-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - buɛluz

#631
Een tweet van vandaag geschreven door @4Adam en opgepikt via @libyaamazigh101 over een uitspraak gedaan door de OpperKafir van Libië in een discussie die daar momenteel nog steeds gaande  is over de grondwettelijke bepaling van de positie van de Imazighen.

Citeer
Do Libyan Amazighs have legitimate concerns? or just baseless fears? #Libya #constitution #Amazigh.

Since the liberation of the country from Gaddafi regime, there have been several events and statements that clearly indicate that the exclusion of the Amazigh is the common goal for islamists, secularists and state officials. These are some of indications;

1 - Grand Mufti al Ghiryani statement in Zuwara "the whole idea of constitutionalization of Tamazight language is Fetna", and thus must be combated.

2 - Chairman of libya's NTC, MAJ on TV interview "those who demand Amazigh rights have foreign agendas, they are not real Libyans"

3 - NTC's Committee that wrote the Constitutional Declaration denied the recognition Tamazight language as an official/national language. Everyone remembers "human rights activist" Fathi Trebel statement at the meeting to finalize the The Constitution Declaration when he said "Libya doesn't have Tamazight, it's imported from Algeria and Morocco," that led to the resignation of Mr. Khaled Zakri (Jadu's representative) from that committee.

4 - The marginalization of the Amazigh in al Kieb government, when Libyan citizens were classified in the following manner; first-class citizens those of the rebellious regions (non-Amazigh), second-class citizens of the regions in favor of the continuation of the rule of Gaddafi and fought for him, and third-class citizens those who came from berber Areas.

5 - The bill for electing the constitution commission that is created so that does not guarantee basic human rights of the minorities. It is only to enhance domination of the majority, blow multiculturalism, and open the door to totalitarian rule.

Adam.

http://tl.gd/n_1rlg501


   
#632
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 16:07:39
D weni netta, tqadixc,

Dus in het geval dat die kharwajitische Islam verder doorgevoerd was en stand had gehouden dan was het slaaf zijn ze wel bespaard gebleven ?

De stadstaat van Sijilmassa is begonnen als toevluchtsoord voor sufritische rebellen die deel hebben genomen aan de Grote Amazigh Opstand halverwege de 8e eeuw - Maysara was ook een sufri-leider (samen met Tarif el Barghwati) een van de 1e die in opstand kwam tegen de Ummayadische overheersing. Sufritische islam is een variant van de khawarajitische islam, die volgens de bronnen die Senor Canardo heeft geraadpleegd, "extremer" was dan de andere khawarijitische variant van de Imazighen, de ibaditische islam. Deze sufri extremiteit is onder meer terug te zien in de extreme geloofsrituelen van de Barghwata. Sijilmassa was van oorsprong een sufritisch-georienteerde stad. Later kreeg hier de ibadisme de overhand en nog iets later werd dit door soennitisch-malikisme vervangen als dominante religie in deze regio.

De sufritische islam is vandaag de dag uitgestorven, dus dat maakt het erg lastig om bepaalde hypotheses te testen. De ibaditische islam daarentegen is door de Imazighen sinds de introductie begin 8e eeuw in stand gehouden. Veel mensen weten niet dat de ibadi islam tot en met de 19e eeuw nog wijdverspreid was in Tamazgha. Echter met de opkomst van het salafisme (eind) 19e eeuw is deze heterodoxe variant anno 2013 sterk teruggedrongen tot slechts enkele regio's in Noord-Afrika: Nefusa (Libie); Mzab (Algerije); Djerba (Tunesie). Dit zijn dus 3 regio's, waar Imazighen vandaag de dag leven, die niet dezelfde (soenni) religie hebben als alle overige Imazighen. 

Met betrekking tot jouw vraag zou je een vergelijking kunnen doen met de ibaditische islam om te kijken hoe slavernij binnen deze stroming zich heeft ontwikkeld. Echter dit wil niet automatisch zeggen dat dezelfde ontwikkeling ook zou plaats hebben gevonden bij de sufritische variant. Ook al zijn beide varianten onderdeel van dezelfde khawarijitische islam. Verder is het ook goed om je de aard te realiseren van de slavernij bij de Haratin. Deze verschilt aanzienlijk van de gangbare slavernij. Normale slaven waren door aankoop gebonden aan hun meester, deze slaven waren niet per definitie agrarische arbeidskrachten, ze konden ook ingezet worden voor andere slavenarbeid. Bovendien konden deze normale slaven zich vrijkopen. Eenmaal in vrijheid konden zij zich zelfs op de maatschappelijke ladder omhoog werken en een bepaalde prestige verkrijgen.

