Irifien en de Piraten

Gestart door Badis (Gast), 12/02/2002 om 18:51:12

Badis (Gast)

Azul Ythma, Suythma,


Ik heb altijd gehoord dat Irifien zeer actief waren als piraten langs de middellandse zee,
Vooral Iboqien waren zeer bezig geweest.
Ik weet niet hoe jullie over dit onderwerp denken en of er mensen zijn die meer informatie hebben hierover.

ayned

#1
beste Badis azul,
Dat klopt Irifeyen waren zeer actief en ik heb zelf een paar dokumenten over deze onderwerp, en ik zat gesteren nacht iets iver deze verhaal te leezen. ik zal probeeren om you te informeeren als ik de tijd heb... Thanemmirth...AYNED

Mounir B

#2
Thawmat Ayned,

Ik ben zeer geinteresserd in die documenten. Mischien heb je een e mail adres of iets dergelijks? Ik zou ze graag willen lezen. Ik hoor nog wel van je. Sitisir

ayned

#3
azul a  Thamwat.
Wat ik heb eigenlijk is een blad in het arabisch, en de heel blad heeft het alleen over piraten in Rif. ik kan het voor jouw kopieren als jij lezen wil... maar in deze tijd heb  echte geen tijd voor dat sorry wij kunnen laater der over praaten...Thanemmirth...AYNED

geen belang

#4
Ayned,

Lees jij je persoonlijke berichtjes?
Heb je al verschillende berichtjes toegezonden, zowel hier op het forum als naar planet..., maar krijg geen antwoord.

asiwan

#5
azul
ik kan jullie allen een verhaal vertellen hoe iriffien vooral ibakoien wantdie  de waren gevestigd aan de kust en hoe zij er in slaagde de schepen te veroveren , waneer de avond viel dan pakte ze een ezel en die werd met twee olie lampen uitgerust en werd langs de kust los gelaten en waneer een schip in de verte lampen ziet dan vaartie die richting op met gevolg dat de schip tegen de bergen aan kwam en werden de schepen beroofd .................

ayned

#6
Geen belang azul,

Hoe bedoel je daar mee? ik snap je niet. en ik zend geen berechten naar Planet!!!!!!!!

Badis (Gast)

#7
Azul Asiwan,

Ik heb ook over dat techniek gehoord, en volgens mij klopt 't ook, want Ibokkien hadden zelf geen boten dus ze moesten op die manier (met lichten)
die boten naar hun toe laten komen in plaats van dat ze zelf naar die boten gingen.
bij het zien van die lichten denkt men dat er een haven is en gaat die kant opvaren en komt de boot in de rotsen vast te zitten.

Sabadilla

#8
He wat een leuke onderwerp. Ik ben toevallig een echte abekoy. In marokko woon ik in tala Youssef. Hier waren wij de "piraten" vroeger zeer actief.
Doordat er veel schepen overvallen waren heeft de Europese gemeentschap vroeger een klacht ingediend bij de marokaanse overheid. Een vroegere koning de vader van Mohamed de V, heeft een leger op ons afgestuurd om ons klappen uit te delen. Er is vroeger een grote schip voor de kust van Tala Youssef door de ibekoyen tot zinken gebracht. De anker van deze schip ligt nog steeds op de bodem van de strand van tala youssef.
Mijn Opa vertelde mij altijd van die verhalen over de piraten.

Voor meer info over de strand van tala Youssef surf to: http://www.talayoussef.com


ithri

#9
Azul,

De kust van Bouyafar en  Ait Chichar staan ook erg bekend met verhalen over piraten,er zijn veel spullen gevonden die terug duiden over de piraten tijden, bij de sommige Imarabden of marabouts langs de kust en vooral bij de stranden van Bouyafar zijn er veel schaten teruggevonden in deze marabouts, ik zal er meer over vertellen, wanneer de piraten de zee in gingen en tegen een ander piraten schip hadden gevochten en spullen van deze hebben meegenomen, gaan ze deze langs de kust bewaren en bouwen ze een vierkantige huis omheen,als herkenning als ze straks weer terug komen, maar de meeste zijn niet terug gekomen,dus veel mensen weten niet waar voor deze marabouts, de meeste imarabden die ik bedoel hebben geen graaf van een heilige of zo,wanneer de islam naar noord afrika kwam werden deze plaatsen als heilige plaatsen (thamzijda of zawija omdat het van niemand was), er zijn sommige mensen die een bepaalde genie gebruiken om uithalen waar de schaten zitten, zo zijn vier of vijf schaten langs de kust van Bouyafar en Ait chichar gehaald.Deze verhaal is mij verteld door iemand die het zelf heeft meegemaakt wanneer onbekenden in zijn dorp kwamen en onderdak voor een nacht zochten deze mannen wilden perse in een van deze imarabden van bouyafar slapen de volgende dag vonden ze allen een gat in de grond en een stukje droge leem.

