In onderstaand artikel wordt duidelijk een scheiding gemaakt in de "dark-skinned" bewoners van Tafilalt (huidige regio van oude Sijilmassa). Aan de ene kant heb je dus de donkere slaven, die middels de trans-Saharaanse handel zijn meegekomen. Deze werden opgekocht door moslimkloosters / religieuze scholen. Aan de andere kant had je ook nog de Haratin. Dit zijn de gesedentariseerde lokale bewoners met een negroide uiterlijk. Dit waren soort horige boeren, die verbonden waren met hun meesters middels een patronagesysteem. Hun meesters konden zowel Arabieren, Imazighen als de Joden zijn uit de oase. Het zou volgens Senor Canardo goed mogelijk kunnen zijn dat de zwarte Jezus uit de 8e eeuw een voorvader kan zijn van dezelfde lijn als de latere Haratin.
Sijilmassa: The Rise and Fall of a Walled Oasis in Medieval Morocco - Dale R. Lightfoot; James A. Miller
Citeer
Society
Our primary interest focuses on the spatial organization of Sijilmassa's landscape and how and why it changed so profoundly at the end of the fourteenth century. An analysis of regional social organization provides some clues into the social space of Sijilmassa and the city's ultimate demise. While all social groups in the region are regarded as Filali (of or from the Tafilalt), these groups can be separated into four basic dichotomies: Muslims and Jews; Arabs and Berbers; oasis dwellers and nomads; and, in the oasis, free people and people in bondage (slaves and indentured servants, or haratin). Further divisions of status are defined by holiness, especially sainthood; any one could rise to sainthood in either the world of Tafilalt Islam or Tafilalt Judaism, within or outside the oasis (Figure 4). Africans sold as slaves came along with the gold. In the Tafilalt, slaves were the property of the zaouias, or religious endowments for Islamic saints and their schools. Through the practice of habous, or pious donations, to the zaouias, they became large land- and slaveowning institutions. The haratin, a dark- skinned and Arabic-speaking indentured class, are still numerous in many villages and they constitute the backbone of the oasis labor force. Haratin are chattel in that they are seen as belonging to Arab, Jewish, or Berber families who may call upon them to labor at any time. Their status is hereditary. Haratin could own property, however.
Sijilmassa: The Rise and Fall of a Walled Oasis in Medieval Morocco - Dale R. Lightfoot; James A. Miller