De slavernij met betrekking tot de Haratin was anders en was meer gebaseerd op een patronage-client-systeem. Haratin waren horige boeren, die in de eerste plaats gebonden waren aan de grond en wiens horige status erfbaar was. Hiermee konden de Arabische / Amazigh / Joodse meesters zich voor vele generaties verzekeren van goedkope arbeidskrachten voor specifiek de akkerbouw in de oases. In tegenstelling tot de normale slaven werden deze niet gekocht, maar konden de Haratin zelf "kiezen" wie hun meesters waren en konden ze zelfs eventueel switchen naar een andere meester indien de genoten bescherming onvoldoende was. Haratin werden vanwege hun stammenloosheid wel erg veracht door de overige bevolkingsgroepen en konden zo met geen mogelijkheid zich sociaal omhoog werken binnen de samenleving.
#633
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 08:06:46
Omdat je een stuk heb gepost van society waarin staat dat de Haratin eigendom waren van Arabieren, Imazighen en Joden. Hebben ze dat dan over de 20e eeuw ipv de 8e ?

In de betreffende post wordt verwezen naar het artikel, waarin de sociale groepen van de Tafilalt regio worden beschreven. Onderdeel van deze beschrijvingen zijn de talen die deze sociale groepen spreken. Hierbij wordt aan Haratin in de Tafilalt regio een Arabische spraak toegeschreven. Deze beschrijvingen zijn gebaseerd op het veldwerk wat destijds gedaan is. Zie reactie #6 en dan het onderschrift van Figure 4. Dit is dus een momentopname van van die tijd. Artikel zelf is gepubliceerd in 1996, veldwerk is voorgaand hieraan gebeurd in 1992. Vandaar dus 20e eeuw.

Wat de Haratin in de 8e eeuw spraken, daar kan Senor Canardo met geen enkele bronnen tot nu toe onderbouwen. Hetzij Arabisch, Tamazight danwel een eigen lokale taal wat de tand des tijds niet heeft weten te doorstaan. Het enige wat Senor Canardo wel met bronnen kan onderbouwen is het gegeven dat sommige Haratin in de 20e eeuw dus een dialect van Arabisch spraken, weliswaar anders dan het Hassaniya-Arabisch, andere Haratin een variant van het Tamazight spraken verwant aan het Tachel7it.

Het patronagesysteem, waarbij de Haratin in ruil voor (militaire) bescherming uitgebuit werden als horige boeren heeft tot en met het uitroepen van de onafhankelijkheid in 1956 stand gehouden in Marokko. Dat is dus 5 jaar voordat de allereerste zwarte president van Amerika was geboren. Tot die tijd was de inferieure status van de Haratin vastgelegd in ondermeer het stammenrecht van de Ait 3atta. Daarnaast speelde de racistische aard van zowel jodendom als islam een belangrijke rol bij de ongelijke positie van de Haratin. En niet te vergeten ook het Frans koloniaal beleid speelde een rol hierbij, met name door de Dahir Berber.
#634
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:55:57
Wat spraken ze dan ?

Senor Canardo weet dat niet. Jij doet bewering dat ze in de 8e eeuw een vorm van het Arabisch spraken*, dus dan zou jij deze stelling moeten onderbouwen met enig bewijs.


*Correctie: jij zegt dat ze na 100 jaar praktisch Arabisch waren geworden, maw. Arabische cultuur hebben overgenomen Senor Canardo gaat ervanuit dat je hiermee bedoelt vooral Arabische taal.
#635
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 15/07/2013 om 23:05:31
De zwarte Jezus en welke etnische identeit ik hem toe ken is Afro-Arabisch-Sijilmassisch, om het maar zo te noemen. Een etniciteit is niet alleen raciaal gebonden en andere factoren moeten daarbij ook in acht worden genomen zoals plaats en taal.

