-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - buɛluz

#586
Citaat van: Vuthghmas_Apartheid op 29/08/2013 om 19:06:51
Gewoon, om dezelfde redenen ongeveer waarom Spanjaarden en Portugezen geromaniseerd zijn. We zijn echt niet uniek wat dat betreft.

Senor Canardo is het niet met jou eens. Imazighen zijn wel degelijk unieker dan Portugezen en Spanjaarden, wat dat betreft, want anders zouden Imazighen zich geen Imazighen = "vrije mensen" noemen. Welke (diepere) betekenis kun jij halen uit de termen "Portugees" en "Spanjaard"?

Ps. Senor Canardo's tip aan jou: google eens op de termen: "self-styled masterless men".
#587
Citaat van: Amsraraf op 29/08/2013 om 17:56:15
â´°âµ£âµ"ⵍ,,

Señor Canardo el Herético ,

Ik  probeer te begrijpen  waarom  TAMZGHA (in de islamitische geschiedenisboeken: het land van Imazighen)
AL-MAGHRIB AL-ARABI, Arabisch Maghreb,  is geworden.

Waarom is het de arabieren niet gelukt om  Iraniërs,  Turken , Koerden of Senegalezen  te arabiseren
, maar het is hen wel gelukt om circa 80% van Imazighen te arabiseren. En de arabisering gaat gewoon door!!

Sterker nog: de turken hebben meer dan 600 jaar over de arabieren geheerst (Saljoeken en  Osmannen ). En de invloed van Iran in de  de Arabische landen  is zo enorm dat de Golf-Arabieren  bereid zijn om een eventueel israelisch of amerikkaanse aanval op Iran te financieren.

Waarom richt de arabische propagandiste in Europa zich tegenwoordig op Imazighen?

Waarom zijn Imazighen altijd een makkelijke prooi?

Waarom kunnen Imazighen zich met succes verzetten tegen een militaire expansie maar vaak kunnen zij niks (of hebben zij niks) tegen culturele imperialisme?
.
.
.
Als je een verklaring heeft , dan kunnen wij verder discussiëren. De geschiedenis die kennen wij allemaal en als die zich steeds herhaalt , het komt omdat wij het nog niet kunnen verklaren.

Dit topic gaat in de 1e plaats over Salih ibn Mansour en het rijk van Nekor wat hij heeft gesticht bij de Nefza Imazighen. Echter de vragen die jij in je post stelt zijn omvangrijker dan het hoofdonderwerp en de antwoorden die jij zoekt zijn meer van filosofischer aard. Terwijl dit topic meer op de geschiedenis van Salih en Nekor gericht is. Echter om toch tegemoet te komen aan jouw vragen, zal  Senor Canardo proberen een korte en tweeledig antwoord te formuleren op de roodgedrukte vraag:

Wij Imazighen zijn altijd een makkelijk prooi, want

a) wij noemen onszelf Imazighen = vrije mensen = wat de indruk wekt dat wij geen meesters boven ons hebben

b) wij zijn een zeer religieus volk, die nog meer dan andere volkeren gehoor geven aan religies die niet eens aan ons geopenbaard zijn.

#588
Citaat van: Amsraraf op 29/08/2013 om 21:27:43
Gewoon, om dezelfde redenen ongeveer waarom Spanjaarden en Portugezen geromaniseerd zijn. We zijn echt niet uniek wat dat betreft.

Azul,

De Fransen, Spanjaarden ,  Portugezen zijn geromaniseerd in een tijd waarin de Romeinen machtig en hun beschaving dominant was.
Imazighen hebben al vroeg een einde gemaakt aan de Arabische overheersing. De arabisering van Imazighen is explosief geworden in de 20ste eeuw. dus in een tijd dat de Arabieren buitengewoon zwak zijn en qua beschaving hebben zij helemaal geen invloed . Sterker nog zelfs hun land wordt gekoloniseerd door Israëliers.

