-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - buɛluz

#691
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
13/03/2013 om 22:10:31
Citaat van: 3ich op 13/03/2013 om 21:51:54
Wel waar. Allah heeft ons bevolen hem te aanbidden en dat doet men mede door te bidden. (genoeg ayaats als voorbeeld gegeven). Ben je daar niet van overtuigd? Dan vrees ik dat gij in openlijke dwaling verkeert.

In de koran staat dat men de Shalat dient te onderhouden. De hadiths van de Soenna die vertellen hoe en wanneer men dat moet doen!

Het is zelfs 1 van de 5 zuilen in de islam.

Overtuig Senor Canardo dan dat jou god in zijn eigen woorden jou heeft opgedragen om 5 x per dag te bidden. Meer vraagt Senor Canardo niet.


Ps. De ahadith zijn gebaseerd op menselijke ooggetuigeverslagen en dit ziet Senor Canardo dan ook niet als een gebod van god of kan daar enige goddelijke waarde aan toe kennen.
#692
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
13/03/2013 om 21:46:17
Citaat van: 3ich op 13/03/2013 om 21:42:22
Vreemd genoeg is Mohamed sixtoe de voorzitter van de Al Quds-comite.

Deze locatie/Moskee is waar de kruistocht over ging. Eeuwen lang is hier om gevochten!

(eingelijk overgenomen van zijn vader, Hassan de 2e. http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=12157.0)

Maar er is toch wel degelijk verschil in alQuds vs. alAqsa moskee. Zeker als je daar een datering op wilt plakken.

al Quds = de stad Jeruzalem = enkele duizenden jaren oud
al Aqsa = de verre moskee = gebouwd na de islamitische veroveringen

Ben jij het hier met Senor Canardo over eens?
#693
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
13/03/2013 om 21:36:18
Citaat van: 3ich op 13/03/2013 om 21:27:28
Nogmaals: Gij verkeert in openlijke dwaling.

Zelfs al zou Senor Canardo in openlijke dwaling verkeren zoals jij het verwoordt, neemt dat niet weg dat noch jij noch onze amazigh_ vanuit de koran kunnen onderbouwen waarom jij en amazigh_ als het goed is 5 x per dag MOETEN bidden.

Senor Canardo is slechts een logisch wezen. En logica dicteert dat je pas iets doet als je daar een goede reden voor hebt en niet als je daar slechts een drogreden voor hebt.
#694
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
13/03/2013 om 21:30:05
Citaat van: 3ich op 13/03/2013 om 21:27:28
Hoofdstuk 17 - ayaat 1.


1. Heilig is Hij Die Zijn dienaar bij nacht voerde van de Heilige Moskee naar de Verre Moskee welker omgeving Wij hebben gezegend, opdat Wij hem enkele Onzer tekenen zouden tonen. Voorwaar, Hij is de Alhorende, de Alziende.

Precies het gebouw zelf wordt el Aqsa moskee genoemd maar de stedelijke plaats waar deze moskee staat is el Quds = Jeruzalem. Dat zijn dus 2 termen (alQuds vs. alAqsa) die niet synoniem zijn aan elkaar en betrekking hebben op 2 afzonderlijke zaken.

Zie jij en erken jij ook dat er verschil is tussen wat jij verstaat onder el Quds en wat bijvoorbeeld op de wikipedia artikel staat over el Quds?
#695
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
13/03/2013 om 21:23:01
Citaat van: 3ich op 13/03/2013 om 21:17:16
Gij verkeert in een openlijke dwaling/verwarring.

Al Quds is de 3e belangrijkste moskee, op Mekka en Medina na.

Dit is Al Quds:

Bovenstaande moskee is de el Aqsa moskee. Vrij vertaald de verste Moskee. Verste in termen van afstand.

el Quds is slechts een andere benaming van Jeruzalem en heeft slechts betrekking op de geografische ligging van de stad Jeruzalem. Het is dus niet synoniem aan het gebouw wat je hierboven laat zien. Zie ook artikel op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Aqsa_Mosque en tevens ook artikel over el Quds: http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Quds
#696
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
13/03/2013 om 18:02:28
Citaat van: 3ich op 13/03/2013 om 16:25:09
Nee. Je hebt het verkeerd. Toen bestond Al Quds nog niet.

