-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - buɛluz

#661
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
20/06/2013 om 20:15:43
Citaat van: Wicked One op 20/06/2013 om 02:52:20
Shit.., ik dacht zowat mijn halve leven dat Ixibit en Guru een en dezelfde persoon waren, terwijl Guru al een tijdje niet meer onder ons blijkt te zijn:-(

Thanks voor deze flashback!
De nada


Citaat van: Wicked One op 20/06/2013 om 02:52:20
http://www.youtube.com/watch?v=Y91XOFQsNa0
Mc Solaar vermoordt Guru...

...Yo, I'm tired of chumps tryin' to waste my time
I ain't got no time to play
Gotta make moves...>


https://www.youtube.com/watch?v=TgxELG52aFk
#662
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
19/06/2013 om 09:43:22
Citaat van: amazigh_ op 19/06/2013 om 00:08:31
Igfanegh zi awar ayomma amaqran! Tannayt udjji wu thisht. Kor ijjen mox itfagga.....




Ps. Chatt heeft jou te kennen gegeven bereid zijn "voor jou te vechten tot de dood erop volgt", maar jij kan / wil niet eens fatsoenlijk antwoord geven op zijn vraag!
#663
Hoewel Senor Canardo zelf nooit eerder de meervoudsvorm "tudunin" is tegengekomen, was hij gek genoeg wel op de hoogte van de enkelvoudsvorm hiervan, namelijk: thudint / tudint. Senor Canardo is hierbij echter niet zeker of de eerste letter van de enkelvoudsvorm als een harde t-klank uitgesproken dient te worden of meer als een zachtere th/dh.

De vervoeging van enkelvoud naar meervoud "thudint - tudunin" lijkt in Senor Canardo's beleving een beetje op het woord voor  "teen". Tafdent (ev) - tifednin (mv). Thudint of tudint wordt als een zelfstandig naamwoord gebruikt. En qua betekenis gebruikt voor "druppel" in het algemeen - kan zowel van toepassing zijn op "tranen", "regendruppels", "zweetdruppels", maar ook "inktdruppels". "Amtaw-Imtawen" daarentegen wordt exclusief gebruikt voor druppels uit je ogen, namelijk "tranen". Voor zover Senor Canardo kan nagaan uiteraard.


Ps. De vergelijking van amazigh_ met het woord "itudom" is daarbij niet juist aangezien dit als een werkwoord wordt gebruikt "druppelen", terwijl Chatt's vraag specifiek gaat over "druppel" als een zelfstandig naamwoord: zie de titel "tudunin war itizghen" - "niet-opdrogende druppels".
#664
Citaat van: Wicked One op 06/05/2013 om 23:14:47
Shite,'k heb toch nie weer je intelligentie beledigd,he?

'Buiten(landse) compatibiliteit met Amazighiteit' als topic slaat als een tang op een varken en zou stante pede geherformuleerd moeten worden...

Chatt heeft een beetje gelijk. De topic titel slaat inderdaad als een tang op een varken. Indien je het enkel vanuit een taalkundig perspectief benaderd. Om verdere verwarring te voorkomen zou de topictitel - geheel in lijn met onderstaande taalkundige bron - hergeformuleerd moeten worden tot "Kharijitische Khawarijitische compatibiliteit met Amazighiteit".

Chatt praat over "kharijitisch" en doelt daarbij op de betekenis zoals die in het blauw is omkaderd. Chatt legt hierbij de nadruk op  "foreign" en "external".

Senor Canardo praat over "kharijitisch" en doelt daarbij op de betekenis zoals die in het rood is omkaderd. Met de nadruk van Senor Canardo op "oldest religious sect of Islam" en "rebels".



Arabic-English Dictionary - Hans Wehr blz. 233





Citaat van: Wicked One op 06/05/2013 om 23:14:47
Mijn punt is dat imitatie gelijk staat aan limitatie,een buiten de (landse) Islam -of zo jij wil Kharijitische Islam- is ontegenzeglijk een imitatie van de Arabische Islam. Ik ben een lid van de stam der Ayth Waryagher,ooit een van de oudste,grootste en machtigste Amazighstammen van Tamazgha.

