iker7ien!!!

Gestart door onwetend, 07/08/2005 om 19:01:38

E3ber_Tastite

Ikerâiyen zijn  gewoon Irrifiyen, net zoals de Ait Iznassen dat ook zijn, of stammen de Ikerâiyen van marsmannetjes af?

Timarzgha

Citaat van: Izwan op 15/09/2005 om 21:11:43
Citaat van: Timarzgha op 15/09/2005 om 16:22:50
Citaat van: Izwan op 15/09/2005 om 14:26:48
P.S. Op dit moment bestaan Imazighen niet ander was Tamazgha in de handen van Imazighen. Imjahden zijn het enige die recht hebben om zich Amazigh te noemen, want ze hebben Tamazgha niet in de steek gelaten.

Zelfs één van de bekendste imjahden sprak over een rif republiek en geen amazigh republiek
Tamazgha is er al eeuwen niet meer en amazigh is alleen maar cultureel dus....rifijnse amazigh wat mij betreft

Het probleem is dat de wortels van Tamazight cultuur niet bij de huidige Imazighen te herkenen.
juist en wat er niet is kun je ook niet uitdragen!!
En mensen vinden het dan vreemd waarom de zaken niet bepaald opschieten

Izwan

Citaat van: Timarzgha op 16/09/2005 om 13:12:23
Citaat van: Izwan op 15/09/2005 om 21:11:43
Citaat van: Timarzgha op 15/09/2005 om 16:22:50
Citaat van: Izwan op 15/09/2005 om 14:26:48
P.S. Op dit moment bestaan Imazighen niet ander was Tamazgha in de handen van Imazighen. Imjahden zijn het enige die recht hebben om zich Amazigh te noemen, want ze hebben Tamazgha niet in de steek gelaten.

Zelfs één van de bekendste imjahden sprak over een rif republiek en geen amazigh republiek
Tamazgha is er al eeuwen niet meer en amazigh is alleen maar cultureel dus....rifijnse amazigh wat mij betreft

Het probleem is dat de wortels van Tamazight cultuur niet bij de huidige Imazighen te herkenen.
juist en wat er niet is kun je ook niet uitdragen!!
En mensen vinden het dan vreemd waarom de zaken niet bepaald opschieten
Het is een kwestie van bewustwording. We hebben gelukkig een kleine groep ergens in de bergen die de belangrijke elementen van  Amazighe cultuur heeft kunnen bewaren.
We hebben nog een lange weg te gaan, maar de belangrijkste stap is al ondergenomen.   

modan2005

salaam aithma imazighen
ik ga nu echt voor het laatst reageren hier want deze discussie lijdt naar de remise,ik probeer jullie alleen duidelijk te maken hoe wij sommige iker3ien hier over denken,het woord rif/rifijn heeft nix met onze geschiedenis te maken iemand is ooit op het idee gekomen om de bergen in noord marokko rifgebergte te noemen en degene die het deze naam gegeven hebben waren niet eens imazighen (ze zeggen spanjaarden)de imazighen van het midden rif gebergte hebben dat toen overgenomen en zijn zichzelf rifijnen gaan noemen iker3ien hebben dat nooit gedaan.het is gewoon zo ik kan er ook niets aan doen,als je bijv. in nador bent en je zegt ik ben arifi dan denken ze dat je uit omgev. hoceima komt.maar we kunnen toch ondanks dit kleine verschil broeders zijn of niet soms

lang leve de imazighen

Izwan

Citaat van: modan2005 op 16/09/2005 om 19:28:17
salaam aithma imazighen
ik ga nu echt voor het laatst reageren hier want deze discussie lijdt naar de remise,ik probeer jullie alleen duidelijk te maken hoe wij sommige iker3ien hier over denken,het woord rif/rifijn heeft nix met onze geschiedenis te maken iemand is ooit op het idee gekomen om de bergen in noord marokko rifgebergte te noemen en degene die het deze naam gegeven hebben waren niet eens imazighen (ze zeggen spanjaarden)de imazighen van het midden rif gebergte hebben dat toen overgenomen en zijn zichzelf rifijnen gaan noemen iker3ien hebben dat nooit gedaan.het is gewoon zo ik kan er ook niets aan doen,als je bijv. in nador bent en je zegt ik ben arifi dan denken ze dat je uit omgev. hoceima komt.maar we kunnen toch ondanks dit kleine verschil broeders zijn of niet soms

lang leve de imazighen
Jammer dat je laatste reactie onjuist is.
Het woord rif heeft wel met onze geschiedenis te maken:
-Imazighen die hebben de bergen in noord Marokko rifgebergte genoemd.
-Feit is dat wij inclusief Iker3ien eeuwen lang iriffijen worden genoemd en benaderd.
-Feit is dat wij eeuwen lang gezamenlijke tegen de Turken, Sultans, Europeanen hebben. Gevochten.
- Feit is dat rif republiek is niet alleen door het midden rif gebergte tot stand gebracht en zo benoemd, maar door alle stammen in rif inclusief Iker3ien en vergeet Djbala niet.