Waar jij het over hebt is de tempel van King Suleyman Allayhi Sellam . De eerste die door ze vader Daoud Allayhi Sellam (King David) gebouwd werd en door zijn zoon King Suleyman afgemaakt is. Dat was tevens ook de eerste Khalifaat. De eerste huis van Allah! Dat was toen ook The ruling state in the world!

Je moet mensen niet proberen te misleiden. Je heb haat in je. Maar, die haat is ontstaan uit pure onwetendheid.

Men is pas echt onwetend als die anderen denkt te kunnen verbeteren en het dan nog steeds bij het verkeerde eind heeft. FAIL! En het wordt helemaal een EPIC FAIL indien men in diens eigen hoogwaan de bestaande onwetendheid rondom de Qibla-verhuizing van Jeruzalem naar Mekka denkt te kunnen verklaren vanuit de eigen perceptie van andermans emotie. En dat terwijl deze ignorant nog niet eens op de hoogte is van zijn eigen ignorantie!

Zowel Chatt als 3ich hebben bij het verkeerde eind. Maar daar waar Chatt tropisch warm zat met zijn bewering dat Jeruzalem het allereerste (islamitisch) bedevaartsoord was, verkeert 3ich echter (nog steeds) in een winterse depressie op het moment dat hij hier abusievelijk beweert dat Jeruzalem ten tijde van de 1e moslims niet bestond. Senor Canardo wil hier tegenover stellen dat meer dan genoeg archeologische sporen het tegendeel bewijst en zeker geen spaan heel zullen over laten van 3ich misleidende bewering over de datering van Jeruzalem. Misschien dat hij onbekend is met de geschiedenis van de stad Jeruzalem, echter in dat geval bevindt 3ich zich al uberhaupt niet in een positie om Chatt's uitspraken over Jeruzalem dan op hun (historische) waarde te schatten.

Het klopt inderdaad niet wat Chatt zegt, maar wat 3ich zegt klopt nog minder. Jeruzalem is namelijk een van oudste (en een van de langst bewoonde) steden ter wereld. Het kent een geschiedenis van pak 'm beet 6 millenia. Dus het lijkt Senor Canardo vrij stug dat begin 7e eeuw na Chr. (ten tijde van de vroegste moslims) Jeruzalem nog gesticht moest worden, aldus onze 3ich zonder enige bron of referenties.

Wat betreft Chatt's onwetendheid over dit onderwerp: Jeruzalem was niet het eerste bedevaartsoord, maar de allereerste qibla voor de moslims. Dat betekent dat in de 1e jaren van de islam het orientatiepunt van de gebeden identiek was met die van de Joodse bevolkingsgroepen wonende te Medina / Yathrib. Maw. men kon in de beginperiode van de islam obv. de richting waarnaar gebeden werd, geen (= 0,0%) onderscheid maken tussen moslim en jood in het 7e eeuwse Yathrib.

Chatt's zeer relevante vraag zou dan eigenlijk als volgt moeten luiden:

  • Waarom die verhuizing van bedevaartsoord gebeds-orientatiepunt van Jeruzalem naar Mekka?



Ps. Restanten van beide qibla's waren tot voor kort nog zichtbaar in Mesjid Qiblatain (Moskee van de 2 Qibla's) in Medina. Totdat die wahabisten hun zinnen hadden gezet om ook deze moskee te zuiveren van niet-Arabische elementen binnen hun wahabistische religie:

"...Recently the mosque was renovated; the old prayer niche facing Jerusalem was removed, and the one facing Mecca was left..."



Pps. Bij nader inzien kan het uiteraard ook zo zijn dat 3ich en Senor Canardo een andere invulling geven aan het woord al Quds. Voor zover Senor Canardo kan nagaan betekent dit woord voor hem niets anders dan een andere benaming voor de stad Jeruzalem.



#697
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
09/03/2013 om 22:50:55
Citaat van: amazigh_ op 04/03/2013 om 23:01:00
Senor Canardo,  jij hebt het deels begrepen. Daarom ga ik even wat dieper op bepaalde punten in.
In de Koran staat inderdaad duidelijk dat een moslim het gebed moet verrichten en ALLAH moet gedenken.