Waarom zou ik me de Arabische levenswijze of godsdienst,op eigen territorium,eigen maken?
Kharijitische Islam is buitenlandse Islam,ik verwerp alle varianten van de Islam daar ik van mening ben dat de Amazigh de précurseur van de humanist is,lang voordat het woord humanist in zwang raakte.

Pas nadat Senor Canardo zijn hand heeft weten te leggen op een nog niet nader te noemen bron zal hij Chatt van de juiste repliek dienen. Tot die tijd zal onze Chatt nog even geduld moeten hebben.

Ps. Uit de eerdere bronnen van Abitbol; Brown kan vastgesteld worden dat het "khawarijitische" gedachtegoed geïntroduceerd is in Tamazgha [...as far as Tangier, and even beyond...] begin 8e eeuw door propagandisten uit Irak en Perzië. Arabisch en Perzisch.
#665
Citaat van: Wicked One op 13/06/2013 om 15:02:19
Ik zou die valse reporter graag van repliek willen dienen met een artikel/interview van de Egyptische krant Al-Manar over/met Abdkrim die ging over de tegenwerking van islamitische geestelijken tijdens de Rifoorlog. Ik kan het artikel helaas nergens vinden, maar ik weet dat jij hem hebt.

Hoewel het niet Senor Canardo, maar onze grote vriend uzop is geweest, die hier op het forum ooit het Al Manar-interview heeft geplaatst, Zie deze link hiervoor. Echter Senor Canardo wil Chatt ook doorverwijzen naar het boek A Country with A Government and a Flag - C.R. Pennell, waarin precies hetzelfde interview als bijlage is opgenomen. Check de opmerkingen rechtsboven voor de precieze lokatie van het interview waarin Abdelkrim el Khattabi weliswaar vernietigend uithaalt naar moslim-fundamentalisme en religieuze onnozelheid... maar de islam als geheel niet afwijst.
#666
Citaat van: Wicked One op 27/04/2013 om 00:04:54
Je signe et je persiste! Een fiere en vrije Amazigh heeft geen behoefte aan een godsdienst die zowel mentaal als fysiek totale onderwerping nastreeft.Wij zijn van nature wars van autoriteit,egalitair in hart en nieren,onrecht wordt verafschuwd etc.


God discrimineert,heeft diverse genocides bevolen,die uiteraard met grote voortvarendheid werden uitgevoerd,dit staat haaks op onze natuur,de menselijke welteverstaan.

Aangezien Chatt geen millimeter wilt wijken van zijn standpunt, kan Senor Canardo daarom van die vasthoudendheid gebruik maken om zijn ketterse geschiedenis weer eens op te vijzelen. Volgens onze Chatt dus hebben “fiere en vrije Imazighen geen behoefte aan een godsdienst, die zowel mentaal als fysiek totale onderwerping nastreeft”. Senor Canardo zou daar eigenlijk nog graag een schepje bovenop willen doen, door te stellen dat "fiere en vrije Imazighen" helemaal geen behoefte hebben aan geen enkele godsdienst. "We need secularism now!". Maar dat is feitelijk een andere discussie. In deze discussie staat de (heterodoxe) islam centraal en in hoeverre deze in strijd is met Amazighiteit. En wat betreft de heterodoxe islam, biedt deze een ander licht op de Arabische overheersing van Tamazgha dan de orthodoxe islam. Imazighen hebben namelijk in het verleden revolutionaire aspecten van de kharijitische islam toegepast om zich juist te bevrijden van de ketens van de Arabische onderwerping. En zich gaanderweg ook los te weken van de islamitische umma.

