zijn jbala andaluciers?

Gestart door yura, 31/01/2004 om 13:44:52

yura

Ja dat was mijn vraag eigenlijk, aangezien veel terug gekeerd andaluciers in het het noorden bleven, in de steden zoals chefcawen=chawen, tetouan=titawin, tanger=tingis, enzovoort?

Ariaz

#1
Inderdaad man jbala zijn andalusiers, zij zijn dus gekomen uit Spanje en hebben zich gevestigd  in de bergen van het westelijeke Rif, sommigen hebben zich ook gevestigd in Fez, sommigen in Algerije en zelfs sommigen in Tunesie, ze hebben hun muziek meegebracht, hun cultuur, maar de Jbala zijn dus een mengelmoesje van De daar wonende Imazighen die zich dus geassimileerd hadden aan de Arabische Andalusiers, Zoals je weet woonden In destreek waar de Jbala woonden de Ghomera-Imazighen die bekend stonden als harde ruiters maar uit geschiedenis bronnen heb ik te weten gekomen dat ze uitgeweken zijn naar Egypte en daardoor het land dun bevolkt is geworden waardoor dus de Andalusiers de vacuum hebben gevuld,


je hebt ook Andalusiers die zich gevestigd hebben in de streek van de Aith Wayagher, maar zij spreken Tmazight en voelen zich ook Amazigh, zoals d eDshar van de Indelusen (verbastering in het tmazight),


De Ijeblien zijn eigenlijk een apart volkje sommigen zouden liever omgaan met een Arifi dan met een Arabier van Casablanca, Jbala hebben ook een ander accent in hun Arabisch, en Jbala volgen de Islam ook meer dan de Arabieren van het Binnenland,

trinita

#2
Nee Jbala zijn niet andaluciers !! A.U.B.
De Jbala zijn van berbere oorspronk
De andaluciers zijn alleen in Tetouan , Targa ,Chefchawen ,Badis , Targuist en inderdaad in de streek van Aïth Waryaghel

Ariaz

#3
Aah zo en uit wat leid je af dat Jbala geen andalusiers zijn?


Heb je niet opgemerkt dat Ijeblien klein zijn zoals de Spanjaarden

abrid

#4
Azul,

Ik wist niet of je dit wist maar niet alle Andaluciers waren arabisch. De arabische andaluciers trokken naar Fes en en de amazigh andaluciers trokken naar Titawin. Dat ze daarna gearabiseerd zijn is een ander verhaal.

jbala waren ook gewoon Riffijnen met een riffijns dialect van het tmazight. Nog steeds spreke ze wel tmazight bv in Izaggen. Hun dialect komt wel overeen met kabylisch of tassousit. B.v. morgen is bij hun Azekka zoals bij de Sous en Kabyle dat genoemd word.

Dus een deel van hen zal wel andalucier zijn geweest maar dat kun je moeilijk aan mensen zien hooguit de architectuur en muziek.
tanmiert

allasian

#5

CiteerNee Jbala zijn niet andaluciers !! A.U.B.
De Jbala zijn van berbere oorspronk
De andaluciers zijn alleen in Tetouan , Targa ,Chefchawen ,Badis , Targuist en inderdaad in de streek van Aïth Waryaghel

Ik ben het er mee eens dat jbala geen andalusiers zijn.
Maar dat andalusiers in de streek van onze aithwaryaghel zitten kan ik bijna niet geloven.

Ik bedoel,andalusiers waren toch arabisisch of verarabiseerd.Denk je dat aithwaryaghel hun dan zomaar opnemen in hun community??
OK,individuele exeptions (uitzonderingen) dat kan nog wel,maar dat andalusiers in groepen bij ons komen wonen???

Ik wil sowieso niets met die eikels te maken hebben.

allasian

#6

CiteerAah zo en uit wat leid je af dat Jbala geen andalusiers zijn?


Heb je niet opgemerkt dat Ijeblien klein zijn zoals de Spanjaarden

Waaruit leidt jij dan af dat jbala wel andalusiers zijn??
Uit lengte zeker ???
Jongen je weet toch dat dat niet relevant is??
Rond de middelandse zee is bijna iedereen klein.
Hoe kan je dan nog onderscheid gaan proberen te maken in lengte??
"Spanjaarden zijn klein",dat is gezien van een NoordEuropese point of view,Zoals in onze nederlandse boeken staat.

trinita

#7
Toen de Andaluciers vluchten van Spanje, El Mazimma (bij Ajdir n'Alhaceima)was een heel belangrijk haven in de Aïth Waryaghel en de kortste weg (met ook Badis en Torres)naar Fes en veel van deze Andaluciers keuzen om in de streek van Aïth Waryaghel te blijven.
Personnelijk ken ik veel Aïth Waryaghel die Andaluciers voorouders hebben.

trinita

#8
"Aah zo en uit wat leid je af dat Jbala geen andalusiers zijn?"
Omdat ze zijn NIET A ndaluciers


"Heb je niet opgemerkt dat Ijeblien klein zijn zoals de Spanjaarden"
 

HAHAHAHAHAHAH HAHAH OUHAHA
  
 

allasian

#9

CiteerToen de Andaluciers vluchten van Spanje, El Mazimma (bij Ajdir n'Alhaceima)was een heel belangrijk haven in de Aïth Waryaghel en de kortste weg (met ook Badis en Torres)naar Fes en veel van deze Andaluciers keuzen om in de streek van Aïth Waryaghel te blijven.
Personnelijk ken ik veel Aïth Waryaghel die Andaluciers voorouders hebben.