Dit is in de koran gezegd in een andere hoofdstuk:

“Waarlijk, de gelovigen slagen, degenen die nederig zijn in hun Salaat”. (Koran  23:1,2).

Allah is niet gebrekig in de Koran geweest. De Koran is compleet. Want er staat duidelijk dat een moslim moet knielen voor Allah. Er worden in verschillende surats(hoofdstukken) vermeld dat een moslim moet knielen. De handelingen van het gebed staan vermeld in de Koran. En de profeet Mohammed Sallalaah ou 3alaihi wasallam heeft ons onderwezen hoe een moslim het gebed moet verrichten.

Ik heb nergens gezegd dat Allah onvolledig is geweest in zijn Koran. Mohammed Sallalaah ou 3alaihi wassalam heeft de te horen gekregen tijdens zijn miraadj(hemelvaart oftewel nachtreis) te opdracht gekregen 5 x per dag te bidden en dit aan zijn volk te onderwijzen.

Voordat Senor Canardo deze discussie met jou verder voert lijkt het hem allermeest verstandig om nogmaals kort aan te stippen, wat voor hem de essentie is van deze religieuze discussie met jou. Senor Canardo heeft zich vanaf het begin van deze discussie vooral gefocused op jouw uitspraak mbt. jouw bidgedrag: “Het gebed verricht ik 5x per dag”. Senor Canardo heeft zich namelijk altijd al gevraagd wat nou precies de theologische basis is voor moslims om 5 keer per dag te bidden. En waarom dan niet 3 keer of 7 keer per dag bidden. De vraag die Senor Canardo hierbij centraal stelt luidt dan ook als volgt: is er enig koranisch bewijs te vinden dat moslims 5 afzonderlijke gebeden per dag moet bidden?

We weten nu allemaal dankzij jou dat jouw god in zijn heilige boek zijn volgelingen heeft verplicht om te bidden. Maar daar waar het jou wel lukt om voor deze goddelijke verplichting voldoende koranisch bewijs aan te dragen (zie koran 29:45), schiet jij echter tekort om jouw eerder gedane uitspraak fatsoenlijk te onderbouwen met bewijs uit de koran. Tot op heden is het jou dan ook niet gelukt om jouw dagelijkse bidfrequentie van 5 te staven met enig relevant bewijs uit de koran.

Dit kan voor Senor Canardo meerdere dingen betekenen:

  • Een 1e optie: jij geeft al zelf aan dat jij geen (islam-)geleerde bent. Dus zou het volgens Senor Canardo weleens goed mogelijk kunnen zijn dat jouw god de regel om 5 keer per dag te bidden weliswaar in de koran heeft vermeld, maar dat jij daarvoor onvoldoende geschoold bent in zijn heilige boek om dit citaat naar voren te brengen.
  • Een 2e optie, die Senor Canardo open houdt is de mogelijkheid dat jouw god in zijn koran wel had vermeld dat zijn moslims 5 keer per dag moeten bidden, maar dat deze koranpassage de tand des tijds niet heeft weten doorstaan. En dat daarom jij deze passage vandaag de dag niet hebt kunnen achterhalen.
  • Een 3e mogelijke reden voor jouw falen zou verklaard kunnen worden doordat jouw god uberhaupt nooit de tijd of moeite heeft genomen om de 5 afzonderlijke gebeden expliciet te vermelden in zijn heilig boek, de koran.

Welke van de 3 bovengenoemde opties acht jij het meest waarschijnlijk?

Ps. Indien jij andere redenen hebt die jouw onvermogen verklaren om relevante citaten uit de koran te produceren is Senor Canardo meer dan bereid om deze ook in overweging te nemen. 


Citaat van: amazigh_ op 04/03/2013 om 23:01:00
Ik heb een paar VOORBEELDEN gegeven waar de tijden worden genoemd, maar dat is puur toeval, toevallig worden er ook gebeden verricht op die tijdstippen van de andere weet ik dat niet(gebrek aan kennis) ik ben zelf geen geleerde.  Dat jij het woord salaat niet in de surah tegen bent gekomen, wil niks zeggen ayomma. Want de Koran moet begrijpen, je begrijpt het wel maar je accepteert het gewoon niet. Dat is wat anders.

