De verdwijnende steden in Marokko.

Gestart door Izwan, 30/08/2006 om 15:27:26

Rbaaz

Ja inderdaad. Ze verwarren ook aghzar nekour met aghzar n gis. De 2 steden liggen beide aan een rivier en liggen geen 10 km bij elkaar vandaan.

De mensenbotten: zo’n 3 jaar gelden is een instituut gebouwd dat bevorderd de vrouwenactiviteiten of zoiets. Het is vlakbij de moskee. Er was wat oneindigheid ontstaan over de plaats van bouw omdat daar de begraafplaats van mazma zou liggen. En er schijnt bij de bouw mensenbotten te zijn gevonden.

Foto’s heb ik hier vandaan: http://www.imezran.com/mountada/viewtopic.php?t=400

Izwan

Citaat van: Rbaaz op 15/12/2006 om 09:31:36
Ja inderdaad. Ze verwarren ook aghzar nekour met aghzar n gis. De 2 steden liggen beide aan een rivier en liggen geen 10 km bij elkaar vandaan.

De mensenbotten: zo’n 3 jaar gelden is een instituut gebouwd dat bevorderd de vrouwenactiviteiten of zoiets. Het is vlakbij de moskee. Er was wat oneindigheid ontstaan over de plaats van bouw omdat daar de begraafplaats van mazma zou liggen. En er schijnt bij de bouw mensenbotten te zijn gevonden.

Foto’s heb ik hier vandaan: http://www.imezran.com/mountada/viewtopic.php?t=400

Wat een toeval. De persoon die deze foto´s heeft gemaakt is een kennis van me.

Izwan

#32
Stad Nkoer.
Volgens Azahri is zowel stad Nkoer als stad Mazma in de tijd van Romeinse caesars gebouwd.
Beide steden zijn in de loop van de tijd verwoest en in de 8e eeuw zijn ze door koningen van aith Saleh hergebouwd.
Stad Nkoer was ongeveer tussen de huidige Imzouran en Baraj. Zij had zich beroemd met haar markten en baden. Nkoer is 3 eeuw hoofdstad van Arif geweest. Historicus melden dat stad Nkoer in haar gouden tijd was de modernste en de grootste stad van islamitisch rijk. Anderen beweren dat Nkoer was de grootste stad van middellandse zee.
In 858 is de stad onverwacht door zwervende Noormannen aangevallen en veroverd. Een paar maanden later zijn Noormannen weggejaagd, maar de stad was vernield en leeggeroofd. De stad is in kort tijd hersteld. Daarnaast is er een verdedigingsmuur gebouwd die zowel Mazma als Nkoer beschermd.
In 931 is de stad wederom aangevallen en totaal verwoest. Zij is een paar jaren niet meer bewoond. Dit keer was door Moesa ibno abi Al3afiya met zijn Amazigh stam Maknasa (fatimiden dynastie) plus Andalus Omawiden oorlogsschepen. Later zijn de indringers door Iriffiyen weggejaagd en de stad werd wederom hergebouwd.
In 1015 is de stad door stam Azdaja (substam van Zanata?) uit Oran (Algerije) aangevallen. Zij hebben de stad vernield en later zelf hergebouwd. De nakomeling van die indringers zijn vermoedelijk de huidige substam van aith wayagher: Aith Joesef U Ari.
In 1080 heeft Joesef ibno Tachafin (almorwiten dynastie) de laatste koning van Nkoer vermoord en de stad definitieve verwoest. Ibno Khaldoen meldt  dat sindsdien is de stad Nkoer niet meer bewoond, maar de laatste bouwmaterialen die archeologen op die plek hebben gevonden dateert tot begin van de 13e eeuw.  Er zijn ook berichten dat die stad pas in de 15 eeuw is definitieve verdwijnen.

Izwan

Ik hou hiermee op. Er zijn te veel steden in Marokko verdwijnen om ze allemaal te benoemen. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de oude steden van Arif zal ik nog aantal namen van verdwijnen havensteden melden: Tamsaman, Challa en Lieksoes. In Amsa (tussen Azla en wad law) hebben ze ook archeologische materiële gevonden die tot finiciers tijd dateren.
Kortom, de historicus ibno 3athar meldt dat gehele kust van tripoli (in Libië) tot Tanger was vol met steden en dorpen gebouwd. Hij baseert zijn verhaal op de berichten van de eerste arabieren die de kust van Tamazgha voor het eerste bezochten.