-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - argaz

#31
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
09/04/2011 om 21:36:47
Citaat van: .zw.n op 07/04/2011 om 19:18:33
Welke bewijzen zijn dat?
Tawareq geloven dat hun eerste voordouder (als ik me niet vergis) in Fezzen (libie) is begraven. Hij is al eeuwen een van de belangrijkste Amrabeth voor hun geweest. Bij onderzoek van dat graaf blijkt dat die graaf tot (op zijn vroegste) de derde eeuw na het Chr. 
dateert.
Tawareq is niets meer dan een substam van Sanhaja. Ze zijn door de Romeinen richting woestijn weggejaagd.



Ibno Khaldum beweerde ook dat Imazighen (barabira) de inheems bevolking van Noord Afrika zijn. Kan jij hem nog steeds volgen?
Vertel me een historische bewijs dat de inwoners van Aures zich tegen de finiciers hebben verweerd?
De Toeareg zijn na de Arabische verovering vertrokken, en niet toendertijd Romeins!

Massinissa (Awras was zijn gebied) heeft de finiciers bestreden!
#32
Citaat van: .zw.n op 08/04/2011 om 10:19:20
Er zijn veel onduidelijkheden over de “islamitische stroming” van Sali7 en zijn zoon Ilias en de over de “islamitische stroming”  van 7amim. Vermoedelijk hebben ze beide een deel van Koran naar Tamazight vertaalt.
Een beschouwde zichzelf als Mahdi en andere beschouwde zichzelf als profeet (7amim). Deze stromingen worden vaak door elkaar gehaald.
Wat betreft zijn zussen: Tanafiet en Dajjoe.
Tanafiet werd in bladzijde186 (boek van Ahmed Attahiri over Borghwata) als zus van 7amim gemeld en in de bladzijde 187 werd ze als zijn tante gemeld.

Alchemie: Oude vorm van chemie gebaseerd op magie en bijgeloof. Experimenten hadden als doel het vinden van de "steen der wijze", of het "levenselixer". Hiermee zou men elementen kunnen transmuteren dan wel ziekten kunnen genezen....

Bedankt maar ik weet zeer goed wat het de alchemie is! :)

mijn ondervraging eerder, hoe was jij weet dat hij alchemist was? Voor mij, is het van de extrapolatie!

De boeken Al Bekri en Ibn Khaldoun spreken over tante en niet over zuster!
#33
het is een arabische voornaam!
#34
Citaat van: abrid op 08/04/2011 om 12:27:27
Tqadac ayouma. Als we dit kunnen geloven zegt D. Hart omdat hij het niet kon staven met bewijzen.

In welk boek staat datgeen je over Arri (Voorouder van de Aith Arri) die een Crif binnen haalt om een gebied te bevolken?

het is een traditie MONDELING die door een familielid aan Ayt Rqadi wordt verteld.


Bedankt Ferhat voor deze aanvullende informatie. maar het de term "BON" is van te veel !


In ieder geval daar is een interessant studieobject voor een standpunt bijvoorbeeld, want men moet nog veel ding nog ontdekken!
#35
In de media / De Amazigh-beweging in Marokko
09/04/2011 om 20:01:11
In Noord-Afrika en in het bijzonder in Marokko en Algerije speelt de Amazigh- (Berber)- beweging een cruciale rol in de vormgeving van de politieke cultuur van de regio. De Amazigh-beweging is een politiek fenomeen, dat door de academici die haar bestuderen, vaak verkeerd wordt gepresenteerd. In dit artikel zal ik ingaan op de Amazigh-beweging in Marokko.

Imazighen

De Imazighen kan je terugvinden in heel Noord-Afrika. In Marokko maken ze 50% van de bevolking uit, in Algerije 30%. Ze wonen in regio’s als Kabyle, Aures, Mzab etc. In Tunesie bedraagt hun aandeel in de bevolking ongeveer 1%, in Libië ongeveer 15%. Ook in landen zoals Mali, Niger, Burkina Faso, Mauritanië en Egypte zijn Amazigh bevolkingsgroepen terug te vinden. Ook de meeste Arabieren zijn van oorsprong Imazighen, maar zijn in de loop der eeuwen geassimileerd met de Arabische cultuur. Elke regio in Noord-Afrika heeft haar eigen Berberse gemeenschap met haar eigen particulariteiten. In Marokko bevinden de Berbers zich in drie grote regio’s: De Rif, Souss en de Atlas. Ook in de grote steden zijn er grote Berber gemeenschappen.
Ontstaan van de Amazigh beweging