Dat de Zwarte Jezus uit de 8e eeuw "Afro" en "Sijilmassisch" is, kan Senor Canardo met jou eens zijn. Maar wat Senor Canardo niet helemaal begrijpt - of althans jouw argumentatie hiervan - wat is er zo "Arabisch" aan de Zwarte Jezus uit de 8e eeuw?
#636
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:50:20
Hier uit blijkt dat ik refereerde aan de 8e eeuw haratin.

Bedoel je dat de Haratin bevolking uit de 8e eeuw al een dialect van het Arabisch spraken? Zoja waar baseer jij dat op?


#637
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:39:28
Waar heb ik iets over de 20e eeuw Haratin geschreven ?

In reactie #8 verwijs je naar het artikel van Dale R. Lightfoot; James A. Miller (1996), waarin jij de hierin beschreven arabofonie van de Haratin als een bewijs ziet voor hun Arabische afkomst.
#638
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 06:38:57
Min trajid ? Trajid anasdoqaz rmach ma ? 

Om te beginnen wil Senor Canardo een artikel met je delen. Het betreft hier artikel over de subdominante positie van de Haratin zoals die vastgelegd is binnen het stammenrecht van de Ait 3atta. Lees het maar voor jezelf door en dan is Senor Canardo erg benieuwd naar jouw mening hierover.

Intertribal Conflicts and Customary Law Regimes in North Africa: A Comparison of Haratin and Ait ‘Atta Indigenous Legal Systems - Anna Natividad Martinez
#639
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:26:28
Lijkt jou dat dan niet duidelijk ? Over beperkte voorstelling vermogen gesproken.

Nee dat is Senor Canardo echt onduidelijk, aangezien het drogreden is. Indien men iets beweert dan moet je dat doen op basis van bewijs wat jouw stelling ondersteunt en niet op basis van gebrek aan overig bewijs.

Voorbeeld jouw redenering over de Arabische afstamming van de Haratin "Het kan niet zo zijn dat de Haratin de oorspronkelijke bewoners van Tafilalt-regio kunnen zijn, want zij spreken anno 20e eeuw een Arabisch dialect."

Herken jij überhaupt de drogreden bij bovenstaande redenering ofniet?
#640
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 06:38:57
Meneer Saidi maakt dus een blunder door een zin niet als een geheel  te zien, die begint met : Het kan niet zo zijn dat... Hebben wij hier een probleem met de communicatie tussen ons ? Ik denk dat jij prima in staat bent mij te begrijpen, althans, als je dat wilt.

De enige communicatie barriere die jij hierboven opwerpt is de onderbouwing van jouw standpunt in negatieve termen. Om goed elkaar te begrijpen wil Senor Canardo jou dezelfde vraag stellen - zonder die negatieve formulering "het kan niet zo zijn" = aangezien deze constructie gebaseerd wordt op jouw beperkte voorstellingsvermogen.

Denk jij dat de Haratin alles van hun oorspronkelijke cultuur verloren hebben? Ja of nee?
#641
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 20/07/2013 om 20:40:03
In dat geval is het zo dat het culturele aspect van de Haratin nog al erg onderbelicht blijft want het kan niet zo zijn dat ze de oudste bewoners zijn en dan plotseling Arabisch, Amazigh of Judeo-Amazigh zijn geworden en alles van hun originele cultuur verloren hebben.
Afro Amerikanen hebben bijvoorbeeld voodoo nog altijd in stand gehouden na 500 jaar.
Het kan niet zo zijn dat de Haratin na niet eens 100 jaar praktisch Arabisch, of iets anders, geworden zijn zonder iets te hebben meegedragen uit hun eigen cultuur.


Geef Senor Canardo maar 1 goede reden, waarom jij denkt dat de Haratin ALLES van hun originele cultuur verloren hebben?
[Met de nadruk op ALLES!]



Ps. En dan zal Senor Canardo zijn goede redenen geven waarom hij denkt dat een GROOT DEEL van de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van de Tafilalt regio vernietigd is door zowel de Franse, de Joodse, de Arabische als de Amazigh dominantie binnen het patronagesysteem, waarin de Haratin zelf als stammenloze en nagenoeg rechtenloze subdominanten fungeerden en zodoende de oorspronkelijke lokale cultuur tot het uiterste is gemarginaliseerd.