ter informatie:
Het rif gebied werd oorspronkelijke Land 3MARA genoemd. Het gaat om het gebied tussen (oost/west) rivier Malwiya tot Tanger en (noord/zuid)  Middelandszee tot vlakte naast rivier War3a. De afstand tussen oost en west is hetzelfde de afstand tussen noord en zuid. Deze naam is benoemd naar de naam van Amazighe stam die daar woont, aldus ibno Khaldoen.

Idir


Naar mijn weten komt het woord "arrif" van het Arabisch en het betekent platteland!?!

Izouran

Citaat van: Idir op 17/09/2005 om 14:08:19

Naar mijn weten komt het woord "arrif" van het Arabisch en het betekent platteland!?!

wilde ik net typen.

Idir

#127
Citaat van: Izouran op 17/09/2005 om 14:11:48
Citaat van: Idir op 17/09/2005 om 14:08:19

Naar mijn weten komt het woord "arrif" van het Arabisch en het betekent platteland!?!

wilde ik net typen.

Iwarx-am a mizewran.... ;)

Ik weet voor bijna 100% zeker dat het daar vandaan komt, wij hebben ons gebied nooit zo vernoemd hoor!

Dora

louga al3arabia bedoel je nigh??...volgens mij gebruiken zij geen rif hoor voor platteland..is dat niet darija?

Izouran

Citaat van: Idir op 17/09/2005 om 14:16:00
Citaat van: Izouran op 17/09/2005 om 14:11:48
Citaat van: Idir op 17/09/2005 om 14:08:19

Naar mijn weten komt het woord "arrif" van het Arabisch en het betekent platteland!?!

wilde ik net typen.

Iwarx-am a mizewran.... ;)

Ik weet voor bijna 100% zeker dat het daar vandaan komt, wij hebben ons gebied nooit zo vernoemd hoor!


Juist, het woordje komt wel degelijk van het Arabisch wat "het platteland" betekend.
Weet jij trouwens hoe de riffijnen hun gebied noemde?

Izwan

Rif is een Arabische woord van het plattenland en heeft niet rif gebergte te maken. In rif waren vroeger meer steden dan in andere gebieden.
In het boek van Annales du Rif is dit behandeld.
Hun conclusie was dat rif een oorspronkelijke Amazigh name zou zijn. De schrijfer van dit boek deed alles om de namen van plekken als arabische namen te benoemen. Hij is een arabische nationalist. Deze boek gaat speciale over rif vooral over piraten periode en de steden aan de rif kust. Dit boek is zowel in het Arabische en Frans taal geschreven. 

Dobry Den

Citaat van: Izouran op 17/09/2005 om 14:20:21

Juist, het woordje komt wel degelijk van het Arabisch wat "het platteland" betekend.



Onderbouw het eens met historische bronnen.

Izwan

Citaat van: Idir

Iwarx-am a mizewran.... ;)

Ik weet voor bijna 100% zeker dat het daar vandaan komt, wij hebben ons gebied nooit zo vernoemd hoor!
quote]
Bijna is niet helemaal.
Rif gebied is in het oudheid als volgende genoemd:
Ripa. (latijns)
Rive.
Rivage.
Nu wordt Rif genoemd.
Eindelijk hebben jullie antwoordt gegeven waarom sommige Iker3ien zich geen Irifijen noemen. Dit komt door onwetenheid. Ze denken dat het woord rif een arabische woord is die het pattenland betekend.
 

onwetend

bedankt people onwetend is een stuk wijzer geworden van jullie info en volgens mij nog wel meer mensen (zie topic) (Y)

Izouran

#134
Citaat van: ! op 17/09/2005 om 19:49:44
Citaat van: Izouran op 17/09/2005 om 14:20:21

Juist, het woordje komt wel degelijk van het Arabisch wat "het platteland" betekend.



Onderbouw het eens met historische bronnen.

Dat is wat mij altijd verteld is....