Het Marokkaans nationalisme, dat zich ontwikkelde tijdens en na de onafhankelijkheid van Marokko, ontstond in de schaduw van het Arabisch nationalisme. In het Marokkaans nationalisme was echter geen plaats voor de Amazigh-component. De slogan was: één taal (Arabisch), één religie (Islam) en één volk (Marokkanen). Dit zorgde ervoor dat de Amazigh beweging kon ontstaan.

In 1967 werd de eerste Amazigh organisatie opgericht, genaamd AMREC (Association Marocaine de Recherche et d'Echange Culturelle). AMREC werd opgericht in de hoofdstad van Marokko, Rabat. De steden in Marokko zijn grotendeels Arabischtalig, maar ze kennen een grote Berberbevolking. Het is ook in die steden dat de Amazigh beweging haar sociologische basis heeft. AMREC werkte onder de radar en organiseerde geen publieke activiteiten. Want alles wat met de Amazigh cultuur te maken had, was nog altijd gevoelig, in de zin dat het de “eenheid” van Marokko mogelijk kon ondermijnen.

De universiteiten van Fes en Rabat waren de eerste plaatsen waar de jonge Amazigh studenten uit verschillende regio’s elkaar tegenkwamen. Zo begon er een Amazigh bewustzijn te ontstaan. De Amazigh organisaties bleven aanvankelijk vooral beperkt tot de urbane centra en waren eerder gericht op de middenklassen.

Vanaf de jaren '70 duiken Amazigh artiesten die zingen in de eigen volkstaal en de sociale problemen van hun regio’s aankaarten. Deze artiesten hadden  vooral inplanting in de rurale gebieden. De liederen gingen meestal over de sociale dimensie van de problemen, eerder dan over de identitaire. Ze waren meestal van een linkse signatuur en zeer gepolitiseerd. Een goed voorbeeld hiervan is de Riffijnse groep Twatoun, die meermaals in de gevangenis belandden voor hun liederen. De artiesten populariseerden de Amazigh eisen op gebied van taal, cultuur en identiteit. Deze generatie zorgde ervoor dat het Amazigh discours deels in de geesten van de mensen binnenraakte.
Het Agadir charter, Tilleli affaire en het Amazigh manifest

In 1991 stellen een aantal Amazigh organisaties in de stad Agadir een charter samen (Agadir charter), waarin de lans wordt gebroken voor onderwijs in eigen taal: het officialiseren van het Thamazight. Het charter werd door een honderdtal organisaties mee ondertekend en stimuleerde de groei van Amazigh organisaties in rurale gebieden.

Op 1 mei 1994 komen, naar aanleiding van de dag van de arbeid, een aantal organisaties samen in de stad Rachidia. Een zevental activisten van de Amazigh organisatie Tilleli draagt een spandoek met de slogan: zonder Thamazight geen democratie. De activisten worden opgepakt door de politie en moeten voor de rechtbank verschijnen. Dit veroorzaakt, zowel nationaal als internationaal, veel verontwaardiging. Mensenrechtenorganisaties binnen en buiten Marokko voeren campagne om hen vrij te krijgen. Talloze advocaten gaan naar Rachidia om de activisten bij te staan. De activisten komen er uiteindelijk vanaf met boetes en voorwaardelijke gevangenisstraffen. Heel deze episode staat bekend als de Tilleli affaire.

In het zelfde jaar houdt koning Hassan II zijn jaarlijkse troonrede, waarin hij een lans breekt voor de erkenning van de Marokkaanse dialecten (lees Thamazight).  In hetzelfde jaar wordt het nieuws voor de eerste keer in het Thamazight uitgezonden. Met het aantreden van prins Mohammed VI, na het overlijden van zijn vader koning Hassan II in 1999, breekt er een nieuwe periode voor de Amazigh beweging aan.