Pps. 500 jaar oude voodoo? NIGGA, please! U should read more. Om te beginnen hoofdstuk 4 van het boek The Ait 'Atta of Southern Morocco van David Hart, waarin deze dieper ingaat op de ingewikkelde relatie tussen de onvrije Haratin en de "Vrije Mensen" (=Imazighen!)




The Ait 'Atta of Southern Morocco - David Hart, blz. 129
#642
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 15/07/2013 om 23:05:31
Als de Haratin niet met de Arabieren zijn meegekomen, met wie dan wel ?

Wat jij nu doet is een standpunt innemen op basis van argumentum ad ignorantiam. Jij wilt Senor Canardo namelijk vertellen dat jij geen enkele logische verklaring hebt voor de etniciteit van de Haratin en dat je daarom maar uit onwetendheid deze etniciteit gelijk stelt aan de cultuur van de hedendaagse Haratin. Jij bent hierbij niet de enige die dit anachronistische standpunt inneemt. In het verleden heeft onze Gurkan in een andere topic ook een soortgelijke standpunt ingenomen. Volgens Gurkan waren de Haratin zelfs "pure Arabieren" vanwege hun (vermeende) Beni Hilal-afstamming.

Citaat van: Gurkan op 31/05/2005 om 20:32:52
Het zijn haratin, afstammenlingen van Beni Hilal, dus pure Arabieren, zij hebben daar niets te zoeken, als ze een zandbad willen rotten ze maar op naar Saudië of een andere zandbak.

Senor Canardo zal met behulp van de theorie van David Hart demonstreren dat dit standpunt onhoudbaar wordt op het moment dat we praten over de zwarte Jezus uit de 8e eeuw en de Haratin bevolking in de zandbak bij de Tafilalt regio. Met behulp van Hart's wereldberoemd adagium - Scratch an Arab, Find a Berber - zal Senor Canardo laten zien dat de desbetreffende Haratin allerminst zijn meegekomen met de Arabieren (evenmin met de Beni Hilal!). En dat deze Haratin waarschijnlijk niet alleen de oorspronkelijke bewoners zijn van de Sijilmassa regio, maar dat de Haratin ondanks hun stammenloosheid konden uitgroeien tot een overheersende politieke macht, in de persoon van de Zwarte Jezus uit de 8e eeuw.

Senor Canardo gebruikt het model van Hart vooral om onderscheid aan te brengen tussen de etniciteit en de cultuur. Volgens deze theorie vormt de bovenste (=rode gedeelte) de laag van de culturele identiteit en de onderste (=blauwe gedeelte) de laag van de etnische identiteit, vandaar dus ook Scratch an Arab, Find a Berber in het geval van verarabiseerde Imazighen. In het geval van de arabischsprekende Haratin zou dat dan zijn: Scratch an Arab, Find a Black Nigger. Hierbij heeft de culturele identiteit te maken met o.a. sedentarisering en akkerbouw in oases en uiteraard de spraak in een Arabisch dialect - volgens Hart is dit een ander Arabisch dialect dan het Hassaniya-Arabisch. En de etnische identiteit daarentegen heeft te maken met o.a. Afrikaans bloed en negroïde uiterlijke kenmerken - Hart spreekt van "bushmanoid-negroid".

Afgaande op de etnische identiteit van de Haratin is het volgens Senor Canardo zeer waarschijnlijk dat deze Haratin de oorspronkelijke en meest autochtone bewoners zijn van de Tafilalt regio. Het is daarom niet verwonderlijk dat de Haratin / Ihartan zowel in het heden als in het verleden een numerieke overwicht vertonen in deze regio. En het is daarom al helemaal niet zo verwonderlijk dat geheel in de democratische geest van de khawarjitische islam de allereerste religieus-politieke leider van sufritische Sijilmassa een donker-Afrikaan was en geen "blanke vrije man". Om deze donker-Afrikaanse oorsprong hypothese verder kracht bij te zetten zal Senor Canardo tevens gebruik maken van een vergelijking tussen de Haratin, die als cliënten werken voor Arabische patrons en de Haratin, die agrarisch werk verrichten voor hun Amazigh patrons. Deze worden op z'n Tamazight Ihartan (of Drawa) genoemd. Feitelijk komt dit neer op een vergelijking tussen de Haratin woonachtig in Tafilalt en de Ihartan uit Ait 3atta, die minder dan 100 km. zuid-westelijker leven.