Thenniert Ithri

beni bougafar

#10
azul ithri,

Ik heb een vraagje voor jou, je weet veel over de omgeving van bouyafar. (Dit heb ik gemerkt van de stukken die je schreef over Iker3ien, Mohammed Ameziaan). Kom je uit de omgeving van Bouyafar, zoja waar dan precies als ik dat mag vragen, ik ben ook van die streek.

Fous thek Fous

ithri

#11
Azul beni Bouyafar,

Ik kom uit die streek maar niet echt uit Bouyafar, maar uit Farkhana, maar ik kom vaak die kant op de zomer naar de stranden.

Mounir B

#12
Azul fellak ya Ayned,

Als je een keer tijd heb hoor ik het wel.

Heb je een e-mail adres?
Setisir

ayned

#13
beste Mounir azul,
Ja ik heb een e-mail adres.ik heb gemerkt dat je geen lied bent, je bent een gast daarom kan je mij niet bereken... Thanemmirth...ayned

Mo_Muchacho

#14
Rif piraten

Het is bekend dat de stammen van Ibeqquyen en Thimsaman vissers zijn, en hun land ligt ook aan zee. In het laatste decennium  van de negentiende eeuw ontdekten leden van de Ibeqquyen dat ze van hun vispraktijken een lucratieve handel konden maken namelijk die van de piraterij.  Vele schepen werden geroofd door de Ibeqquyen. En vooral de Spaanse schepers leden hieronder, er werd een klacht ingediend door de Spaanse regering bij de sultan Mulay Abd-Aziz.  Deze heeft de Ibeqquyen tot vijf maal toe gevraagd om te stoppen met hun verassingsaanvallen, allen zonder resultaat. En uiteindelijk werd er grote leger bij elkaar getrommeld om deze de Rif in te zenden onder aanvoering van Moulay Bu Bkar. En deze had een rechterhand genaamd Buschta lBaghdadi . Het leger sloeg zijn tenten op Thafarsith, en hier van uit werd trok het leger Waryagherland in om zich vlakbij de Ibeqquyen te vestigen. De dagen daarop werd de Ibeqquyen aangevallen, en het leger werd verslagen en trok terug naar Ajdir in Waryagherland. Het werd het leger duidlijk dat ze de Ibeqquyen niet konden verslaan in een open gevecht. En dus werd er besloten om een andere strategie te gebruiken, er werd een valse brief geschreven in naam van de sultan.  En er werd aan de Imgharen van de Aith Waryagher gevraagd of zij deze brief aan de Imgharen van Ibeqquyen konden geven. Zo gezegd zo gedaan, en 500 Ibeqquyen kwamen met deze Imgharen mee om de zaak met het leger te bespreken. Het  leger wist hoeveel man eraan kwam en Buchta l-Baghdadi zei dat er alleen 150 man mocht komen. Er werd dus een bijeenkomst gehouden met andalusische muziek, en thee werd geserveerd. Intussen werden de wapens van de Ibeqquyen weggehaald. En vlak daarna stopte de muziek ineens werden de Imgharen van de Ibeqquyen bedreigd, en de andere 350 Ibeqquyen buiten het kamp werden aangevallen. Enkele soldaten van het leger sneuvelden maar de meeste doden vielen bij de Ibeqquyenen en een grote gedeelte werd gevangen genomen. De rest vluchtte en het gevecht ging door de volgende dag, vele vrouwen, kinderen en mannen werden vermoord, en vele vluchten als idhriben naar andere stammen toe. En het leger maakte de graanreserves hun eigen. En het leger vestigde zich in Izemmurenen bleven daar tot in 1899. De Ibeqquyen werden hier allemaal voor gestraft, 400 man werd gevangen genomen en vier van de Imgharen Imqranan werden geëxecuteerd in Fes. Deze Buchta l-Baghdadi zou later de pasha van Fes worden en werd pro-frans.
Intussen was de relatie tussen de Ibeqquyen en de Aith Waryagher enerzijds en de Aith Yittuft anderzijds verslechterd. De Ibeqquyen kregen in 1899 een generaal pardon van de Sultan. Intussen was er oorlog uitgebroken tussen de Aith Yittuft enerzijds en de Ibeqquyen anderzijs. De Aith Waryagher en met name de Aith Hadifa en Aith Yusuf ou Ari clans werden beschuldigt dat zij de Ibeqquyen hadden verraden voor de slachting die door Buschta l- Bghdadi werd gedaan. De Aith Waryagher wisten hier echter niets vanaf, en de relatie bleef gespannen tussen de twee stammen. Door de piraterij werd de weg vrijgemaakt voor de buitenwereld.


Bron:      The Aith Waryagher of the Moroccan Rif
David Montgomery Hart
Vertaald uit het Engels door Mo