Even voor alle duidelijkheid! Jij denkt als je de koran leest je alles meteen begrijpt. zo is dat niet beste Senor Canardo. Wij hebben geleerden in de islam die nog steeds de koran aan het bestuderen zijn! Iets mag alleen gepubliceerd worden wanneer alle wetenschappers met elkaar overeen zijn. De woord van ALLAH is een raadsel. Daarom is de profeet gezonden om ons te onderwijzen, hoe wij de koran praktiseren. Ik kan je geen volledige bewijs geven dat de 5 gebeden worden vernoemd in de koran ALLAH OU A3LAM. Ik doe geen uitspraken die niet kloppen, dat is tegenstrijdig met ALLAH.

Maar ik zal eens speciaal voor jou op zoektoch gaan ;)

Even voor alle duidelijkheid, jij hebt nergens VOORBEELDEN (meervoudsvorm!) genoemd die in verband gebracht kunnen worden met de gebedstijden, maar jij hebt slechts 1 voorbeeld genoemd dat verwijst naar de dageraad en niet naar het ochtendgebed (89:1). Senor Canardo heeft geprobeerd jou uit te leggen in zijn vorige reply, waarom hij denkt dat dit voorbeeld irrelevant is voor deze discussie. In jouw antwoord hierop geef je ook toe dat het noemen van dit enige voorbeeld eerder berust op “toeval” dan dat het daadwerkelijk voort komt uit een gedegen onderzoek van de koran door jou.

Ook wil Senor Canardo kwijt dat zijn vermogen om de koran te begrijpen apart staat van zijn vermogen om de koran op diens waarheidsgehalte te schatten. Senor Canardo kan namelijk de koran letter voor letter heel goed begrijpen, maar dat wil allerminst zeggen dat hij diezelfde koran dan ook letterlijk moet accepteren als een voldongen feit. Om de koran als een waarheidsgetrouwe bron te kunnen accepteren dient deze koran voldoende overtuigend bewijs te leveren.

Maar helaas - of eigenlijk niet helaas - lukt het tot dusverre god in zijn eigen woorden niet om Senor Canardo ervan te overtuigen dat hetgeen wat er in de koran staat ook 100% waar is. Om je een voorbeeld te geven. Als vrijheidlievende Amazigh Ariffi kan Senor Canardo nooit en te nimmer een boek als waarheid accepteren, als datzelfde boek het houden van onvrije slaven goedkeurt. Misschien dat jij het bezitten en het verhandelen van mensen/personen als bezit wel goedkeurt - al dan niet in overeenstemming met jouw heilige boek. Maar dan durft Senor Canardo op dat moment wel de nodige vraagtekens te zetten bij jouw vrije-mens-gehalte .... oftewel jouw Amazigh-gehalte, zoals onze Chatt ook al eerder opperde.


Citaat van: amazigh_ op 04/03/2013 om 23:01:00
Hier heb in ieder geval het bewijs uit de Koran dat de profeet Mohammed Sallaah ou 3alaihi wasallam van zijn nachtreis(Miraadj)

“Verheven is Degene Die ’s nachts Zijn dienaar (Mohammed â€"vrede zij met hem) van de Gewijde Moskee (Masdjid ul-Haraam) naar de Uiterste Moskee (Masdjid ul-Aqsaa) heeft gebracht, waarvan Wij de omgeving hebben gezegend. Opdat Wij hem van Onze Tekenen lieten zien. Voorwaar, Hij is de Alhorende, de Alziende.” (Soerat al-Israa’: 1)

Dit is een overlevering van de metgezellen van de profeet Mohammed Sallalaah ou 3alaihi wasallam

Er zijn overleveringen van het kaliber ‘Moetawaatir’ (overleveringen die door grote aantallen metgezellen zijn overgeleverd) waarin de Profeet Mohammed Sallalaah ou 3alaihi wasallam heeft gezegd dat hij werd opgenomen naar de hemelen. Daar werden de poorten voor hem geopend. Hij reisde voorbij de zevende hemel waar zijn Heer tot hem sprak, zoals Hij dat wenste. Daar werden hem de vijf dagelijkse gebeden voorgeschreven. In eerste instantie legde Allah, de Verhevene, vijftig verplichte gebeden op, echter bleef onze Profeet Mohammed Sallalaah ou 3alaihi wasallam teruggaan en vragen om vermindering, totdat Hij deze reduceerde tot vijf gebeden. Het zijn dus vijf verplichte gebeden maar met een beloning van vijftig, aangezien elke goede daad tienvoudig wordt beloond.

