De Souassa van de Noord.

Gestart door PARKE, 05/01/2003 om 22:37:16

PARKE

!!Sorry ik ben franstalige!!Ik doe men best om nederland te spreken!!!

Toen ik klein was ,had mijn grootvader gezegd dat de eerst inwoneers van de streeks van AlHoceima en noord Marokko Soussi zijn !!!!! Op het ogenblik,ik dacht dat hij gek was.Maar later ,ik heb in een boek van Ibn Khaldoun geleerd dat inderdaad er waren de Souassa van zuid Marokko en de Souassa van noord Morokko (Ghomara en rouaffa).
In een andere boek over de Jbala :de schrijver zegt dat de tamazigt die men spreekt nu in de Rif is niet de zelfde van die men spreekt voor de invasie van de Rif door de Banu Marin.Waarom??
De Tamazigt van de Rif werd door de invasie van de Banu Marin (ZENATA berber) in de 15de eeuwe "geimporteerd".
Dus onze voorouders spreken een andere Tamazigt.Het zou de Tamazigt van de Sanhaja zijn als die is nu toch in Targuist en Ktama gespreekt.

conclusie :
---------
In Marroko, er zijn berber stammen die werden gearabiseerd.
Er zijn arabische stammen die werden "geberberiseerd"
Er zijn berber stammen die werden "geberberiseerd"(ROUAFFA).

Hassan

#1
Azul Parke,

Wie zal het zeggen. Als je het weten wil moet je niet je grootvader vragen maar een Amazigh historicus. Je grootvader kan ongelijk heben, er worden veel dingen verteld die niet kloppen.


PARKE

#2
YA HASSANKE ,

Je denkt dat de irrifien spreken Tarift sinds de oude neolithic.
Er waren veel migraties in Marokko en van buiten Marokko.
Er waren Souassa van het NOORD ,dat is een historische realiteit:
JE MOET LEZEN ELIDRISSI, IBNKHALDOUN, ..
Lees wat zegt ELIDRISSI over Nakur :de stad Nakur werd door de Arabier Salih gebuild en hij trouwde een vrouw van Sanhadja afkomst(van Ait Waryaghel).

Waarom is de Tamazigt van de Sanhadja SRAIR (KETAMA ,Targuist,Taounate) niet de zelfde van de Tarifit ??
Waarom nu de Ghmara bijna allemaal arabisch spreken(er is noch een stam bij TETAWIN die tamazigt spraak ).
Weet je dat bij de stam BENI ITTEFT 50 per honderd inwoners zijn gearabiseerd, ze voelen zich als Arabier en de anders 50 spreek noch tarifit.

WA SALLAM OULEIKOUM.
  

Sa3ieD

#3
nee tuurlijk denken we dat niet, tarifieth is gewoon een mengsel van verschillende talen, welke taal nou niet.

Hassan

#4
CiteerLees wat zegt ELIDRISSI over Nakur :de stad Nakur werd door de Arabier Salih gebuild en hij trouwde een vrouw van Sanhadja afkomst(van Ait Waryaghel).

Okaym, de stad Nakur was misschien gebouwd door een Arabier, en hij was getrouwd met een Sous.

Maar heb je er ooit eens over na gedacht dat er misschien in de bergen rondom Nakur al Iriffien woonden? Wie zegt dat de Sous en Salih de eerste mensen in het Rif waren.

Ik denk dat er al heel lang Iriffien in het Rif woonden, alleen niemand heeft boeken over hun geschreven! Zij woonden in de bergen in dorpjes, dus je hoorde niks van hun.

:)


ithran

#5
Het is een fiet dat men de afkomst van souassa tot op de dag van vandaag niet kan herleiden.
De irifien wel die stammen gewoon af van hun voorouders de imazighen,hoe verklaar je dat dan?
De reden waarom ze in tharguist en tounant anders praten is,omdat ze dichter bij de atlas komen.
De irifien zijn puur,de taal is een beetje vermengd,maar ze hebben zeker niks te maken met souassa waar de afkomst niet van bekend is.

kippus (Gast)

#6
We zijn trots op je opa!!!!

heeft je Opa de geschiedenis geleerd of zo?

