Irifien en de Piraten

Gestart door Badis (Gast), 12/02/2002 om 18:51:12

abrid

http://www.history.unimelb.edu.au/tajir/pirateresources/documents/Rif/Rifpirintro.htm

Hier een link die wat vertelt over piraterij aan de Rifijnse kust en daar buiten. 

Izwan

Citaat van: hadou op 22/04/2005 om 20:34:58
de meeste Irifiyen aan de Kust , waren degelijk piraten.. dat was ook de aanleiding van Spanje , Prortugal , Frankrij en UK om  de kust van Marokko en Algerije te bezetten
Het was andersom. Irifijen zijn piraten geworden toen de Europeaanse landen hun gebieden begingen te beroven.
Dit was een keerpunt in de geschiedenis van Rif. Sindsdien zijn wij eeuwen lang bewust geïsoleerd.
Mellila is in 1497 via de zee bezet. Sindsdien waren Irifijen in oorlog met Spanjaarden. Pas in 1836 begonnen Ikar3ijen met jihad in zee. Sultan Abdel Rahman had voor jihad gevraagd. Tussen 1836 en 1856 hebben Iker3en 16 schippen gekaapt of laten zinken.
Toen Spanjaarden het eiland Nkoer bezetten zijn aith wayagher en Tamsaman  ook in actie gekomen. Ze hebben 2 schiepen gekaapt of laten zinken.
Toen ze Badis veroverd zijn  Ibaquoyen en aith boufrah tot actie gekomen. Zij hebben 14 schippen gekaapt of laten zinken.
Daarnaast zijn 3 schippen gekaapt of gezonken en de daders zijn niet gemeld.
Ceuta, Tetawin, tarota (hebben ze vernield en bestaat niet meer) hadden ook hetzelfde geschiedenis achter de rug.
Sultans vooral Hassan en Aziz hadden een dubbele rol gespeeld. Tegen Irifijen zeiden ze dat ze hun grond tegen de Europeanen moeten beschermen (Jihad).
Tegen Europeanen zeiden ze dat die barbaars niet onder hun macht zijn. Daarnaast voert hij de maatregelingen uit die Europeanen bedenken t.o.v. Irifijen.
Van tijd tot tijd werden Irifijen door oorlog schippen van  Engeland, Spanje, Portugal en Frankrijke aangevallen. Sultan had ook twee oorlog schippen die dagelijkse op de kust van Irifijen vaart. Irifijen mochten alleen met een speciale vergunning varen. Verder werd iedere die aan de kust is gearresteerd of weggejaagd.
Later moest sultan alle schade die Irifijen verrichten betalen. Tegelijkertijd worden Irifijen vooral Ibaquiwen door Fransen gestimuleerd om niet naar sultan te luisteren. Zo hebben ze strijd tussen Sultan en Irifijen gecreëerd die later tot oorlogen heeft geleid. Nadat sultan Ibequiwen heeft aangevallen zijn de rest van Irifijen in actie tegen sultan gekomen. Ze vielen regelmatig Fes aan. Djabla vielen vaak Meknes aan. Kortom, Sultan had Marokko aan de buitenlandse bedrijven/ kolonisten overgelaten en Imazighen in de hele Marokko moesten de kolonisten wegjagen en strijd aangaan met bendes die voor Europeanen werken zoals Abo hmara, reisolie. In 1912 had sultan geen leger meer, want hij kon ze niet meer betalen (hij heeft jaren lang geen belasting gekregen en hij moest alle schade die Marokkanen verrichten aan Europeanen betalen zoals ontvoeringen, shieppen kapen, mishandelingen.enz.
Hij had geen voedsel meer want zijn vee is gestolen door Imazighen die Fes regelmatig aanval.
Op de dag dat zijn lijfwacht ontslag heeft genomen. Buiten de muren van Fes zaten Imjehden  Sultan te wachten. Niemand mocht Fes in of Fes uit. Toen Frankrijk het hoorde ging direct een Frans leger sultan beschermen. Sultan moest kiezen om de macht over Marokko aan Imazghen of  aan Frankrijk moest geven. Zijn keus is bekend.
P.S. in die tijd had Abu hmara de berg waar Spanje ijzer haalt aan Spanjaarden verkocht. Abu hmara was gewoon een dief en die grond was niet van hem. Toch erkend Marokko dat Spanjaarden recht op die berg hebben????????.

