-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - argaz

#91
Citaat van: .zw.n op 21/01/2011 om 11:53:38
Voor Chat.

De eerste groep van Ghomara die zich tot islam laten bekeren waren de oostelijke substammen van Ghomara. Zij hebben een alliantie met Iriffiyen gevormd en Imaraat Nkoer tot stand gebracht.
De tweede groep hebben zich vrijwilliger, door Tariqu n Ziad in Tanger, laten bekeren.
De derde groep (zuidelijke substammen van Ghomara) hebben zich tot de islam bekeerd toen ze een alliantie met o.a. stam Europa en Kotama gevormd en de Idrisiden dynastie tot stand gebracht.
De rest van Ghomara zijn door hen leider 7amim collectief laten bekeren.
7amim heeft een deel van koran naar het tamazight vertaalt en wat teksten zelf verzonnen. Hij beschouwde zichzelf als een profeet en gaf de opdracht aan zijn stamgenoten het christendom te verlaten en zich tot e Islam te bekeren
de Ighmiren (ghomara) van de christenen? ik heb nooit gelezen het, de romanisering heeft niet diep Arrif getroffen.


Citaat van: .zw.n op 23/01/2011 om 14:56:01
Het hebreeuws taal was van oorsprong geen joodse taal. Hebreeuws taal bestond voordat joden stam bestond. Ik geloof ook niet dat Moesa en zijn volgelingen die uit Egypte zijn gevlucht het hebreeuws taal spraken. Verder hebben de meerderheid van joden noch hun geloof en nog hun cultuur behouden.
???

hebreeuws = bani israel

bani israel = 12 stammen

2 stammen van de bani israel vormen de oorzaak van het judaisme.

Vanaf de antieke oudheid hebben de Hebreëers hun taal verloren, hij sprak Aramees een Semitische taal
#92
Humor als middel om de radicale islam te bestrijden.

Voor deze special tekende de Marokkaans-Nederlandse cartoonist Abttoy de prenten bij de zeven meest opmerkelijke fatwa’s die het afgelopen jaar de revue passeerden. Voor hem zijn cartoons meer dan expressie alleen. Hij ziet het als zijn plicht om met zijn karikaturen de islamitische jongeren in Nederland te waarschuwen voor het gevaar van een kleine maar intolerante groep radicale moslims.

Abttoy (Al Hoceima) is van Berberse afkomst, studeerde af als kunstschilder in Frankrijk en woont sinds 1991 in Nederland. De Berbercultuur is in zijn werk nooit ver weg. Naast schilder is Abttoy (47) ook schrijver, dichter en zanger. Na de aanslagen in Madrid in 2004 begon hij daarnaast met het tekenen van islamcartoons. Abttoy was op het moment van de gewelddaden in de Spaanse hoofdstad en was furieus over de terreur van deze, voornamelijk Marokkaanse, moslimradicalen. Sindsdien wordt hij vaak aangeduid als moslimcartoonist.

In tegenstelling tot zijn Deense en Zweedse collega’s maakt Abttoy geen controversiële spotprenten over gevoelige thema’s in de islam, zoals Allah of de profeet Mohammed. Toch kan zijn werk gevoelig liggen bij bepaalde groepen moslims. Om die reden publiceert M’hammed uit voorzorg onder zijn Berberse pseudoniem Abttoy.

Salafisme

De radicale islam vormt een van de belangrijkste thema’s in het werk van Abttoy. Salafisten, wahabisten en jihadisten worden door hem steevast ‘baardmannen’ genoemd, radicalen die vrouwen onderdrukken en de democratie willen ondermijnen. Hij heeft salafisme wel eens een van de ergste ziekten van deze eeuw genoemd.

De verantwoordelijkheid voor de in zijn ogen te ruime bewegingsvrijheid van salafistische moslims legt Abbtoy zowel bij de staten in het Midden-Oosten als bij Europese landen. Ook Nederland zou veel kritischer moeten kijken naar de aanpak van de radicale islam. Volgens Abttoy is humor echter een van de beste middelen om de radicale islam te bestrijden. Daarom koos hij ervoor om cartoons te tekenen.

Arabisering

In zijn debuutbundel Cartoons van een Berber (2007) bekritiseert hij naast de salafistische islam ook de onderdrukking van de Berberse taal en cultuur in Noord-Afrika. Vanwege het beleid van arabisering door de Marokkaanse overheid hebben burgers met een Berberse achtergrond het daar niet altijd makkelijk. In Marokko worden Berbers nog steeds stelselmatig achtergesteld op het gebied van onderwijs en de arbeidsmarkt, hoewel de situatie onder het bewind van de huidige koning enigszins verbeterd is.