Of wil je opa zeggen dat vroeger geen mensen in Arif hebben gewoond totdat Issousien daar kwamen.

Mijn opa zegt dat Hij een Amazigh is, en dat hij nooit van Swassa heeft gehoord.


PARKE

#7
Jullie begrijpen nieks of jullie niet willen begrijpen.
Ik zeg niet dat irrifien zijn van souassa afkomst.
Ik zeg alleen dat vroeger men noemd de inwoeners van noord Marokko :"souassa" ,dat will niet zeggen dat irrifien zijn van souassa afkomst .OK  
Ik zeg dat Ibn Khaldoun schreeft dat men noemd de inwoners van de streeks "RIF" :( een woord die werd gebruik alleen in de 15de door de Arabieren)souassa van de noord omdat ze van Masmouda en Sanhdja afkomst zijn als de Souassa van het zuid .OK.
De Banu Marin (ZENATA)stond veel tijd in onze streeks om de taal van Imazighen in de RIF te veranderen.
Nu de tamazight die is gespreekt in de rif is van ZENATA afkomst en niet meer Sanhadja als in Targuist DIE IS NIET VER VAN ALHOCEIMA.De tamazigt van de sanhadja die is nu in Targuist en Ketama gespreekt is de TAMAZIGT DIE WERD DOOR ONZE VOOROUDERS GESPREEKT.
DAT IS EEN HISTORISCHE FEIT.MEN ZEGT IN FRANS "INDISCUTABLE"
Als ze (de Banu MARIN) Arabieren waren dus zeker nu men moet Arabische spreken.
Ik ben van Souanie ,niet ver van Ajdir .Mijn  opa heeft meer dan 100 jaar en hij heeft met Abdelkrim gevecht ,hij heeft veel gestuderd dan hij Mister KIPPUS , je moet nog 50 jaar naar school gaan om zijn knee te berijken.
En voor u Mister HASSANKE :waarom zeg je dat geen boek over Irrifien werden geschreeft ???Er zijn veel boeken over irrifien
maar ja misscien is het moellijk voor u om Frans of Spaans of engels en toch Arabisch te leren.

Touzani

#8
Azul marra,

Noord-Marokko(van Tanger tot Oujda)werd eerst Mauritanie genoemd daarna Ghomara en nu Rif. Net als in heel Noord-Afrika zijn er verschillende amazigh volkeren die in Noord-Marokko leven.
'hoewel er verschillende amazigh volkeren zijn(zennata,snhadja,ghomara, masmoeda en houwara) toch spreke ze allemaal dezelfde taal die ze AWAL AMAZIGH noemen, wat nobele woord betekent'(1)
Dat er Imazighen zijn die gearabiseerd zijn dat is een feit. 99% van de arabisch sprekenden in Noord-Afrika zijn Berbers.Maar er zijn geen Arabieren die echt "geberberiserd"zijn. Wel sprak Ibn Khaldoen van " al-3arab al-musta3jama"= geberberiseerd arabieren.Ibn Khaldoun laat duidelijk zien wat hij bedoelde met "geberberiseerd": ze eten couscous, dragen bournus, scheren hun hoofd kaal en dragen de amazigh turband ofwel "taraza".
Geberberiseerd arabieren betekent ook-volgens Ibn Khaldoun- het overgaan van klassiek arabisch die ze spraken tot marokkaans arabisch(darija) die een vermenging is van tamazight en arabisch(2) Dus er zijn geen echt "geberberiseerd "arabieren. Mohammed Chafik heeft het verhaal van een Arabier verteld, die vriend van Mahdi mis n Tumart(tumart= gelukkig)was. Hij heeft hem gevraagd om tamazight te gaan leren om Imazighen de islam te onderwijzen in hun eigen taal omdat ze allen tamazight spraken. Ja, dat zal ik doen zei deze arabier. Over drie maanden is hij terug bij Mahdi tumart. Wat heb je geleerd vroeg Mahdi. AWID (geef mij) zei de arabier. Mahdi heeft hem gevraagd om nog meer te gaan leren. over drie maanden is hij weer terug bij Mahdi. Heb je iets geleerd? ja, natuurlijk antwoordde hij: ANID (nog meer) Mahdi gaf hem geld en heeft hem gevraagd om te stoppen met tamazight leren!!
Maar er is wel een bijzonder geval bij de Hassaan-stammen in de west-Sahara, de Hassanen zijn een menging van Imazighen en Arabieren en spreken nog steeds arabisch en tamazight (tahassanit). In de west-sahara leeft een typische arabisch stam: ouled Delim"de stam van Ouled Delim hebben  uitgesproken  
Arabische kenmerken. Deze Ouled Delim zijn nomaden en oorlogszuchtig."(3)
De echt Arabieren vind je vooral in de sahara want "de arabier buiten de sahara is als de vis buiten het water"