Op 1 maart 2000 wordt het Amazigh manifest gepubliceerd, geschreven door Mohammed Chafik. Het manifest is zeer scherp voor de Marokkaanse taal, cultuur en het economisch beleid. Een tweetal maanden later, op 13-14 mei vindt te Bouznika een samenkomst van alle actoren binnen de Amazigh beweging plaats. Er komen ongeveer 500 vertegenwoordigers die samen een miljoen handtekeningen hebben verzameld ter ondersteuning van het Amazigh manifest. Één van de ondertekenaars is de bekende mensenrechtenactivist Driss Benzakri, die immers overleden is. Het Amazigh manifest wordt uiteindelijk overhandigd aan het paleis. Op 17 oktober 2001 houdt koning Mohammed VI een toespraak, die uitsluitend over de Amazigh kwestie gaat. Hij verwoordt het als volgt:

The promotion of the Amazigh culture is a national responsibility, for no national culture can deny its roots.

Hierop maakt de koning bekend dat er een Koninklijke Instituut voor de Amazigh cultuur (IRCAM) wordt opgericht. Het IRCAM wordt geleid door Mohammed Chafik en kiest met een nipte meerderheid voor het Tifinagh als officieel schrift. Begin 2003 wordt het Thamazight als taalvak geïntroduceerd in het onderwijs. Het wordt een verplicht vak voor alle leerlingen, zowel Amazightalige als Arabischtalige. In 2006 wordt de academische bachelor Thamazight aan de universiteiten van Fes, Oujda en Agadir ingericht. In 2010 wordt de eerste Amazigh televisiezender op het net gebracht en in hetzelfde jaar beslist het Marokkaanse ministerie van onderwijs om Thamazight als taalvak in te richten voor de Marokkaanse diaspora. Ook wordt er, na een halve eeuw zonder investeringen in het noorden van Marokko, veel geld gestopt in de economische ontwikkeling van de regio.
De Amazigh eisen

De Amazigh eisen, zoals ik hiervoor heb gesteld, werden vooral gepopulariseerd door de artiesten en activisten. Tegelijkertijd duwden de linkse activisten en Amazigh studentenorganisaties de Amazigh beweging in de richting van een politieke beweging van seculier signatuur. De eisen van de Amazigh beweging kunnen grosso modo in twee categorieën geplaatst worden.

1 De introductie van het Tamazight en het Marokkaans Arabisch:

De ideologische wortels van de Amazigh beweging liggen in een reactie op het Arabisme. Arabisme vult de Arabische cultuur aan met de idee van een Arabische natie, die verschillende praktische uitwerkingen kent. De Marokkaanse staat heeft haar identiteit in de grondwet altijd als Arabisch gedefinieerd. Alle Imazighen in Marokko zijn moslims, maar hun moedertaal is het Thamazight. De meeste Amazigh activisten willen deze definitie verruimen tot de Arabisch-Amazigh-islamitisch identiteit. De meeste Imazighen hebben geen probleem met het etiket Arabisch-islamitisch. De Amazigh activisten vallen het Arabisme vooral aan omwille van het ideologische standpunt.

Het Arabisch, dat wordt gebruikt in Marokko, is het Modern Standaard Arabisch (MSA). Het MSA verschilt van het Arabisch dat wordt gesproken door de Arabischtaligen in Marokko. De meeste Amazigh activisten plaatsen de Marokkaanse volkstalen, namelijk het Marokkaanse Arabisch en de Thamazight varianten, tegenover het Modern Standaard Arabisch en het Frans. Hiermee passen ze een links analyseconcept toe. Achter de taal schuilt immers ook een sociale dominantie. Dit is de reden waarom ze een herdefiniëring van de Marokkaanse identiteit willen. Ze herdefiniëren niet alleen de Amazigh identiteit, maar ook de Arabische identiteit. Deze tactiek werpt haar vruchten af. In een wetenschappelijk onderzoek in de stad Agadir (1) wijt men de daling van het Frans in de publieke sector aan de opkomst van het Marokkaans Arabisch en het Tamazight.

2 Democratisering van de samenleving:

Zonder een ideologisch kader is een taal, cultuur of identiteit niet zo betekenisvol. Zaken als vrijheid van meningsuiting zijn inherent verbonden met de taaleisen. Een taal kan niet zonder een vrije pers tot ontwikkeling komen. Eisen zoals het regionaliseren van de staatsmacht heeft nu een volwaardige plaats gekregen in de Amazigh beweging. Ook de modernisering van het Marokkaans familierecht en de afschaffing van bepalingen als het polygaam huwelijk, wordt door velen activisten bepleit. Kortom, men probeert de Amazigh kwestie te koppelen aan reële materiele eisen die verder gaan dan taal en cultuur.
Naar een massabeweging?

