De Souassa van de Noord.

Gestart door PARKE, 05/01/2003 om 22:37:16

Falku

#30
Ahum,

Hou je aan het onderwerp.

Als jullie zo bezig blijven gaat deze topic weer op slot!


Alinou (Gast)

#31
Bedankt voor je eerlijkheid Falku.

Eigenlijk heb je gelijk. De bedoeling is om van elkaar te leren en inzicht te krijgen/uitwisselen over wat betreft de Imazighen.
Zowel Irifyen, shlouh, souassa, kabylie en nog meer zijn allemmal "Berbers", ze zijn de oorspronkelijke bewoners van Noord Africa.

De laatste tijd wordt veel gediscusseerd over tamazight als taal, de identiteit staat hoog op de agenda bij Imazighen.
Ik denk dat waaneer de droom waarheid wordt d.w.z wanneer hun taal wordt erkent door Arabieren dan kunnen Imazighen veel over elkaar weten en veel ervaringen opdoen op het gebied van taalontwikkeling, identiteit en cultuur. Om deze structuur te doen ontwikkelen moet nog heel veel gebeuren, het lijkt of dat onmogelijk is maar ik weet zeker dat Tamazight een toekomst heeft hoewel de weg naar dit doel moeilijk gevaarlijk is...

tazemit

#32
Alinou,

Ben blij dat je je gedrag nu inziet. Ik zou bijna zeggen dat je schizofreen bent, hahahahahah!!!!

Alinou (Gast)

#33
Tazemit(bestaat het nog?)

Het is nooit mijn bedoeling om iemand wie dan ook te beledigen of te kwetsen. die gedragingen vallen niet in mijn woordenboek en mijn persoonlijkheid kan je niet zo makkelijk beoordelen zonder dat je in dialoog met mij kunt komen. Dus kijk je maakt gebruik van het woord Schizofreen tegen iemand die je nog niet kent maar als je bij jezelf goed stilgestaan had dan had je misschien een andere woord kunnen kiezen dan Schizofrenie.  Any way, wat er gebeurd is puur misverstand en eerst indruk; je wilt beginnen maar je weet niet waarmee!.

Ik ken zelf ook veel Issoussien en Shlouh en heb zelfs veel vrienden in Marokko( hun adres en soms telnr. heb ik nog steeds) wij waren allemaal studenten aan de universteit van Mohammed Ben Abdellah te Fes.

Dus no problem ok

ithran

#34
Tazemit.wanneer hebben souassa jouw voor het laatst een hand toegereikt?
Ik kan me niet herinneren dat ik iets verwoest heb in arif.
Ik zou niet weten waar ik jaloers op moet zijn.

Bij deze: als soussa zichzelf amazigh noemen dan ben ik geen amazigh meer vanaf nu mag je mij zien als hollander en ben ik niet meer te vinden op de topics,geschiedenis,cultuur,taal,politiek.
Ze hebben ons weggejaagd uit maroc en nu willen ze dat ik mijn mond hou en stop met de waarheid te vertellen.
U zult er allemaal ooit een keer achterkomen op latere leeftijd waar ik het nu over heb.
Het enige wat ons iriefen ooit bij elkaar heeft gebracht is de islam,en nu denken jullie dat het woordje amazigh mij bij deze grote verraders in onze geschiedenis zal brengen.never.
Ga gezellig met z'n allen sprinkhanen eten.
Veel plezier thaaaala.

Alinou (Gast)

#35
Het bij elkaar brengen van Imazighen in hun totaliteit is een hoop, droom en een liedje

tazemit

#36
Ithran,

Ga professionele hulp zoeken, a ayouma! Gelukkig zitten er maar een paar rotte appels tussen onze Rifijnen. Ik schaam mij verrot met zulke Rifijnen zoals jou. Je weet niks over Souassa, dus hou je mond! Je zal wel denken dat ik een overloper van een Rifijn ben, maar daar heb ik schijt aan. We zijn allemaal Imazighen en als alle Rifijnen zoals jou zijn komen we helemaal geen stap verder. Dus ga geen Imazighen discrimineren op deze site. Falku,
zou je hier wat aan doen? Ithran heeft nogal discriminerende opmerkingen over Souassa, volgens mij is hij gewoon jaloers.

Wat betreft sprinkhanen, die moet je lekker proeven. Ithran, sorry a ayouma, maar je komt over als een boer., dus hou op voordat je de Rifijnen helemaal door het slijk haalt!!!

Tanemirt atas atas.

P.S. Alinou, OK

ayned_m

#37
azul a imazighen.

Iwa safi... "Anitci war itif min gha yeg igharres thisira nnes"
wat willen jullie bereken met deze descussie???
Ik heb ook gemerkt dat jullie RYAFA SOUASSA schrijfen. is het niet beter dat jullie IRUFEYYEN of ISOUSIYEN schrijfen dan.