Op 15 januari wordt Abttoy’s tweede cartoonbundel De s van het kwaad gepresenteerd in de café Het DikT, naast de Centrale Bibliotheek in Rotterdam. Dat Geert Wilders als Vrijheidsbeeld de cover van de bundel siert zegt al iets over de inhoud. De PVV-leider als vaandeldrager van een intolerante partij die een deel ?van de samenleving de grondwettelijke rechten wil ontzeggen. ‘Wilders heeft gelijk maar ook weer niet’, zijn kruistocht zou gericht moeten zijn op de radicalen in plaats van op ‘de islam’.


>> http://www.depers.nl/cultuur/535221/Cartoonist-Abttoy-Wilders-heeft-gelijk-maar-ook-weer-niet.html
#93
Taal / Re: Woordenlijst ivm Tamazight TV
03/01/2011 om 13:12:22
trabut/terrabut/trabbut = team, groep... (waarschijnlijk van arabische oorsprong)

#94
Cultuur / Re: Chenouis(berbers:Ichenwiyen)??
03/01/2011 om 12:52:41
Citaat van: Azidane op 29/12/2010 om 20:53:39

Wie bedoel je met "velen spreken" en "zij weten", zijn dat de levende moderne Iriffien die weinig weten over hun geschiedenis, of heb je het over de gearabiseerde Iriffien in Algerie die hun afkomst niet meer kennen?
je en alle andere sprekers!
#95
een van de factoren is van aard religieus. de inwoners van dit gebied waren onder een regeling feodaal, die door cherifs van jbal 3alam (bni 3ros) en ouezzane wordt geleid, heeft hij er had eveneens de religieuze broederschap (derqaoui). voor mij is het de voornaamste factor van verarabisering van het gebied.

een opvallend voorbeeld was wanneer religieuze ouezzani intaller aan Snada zijn gekomen, het heel gebied was gearabiseerd ! evenzo bij mernissas (die een Rifijnen stam is) met Derqaoui! de Rifijnen werden door dit religieuze feodaal karakter gespaard, en de democratische instellingen hebben altijd voortgeduurd

Ibn khaldoun getuigt dat aan zijn tijdperk (14e eeuw), ze begonnen ghomara hun taal  zich te abonneren. 

#96
Cultuur / Re: Chenouis(berbers:Ichenwiyen)??
29/12/2010 om 19:12:15
er is niets van het Riffijnse, velen spreken maar zij weten niets!!!
#97
tanmmirt s wattas ;)

it's very interesting!
#98
Holding company run by King Mohammed VI extracts bribes and concessions from real estate developers, businesses complain

Moroccan King Mohammed VI has worked to weed out corruption in the royal family but through their interests they retain a powerful grip on big business in the country, the WikiLeaks cables say.

Morocco's royal family is using the institutions of the state to "coerce and solicit bribes" in the country's lucrative real estate sector, according to a leaked report from American diplomats.

Information about high-level corruption involving the rulers of Washington's closest ally in north Africa was brought to the attention of the US consulate in Casablanca, Morocco's commercial capital, by a businessman in 2009, leading diplomats to describe "the appalling greed" of those close to King Mohammed VI.

According to the US report, decisions involving Omnium Nord Africain (ONA), a holding company owned by the king, are made only by the king and two of his powerful associates. "To have discussions with anyone else would be a waste of time," the head of the company is quoted as saying.

Royal involvement in business is a hot topic in Morocco but public discussion of it is sensitive. The US embassy in Rabat reported to Washington in a separate cable that "corruption is prevalent at all levels of Moroccan society".

Mohammed, who succeeded his father, Hassan, in 1999, is said to have cleaned up the royal family's act, but it appears he has not done enough.

"While corrupt practices existed during the reign of King Hassan II … they have become much more institutionalised with King Mohammed VI," one cable quotes a businessman as saying. Institutions such as ONA â€" Morocco's largest conglomerate, which clears most large development projects â€" regularly coerced developers into granting beneficial rights to ONA, the businessman was quoted as saying.

In 2008 ONA dismissed Saad Bendidi as chief executive for mismanaging Wana, the company's telecommunications subsidiary â€" a move that drew public attention to the king's business activities. "Despite the intrigue surrounding Bendidi's firing, members of the business community in Casablanca did not find it particularly unusual," the consulate reported. "A long-time franchise holder pointed out that Bendidi's predecessor … also did not last more than a few years at ONA's helm. As one businessperson put it, the palace can be very demanding. When the palace calls, 'if you don't pick up the phone on the first ring you're in trouble'."

Media comment included calls on the king "to exit the business world, citing the inherent conflict between his role as ultimate arbiter of the Moroccan system and leading businessman and banker within it".