arabisch migranten nemen nooit afstand van hun taal, in Iran en Turkije zijn ze nog steeds een minderheid, in Tamzgha heersen ze en daarom iedereen beweert dat hij arabier is want "het volk volgt altijd zijn machthebbers"(ibn khaldoun).
(1) Leo Africanus, beschrijving van Afrika, beiroet 1984, del 1, p.39

(2) Mohammed Chafik, Darija: eem vermenging van tamazight en arabisch(boek in het arabisch)
(3) Drs. P.K. Huibregtse, De west-sahara, waarom het conflict, amsterdam 1984, p.107

PARKE

#9
Choukrane Touzani

zafir.

#10

ithran

#11
Waar thagazouth,ait melloul,Thafrout,inzeghane(leuke souk).
Inderdaad het is een feit dat men van de souassa de afkomst niet kan vinden.Van mensen uit ouarzazate daarentegen wel,maar dat zijn ook geen souassa.
Je vergist je behoorlijk in het tharifit zitten meer originele amazigh woorden dan in het thasousiet,en ik kan me niet herinneren dat ik het had over thashelhiet.

Sorry voor mijn tikfoet,bedankt voor het corrigeren.

ithran

#12
Hahahaahaha tikfoet.

Alinou (Gast)

#13

CiteerHahahaahaha tikfoet.

Wat is tikfoet?.... Testtesttesttest


Hallo allemaal...

Vormen Rwafa, Schlouh en ssouassa niet een stam dan?
Waarom zien Rwafa qua imago apart uit?
ooit gehoord van een demonstratie of zoiets in het zuiden van Marokko?

Alinou

ASSOUSIE

#14

CiteerWaar thagazouth,ait melloul,Thafrout,inzeghane(leuke souk).
Inderdaad het is een feit dat men van de souassa de afkomst niet kan vinden.Van mensen uit ouarzazate daarentegen wel,maar dat zijn ook geen souassa.
Je vergist je behoorlijk in het tharifit zitten meer originele amazigh woorden dan in het thasousiet,en ik kan me niet herinneren dat ik het had over thashelhiet.

Sorry voor mijn tikfoet,bedankt voor het corrigeren.

Taschelhit en Tassousiet zijn voor mij hetzelfde. Ik spreek
met Issousien of ishelhien juist dezelfde taal zoals je
in het tarifiet ook variaties hebt en je perfect kunt communiceren. Uiteindelijk moeten we streven naar eenheid en
geen verdeeldheid. En uw haatreacties hier op het net zullen daar
zeker niet toe bijdragen.
Wat ik bedoel is dat wij nu veel energie verspillen met het
mekaar uitschelden en het vitten op kleinigheden en dat we
het echte doel uit het oog verliezen.

Wat de tikfout betreft, ik vit daar normaal niet op, het gebeurt
me ook vaak, maar het kwam toen ooo zo goed uit.

*****
P.S.  IK WIST TROUWENS NIET DAT TASSOUSIET EEN AMAZIGH-TAAL
      (DIALECT) WAS. VOLGENS MIJ BEHOORT HET TOT DE GROEP
      TASHELHIT, MAAR JA MEN IS NOOIT TE OUD OM TE LEREN.