Alle lof zij Allah en Hem danken wij voor Zijn zegeningen.
SUBHANNA ALLAH WA BI7AMDIK!!

Hoewel in Senor Canardo's optiek een orale overlevering (die centennia later pas op schrift is gesteld) nooit en te nimmer als enige bewijsmateriaal, voldoende bewijs levert voor een wonderbaarlijke gebeurtenis zoals een hemelvaart - ookal is die overgeleverd door meerdere godvrezende personen en dus van "het kaliber Moetawaatir" -  is Senor Canardo desalniettemin erg benieuwd of je ook enige bronverwijzing hebt voor deze wonderbaarlijke overlevering?
#699
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
04/03/2013 om 12:21:08
Citaat van: amazigh_ op 28/02/2013 om 14:57:59
De profeet Mohammed Sallalahi 3alaihi wassallam kreeg tijdens zijn hemelreis (Miraadj) het gebod om 5x per dag te bidden. De gebedstijden werden getoond aan de profeet door Djibriel(3alaihi wassallam). De volgende vers uit de koran zal je voldoende bewijs moeten leveren. "Lees wat u van het boek is openbaard, en verricht het gebed, het gebed weerhoud u zeker van het kwaad en onzedelijkheid. Inderdaad! Allah te gedenken is het allerhoogste." (29:45) 29 is de surah (Ankaboet(de spin) 45 is de vers 45).

In de koran staat niet dat je 5x per dag moet bidden maar de verschillende gebeden worden wel genoemd bij hun tijdstippen in de koran. In de koran staat ook niet hoe je moet bidden. Dat heeft de profeet Mohammed Sallalahi 3alaihi wasallam ons onderwezen.

De ochtendgebed is alfadjr: Dit breekt aan bij dageraad en duurt tot zonsopgang. Er is ook een surah dat begint met " Wal FADJR......"  dit is surah (89:1) de surah heet ook al-fadjr.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geinformeerd.

p.s: ik doe niet aan deals aya amazigh inou  ahhaa ;-)

Helaas, pindakaas, maar Senor Canardo heb je tot dusverre onvoldoende weten te overtuigen om zijn karige hassanaat-bonuspunten aan jou te doen uitkeren. Sterker nog jouw reply doet bij hem meer vragen oproepen dan dat het vragen beantwoord. Want als Senor Canardo jouw antwoord goed heeft begrepen - please correct Senor Canardo if he's wrong - heeft jouw god via de koran expliciet gecommuniceerd dat hij van zijn moslims verlangt dat zij het gebod tot gebed slaafs dienen op te volgen (29:45). Maar vervolgens blijft jouw god in gebreke door in diezelfde koran niet te vermelden hoe dit gebed daadwerkelijk uitgevoerd dient te worden of zelfs hoe vaak het gebed dagelijks uitgevoerd dient te worden.

  • Doet dit bovenstaande dan niet (een beetje) afbreuk aan het voorzienend karakter van jouw god? Immers hoe voorzienend moet jouw god wel niet zijn, als die vergeet om in zijn (in-)complete handboek voor zijn slaven - de koran - te vermelden hoe en hoe vaak het gebed verricht dient te worden?