De Amazigh beweging heeft de laatste tien jaar veel successen gekend. De protesten in Marokko sinds 20 februari van dit jaar worden voor een groot deel geleid door de Amazigh beweging. Dit is ook het moment waarop de Amazigh beweging naar een massabeweging kan evolueren. De Amazigh beweging wil dat haar eisen leiden tot een domino-effect in de verdere democratisering van Marokko. Vele activisten eisen nu openlijk dat Marokko een constitutionele monarchie wordt naar het voorbeeld van Spanje. Hier zien we de invloed van de jongere generatie.

De Amazigh kwestie zal nog vele jaren als een zwaard van Damocles boven de Marokkaanse politiek hangen. Met de verspreiding van het onderwijs in de rurale gebieden en de urbanisatie van Marokko is er een generatie ontstaan die veel radicaler is dan de Amazigh activisten van de jaren '70. De jongere generatie zal geen genoegen nemen met kleine maatregelen, maar grote hervormingen eisen. Men mag niet vergeten dat de Amazigh beweging een zeer geïdeologiseerde politiek voert rond identiteit. Ze probeert een seculiere Amazigh identiteit te construeren en ze slaagt daar ook in tot op een bepaalde hoogte. Wat de toekomst brengt voor de Amazigh beweging is niet duidelijk, maar ze zal in elk geval een grote rol blijven spelen in Marokko.


1 Développement du plurilinguisme. Le cas de la ville d’Agadir (2010) Montserrat Benitez Fernandez, Jan Jaap De Ruiter, Youssef Tamer, l’Harmattan.
#36
Ik ben het gewoon kotsbeu dat bepaalde personen noemen de Amazigh van de marokkanen!
#37
Wat is de bewering?

‘Alleen al in het kader van de gezinsvorming en gezinshereniging importeren we dertigduizend schaapherders uit het Rifgebergte en andere onherbergzame streken per jaar.’

Wie zegt dat?

Kandidaat-senator voor de Partij voor de Vrijheid Gom van Strien.

Waar zegt hij dat?

In een interview met Dub, onafhankelijk platform van de Universiteit Utrecht, dat verscheen op 16 april 2010.

Hoe zat het ook alweer?

Gom van Strien, toenmalig lijstduwer van de PVV-lijst voor de Tweede Kamer, thans vierde op de kandidatenlijst voor de Eerste Kamer, wil ‘onmiddellijk stoppen met de massa-immigratie van vrijwel ongeletterden’. De oud-directeur van de holding van de Universiteit Utrecht en de faculteit Diergeneeskunde stelt dat het ‘minimaal twee generaties duurt om ze te alfabetiseren’.

In zijn betoog tegen de massa-immigratie zegt hij ook het volgende: ‘Met droge ogen wordt beweerd dat Nederland een kennisland moet worden! En dan importeren we alleen al (!) in het kader van de gezinsvorming en gezinshereniging dertigduizend schaapherders uit het Rifgebergte en andere onherbergzame streken per jaar.’

Wat is waar?

Het getal dertigduizend dat Van Strien noemt, komt niet uit de lucht vallen. Het wordt vaker aangehaald als er wordt gesproken over dit onderwerp. Het is ongeveer het aantal aanvragen dat jaarlijks wordt gedaan in het kader van gezinshereniging en gezinsvorming. In 2010 waren het er volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst 33.170. In 2009 waren het er iets minder: 29.040 verzoeken.

Maar aanvragen kunnen ook worden afgewezen. En dat gebeurt ook heel vaak. Ongeveer de helft van de mensen die een verzoek indienen om naar Nederland te komen om een gezin te vormen of te herenigen, krijgt daarvoor geen toestemming. Die ‘importeren we’ â€" de woorden van Van Strien â€" dus niet.

Hoeveel zijn het er wel? Volgens cijfers die het ministerie van justitie vorig jaar bekendmaakte, kregen 15.355 mensen in 2009 een voorlopige verblijfsvergunning in het kader van gezinshereniging of gezinsvorming. De cijfers over 2010 zijn nog niet helemaal bekend, maar in de eerste vijf maanden van het jaar ging het om 6.630 mensen. Omgerekend naar twaalf maanden komt dat neer op zo’n 16.000 personen.