Bijvoorbeeld bij de omverwerping van het Umayadisch regime halverwege de 8e eeuw. Deze heeft in Tamazgha kunnen slagen mede dankzij de kharijitisch-geinspireerde Amazigh oppositie. Deze kharijitische variant van de islam verschafte - voor het eerst in de islamitische geschiedenis! - de Imazighen van een kader, waarin hun politieke strijd tegen het het kalifaat in Damascus zondermeer halal was. Als Chatt de geschiedenis van 8e eeuws Tamazagha er verder op naslaat, zal hij te weten komen dat de strijd, die deze kharijitische opstandelingen hebben geleverd, hen uiteindelijk 3 onafhankelijke heerschappijen heeft opgeleverd. 3 politieke entiteiten in Tamazgha, die niet meer schatplichtig waren aan Damascus. En die bovendien gegrondvest waren in de kharijitische islam: het imamaat van de Rustamiden; de stadstaat Sijilmassa en het koninkrijk van de Barghwata. Het belangrijkste hierbij is dat de Amazigh oppositie in deze regio’s weliswaar was geislamiseerd, maar zich daarmee nog niet als onderworpene zag van het hoogste politiek gezag destijds binnen de islam. De kharijitische islam heeft voor de theologische onderbouwing gezorgd, die deze Amazigh oppositie heeft gebruikt om zich met succes af te kunnen zetten tegen de Arabische overheersing. En daarmee ook het in ere herstellen van de eigen politieke Amazigh vrijheid, die pak 'em beet 60 jaar daarvoor was verloren gegaan aan de Arabische veroveraars.

#667


Histoire du Maroc - Michel Abitbol, blz. 37




Kharijite political influences in Medieval Berbery - Wiliam T. Brown, blz. 13
#668
Chatt's ongenuanceerde stelling: Amazighiteit is in strijd met islam*.

Senor Canardo's anti-stelling: Islam was / is niet altijd in strijd met Amazighiteit, zoals in het geval van kharijitische islam.





*(Volgens Senor Canardo zou Chatt's stelling eigenlijk hergeformuleerd moeten worden tot: "Islam is in strijd met Amazighiteit". Dat klinkt logischer in de oren van Senor Canardo, dan andersom. Of vindt Chatt van niet?)
#669
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
26/04/2013 om 22:31:15
Blijft onze Chatt nog steeds bij zijn ongenuanceerde stelling dat "Amazighiteit in strijd is met de islam"?
#670
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
26/04/2013 om 22:18:39
Citaat van: 3ich op 26/04/2013 om 12:17:11
Wie hem volg of überhaupt serieus neemt is niet goed wijs. Deze man is 1 van de grootste verraders die de Islam gekend heeft. Akbar shayateen is hij!

Deze man is in feite de baas over Morsi. Deze Qarqawi krijgt een podium van de Wahabi sekte. En is alleen maar op 1 ding uit. En dat is mensen bedriegen en op een dwaalspoor te zetten. Deze man represent geen Islam.

Volgens onze 3ich "represent" Allah's favoriete haatbaard, geen (soennitische) islam en is deze Qardawi zelfs een "verrader" en een "grote duivel". En volgens 3ich zijn de vele miljoenen moslims - die Qardawi volgen - "niet goed wijs" en ver verwijderd van het Rechte Pad waarop 3ich zich begeeft.


Volgens de samenstellers van de Muslim Top 500 staat diezelfde haatbaard op plek #16 van meest invloedrijke moslimfiguren van 2012:

"...Qaradawi’s ability to combine traditional knowledge of Islamic Law with a contemporary understanding of the issues that Muslims face today, has led him to become one of the best known and most influential contemporary Muslim clerics of our time. He uses a variety of means to connect with people. He is well known for his popular Al Jazeera program ‘Ash-Shariah wal-Hayat’ (Islamic Law and Life) that is watched by an estimated 40-50 million people worldwide. Despite his popularity, Qaradawi is often criticized by fellow scholars regarding his methodology and his occasionally unusual opinions. He does, however, continue to be respected as a knowledgeable scholar and has been praised for his condemnation of the September 11th attacks..."

http://themuslim500.com/profile/sheikh-dr-yusuf-al-qaradawi


#671
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
26/04/2013 om 22:01:14
Citaat van: The One op 25/04/2013 om 16:59:47
Waarom eten moslims geen varken,Inco?