  • Aan de ene kant geef jij ook toe dat god in de koran onvolledig is geweest mbt. de gebeden, maar tegelijkertijd beweer jij - heel tegenstrijdig - dat "de verschillende gebeden worden wel genoemd bij hun tijdstippen in de koran". Waarbij je vervolgens voor ten minste 1 gebedstijd (= salaat el fajr = ochtendgebed) een citaat (89:1) uit koran als bewijs hiervoor aandraagt. Echter Senor Canardo heeft dit citaat speciaal voor jou opgezocht en is tot een heel ander conclusie gekomen dan jij. Want volgens Senor Canardo doelt jouw god bij de eerste vers van soerat el fajr op geen enkele wijze naar het ochtendgebed zelf, maar slechts naar "de dageraad" (= el fajr) en dat deze dageraad een bewijs moet zijn voor de almacht van jouw straffende god (89:13). Wat Senor Canardo eigenlijk best wel vreemd vindt. Echter hoe jij citaat (89:1) weet te linken aan het ochtendgebed blijft voor Senor Canardo nog zelfs een groter raadsel: het woord "gebed" (= salaat) komt in de gehele 89e soerat niet eens voor, noch wordt er naar verwezen. Laat staan - zoals jij dus abusievelijk beweert - naar het ochtendgebed!

  • Verder voortbordurend op jouw vorige bewering dat "de verschillende gebeden worden wel genoemd bij hun tijdstippen in de koran". Kun jij dan aan Senor Canardo met citaten uit de koran laten zien waar de verschillende gebedstijden worden genoemd van respectievelijk: sala n refdja; sala n dhor; sala n r3assa; sala n rmgharb; sala n re3ca ? Of deed jij deze uitspraak zonder daarbij de koran op na te slaan?



PS. Waar kan Senor Canardo bovendien de bron vinden van de (extra-koranische) verslaggeving van de hemelreis van jouw profeet, wat voor jou HET bewijs vormt voor jouw 5 x daags bidden ?
#700
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
26/02/2013 om 21:11:48
Citaat van: amazigh_ op 24/02/2013 om 16:15:45
Sallam (Azul)

Ik ben AMAZIGH, ten eerste ben ik in Bni Bouyache geboren, op amazigh land, mijn ouders zijn  imazighen. Door mijn aderen stroomt dus pure AMAZIGH BLOED. Dus wat maakt mij nou geen amazigh, onlangs ik in de islam geloof? Misschien ben ik zelfs meer amazigh dan jij? Allah ou a3lam! Geloof is een keuze die je maakt. In de koran staat ook ISLAM IS GEEN DWANG!! recitatie "Laa iekraaha fied-dien..." ("Er is geen dwang in de Godsdienst...")[2:256]". Dus nogmaals dat 'boek' is geen gewone boek. Dat is het woord van ALLAH.
AMAZIGH betekend ook vrije mens dat weet ik. Maar onlangs ik islam als godsdienst heb, BEN IK NOG ZO VRIJ ALS EEN VOGEL. Weetje waarom? Het gebed verricht ik 5x per dag. Elke gebed is 5minuuten. 5x5 is 25 minuten per dag aan gebeden. Maar Elke gebed heeft een wassing nodig(roedoe) dat is ook 5 minuten werk laten we precies dezelfde rekensom nemen kom je ook op 25 minuten. Dus gemiddeld 50minuten per dag verspreidt over de hele dag, toch?  1 dag bestaat uit 24 uur? Doe 8uur eraf halen (gemiddelde slaap van een mens)  15 uur heb je over voor je werk/school/hobby/sport etc.... Ik zie hier geen onderdrukking in hoor? Hahaha

Er is bewijs zat, dat wat er in de koran staat ook zo is. Als die fat lady owh zo goed is? Waar is die nu dan? Wat heeft zij achtergelaten? Voel je wel eens haar aanwezigheid? Hoe zit dat precies, kun je mij dat uitleggen?....

Volgens jouw rotsvast geloof is de koran met bewijs te staven, maar met welk bewijs uit de koran kun jij aantonen dat jij 5 x per dag moet bidden van god?


Ps. Bij ieder bevredigend antwoord op bovenstaande vraag zal Senor Canardo tijdens het laatste oordeel al zijn hassanaat-bonuspunten aan jou doneren. Deal or no deal?
#701
Dit bericht wacht op goedkeuring van een moderator.


Encyclopédie Berbère Deel 2 t/m 29 (= A t/m L) te downloaden --> http://encyclopedieberbere.revues.org/