Tussen 2005 en 2008 schommelde het aantal toekenningen tussen de 11.350 en 15.100. In de jaren daarvoor ligt het hoger. 19.000 in 2004 en in 2003 zijn het er 23.100. Die hogere cijfers zijn logisch, want toen golden de strengere regels die onder minister Rita Verdonk werden ingevoerd nog niet. Maar ook toen het nog relatief makkelijk was om vrouw en kinderen of een zogenoemde importbruid naar Nederland te laten komen, bleven de aantallen ruim onder de door Van Strien genoemde 30.000.

Overigens houdt geen enkele instantie bij welk beroep mensen hebben voordat ze in Nederland komen wonen. Het is onwaarschijnlijk maar in theorie is het mogelijk dat alle mensen die voor gezinshereniging of -vorming naar Nederland komen schaapherder zijn. Maar sinds 2005 zijn dat er dus hoogstens 15.355 per jaar, meer gezinsherenigde of gezinsvormende schaapherders zijn Nederland niet binnen gekomen.

Eindoordeel

De bewering is niet waar.

Reactie van Gom van Strien:

‘Wat betreft de door u aangehaalde passages uit een (breder) interview dat ik vorig jaar aan het universiteitsblad heb gegeven kan ik het volgende zeggen. Het digitale u-blad heeft destijds mijn woorden correct weergegeven. Ik ga ervan uit dat u die op uw beurt correct heb overgenomen, hoewel ik de letterlijke tekst nu even niet bij de hand heb. Het cijferwerk dat u daar aan toevoegt ga ik thans controleren noch beoordelen. Dat is dus voor uw rekening.’

>> http://www.depers.nl/binnenland/559450/Elk-jaar-30000-herders-uit-de-Rif-naar-Nederland.html
#38
Citaat van: .zw.n op 07/04/2011 om 19:30:50
Het klopt.
7amim wordt ook als Bo3ghwata leider gezien.
De familie van 7amim waren van oorsprong gespecialeerd in Alchemi. Zijn twee zussen die als heksen bekend waren de belangrijkste personen in zijn leven.
hamim is een Ghomara, hamim is niet Salih, men mag niet verwarren !

Alchemi ??? of jij heeft dat gelezen?

De vrouwelijke figuren aangehaalde zijn zijn tante en zijn zuster die helderzienden zijn, en niet 2 zussen !
#39
Citaat van: abrid op 07/04/2011 om 13:31:31
Amrabbed/Shrif: mensen die hun leven wijdden aan het geloof door eduactie hierover te geven binnen bepaalde stammen, en er zijn er ook die beweren af te stammen van de heilige profeet middels de bloedlijn van Fatima.

Ait Marrui (A. Abdallah) is in de buurt van Tashtiwin toch?

Er zijn er zeker veel die Gahabzur heetten, maar je hebt ook Morabit, Buzimbu etc. Interessante uitleg mbt oorsprong van het woord. Volgens Maldanado zou Sidi AbdelAziz al Abbas (begraven in Fes) de berg v/d Duiven (Adrar Idbarren/Jbel Hammam) de naam hebben gegeven. Zijn bijnaam was AlGhabzuri zijn nazatenw erden Ighabzuryen genoemd. David Hart zegt letterlijk "als we dit kunnen geloven".

Een andere visie zou zijn dat de Imrabden van Sidi Ibrahim Al Araj (27 generaties na de dochter van de profeet) zouden afstammen.

Er word wel melding gemaakt dat van deze status veel misbruik is gemaakt om macht te vewerven.


Ayt Maruy is nabij aan imekriwen, ait a3maa u s3id, ait maazga...
http://wikimapia.org/#lat=34.9461766&lon=-4.0747261&z=16&l=2&m=b

De families van tamassin die de naam van "morabit" draagt zijn geen "chwafa (chorfa)". er is een verwarring tussen wat "imrabden" en "chrif" vertegenwoordigt. daarom heb ik de vraag gesteld, want de dorpen gesteld dat u hebt aangehaald (ayt qamra, idardushen, izaruqen....), de personen die in deze dorpen wonen zijn geen "chwafa" !