Het is een globaal verhaal. Er is te veel gebeurt in deze periode en alles staat in de archieven. Nador, Alhoceima, Titawin, Tanger en Rabat (gemeenten) hebben nog steeds brieven van de meeste belangrijke incidenten in hun archieven. 

Europeaanse landen hebben in die tijd de Irifijen piraten problematiek bewust gepolitiseerd om Marokko te koloniseren. Kortom, het waren geen piraten maar Imjehden die hun grond beschermen.

Izwan

Citaat van: hadou op 11/05/2005 om 08:40:59
De europeanen beschermeden door de kust van noord Afrika te bezetten hun scheepvaart. Daarna ontdeken ze het binnenlanden van Noord Afrika. En toen kwamen ze het zelf bewonen ..

Algerije was zeer ontwikkeld tijdens de Franse bezetting, de welvaart steeg wel onder de bevolking, zelf vele  Marokkanen ( oa mijn vader) hebben daar in de agrarische sector gewerkt. Sinds het vertrek van Frankrijk uit dat land is het een woestijn land geworden...

Ik wil kolonistatie niet goed keuren.. of goed praten. Maar het maakte wel verschil!!
Ondirect keur jij toch de kolonisatie goed. Je verhalen kloppen niet en ik weet niet hoe jij eraan ben gekomen?

abrid

Die berg in jou verhaal is dat Adrar Outalayoun of Adrar n Iyssan? In ieder geval badankt voor je samenvatting a Iwzan.

Izwan

Citaat van: MB_Tiza op 11/05/2005 om 18:52:37
Citaat van: gebruiker01 op 11/05/2005 om 17:10:30
Citaat van: hadou op 11/05/2005 om 15:07:16
Citaat van: abrid op 11/05/2005 om 09:12:08
Mritc, Sebta en Tazrut n Nkour waren al veel eerder bezet toch?

Ik will nog terug komen op Sebta en Mritch.. Die is ook druk bewoond door Marokkanen. Heel veel tafersit mensen..  Die willen het zo houden. ...
het teruggeven van Mritc, zou een doodsteek zijn voor de handel in Arif


Inderdaad, een groot deel van de beroepsbevolking van de provincie nador is werkzaam in en rondom (trabando) Mritc of drijft handel met de smokkelwaar uit deze stad
Zo was dat ongeveer in de piratten tijd. Zij hebben bewust een paar stamen gestimuleerd goederen te smokkelen waardoor onenigheid tussen stammen is ontstaan. Ibequiwen hadden goed gebruik van deze situatie gemaakt waardoor er een ruzie tussen Izamoeren (van Ibequoyen) en aith joesef ou Ari (uit aith wayagher) is ontstaan. Dat was de reden dat aith Joesef ou Ari de leger van Sultan via hun gebied lieten Ibequoyen  aan te vallen.
Daarvoor werken deze dorpen goed samen als "Piraten".

abrid

Je bedoelt de expeditie van Bucta el Baghadadi.

abrid


abrid

Bejaja was ook een bekende plaats waar deze aktiviteiten voorkwamen. Toendertijd heette het Bougie.

Bejaïa (formerly Bougie): A port on the Mediterranean coast of north-east Algeria; pop. (1989) 124,000. Capital of the Vandals in the 5th century, the city was rebuilt by the Berbers in the 11th century and was an important cultural and commercial centre. It later became a stronghold of the Barbary pirates and in the 20th century developed as a seaport trading in oil, minerals, grain, and fruit.

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Gazetteer/Topics/history/American_and_Military/Barbary_Pirates/Britannica_1911*.html

Izwan

Citaat van: abrid op 20/05/2005 om 14:23:02
Berber piraten vielen in het verleden vaak mediterrane kusten aan waar ze dan huizen plat branden en gevangenen namen.