Jouw gehele standpunt is namelijk gebaseerd op de (hedendaagse) arabofonie van de Haratin. Misschien was jij - net als onze Gurkan in het verleden - nog niet op de hoogte van de tweetaligheid van Ihartan. Jouw redenering klopt dus niet. Het is niet zonder reden dat Senor Canardo jou daarom de vorige keer vroeg naar de taal waarin de Haratin zouden spreken met hun Amazigh meesters. Echter deze belangrijke vraag heb jij tot op heden niet beantwoord. Vandaar dat Senor Canardo je graag wil wijzen op (enkele) relevante citaten uit het boek van David Hart over de Ait 3atta. En jou vriendelijk wil verzoeken om mbt. tot de tweetaligheid van de Ihartan commentaar te leveren op Senor Canardo's verbastering van Hart's adagium: Scratch a Berber, Find a Black Nigger







The Ait 'Atta of Southern Morocco - David Hart, blz. XV; blz. 2; blz. 129


#643
Filosofie / Ramadan als Jezus' kruisiging
15/07/2013 om 16:27:10


Binnen het christendom vinden we de hypocriete leerstelling dat aardse zondes vergeven worden op het moment dat de zondaar de kruisiging van Jezus accepteert als het redmiddel om zijn voortbestaan in het hiernamaals te garanderen. In de islam vinden we een soortgelijke hypocriete functie bij het vastenritueel tijdens de Arendan / Ramadan. Hierbij worden eerdere begane zondes opgeheven en kan er aanspraak worden gemaakt op een plekje in de hemel. Mits de zondaar zijn islamitische plicht tot vasten vervult. Net zoals het geloof in Jezus' kruisigingsdood een doorslaggevende factor is om zichzelf christen te mogen noemen, vormt voor moslims het vasten ook een ultieme scheidingslijn om zichzelf moslim te mogen noemen.


Senor Canardo's stelling:

Het islamitisch vastenritueel zoals we die nu bij de Imazighen kennen, dient ofwel hervormd te worden, danwel in zijn geheel afgeschaft te worden, aangezien dit ritueel anno 2013 de hypocrisie van de moslim Imazighen alleen maar in stand houdt en versterkt.
#644
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 08/07/2013 om 15:17:59
Er wordt in dat roodgedrukte tekst melding gemaakt dat de Haratin arabischsprekend waren en dat wil natuurlijk zeggen dat ze met de Arabieren gekomen zijn. Met' local' wordt dan eigenlijk alleen maar bedoeld dat ze zich daar op dat moment bevonden, niet inherent aan autochtoons.

Jouw bovenstaande uitspraak is inconsistent met de eerdere uitspraak die jij in reactie #5 deed. Bij deze reactie probeerde je naar Senor Canardo's mening terecht het onderscheid te willen aanbrengen in de etnische identiteit en aan de andere kant de culturele identiteit van de zwarte Jezus van Sijilmassa. Echter in bovenstaande reactie mbt tot de Haratin lijk jij dit onderscheid tusen etniciteit en cultuur over het hoofd te willen zien door de arabofonie van de Haratin gelijk te stellen aan de Arabische afkomst van Haratin.

Senor Canardo lijkt het daarom helemaal niet zo "natuurlijk" dat vanwege het feit dat de Haratin - artikel is van 1996 en heeft slechts betrekking op Haratin in Tafilalt regio - een Arabisch dialect spreken je daarmee kan concluderen dat deze donker Afrikaanse bevolkingsgroep "met de Arabieren zijn gekomen". Jij dient goed te beseffen dat de Haratin horige boeren waren. Die niet alleen gebonden waren aan de grond, maar ook gebonden waren aan hun meesters. Deze meesters konden zowel Arabieren, Imazighen als Joden zijn. Senor Canardo denkt dat het waarschijnlijker is dat de Haratin zich assimileerden op basis van hun patronagesysteem. En dat dit assimilatieproces regionaal kon verschillen afhankelijk van de  politieke (= tribale) verhoudingen elders. Tafilalt was vanaf 17e eeuw politiek machtscentrum van Alawieten.