The affair "cast doubt on the transparency of the king's business affairs", an "explosive situation" at a time when Moroccans face rising prices for goods whose production and distribution is often assured by the king's own companies. There has long been hushed debate of these issues in Moroccan business circles but "few expect the royal role in ONA to change anytime soon".

The experience of the US consulate's informant "demonstrates a reality, of which most Moroccans dare only whisper â€" the influence and commercial interest of the king and some of his advisers in virtually every major real estate project here", the cable records. "A former US ambassador to Morocco, who remains closely connected to the palace, separately lamented to us what he termed the appalling greed of those close to King Mohammed VI. This phenomenon seriously undermines the good governance that the Moroccan government is working hard to promote."

>> http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/06/wikileaks-cables-morocco-royals-corruption
#99
Foto's / Strips / Tekeningen / Re: Azidane
05/12/2010 om 15:16:54
j'ai relevé cette phrase dans le facebook de Mohamed Ayoubi.
#100
de aanduiding "asegwas iqebban" dient om de opstand van Arrif van 1958 en 1959 aan te wijzen.

Ik heb in het boek gelezen "La monarchie marocaine et la lutte pour le pouvoir: Hassan II face à l'opposition nationale, de l'indépendance à l'état d'exception"  dat het koninklijke paleis heeft in het geheim de Fransen aan de opstand geduwd en om hun woede op de partij Istiqlal te rijden. het doel van deze manoeuvre was de partij van Istiqlal te verhinderen om met te concurreren de koninklijke macht, en om het koningschap als te plaatsen dat absolute van de macht verwijst en om het koningschap te plaatsen zoals verwijzend absolute van de macht.
Maar ook aldus het mogelijk maken om een beleid van de ontzetting uit te oefenen namens de nationale eenheid, wat de nieuwe marokkaanse staat zal versterken en hij zal iedereen in opstand kwamen toekomstig dank zij deze angst verhinderen.
deze strategie schijnt tot de Franse revolutie en tot hun beleid en moordpartijen geïnspireerd begaan tegen de gebieden vendéenne : http://nl.wikipedia.org/wiki/Terreur_(Franse_Revolutie)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opstand_in_de_Vendée

wat gelooft u van dit standpunt?

persoonlijk heb ik de intieme overtuiging dat de opstand van 1958/59 de manipulatie is geweest, wie zijn precies de aanstokers? weet ik niet. maar hij er heeft zeker eveneens het samenzwerend buitenlander (frankrijk is het zeker, egypte? USA?)).

In ieder geval moet men het licht doen over deze historische periode en de politieke lessen van dit tijdperk tegenhouden om niet dezelfde fout opnieuw te beginnen. Men kan niet deze moordpartijen vergeten en vergeven, hun misdaden moeten gestraft worden
#101
Foto's / Strips / Tekeningen / Re: Azidane
05/12/2010 om 13:45:56
"Ssars azidan inek, rah' arzu-dd x uqart'as zi reswaq..." zei Mohamed Ben Abdelkrim El Khattabi tegen een lafaard uit Ajdir in 1921 in Dhar n Ubarran!



>> http://www.facebook.com/profile.php?id=100001437920432#!/photo.php?fbid=121319224592674&set=a.111838462207417.13132.100001437920432
#102
Geschiedenis / Re: METALSA tamoert inoe!
05/12/2010 om 13:39:30
Ibdarsen worden eveneens in het boek van Ibn Khaldoen vermeld.

Hij deelt ons mede dat sinds de middeleeuwen, zij in dit gebied leven, en hij geeft hun genealogie.
#103
Citaat van: ameziane op 04/12/2010 om 21:52:45
Dit klopt niet!

Mohammed V overleed in februari 1961
jij heeft gelijk, Dit klopt niet !!!!!!!!! :-)

om mijn goede trouw te tonen :


bron : http://books.google.fr/books?id=H5pFcWhCyU8C&pg=PA61#v=onepage&q&f=false

zelfs kunnen de serieus boeken onwaarheden zeggen :-)
#104
VIJFDE BERBER-FESTIVAL LAAT VEEL ZIEN

Vorige week vrijdag (19 november) opende wethouder Laan van de gemeente Rotterdam ’s avonds het 5e Tilelli-festival in het Bibliotheektheater. Daaraan voorafgaand werd de tentoon-stelling van drie cartoonisten (Abbtoy, Foroutanian en Al Reefi) geopend en s’avonds vond er een discussie plaats over het thema ‘Mijn Vrijheid’. Daar waren onder meer aanwezig: Fayza Oum ‘Hamed met haar boek: ‘De Uitverkorene’ en Asis Aynan. Tevens was er een gesprek tussen Theo Coskun met schrijfster/zangeres Djur Djura, die afsloot met een zeer gewaardeerd concert.

