Stammen uit de Centrale Rif??

Gestart door Metalsaa, 23/12/2010 om 17:46:31

Chatt zie arif

#30
[

Chatt zie arif

#31
[

Ifri

Citaat van: Chatt op 02/01/2011 om 00:58:38
Weet je...,a wu iwzan inu?

Toen Chatt nog in een pril stadium verkeerde,ergens net na de sexuele voorlichting op de basisschool,begon ik iets te bedenken. Ik bedoel...,ehm,...stel je voor dat je als homo geboren wordt,je kunt er niets aan doen,het is net zoiets als ter wereld komen als meisje of jongen. Volstrekt geen ontkomen aan,ipv je aangetrokken voelen tot meisjes en vrouwen,krijg je een s..... p..... van jongens en mannen.

Geen probleem zou je zeggen,maar het wordt nog gecompliceerder:stel je voor dat je geboren wordt als homo én moslim? Vijf keer per dag de moskee betreden en dan al die potentiële doggy-styles in alle vormen en maten aanschouwen,dat lijkt me nou echt een satanische kwelling...(rond spek en satijnen jurken doen nou eenmaal jeuken :-)


Ik durf het bijna niet te vragen,maar...


HAahaha  grappig

.zw.n

Citaat van: Chatt op 02/01/2011 om 00:58:38
Weet je...,a wu iwzan inu?

Toen Chatt nog in een pril stadium verkeerde,ergens net na de sexuele voorlichting op de basisschool,begon ik iets te bedenken. Ik bedoel...,ehm,...stel je voor dat je als homo geboren wordt,je kunt er niets aan doen,het is net zoiets als ter wereld komen als meisje of jongen. Volstrekt geen ontkomen aan,ipv je aangetrokken voelen tot meisjes en vrouwen,krijg je een s..... p..... van jongens en mannen.

Geen probleem zou je zeggen,maar het wordt nog gecompliceerder:stel je voor dat je geboren wordt als homo én moslim? Vijf keer per dag de moskee betreden en dan al die potentiële doggy-styles in alle vormen en maten aanschouwen,dat lijkt me nou echt een satanische kwelling...(rond spek en satijnen jurken doen nou eenmaal jeuken :-)


Ik durf het bijna niet te vragen,maar...
.zw.n is niet geïnteresseerd in je seksuele problemen, maar wel geïnteresseerd in je bewering dat Jbala door het zwaard en het boek der boeken zijn “gearabiseerd“.
Kan je me uitlegen (zonder populistische praatjes) hoe je aan deze bewering kwam?.



.zw.n

Citaat van: Zanatti op 01/01/2011 om 21:05:13
Dit heeft volgens mijn te maken, met de handelsroute van Arabs of gearabiseerden van binnenland Marokko naar Andalucie/Spanje. Deze route was dwars door Jballa en Ghomara gebied. Ook met de komst van laffe gevluchte Andaluciers naar Marokko, gingen velen zich vestigen in Jballa gebied, Tetouan etc.

Welke handelsroute bedoel jij precies?
In die periode waren de belangrijke handelsroute juist in de gebieden waar tot heden “tamazight” wordt gesproken zoals de haven van Nkor (Almuzamma), de haven van Badis…enz.
De vraag is: waarom zijn Jbala volgnes je gearabiseerd en Ibaquoyen of aith wayagher niet?
Wat betreft de gevluchte andalusiers hebben zich, naar mijn weten in de steden gevestigd en met name in Titawin.


.zw.n

Citaat van: Azidane op 01/01/2011 om 22:18:07


Jbella zijn dus tussen 1500 - 1600 al verarabiseerd door enorme immigratie uit Islamitisch Spanje. Na de val van Islamitisch Spanje (rond 1490) vertrokken veel Arabieren naar Jbella regio, gedurende de Spaanse Inquisitie werden nog eens honderdduizenden Moren (al dan niet bekeerd) het land uitgezet. De eerste golf trof vooral Tanger en Tetouan, de tweede golf trof Achauan. In deze periode zijn ook de Joden in Jbella binnengedrongen. Toen de Spanjaarden in 1920 Achauan binnenvielen bleek de joodse gemeenschap daar nog steeds een middeleeuws Spaans te spreken. 
Hoe weet jij  Jbala in deze periode Darija als moedertaal hebben overgenomen?

Ifri

Beste mensen

Ik herhaal, het was een langzame, gecompliceerde proces.

Complexe proces. Senor Canardo is helaas weg van hier. Hij kon er meer over zeggen.

Ik denk dat het gewoon door

-Islam komt. Van zodra Arabischsprekende mensen deel uitmaken van de Berberse gemeenschap gaat men dan ineens overschakelen op het Arabisch. Men gaat de preken in het Arabisch doen.