Dat wist ik niet.
Ik geloof jou.
Bedankt,

masin2003

Azul
afassi heeft wel gelijk, en trouwens als je het over het hele noordelijke marokkaanse gebied hebt, dan moet je zeker niet omgeving buyafar en ait cicar (charrana die aan melilla grenst) vergeten. want de laatste Moorse koning van Granada (Boabdil) kwam daar aan land met veel andalusiers, en de meeste van hun zijn verder het land ingegaan richting Oujda en telemcen. en je hebt ook in Rif nog steeds veel kleine dorpjes die de naam "andalusien" dragen. en 1 er van ligt in ibequuyen als het goed is.

maar omdat deze topic over jbala ging, Natuurlijk stammen ze niet allemaal van andalusiers. de andalusiers waren kleine getallen en meetsal ging het zelfs om families (zoals de familie al anqis uit tetouane die in de 18 eeuw allemaal zijn onthoofd door een alaouitische sultan als goede gebaar naar de spanjaarden toe, omdat ze aan piraterij deden). zoals chefchaouen (accawen) staat bekend dat een paar andalusische families bij de oorspronkelijke inwoners hadden gevoegd. en ook het geval was bij de andere plaatsen die Afassi had genoemd.
voor alle duidelijkheid jbala waren nog pas geleden alleen te vinden in de bergen steden waren dus een mix van irifiyan (*), jbala, andalusiers en andere. en je had ghommara tussen chefchaouen en t/m oued lao.
maar door de komst van die andalusiers is eigenlijk het arabierings proces van de jbala en andere in een snelle tempo gegaan (al waren ze niet daar gekomen dan was nog steeds heel Noord marokko thmazight aan het praten)


masin2003

(*) = in de 17 / 18 eeuw werden veel irifiyen gedwongen overgeplaatst naar steden als tanger, tetouan, laarache, azeila. het was nodig omdat die steden in die tijd bijna uitgestorven  waren. (laarache werd voor bijna 100% door spanjaarden en portugezen bewoond. na hun terugtrekking werden massaal irifiyan daar gehaald) voor tanger en tetouane gold ook bijna hetzelfde, alleen die steden werden bijna uitgeroeid door cholera en andere epedimie's in die tijd en daarom moest de voormalige sultan veel irifiyan daar laten overkomen om die te kunnen beschermen tegen europese invalers (nog steeds dragen de oude tangaouis / tetouanies families achtenamen die aan hun Riffijnse stammen doen herenniren: namen zoals: Tafarsiti, Touzani, Temsamani, ect.. en dit zijn niet irifiyan die onlangs de laatste 50 jaar daar zijn verhuist, maar ze stammen van de oude irifiyan die daar al in de 17 eeuw waren laten verhuizen)
en nog iets over tetouane: in de 18 eeuw had het een bekende elqaid die voordurend de lokale zuidelijke overheid bevocht en zijn naam is/was "elqaid errifi".

wat ik hiermee wil zeggen: het noordelijke marokko en zeker in dit geval de westelijke noordelijke gebied (jbala) werd veel met haar geschiednis geknoeid en daar heb je veel research voor nodig dan alleen maar kijken naar de lengte van die mensen.

trinita

#12
U heeft wel ook  gelijk Mauri over Buyafar en de laatste Moorse koning.
En vergeten niet dat de "jbala" rond Tanger (Fahs)..zijn oorspronlijk Irifien
Zijn voorouders in 16de eewe zijn daar komen om tegen Engels te vechten en om Tanger te verdedegen en daarom vinden nu dorpje als Beni Waryagel , Beni Touzine ,Gzenaya ,..



masin2003

CiteerU heeft wel ook  gelijk Mauri over Buyafar en de laatste Moorse koning.
En vergeten niet dat de "jbala" rond Tanger (Fahs)..zijn oorspronlijk Irifien
Zijn voorouders in 16de eewe zijn daar komen om tegen Engels te vechten en om Tanger te verdedegen en daarom vinden nu dorpje als Beni Waryagel , Beni Touzine ,Gzenaya ,..




juist! hierover heb ik een hele hoodstuk overgelezen in een geschiedenis boek.
dus men kan wel een conclusie trekken dat de huidige jbala die wij jbala noemen, eigenlijk de nazaten zijn van die irifiyan.
want: andere die een andere amazigh afkomst hebben dan irifiyan en jbala, onderscheiden zich wel met hun andere amazigh afkomst: zoals: Ghommara, want zij noemen zichzelf geen jbala en dat geldt ook voor sanhaja's van het noorden.

en nog belangrijk: jbala is een arabische term, dus een groep imazighen werden aangeduidt via die term. en het zou bestwel een geslaagde manier zijn van arabieren om die riffijnen van toen van hun echte benaming / roots te ontdoen. door voor ze simpelweg een benaming te crieeren. en zo weten ze nietmeer wie ze eigenlijk waren.

ps: dit laatste proberen ze nog steeds op ons toe te passen zodat we vervreemd raken van ons roots. dus het zou kunnen.
maar ach ja wie ben ik om met zulke conclusie's te komen.


MBTiza

#14
In het boek "the aith waryagher of the morrocan rif" staat dat jbala flikkers zijn!

In dit boek staat ook wat Mauri hier eerder vertelde, dat veel van de oorspronkelijke bewoners van Tanger en Tetouan irifiyen zijn en de namen Tamsamani, Touzani, Ouriagheli etc dragen. David hart vertelt in dit boek ook dat de nazaten van de oude irirfiyen de nieuwe lichting irifiyen verachtte. Tevens vertelt hij dat deze twee steden de uitvluchtoord van de idribhen (gevlucht van een vendetta) bij uistek waren, dus voor 1921 kwamen daar veel riffijnen. Zo ook de familie van abdkrim die vanwege een vendetta uit Ajdir was gevlucht naar Tetouan.