-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - yura

#31
Salam, azul
Awar,awar yuzaa ghari. gh min oumi thzamard th sardid.
By the way, tmazight+imazighen=tamazgha, oh nee sorry, ik bedoel tamazgha-imazighen=tmazight.
Ayuz.
#32
salam,of azul
Voor al die gasten die harde uitspraken hebben, zeg ik: je moet met de tijd meegaan, wil je je zelf een amazigh naam geven, wat officieel niet mogelijk is, oke dan neem je zo`n amazigh naam als gebruiksnaam net zoals veel arabieren dat doen, voorbeeld, mido, maar zijn echte naam is ahmed.
Wanner mensen je vragen waarom je zo heet?, dan zeg je dat het je roep, of gebruiksnaam is, basta.
#33
salam,azul
Afra, luister ik ben voor het toestaan van amazigh namen, ik gebruik zelf ook een amazigh naam als roepnaam, dat doe ik al van oktober 97, maar dat is niet mijn officieel naam.
#34
salam,azul
Als ik hier een serieus antwoord moet geven, zeg ik: de arabieren willen eenheid hebben, dus almaghreb alarabi, alkhalij alarabi, en dat willen ze ook toe passen in andere maatschapijlijk kwesties zoals religie dat direkt betrekking heeft met namen, gewoontes idialen, enzo voort.
#35
Agoj, nee marokko heeft niks te zeggen in mellilia, die wordt vanuit madrid bestuurt, kijk alleen maar naar de munt, de euro zo te verstaan.
#36
Taal / taqassist=gedicht
05/02/2004 om 16:39:02
azul felawen
oyurigh tegh asinas, yur n sin, asegass n tam ghar temsaman
        ofigh thin iej onichi irass ouji, macha issis aman
niras amrass a war yeji bou n tssasi wara n cha nadni
      yenay jayi ka ouji mara ouchint i dmani.

      
#37
Taal / Re: thmazight a9at thi lghatar!
19/01/2004 om 14:10:45
iwa ziyar igfenach akides.
#38
Cultuur / Re: berber
08/01/2004 om 14:23:11
waarom?
#39

CiteerIk zal eerst antwoorden op jouw eerste vraag, die vind ik namelijk heel interessant: Marokkanen hechten over het algemeen heel sterk aan het groeps-gevoel, wat z'n voordelen heeft, maar ook heel wat nadelen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat zaken als eremoorden, onderdrukking van vrouwen, ziekelijke gewoontes als maagdendoeken, de vele taboes en verboden (ook voor jongens die door slechte communicatie het verkeerde pad kiezen), dat dit allemaal negatieve gevolgen zijn van dit groepsgevoel: Onze ouders zijn over het algemeen bang voor wat 'de gemeenschap'  van ons zal denken....gezichtsverlies.
Als we ons eens individueler zouden gedragen, dan kan het ons niet schelen wat Ahmed van hierachter vindt van het feit dat ik mijn dochter in een andere stad op kamers laat wonen zodat ze goed kan studeren. Begrijp je?

Maar dan moet het niet doorslaan naar het extreem-individualisme van de Nederlandse gemeenschap: Elkaar als buren niet eens kennen, iedereen die in de trein een andere kant uitkijkt om maar geen oogkontact te maken, familieleden die elkaar alleen op begrafenissen zien, etc.

En jouw laatste vraag: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen in groepsverband sterker staan. Ook wel logisch, mensen zijn kuddedieren. Maar ook hier met mate, als je namelijk te veel afhankelijk wordt van de groep, ben je mentaal weer te zwak, kun je als het ware niet op eigen benen staan. Kijk maar naar een ongelijkwaardige man-vrouw relatie waarbij bv de vrouw onwetend en zwak wordt gehouden. Als die relatie eindigt weet de vrouw niet waar ze het zoeken moet.

selwa, ik denk dat zoals je net zei dat te veel individualisme niet goed voor wie dan ook, maar wat je bij vele marokanen ziet <het verschijsel> angst voor vrijheid van meningsuiting, daardoor leef je als het ware in angst voor iets wat eigenlijk voor een westerse persoon heel normaal, maar bij marokanen heel veel angst met zich mee brengt, daardoor laat men zich mentaal beperken en dat tenkoste van je mentaal ontwikelen, ik weet niet of jij dat herkent.
#40
Selwa, denk jij dat indivudialisme slecht of goed is voor een marokaan, of laat ik het anders zeggen, denk jij dat mensen die zich groeperen sterker zijn dan individualisten, dan bedoel ik het mentaal?
#41
salam, azul
Wie kan mij in hoofdlijnen vertellen wat de voor en nadelen van zowel de marokaanse als de westerse cultuur zijn.
#42
Cultuur / ta3okra
16/01/2004 om 15:56:54
Wie kent jullie de term<ta3okra>, het wordt in rif nog steeds gebruikt, zoals>>> mich youghin aboe idarena n tbagra, aboe imazoughena w yandou, en ga zomaar door.
#43
Ibn toemart, ik geloof niet in negatif energie, <haat,lelijk doen> en zovoort, wil men echt iets bereiken,zul je toch de dialoog moeten aangaan, zoals de amazigh organisaties dat in marokko doen.
Nogmaals, wil je echt bijdragen aan de amazigh identiteit, dan zul je ten eerste bij je zelf moeten beginnen, leer tamazight schrijven en lezen <tifinagh>, respecteer je medemens <arabier, of niet>, geloof mij maar, zo lever je een bijdrage aan de amazigh identiteit.
#44
salam, of azul
He augostin, ik ben tenminst iemand die tamazight kan schrijven <tifinag> en spreken zoals het was, maar ik loop er niet mee tekoop, voor mij zijn tamazight en arabisch even gelijk, ik hou niet van nationalisme.
#45
salam 3alykom
He jongens even voor de duidelijkheih, wij imazighen zijn die genen die hun identiteit laten verdwijnen, een arabier heeft jouw niet gezegd dat je je taal niet mag spreken of schrijven.
Ik zal je een voorbeeld geven, adjie=geheugen, maar een amazigh zegt gewoon ra3kel, omdat het modern is, en dat geldt voor zoveel woorden, dus ga mij niet vertellen dat een arabier je identiteit ontneemt. basta