jaar o.a. het eiland beschermt.

In 1563 vielen de Spanjaarden het eiland Badis aan, zonder succes. 
In 1564 vielen Spanjaarden met 90 schepen het eiland Badis aan, met succes. Alle inwoners  de stad Badis zijn richting bergen gevlucht. Spanjaarden hebben de stad Badis verwoest en het eiland tot en met vandaag bezet. De stad Badis is daarna geleidelijke door Spanjaarden definitieve uit de kaart weggeveegd. Badis haven was tot begin van de 20e eeuw nog in gebruik.

Dank Izwan, maar kun je zoals izem1986 ook vroeg, aangeven waar je deze informatie vandaan hebt gehaald? (naslagwerken enz).  Ben momenteel geintresseerd in de relaties tussen Arif en de buitenwereld tijdens het Granada khalifaat - 1300/1400

mocro21

Citaat van: Hadou op 18/11/2006 om 01:19:53
Citaat van: mocro21 op 17/11/2006 om 20:27:56
Is dat zeker zo ??
ehmmmm nee eigenlijk weet ik het niet zeker.
omdat Thamuda uit de Koran niet echt bij mij bekend is , waar dat plaats vond. En in welke tijd.
Een onderzoek is het wel waard.
Dank je voor je vraag.  Zie onder Edit:

Tamuda van Izwan lag in noord-Marokko.
Tamuda door Marokkaanse ministerie van cultuur erkend en beschermd

Edit:
Ik heb het na gevraagd. Thmuda dat vermeld staat in de Quraan ligt in het huidige Saudi Arabie. 
Hier staat een link die ik gekregen heb van uit een islamitische website:
http://www.al-ola.com/htm/map2.htm
aha dank je wel voor de informatie , want ik dacht dat het namelijk wel zo was  dus dank je wel voor je onderzoekje ..

Izwan

Citaat van: Samariaan op 18/11/2006 om 02:54:41
Citaat van: Izwan op 26/10/2006 om 00:40:11
Havenstadje Badis is in het midden van de 8e eeuw door Amir van westelijke provincie van Imaraat Nkoer gebouwd. De stad is naar zijn naam genoemd. Badis was een trouwe vriend van Idris n Saleh, de koning van Imaraat Nkoer. Eind 11e eeuw heeft Joesef ibno Tachafin de stad Nkoer verwoest. Sinds die tijd is Badis de belangrijkste handelsstad van Marokko geworden, vooral in de 15 en 16 eeuw. Zij werd havenstad van Fes beschouwd. Zij was  als een kruispunt tussen de karavaan routes en scheepvaart uit verschillende landen zoals Frankrijk, Spanje, England, Algerije, Tunesie, Egypte, Libanon....
Stadje Badis aan de kust tegenover het eiland Badis, een paar kilometer west Al Hoceima.
In 1499 hebben Portugezen (onder het motto piraterij bestrijding) een gebied vlakbij Badis veroverd en bouwden daar kazernes. 
In 1508 hebben de Spanjaarden  drie Irifiyen schepen uit Badis aan de kust van Andalus gekaapt. Vervolgens vielen ze  het eiland Badis aan en gekoloniseerd. Dit alles onder het motto piraterij bestrijding. Sultan Mensoer heeft 2.000 man opgestuurd om Irifiyen te helpen het eiland te bevrijden, zonder resultaat.
In 1521 hebben  Irifiyen de Spanjaarden uit het eiland weg te jagen.

In 1524 vielen Spanjaarden het eiland wederom aan, zonder succes.

in 1554 heeft Sultan Aba 7asoen toestemming aan Algerije Imjahden onderleiding van Osmaans rijk om eiland Badis tegen christenen te beschermen. Ze hebben 10 jaar o.a. het eiland beschermt.

In 1563 vielen de Spanjaarden het eiland Badis aan, zonder succes. 
In 1564 vielen Spanjaarden met 90 schepen het eiland Badis aan, met succes. Alle inwoners  de stad Badis zijn richting bergen gevlucht. Spanjaarden hebben de stad Badis verwoest en het eiland tot en met vandaag bezet. De stad Badis is daarna geleidelijke door Spanjaarden definitieve uit de kaart weggeveegd. Badis haven was tot begin van de 20e eeuw nog in gebruik.

Dank Izwan, maar kun je zoals izem1986 ook vroeg, aangeven waar je deze informatie vandaan hebt gehaald? (naslagwerken enz).  Ben momenteel geintresseerd in de relaties tussen Arif en de buitenwereld tijdens het Granada khalifaat - 1300/1400
De informatie over Badis heb ik uit twee boeken (Imaraat Nkoer en Annales du Rif) plus informatie uit Internet gehaald.