-Het concept huwelijk.  Huwelijken tussen Arabieren en Berbers. Dit zorgt ervoor dat het Arabisch het overwint op het Berbers

-Ook de deportatie van Ghmara's naar West-Algerije door de Al Mohaden

Zanatti

#37
Citaat van: .zw.n op 02/01/2011 om 13:56:15
Welke handelsroute bedoel jij precies?
In die periode waren de belangrijke handelsroute juist in de gebieden waar tot heden “tamazight” wordt gesproken zoals de haven van Nkor (Almuzamma), de haven van Badis…enz.
De vraag is: waarom zijn Jbala volgnes je gearabiseerd en Ibaquoyen of aith wayagher niet?
Wat betreft de gevluchte andalusiers hebben zich, naar mijn weten in de steden gevestigd en met name in Titawin.


Bedankt voor je reactie.
''waarom zijn Jbala volgens je gearabiseerd en Ibaquoyen of aith wayagher niet?''

Jballa waren een meer onderdanig volk en dun bevolkt. Hun Tmazight werd niet door veel mensen gesproken, of er zaten te veel verschillen, zie senhaja, ghomara en tig andere dialecten. Rifijnen waren een sterk dominant volk en dicht bevolkt ( dit slaat vooral op aith Wayagher ). Het Tarifit werd wijdverspreid gesproken, en had overal dezelfde basis van west Algerije tot Tanger tot Fes, dus een sterke basis. Dit is mijn opvatting.

Nu wil ik graag jou vraag aan jou stellen? Hoe denk jij erover?

Metalsaa

Citaat van: .zw.n op 02/01/2011 om 13:56:15
Welke handelsroute bedoel jij precies?
In die periode waren de belangrijke handelsroute juist in de gebieden waar tot heden “tamazight” wordt gesproken zoals de haven van Nkor (Almuzamma), de haven van Badis…enz.
De vraag is: waarom zijn Jbala volgnes je gearabiseerd en Ibaquoyen of aith wayagher niet?
Wat betreft de gevluchte andalusiers hebben zich, naar mijn weten in de steden gevestigd en met name in Titawin.


Wat maakt het uit hoe ze verarabiriseerd zijn? Het is niet zo dat ze ooit toe zullen geven berbers te zijn..

Zanatti

#39
Om toe te voegen.

Dus zoals eerder is genoemd, komt het door handelsroutes (contact met Arabs) en huwelijk (Arabisch domineert Tmazight).

Zie citaat:

The fact that the linguistic enclave of Ghomara has endured for so long raises the question about the
factors, which have promoted Berber in this particular area and MA in the surrounding areas. There are
various explanations for this phenomenon. Colin gives a geographical and economical explanation. The
area of Ghomara is located within a triangle of trade routes: from Fès in the South to Tétouan in the East
and to Bades in the West and from Tétouan in the West to Bades in the East. The reason for the deviation
of the trade routes from Fès to the Mediterranean Sea is that the area of Ghomara is virtually impassable.38
Colin states that the remoteness of the North-South arteries have promoted the Arabisation of the
mountain dwellers of Ghomara leaving the linguistic enclave in the centre intact. In addition, the linguistic
enclave has survived because it was too far from the trade route running from Tétouan to Bades according
to Colin. 39
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13528.0
http://www.alfa-desk.nl/ghomara/Arabic_Influence_in_Ghomara_Berber_by_J_el_Hannouche.pdf

Waarom Rifijnen niet gearabiseerd? Buiten wat ik eerder heb opgesomd, was het in de Rifijnse cultuur niet gewenst te trouwen met een niet-Rifijn. Dat geldt voor de meeste Rifijnen nog steeds.

Azidane

#40
Citaat van: .zw.n op 02/01/2011 om 13:58:28
Hoe weet jij  Jbala in deze periode Darija als moedertaal hebben overgenomen?


Dat heb je mij toch niet horen zeggen?

Ik had het over een verarabisering door immigratie. Een voorbeeld van vandaag, een stad als Imzouren heeft 25.000 inwoners, als er de komende 10 jaar 75.000 Arabieren uit Casa, of mijn part Cairo komen, dan kun je stellen dat Imzouren tussen 2011 - 2021 verarabiseerd is. Dat de minderheid van 25.000 Imazighen (die er nu wonen) en hun nazaten nog Tamazight blijft spreken doet niet ter zake.