De vereniging Tilelli in Rotterdam organiseert dit Berber festival voor de vijfde keer dit jaar. Het festival heeft de naam gekregen: “Vrije Geluiden”. Het is één groot pleidooi voor het vrije woord en tolerantie. Het festival wil geen strijd leveren tegen de regering in Marokko of tegen de Arabieren, maar zoekt juist naar tolerantie en wederzijds respect en begrip.
Twee Rotterdamse raadsleden hebben een Berber-achtergrond en zijn erg gelukkig met dit progressieve en open festival: Salima Belhaj: fractievoorzitter van D’66 en Fouad Al Haji: raadslid voor de PvdA. Beiden komen oorspronkelijk uit Al Hoceima of uit die omgeving.

Salima: Tachtig procent van de Marokkanen in Nederland is van Berberse origine. Ze zijn hier veel actiever dan bijvoorbeeld in Frankrijk. Ook in Marokko is Amazigh (letterlijk: ‘vrije mens’) steeds openlijker aanwezig, de verhoudingen worden losser.
Fouad: Het festival moet vooral ‘cultuur’ zijn; Berbers zijn op veel plekken in de Arabische wereld aanwezig; het zijn niet louter Riffijnen. Het doorbreken van taboes is een belangrijk gegeven tijdens dit festival: de onderlinge dialoog aangaan en eerlijk zijn. Kijk naar de programmering en je ziet, welke thema’s er zoal aan de orde komen: vrijheid, taboes doorbreken e.d. Het festival is van belang voor alle Marokkanen, zeker ook voor jongeren, vrouwen en studenten.
Salima: De jaren ’80-’90 van de vorige eeuw waren niet zo gemakkelijk voor ons: er was duidelijke invloed van de Marokkaanse overheid, bijv. via de Amicales en het aanwijzen van reactionaire imams. De Marokkaanse regering was erg benauwd, dat de hier wonende Marokkanen zich financieel en religieus zouden losmaken van het moederland.
Fouad: Berbers kennen een vrijheidsgezinde, progressieve invalshoek en zoeken voort-durend de ontwikkeling van de eigen identiteit. Het gaat hierbij om ‘cultuur’, niet zozeer het ‘welzijn’. Voor mij is dit festival een podium voor een cultuur die gezien mag worden of mensen nou komen uit Zuid-Marokko, Algerije of waar dan ook vandaan. We hebben veel te laten zien.
Salima: Het is een reactie op de benepenheid, die er geweest is: een verborgen geschiede-nis. Uiteraard komen er steeds meer kunstenaars te voorschijn, kijk naar het grote aantal schrijvers uit Marokko zoals Aldelkader Benali, Hafid Bouazza, Tahar Ben Jelloun, Mohamed Chrouki, een Fayza Oum ‘Hamed en Abdellah Taïa. Mensen die over de grens wonen en dan schrijven. Het gaat om onze identiteit.
Fouad: We zetten ons niet af tegen Arabieren of tegen Marokko. We laten zien, wat er allemaal al kan en hoe het vooruitgaat. We worden volwassen, we groeien, we zijn pas begonnen! Dat is het wezen van dit festival, ons laten zien en hoe we ons ontwikkelen in kunst en cultuur.

Het festival wil zeker ook jongeren aantrekken; het laat zien wat er intussen al is en wat er allemaal nog kan. Het is een open gebeuren, waarbij Marokkanen zich vrij en prettig kunnen voelen.

Het komende weekend wordt het festival afgesloten met a.s. vrijdag (19.30 uur) het thema ‘belevenis van het woord’ in toneel, muziek en poëzie. Er is een toneelstuk te zien van Omar Boumazzough: Ayt Said City met als centrale vraag: in hoeverre is de mens eigenlijk vrij om de waarheid te uiten? Bovendien zijn er voordrachten van Fouad El Haji, Mohamed el Hachmioui, Rashida Boukhizou, Mohamed Chacha en Ahmed Essadki. De muziek die avond is van saxofonist Senna Ben Aissa en de band Isri.
Zaterdag -tot slot- is er vanaf 19.30 uur een muziekprogramma met de groep Zari en de Riffijnse zanger Afdjah en de Kabylische zanger Hemmu. Daarna vallen er nog twee bands te beluisteren, t.w. Thridin en Ijdi.
Studenten hebben deze avond gratis entree op vertoon van hun studentenkaart.

>> http://www.echo.nl/ro-ce/uitgaan/ingezonden/1100632/vijfde.berber.festival.laat.veel.zien/
#105
u hebt niet adviezen?

hebt u niet niet bewustzijn van het belang van zo'n voorsprong, en het effect potentieel in Nederland ?