P.S. Iriffiyen hadden altijd relaties met buitenwereld. Het beeld dat iriffiyen geïsoleerd waren, klopt het niet.
Met Andalus hadden ze vanaf het begin tot eind een sterke relatie. Als je arabische taal beheerst dan is het aan te rade om het boek (Berbers in Andalus) te lezen.

Samariaan

Izwan

De havenstad Mazma.

Het eiland Nkoer werd vroeger Mazma genoemd. De havenstad Mazma is naar die eiland genoemd. Stad Mazma is rond 8e  eeuw geleidelijke gebouwd.
Mazma lag aan de kust tegenover het eiland Nkoer.  Aan de rand van de stad was de eerste moskee in Marokko gebouwd waar veel geleerden hebben gestudeerd en later naar Andalus zijn geïmmigreerd.
De Haven van Mazma werd in de oudheid gebruik. De koningen van Imaraat Nkoer hebben een brug tussen eiland Nkoer en de kust gebouwd. Het was toen de grootste haven van Arif, aldus de historicus Ibno El7oek die, tijdens zijn reis naar Andalus( in 10e  ), Mazma heeft bezocht.
Mazma was tot 14 eeuw  een belangrijke handel stad van Iriffiyen. Ze was een kruispunt tussen de karavaan routes en scheepvaart. In 858 is de stad een paar maanden door Noormannen veroverd.
Op dit moment is er geen spoor van die stad of van die haven te vinden. Het lukte me niet informatie te vinden over hoe die stad ter eind is gekomen. In begin van vorige eeuw waren een deel van moskee nog te zien en de rest was onder de grond.
Tussen 1554 en `1564 werd het eiland door Algerijnen bewaakt. Dit houdt in dat eiland ook doelwit van christenen was.
1673 hebben Spanjaarden eiland Nkoer veroverd. Als reden was dat Sultan Rachid  een vergunning aan een Frans bedrijf had gegeven om in de plek stad Mazma was te huren. Spanjaarden hebben het eiland Nkoer gekoloniseerd en Sultan gedwongen om de vergunning terug te trekken. Spanjaarden beweren dat Sultan Abdellah in 1560 aan hen heeft gegeven om de Algerijnen van het eiland weg te jagen.
Vanaf die tijd tot en met heden is dat eiland in de handen van Spanjaarden en de plek waar stad Mazma was, is in de handen van buitenlandse bedrijven (club).

Memma

Als het gaat om de oude stad Sijilmassa, is er ook meer bekend van het ontstaan van deze stad en voornamelijk van de eerste dynastieen die  over deze stad heersten?

Rbaaz

Citaat van: Izwan op 10/12/2006 om 13:17:08
De havenstad Mazma.

Ik weet nog van een aantal jaren terug dat er onenigheid was over de plaats waar een gebouwd werd gebouwd. Het zou zijn gebouwd op de graafplaats van de stad Mazma. Er waren mensenbotten gevonden…..
De clud MID is gebouwd op de oude resten van mazma. Zo hebben ze de resten van deze stad verder vernield.
Hier wat foto’s die ik op het net had gevonden

Izwan

Citaat van: Memma op 10/12/2006 om 15:16:45
Als het gaat om de oude stad Sijilmassa, is er ook meer bekend van het ontstaan van deze stad en voornamelijk van de eerste dynastieen die  over deze stad heersten?
Nee, het gaat hier om stad van aith wayagher Mazma. Sijilmasa legt in het zuiden (in de woestijn). Daar halden Iriffiyen goederen, die uit zuid Sahara kwamen, naar Mazma of Badis en vervolgens naar andalus brachten. Sijilmasa hoort tot een van de oudste steden van Tamazgha net als Nkoer. Ze waren vernield voor de komst van arabieren naar noord Afrika en later zijn ze hergebouwd. 

Izwan

Dank je Rbaaz voor de foto´s.
Er is veel misverstanden over stad Mazma. De meeste historicus die Arif niet goed kenden halden  de stad Mazma met de stad Nkoer door elkaar. Zelf ibno khaldoen is hier de mist ingegaan.
Hoe kwam jij aan deze foto´s en waar hebben precies mensenbotten gevonden?

P.S. Ik heb inmiddels de laatste puzzel over Mazma ontdekt. Mazma is niet zo lang geleden door Spanjaarden vernield.