Tussen 1500 - 1600 gebeurde dit in de omgeving Tetouan en Asawan. Door enorme immigratie van Moren uit Spanje is een groot gedeelte van de Jballa regio in meerderheid  Arabisch geworden.

argaz

een van de factoren is van aard religieus. de inwoners van dit gebied waren onder een regeling feodaal, die door cherifs van jbal 3alam (bni 3ros) en ouezzane wordt geleid, heeft hij er had eveneens de religieuze broederschap (derqaoui). voor mij is het de voornaamste factor van verarabisering van het gebied.

een opvallend voorbeeld was wanneer religieuze ouezzani intaller aan Snada zijn gekomen, het heel gebied was gearabiseerd ! evenzo bij mernissas (die een Rifijnen stam is) met Derqaoui! de Rifijnen werden door dit religieuze feodaal karakter gespaard, en de democratische instellingen hebben altijd voortgeduurd

Ibn khaldoun getuigt dat aan zijn tijdperk (14e eeuw), ze begonnen ghomara hun taal  zich te abonneren. 


.zw.n

Citaat van: Zanatti op 02/01/2011 om 15:15:24
Bedankt voor je reactie.
''waarom zijn Jbala volgens je gearabiseerd en Ibaquoyen of aith wayagher niet?''

Jballa waren een meer onderdanig zwak volk en laag bevolkt. Hun Tmazight werd niet door veel mensen gesproken, of er zaten te veel verschillen, zie senhaja, ghomara en tig andere dialecten. Rifijnen waren een sterk dominant volk en dicht bevolkt, dit slaat vooral op aith Wayagher. Het Tarifit werd wijdverspreid gesproken, en had overal dezelfde basis van west Algerije tot Tanger tot Fes werd Tarifit gesproken, dus een sterke basis. Dit is mijn opvatting.

Nu wil ik graag jou vraag aan jou stellen? Hoe denk jij erover?

Ik merk dat sommige mensen de namen: Ghomara, Jbala en 3robi’s  gebruiken voor alle Darija sprekende Noord Marokkanen. Deze opvatting klopt niet.

Ghomara was van oorsprong  een  stamnaam voor inwoners van  Noord Marokko. In de loop van de tijd is hun gebied gekrompen tot het gebied tussen Wadlui, Mastata, ktama en Achawen.  Naar schattingen, hebben ze tussen  16 en 18 eeuw Darija als moedertaal overgenomen met uitzondering van een  kleine groep zoals substam Boezra. 
 
De naam Jbala is eind 18 eeuw tot stand gekomen. Hij werd gebruikt voor inwoners die tussen Titawin, Wad Lui, Ben 7med en L3raich. (omgeving van Tanja inclusief de kust tot Cebta horen officiele niet bij Jbala).
Het is onbekend  wanneer Jbala Darija als moeder taal hebben overgenomen. Een deel van Jbala gebruiken bij stamnamen geen  woorden zoals Aiht, Ben, Awlaad of N aan het eind van de stamnamen zoals IbaquojeN, IquzannajeN…enz, maar ze gebruiken CH (Frans uitspraak) aan het eind van de stamnamen. Er is geen enkel (sub) stam in Marokko die de stamnamen zo uitspreekt met uitzondering van eerder gemelde sub-stam van Ghomara die nog Tamazighth spreken. Sommige Europianen  die met dit zich bezig hielden met dit onderwerp suggereerden  dat  het Latijnse invloed zou kunnen  zijn.
De sporen van finiciers zijn tot en met vandaag overal in het gebied van Jbala te vinden. Sommige  archeologische vondsten dateren tot  13/12 eeuw voor het Christendom. Er zijn beweringen dat Darija een van de Finiciers taal zou kunnen geweest zijn. Ik vraag me af: zou het mogelijk zijn dat sommige stammen  vanaf de oudheid een soort Darija  hebben gesproken en in de grote steden als een handelstaal hebben gebruikt?. Met andere woorden: ik ben niet helemaal eens met de stelling dat Jbala gearabiseerd zijn.

3robia betekent in het Darija plattenland en 3robi’s zijn mensen die in het plattenland wonen of hebben gewoond. trouwens deze woord komt, naar mijn weten, nog in het Arabische  taal en nog in de Imazighen talen voor.
De eerste generatie Iriffijin die in Titawin wonen worden ook 3robi’s genoemd.

Chatt zie arif

#43
[



.zw.n

Citaat van: Chatt op 04/01/2011 om 14:26:59





Een element dat je angstvallig ontwijkt is de godsdienst van de Jbala,hoe denk je dat ze moslim zijn geworden? Denk je werkelijk dat er bij hen aangebeld werd door Arabische missionarissen met een op' De wachttoren' gelijkend blad?





Sorry chat. je praat te veel maar je zegt weinig.
Hebt jij ooit gehoord van de koning Julian, Borghwata dynastie en  7amiem. Ga eerst dit uitzoeken dan kom jij terug om samen tebabbelen.