"als we dit kunnen geloven", in welke taal?

De patriarch van de "chwafa" van Ayt Waryagher is 3abd el-Qader, de traditie vertelt dat 3ali (stichter van Ayt 3ali) heeft laten komen deze chrif om het gebied te bevolken.
#40
Wat vertegenwoordigt de aanduiding "amrabed"?

Als hij alle "chorfa" aanwijst,  dan kan men niet zeggen dat alle aangehaalde "redshur" het gebied van de "imrabden" vertegenwoordigen.

het gebied van "chorfa" is ruimer en meer verspreid, door noodzakelijkerwijs aangrenzend, bijvoorbeeld "dshar n ait maruy".

Nochtans kan men vaststellen dat hun gebied uitsluitend in het gebied van "Ayt A3li" is gebaseerd.

De meerderheid van "chorfa" van "ayt waryaghel" draagt de achternaam "al ghalbzouri". mijn veronderstelling is dat deze naam een vervorming van "ighil buzra = kam buzra" is. men kan bijgevolg overwegen, een toenadering met de stam "ayt buzra" van de Ghmara, dat zou de afkomst van deze bevolking van Imrabden aangeven !
#41
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
07/04/2011 om 12:38:21
Citaat van: Hadou op 07/04/2011 om 12:19:00
met sarcasme komen wij niet heel erg ver.
Nogmaals:
Gartagho is verwoest door Romeinen. Die overgebleven Cartagezen zijn gevlucht voor Romeinen. Romeinen vervolgden iedere Fenicier. Zo moesten ze hun heil zoeken in de bergen. ( De meeste blanke Imazighen wonen in de bergen).
Iromiyen konden ze in de bergen niet bestrijden.

Daarvoor waren er Feniciers aanwezig in Arif en de rest van Noord Afrika.
Ruim 1000 jaar hebben de Romeinen de dienst uitgemaakt in Noord Afrika. Zowel Imazighen als Feniciers mochten hun land niet besturen.
Noord Afrika was dus een kolonie van Rome.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Carthaginianempire.PNG
http://www.ancient.eu.com/image/237/
Een puur Amazigh DNA bestaat niet. Taureg beschouwen zich ook als Imazighen en in Mali wordt ook Tamejjaqt ( tamazight) gesproken.
Dus taal en ras moet je gescheiden houden.

De eerste Imazighen die Noord Afrika bewoonden komen ook uit het oosten. Deze waren ook blank en verspreiden zich door het grote Noord Afrika.
:D Ruh attqeced â buxabuqqen !

De vestiging van Feniciers kolonist is gering, evenals de vestiging van Romein of Griek! Het tegendeel zeggen valt onder de zuivere zwendel !

De THEORIE van de afroaziatische taal wordt absoluut niet gevonden, er blijft nog veel schaduw

De Touaregs zijn van het noorden gekomen (Libië). En na de Arabische verovering hebben geëmigreerd naar het zuiden.
#42
Ik geloof niet dat hij een verslag heeft.

De informatie over de godsdienst van Salih en Hamin wordt door Al-Bekri gegeven, het is de enige bron betreffende de voorschriften van deze godsdiensten. In het boek van Al-Bekri, haalt hij aan dat in de godsdienst van Hamim het Ghmara, men de vis moest kelen opdat het geoorloofd is het te eten! Ik heb niet herinneren dat dat identiek in de godsdienst van Salih is !
#43
Citaat van: abrid op 07/04/2011 om 10:31:42
Volgens dit boek wel:  Berbers in Arabic Literature van H. T. Norris
dan de auteur van dit boek, het wordt bedrogen!
#44
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
07/04/2011 om 10:33:38
men moet gek zijn om naar voren te brengen dat de Amazigh zijn Fenicië, ash kum ihfad arebi !

of dan is het een hantering van imperialistisch arabisch die willen insinueren dat wij onder de voogdij van de arabieren moeten blijven want wij zijn in werkelijkheid een Semieten als hen!

ter informatie de Fenicië de broers van de Joden zijn, zij hebben dezelfde taal!
#45
Citaat van: abrid op 07/04/2011 om 09:09:04
- vis dient geslacht te worden eer je het eet
jij is zeker?
ik geloof dat het een andere amazigh profeet (hamim het ghmara) is die dit regelt heeft opgelegd !