Moslims eten geen varkensvlees omdat het volgens hun Allah geassocieerd dient te worden met een onreine toestand. In de koran wordt hier naar verwezen. Echter volgens Senor Canardo heeft het verbod op varkensvleesconsumptie eerder te maken met Allah's voorkeur voor de verorbering van herbivoren. Wat denkt onze Chatt?
#672
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
22/04/2013 om 23:31:22
Voordat we elkaars konten vol gaan steken met veren, wil Senor Canardo toch nog even van zijn online vrijheid gebruik maken om Chatt’s uitspraken tav. de islam, arabisering en amazighiteit etc. wat verder aan te scherpen. Volgens Chatt's eerdere stelling zal Pan-Arabisering hand in hand gaan met islamisering. Senor Canardo is van mening dat deze stelling correct is. Tot een bepaalde hoogte uiteraard. Om Pan-arabisering te bewerkstelligen dient men de islam een overheersende / prominente plek te geven. Dit spreekt voor zich. Echter deze stelling is slechts houdbaar zolang het volgens Senor Canardo betrekking heeft op de soennitische variant van de islam. Senor Canardo merkt op dat het overgrote gedeelte van Imazighen vandaag de dag ook soennieten zijn. (Hoewel het religieus landschap van de islamitische Imazighen in het verleden veel diverser en versnipperder uitzag!). 

Indien men praat over islam in de bredere zin van het woord - lees niet-soenni - dan zijn er voorbeelden aan te dragen, die niet overeenkomen met Chatt’s stelling. Want ook met de moderne geschiedenis van het Perzisch volk in ons achterhoofd, kan Senor Canardo Chatt wijzen op de islamisering van de Perzen - in de sjiitische variant - die lijnrecht tegenover het Pan-arabisme komt te staan. Hiermee doelt Senor Canardo  op de revolutionaire gebeurtenissen van 1979 met Imam Khomeini, die het koninkrijk van de shah van Perzie en diens onderdanen met behulp van islamisering beetje bij beetje heeft weten om te vormen tot een Iraanse theocratie gevuld met (twaalver-)sjiitische republikeinse gardes. De uitermate vijandige wijze waarop het Pan-arabisme reageerde op deze ontwikkeling blijkt wel uit de langste conventionele oorlog van de 20e eeuw. Senor Canardo merkt hierbij op dat zelfs een Pan-arabisme met een "seculier en een Arabisch nationalistisch/socialistische inslag" zoals in de Baathisten-ideologie van Saddam Hoessein prima gesteund en zelfs genereus gefaciliteerd kan worden door personen, die zich vandaag de dag rekenen tot de meest godsvrezende slaven, die de Arabische Allah ooit heeft voortgebracht. Zelfs na zijn dood wordt de taghut van een Saddam de hemel in geprezen door Allah's favoriete haatbaard.

Hoedanook erkent en benadrukt Senor Canardo net als Chatt zondermeer het destructieve effect dat pak 'em beet 1300 jaar islam heeft gehad op de Amazigh identiteit. Senor Canardo merkt daarbij op dat deze vernietiging van de Amazigh identiteit deels te wijten is aan de religieuze onnozelheid van de Imazighen zelf. Chatt heeft zelf kunnen ervaren hoe de moslims in deze discussie worstelden met de simpele vraag: waarom zij 5 x per dag bidden. Vraag maar voor de grap eens aan 10 willekeurig moslim Imazighen, waarom zij geen varkensvlees mogen eten, en Chatt zal versteld staan van de hersenloosheid, die sommige van deze Imazighen over hun lippen krijgen inzake de islam. Het is deze onwetendheid / hersenloosheid over de islamitische religie icm. een sterk doorgedraaid kopieergedrag van "vrome voorgangers" - met een voorkeur voor leden van de Quraysh-stam - dat de moslim Imazighen zichzelf tot makkelijke prooi voorgeschoteld hebben. Als een stelletje makke lammetjes. Klaar om gestript te worden van hun identiteit door bloeddorstige, Kaïnsteken-dragende cultuurbarbaren uit het Midden-Oosten. (Of bedoelde Chatt toch Abel?)