Uit deze tijd stammen de uitkijktorens die overal langs de kust van Alicante zijn te vinden, en de reden waarom een stuk van de kust van Finestrat bekent staat als La Cala. Dit stuk land werd gebruikt voor de kustverdediging.

http://hpps.dreve.nl/plaatsinfo2.asp?id=73&vvv=vvv
Je verhaal dient in deze context gezien worden.
1400 hebben Spanjaarden Titwan verwoest. Daarna is Titwan 90 jaar onbewoond geweest tot dat Spanjaarden Moren van Spanje wegjaagden. Een groep daarvan is naar Titawin gevlucht. Ze hebben deze stad herbouwd en daar gevestigd. Van daar voerden ze oorlog tegen Spanje en Portugal. In die tijd had Portugal Ceuta en andere plekken bezet. Deze Moren erkende het gezag van Sultan niet. Ze voerden toen oorlog tegen Spanje en Portugal. In 1565 zijn ze verslagen door Spanjaarden. Pas in 1567 hebben ze het gezag van Sultan erkend.


Izwan


Izwan

Citaat van: abrid op 20/09/2005 om 09:51:51
Die berg in jou verhaal is dat Adrar Outalayoun of Adrar n Iyssan? In ieder geval badankt voor je samenvatting a Iwzan.
Volgens me beide bergen.
Een Frans zaken man had ook berg hmam in aith wajaghen gekocht. Daar legt zelver. Hierdoor is ook verdeeltheid tussen aith wayagher is onstaan en later hebben die zakenman weggejaagd.
Jammer dat Iker3ajen de keus van de aith wajagher niet gevolgd.
Tussen Titawin en Ceuta hebben ook daar grondstof gevonden die nog daar ligt. In de bergen van Titawin heeft een Marokkaanse corrupt samen met een joodsvrouw uit Marseil veel grondstoffen gehaald waardoor ze rijk zijn geworden. Kortom, ze kwamen achter dat Rif rijk is aan grondstoffen en makkelijke naar EU te transporteren. Er is toen veel strijd onderlingen geweest over wie recht heeft om deze gebied te koloniseren. Tanger was niet voor niets internationaal stad.

abrid

Dat verhaal over Adrar n Hammam staat ook in het boek van David Hart. Wederom bedankt!!

abrid

http://www.raremaps.de/printsnorthafrica.html

Op deze site staan veel foto's uit de tijd van de "Barbary Coast".

Sabadilla

Een fragment uit het boek  `Marokko door Nederlandse ogen` geschreven door Abdelkader Benali en Herman Obdeijn:

"...als u deze knapen ooit mocht ontmoeten, onverschillig waar ook, ga dan voor hen uit de weg. Het zijn piraten van het Rif, de bloeddorstige zeerovers, de gemeenste bandieten die de bergen langs de noordkust van Marokko bewonen. Zij zijn voor niets en niemand bevreesd; om de overheid lachen zij, de de soldaten van de sultan en de oorlossschepen van de Europeanen spotten zij. Elk schip dat op het Rif strandt, is reddeloos verloren; de landing wordt buitgemaakt, de bemanning vermoord. Worden zij al eens vervolgd, dan trekken zij zich terug in hun ontoegankelijke bergen. Dat dit niet geheel fantasie was bleek in 1895, toen het Nederlandse schip de ANNA aangevallen en geplunderd werd door Riffijnse bandieten: het laatste bekende geval van piraterij in marokko. De nederlandse overheid eiste en kreeg schadevergoeding van de sultan..."


*-RiFFijn0s-*

#89
Azul Sabadilla,

Een beetje overdreven omschreven, maar ik kan ze geen ongelijk geven. 
De Ibaquayan waren in die tijd,  idd de gevaarlijkste zeerovers onder de Riffijnen. Naast de Ibaquayan waren de Aith Temsamane ook actief bezig met rooftochten. 
De Riffijnen moesten toch overleven, en je zult wel gek zijn, om in die periode een volgeladen schip de vrije doorgang te geven. Vooral Spaanse en Portugese schepen moesten het vaak ontgelden.

Mijn overgroot Opa had goede contacten met een paar Zeerovers uit Ibaquayan. Hij kocht de lading van hun over en verkocht het door aan Mensen uit Midar e.o.  De Ibaquayan waren echt gespecialiseerde Zeerovers. 

Maar na de Rif-oorlog was er geen sprake meer van rooftochten. De Riffijnen hadden niet meer de middelen om een rooftocht over zee te organiseren.

Adwenni nta