Dat is dus juist het probleem:
toen de arabieren machtig waren, zijn zij niet erin geslaagd Imazighen te arabiseren; nu dat zij buitengewoon zwak zijn lukt het hen wel om miljoenen imazighen te arabiseren !!!

Belangrijk verschil tussen de 20e eeuwse Arabische overheersing en bijvoorbeeld Arabische overheersing uit de vroege Middeleeuwen is de structuur van de staat. Natie-staat met een sterk centraal gezag tegenover stammenfederatie met een zwak centraal gezag!

#589
Ahmed Tahiri over de etymologie van het Arabische woord "Rif" = "ma qaraba al-ma2" = "plaats nabij het water". Volgens Ahmed Tahiri is deze geografische aanduiding de uitkomst van de verarabisering van een ouder Amazigh woord = Tams + Aman = Temsaman.

De plek waar Salih ibn Mansour dus als 1e zijn rijk is begonnen (693 na Chr.) en de plek waar Abderrahman ibn Mu3awiya tijdelijk asiel kreeg, nadat hij in het Midden-Oosten werd verslagen door de Abbasieden (750-755 na Chr.)



Rif al-Maghrib y Rif al-Andalus - Ahmed Tahiri, blz. 9
#590
Citaat van: Vuthghmas_Apartheid op 29/08/2013 om 01:25:41
Ma ra d cak ruxa tsanna3ad iwdan a julio, magha thandadfad ? Dazud ata7cid palabra ;D

Je draait alleen jezelf een loer, als je in die Jemenitische oorsprong-fabeltjes wilt blijven geloven. En datzelfde geldt ook voor de historische fabeltjes van jou over het ontstaan van het rijk van Salih ibn Mansour "bij jullie in de Nekor-vallei".

But, on the other hand, it's your right to be ignorant of your own history...
#591


Na de Ikhwan uit Egypte is het de beurt aan de Phalangistische Libanezen om de foto van de 5 verkoolde lichamen uit el Hoceima in te zetten voor hun eigen propagandamachine:

http://youtu.be/x7HJ-CCaq44

http://salimallawzi.com/?p=4036
#592
Citaat van: Amsraraf op 28/08/2013 om 22:17:16
â´°âµ£âµ"ⵍ,

In ieder geval het staat nu vast dat Imazighen er voor hebben gezorgd dat buitenlanders aan de macht wamen in Noord-Afrika;

Niet alleen in Noord-Afrika, maar tevens ook in Iberisch schiereiland. Dit geldt zowel voor de initiële verovering in 710 na Chr. onder leiding van Tariq ibn Zyad met een troepenmacht bestaande uitsluitend uit Imazighen. Als ook bij de stichting van het Ummayadisch rijk in Andalusie in 755 na Chr, waarbij Abderrahman ibn Mu3awiya een beroep moest doen op de Imazighen van de Nefza.


Citaat van: Amsraraf op 28/08/2013 om 22:17:16
en die buitenlanders hoefden zich nooit aan te passen , dus hebben zij per definitie hun eigen politiek toegepast,

Dit klopt niet helemaal wat jij beweert, dat buitenlandse overheersers zich nooit hoefden aan te passen aan de Imazighen. Een treffend voorbeeld hiervan is de confrontatie tussen de Arabische gouverneur en de Amazigh strijdkrachten in dienst van het Ummayadisch kalifaat. Heeft Yazid ibn Abu Muslim, die in 720 na Chr. als gouverneur van Noord-Afrika is aangesteld getracht zijn eigen beleid door te zetten? En is dat hem niet duur komen te staan? 



Histoire de l'Afrique et de l'Espagne, Intitule Al-Bayano'l-Mogrib - Ibn Idhari; E.Fagnan, blz.45


Citaat van: Amsraraf op 28/08/2013 om 22:17:16
in dit geval kan z'n een politiek alleen maar imperialistisch zijn.