  • Denk jij dat de Haratin die gebonden waren aan Amazigh stamgebied of aan een Amazigh meester ook arabischsprekend waren?



Ps. Ervan uitgaande dat de zwarte Jezus uit het 8e eeuwse Sijilmassa en de donker-Afrikaanse Haratin bevolking van 20e eeuwse Tafilalt tot dezelfde "stock" kunnen behoren:

  • Welke etnische identiteit zou jij aan de zwarte Jezus toekennen?
  • Welke culturele identiteit zou jij aan de zwarte Jezus toekennen?
  • Welke afweging zou jij hierbij maken en waarom?
#645
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 07/07/2013 om 17:00:25
Het heeft niet lang mogen duren want hij werd al snel beschuldigd van corruptie, vervolgens geëxecuteerd, lees ik op de NLstalige wikipagina.

Om jouw uitspraak te relativeren, wil Senor Canardo jou in de eerste instantie erop wijzen dat de regeerperiode van de zwarte Jezus langer was dan die van zijn opvolger Semgu. De zwarte Jezus regeerde over Sijilmassa van 757-772 (= 15 jaar), terwijl  zijn opvolger Semgu regeerde van 772-783 (= 11 jaar). Verder is de informatie op de wikipedia-pagina gebaseerd op het boek Corpus of Early Arabic Sources for West African History van de auteurs John F. P. Hopkins & Nehemiah Levtzion. Senor Canardo zou graag dit boek in handen willen krijgen om zo de info zoals die weergegeven wordt op de wikipedia-pagina te cross-checken. Met name omdat de info op de wiki-pagina de nodige (anachronistische) vraagtekens oproept bij Senor Canardo.

Citeer...De stad is halverwege de 8e eeuw gesticht door Samgu bin Wasul Miknasi, een Miknasa Berber uit Spanje.[1] Volgens Albakri, een bekende middeleeuwse geschiedschrijver, zagen de bewoners in ene Mazid (de Zwarte) een geschikte leider en benoemde hem tot die positie in de eerste jaren van het bestaan van de stad. Al snel werd hij echter beschuldigd van corruptie en door de bewoners geëxecuteerd, waarna de eerder genoemde Samgu bin Wasul zijn rol overnam. Hiermee kwam de stad onder leiding van de stichter van de stad, hij en zijn nakomelingen maakten deel uit van de Midrar-dynastie....

  • Waarom wordt er vermeld dat Semgu een Amazigh was uit Spanje?
  • Welke relatie bestond er tussen Semgu en de zwarte Jezus?
  • Waar zijn de beschuldigingen van corruptie door de zwarte Jezus op gebaseerd?
  • Wie zijn de "bewoners" van Sijilmassa die de zwarte Jezus hebben geëxecuteerd?
  • Waarom hebben deze "bewoners" 15 jaar gewacht vooraleer zij het recht in eigen handen hebben genomen?
  • In welke mate speelde de khwarijitische islam een rol bij de afzetting van de zwarte Jezus?


Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 07/07/2013 om 17:00:25
Dus hij deed zijn werk niet goed of waren er ook racistische motieven in het spel. Hoe dan ook, de USA durft pas anderhalf millenia een half zwarte leider aan.

  • Waar baseer jij het op dat de zwarte Jezus zijn werk als politieke leider van de Sijilmassa niet goed deed?
  • Waar baseer jij het op dat de zwarte Jezus het slachtoffer zou zijn geweest van racisme?

Ook neigen de (simplistische) conclusies die jij hierboven trekt op basis van - tot dusverre ongeverifieerde - info op wikipedia naar Senor Canardo's mening naar het anachronistische toe. En om jouw offtopic opmerking over de USA in een historischer perspectief te plaatsen, wil Senor Canardo jou ook erop wijzen dat USA - zoals we die vandaag de dag kennen - nog geeneens anderhalf centennia oud is. Jij verwijst naar "Obama" en "anderhalf millenia" alsof daarmee de verkiezing van de zwarte Jezus in de 8e eeuwse Sijilmassa een positievere waardeoordeel verdient mbt. tot de politieke emancipatie van de donker Afrikaanse bevolking.