Maar goed. Aan de andere kant zijn er binnen de islam - nog steeds in de bredere zin van het woord - ook historische en hedendaagse voorbeelden aan te wijzen waarin volgens Senor Canardo het tegengestelde effect waarneembaar is. Namelijk dat de islam - zo op het eerste gezicht - niet in strijd lijkt te zijn met de Amazigh identiteit. En dat de islam zelfs de Amazigh identiteit in stand kan houden of wellicht zelfs kan versterken. Hoe paradoxaal dit ook misschien mag klinken in Chatt’s oren. Het is volgens Senor Canardo dan ook niet door die “vervloekte islam” dat wij (Imazighen) onszelf ten gronde hebben gericht. Maar vanwege de "vervloekte orthodoxe islam". De soennitische variant van de islam welteverstaan. Nu weet Senor Canardo niet hoe hoog Chatt’s kennisgehalte is omtrent hedendaagse (en uitgestorven) sektes binnen de islam, maar dit vormt wel de basis van Senor Canardo’s redenering. Want om Chatt’s eerdergemaakte uitspraak aan te vullen: 

"...Onze voorouders waren eerst animistisch, natuur en vuuraanbidders, daarna joods, christelijk en sinds een paar eeuwen islamitisch resp. kharijitisch, sjiitisch en sinds de 11e eeuw in overwegende mate soennitisch..."

Er is dus ook een andere islamitische variant - en tevens de oudste variant van de islam waar de Imazighen massaal mee in contact kwamen. Deze is bekend onder het containerbegrip kharijitische islam. Hoewel de term "khariji" nogal misleidend kan zijn aangezien het net als de term "berber" bedacht is en toegepast werd door buitenstaanders. Echter Senor Canardo durft met zijn kennis omtrent dit onderwerp de anti-stelling hier te droppen dat Amazighiteit niet altijd in strijd hoeft te zijn met de islam. En met name dat de khariji variant van de islam - in 2 verschillende uitingsvormen - de Amazigh identiteit in het verleden en heden heeft weten te versterken of op z’n minst in stand heeft gehouden.



Ps. Het is in het verlengde van bovenstaande redenering dat Senor Canardo jou de vorige keer wees op de link naar het onderzoek naar Amazigh-ibaditische poëzie-teksten uit de 19e eeuw.
#673
#674
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
07/04/2013 om 17:47:31
Citaat van: amazigh_ op 07/04/2013 om 14:03:00

Dat hij niet bidt wil niet zeggen dat hij meteen een 'munafiq' is. Inderdaad van elke moslim wordt verwacht dat hij/zij bidt. Maar voordat je eraan begint moet je dat wel je hele leven lang doen. Voor elke individuele moslim pakt dat anders uit. Het zou pas erg zijn als 3ish zei dat hij wel bidt, terwijl dat niet zo is. Dan ben is iemand pas in mijn ogen een 'munafiq'

De dubbelzinnige / hypocriete / munafiq* houding die 3ich erop na houdt mbt. het 5 x daags bidritueel - het ritueel dat volgens 3ich eigen religieuze opvattingen tot een van de hoekstenen zou moeten behoren waarop z'n Sunni geloofsleer is gebouwd - doet Senor Canardo sterk denken aan een uitspraak die doorgaans wordt toegeschreven aan de rooms-katholieke Amazigh kerkvader Augustinus.... waarschijnlijk in z'n jongere jaren:


..."Please God, make me good, but not just yet"....



De bekering van Sint Augustinus






*Doorhalen wat niet van toepassing is.



#675
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
06/04/2013 om 02:29:49
Citaat van: Vuthghmas op 06/04/2013 om 02:02:47
Dat ik jueneth rook  zijn mijn eigen zaken, jonge. Gaat jou geen sodemieter aan wat ik doe. Jueneth roken is mijn way of life. De 1 verzamelt postzegels, de ander zit op voetbal en ik rook jueneth.

ff tussendoor en niet dat het Senor Canardo's zaken zijn...

Behalve de islam hebben de Arabieren ook het gebruik van cannabis geïntroduceerd bij ons Irifien. Het proces van verspreiding van het cannabisgebruik en hoe daar door moslims in de Middeleeuwen tegenaan werd gekeken is het gespreksonderwerp van een zeer interessant boek van Franz Rozenthal. Dezelfde auteur die ook Ibn Khaldun's Muqadimma heeft vertaald naar het Engels.

The Herb: Hashish Versus Medieval Muslim Society - F. Rozenthal