IRIFEYYEN
ISOUSIYEN
ICHRHEYEN
ITARGEYEN,
IQBAYREYEN
IMZABIYEN
ISIWAYEN
IKNARUYEN
ICHAWIYEN
en nog meer zijn  marra d imazighen(Imezdagh n noord afrika) ik verwacht dat jullie jullie broeders verdedigen niet pesten. we hebben nu geen tijd voor dat, alleen maar als jullie het over grapen hebben dan is het goed. maar zover zijn jullie nog niet ay ayethma...wakker worden en wees bewust van wat je zegt en waar jij het over heb.
Thanemmirth....AYNED

samad (Gast)

#38
Dit topic gaat op slot. Regels en voorwaarden.

targistia

#39
Hey mensen,

Parke kan wel gelijk hebben. Ik kom uit targuist en wij praten heel anders berbers dan de rwaffa uit hoceima en verder. Ons berbers lijkt een beetje op het zuiden.
Echt wij gebruiken de woorden als aghoe (karnemelk) ik ( nic/nkienie) dochter ( terbenth) Hand ( ifoes) huis ( agjaam) en zo kan ik door gaan.
Echt de berbers die wij praten praten van ze van targuist tot ketama.
Maar men ziet ons meer aan voor jbellla dan rwaffa.
Kortom wij zijn de verdwaalde schapen.

En parke je opa kan zeker gelijk hebben. Kijk maar naar ons berbers

kussies een targistia

Dora

#40

CiteerHey mensen,


Echt wij gebruiken de woorden als aghoe (karnemelk) ik ( nic/nkienie) dochter ( terbenth) Hand ( ifoes) huis ( agjaam) en zo kan ik door gaan.

wij zeggen agie (karnemelk) > ik (nesh) > tarbeth is meisje trouwens geen dochter > hand (fous) > huis (agaam) >>>>>zo veel verschild het niet hoor!!! :)

Mauri

#41

CiteerHey mensen,

Parke kan wel gelijk hebben. Ik kom uit targuist en wij praten heel anders berbers dan de rwaffa uit hoceima en verder. Ons berbers lijkt een beetje op het zuiden.
Echt wij gebruiken de woorden als aghoe (karnemelk) ik ( nic/nkienie) dochter ( terbenth) Hand ( ifoes) huis ( agjaam) en zo kan ik door gaan.
Echt de berbers die wij praten praten van ze van targuist tot ketama.
Maar men ziet ons meer aan voor jbellla dan rwaffa.
Kortom wij zijn de verdwaalde schapen.

En parke je opa kan zeker gelijk hebben. Kijk maar naar ons berbers

kussies een targistia

Azul targuistia

in ketama en targuist daar praat men een oude sanhajia dialect en die lijkt meer op een mix van thmazight van de midden atlas en tharifiet.

tasousiet daarin tegen is meer een masmouda dialect en is meer verwant aan ghommaria dan aan sanhajia.

allasian

#42
Een overdonderende theorie van Parke maar verdient zeker de nodige aandacht.Ik denk ook dat hij in grote lijnen gelijk heeft.Ik denk zelfs dat een ander soort imazighen in de Rif heeft gewoond.Maar toen gevlucht zijn door aanhoudende aardbevingen.Dat is mijn theorie.

MBTiza

#43
De sinhaja srir stammen die zich bevinden tussen targuist en ketama hebben inderdaad een andere tamazight.
Zo zeggen zij:

azekka voor morgen net als de kabyliers en de swassa etc.
Wij gebruiken daar tudeca voor

een ander woord is
tagnauagjaam voor keuken als ik het goed heb!!
kont van het huis!!

Mauri

CiteerDe sinhaja srir stammen die zich bevinden tussen targuist en ketama hebben inderdaad een andere tamazight.
Zo zeggen zij:

azekka voor morgen net als de kabyliers en de swassa etc.
Wij gebruiken daar tudeca voor

een ander woord is
tagnauagjaam voor keuken als ik het goed heb!!
kont van het huis!!

azul

men moet niet 2 dingen door elkaar halen.

souasa behoren tot de masmouda en de senhaja zijn weer een andere groep.

de senhaja die zich nu bevinden in Arrif en die zich duidelijk onderscheiden met de naam senhaja zijn meer verwant aan de imazighen van kabilie en de imazighen van de andere senhaja in midden atlas en zuid oost marokko.
want ikbayliyan zijn wel senhaja (althans die van groot kabylie)

daarintegen heb je wel de ghommara die omgeving oued lao wonen (en die al vroeger al gearabiseerd zijn) die zijn wel verwant aan mesmouda.

dus sanhadja is een totale andere groep.

en om wat toe te voegen aan de theorie van allasian, heb ik ook nog een theorie:

aangezien, de meeste sanhaja die zich nu in Arrif bevinden de hoge bosrijke gebieden bewonen, dan verwijst dit juist dat zij daar later kwamen (misschien samengekomen uit het zuiden met almorabitin die toen onderweg naar spanje waren)

en nog een belangrijke feit waarom ik denk dat ze juist later zijn gekomen en zich voegten bij andere riffijnse stammen in hun gebied is het feit dat bij ons vroeger (en nu nog) bergen die bebost zijn altijd nooit bewoond worden door ons. en dat komt vooral door het oude Riffijnse bijgeloof dat je in bossen niet mag wonen, want het zijn woonplekken voor geesten.

en aangezien nu ketama en targuist wel bewoond zijn door senhaja, dit duidt juist dat zij juist hun heil hebben gevonden in gebieden die juist door de oorspronkelijke inwoners niet bewoond worden.  en daar komt nog bij dat ketama en targuist midden Riffijnse stammen bevinden die geen senhaja zijn.

dit is maar mijn bescheiden theorie, maar als je goed let, dan vind je in de huidige tijd de senhaja in Rif alleen in onherbergzame bosrijke gebieden die van nature ontwijkt worden door de Riffijnen (de reden gaf ik al aan: namelijk dat bijgeloof: bossen worden bewoond door geesten)