De imperialistische aard van de politiek van de Arabieren is niet hetgeen, waar de 8e eeuwse Imazighen volgens Senor Canardo zulke grote problemen mee hadden. Immers de Imazighen hebben zelf het grootste aandeel geleverd in de expansie van het Ummayadisch rijk in Noord-Afrika alsook in Iberisch schiereiland. Zelfs nadat de Ummayaden verslagen waren in het Midden-Oosten zijn er toen nog Imazighen, die de Ummayden steunden bij hun expansie naar Andalusie. Echter wat wel een probleem ging vormen voor sommige 8e eeuwse Imazighen was het discriminerende karakter van de politiek van de Arabieren. Tegen deze discriminatie kwamen ze in opstand, zie ook bovengenoemd voorbeeld van Yazid ibn Abu Muslim. En dit anti-discriminerend sentiment werd later in de Amazigh Opstand in de jaren 30 en 40 van de 8e eeuw verder uitvergroot in de khawarijitische variant van de islam.


Citaat van: Amsraraf op 28/08/2013 om 22:17:16
Machiavelli heeft het goed gezegd:
-Men kan hieruit een algemene regel afleiden, welke altijd of bijna altijd opgaat, dat namelijk degene die maakt dat iemand anders machtig wordt, zelf daarvan de dupe wordt.

Ben jij bekend met het machiavellistisch lot van de Zwarte Jezus? Degene die de weg heeft gebaand voor de dynastie van Midrar in Sijilmassa.



Kharijite political influences in Medieval Berbery - Wiliam T. Brown, blz. 29


#593
Citaat van: Vuthghmas op 27/08/2013 om 14:30:51
Hey Julio, je bent toch niet per ongeluk in zo'n chorizo leuter gestikt... Niet meer nemen dan je slisbek in één keer aan kan, hè.

Isj al goet a berggeit ;D
#594
Citaat van: Amsraraf op 26/08/2013 om 21:25:48
Azul,

Het is nu een historische feit dat (sommige) Imazighen ervoor hebben gezorgd dat buitenlanders(lees arabieren) aan de macht komen in Noord-Afrika omdat zij het niet toestaan dat een rasgenoot aan de macht komt.

Dit gaat dus niet op voor Salih ibn Mansour. Salih mag dan namelijk wel een buitenlandse bootvluchteling uit Tunesie zijn geweest, toen hij in 693 na Chr. bij Temsaman aan wal ging. Echter hij was wel degelijk een rasgenoot van de Imazighen, die destijds in Temsaman leefden = de Ait Yasliten. Zowel Salih ibn Mansour als de Ait Yasliten deelden beide een gemeenschappelijke Nefza afstamming en waren bovendien beide autochtoon aan Noord-Afrikaanse bodem. En toch hebben de Ait Yasliten vrijwillig gehoor gegeven aan Salih ibn Mansour's leiderschap. Dit politiek keerpunt is tegelijkertijd wel het begin van de Ait Yasliten om zich te gaan identificeren adhv een buitenlandse term = "Rif" = Arabisch voor "kuststreek".




Citaat van: Amsraraf op 26/08/2013 om 21:25:48
Neem Idris I als voorbeeld: deze was eigenlijk asielzoeker. Volgens de principe van' de vijand van mijn vijand (=abbassiden) is mijn vriend' hebben  imazighen  van hem koning gemaakt.

Volgens Senor Canardo is het succes van Idris's politieke zendelingswerk in mindere mate toe te wijden aan het roodgedrukte principe, maar des te meer aan 2 specifieke varianten van de islam, waarmee sommige Imazighen al in aanraking mee waren geweest. Idris I heeft in eerste instantie slechts politieke leiderschap kunnen verkrijgen alleen over die Imazighen, die halverwege de 8e eeuw mu3tazili en/of zayditische tendensen op na hielden. Dit waren met name de Awraba en de Ghomara.


Citaat van: Amsraraf op 26/08/2013 om 21:25:48
Naast de idrissiden-staat waren er nog andere amazigh staten zoals die van de burghwata en sijilmassa en eerder die van Nekour in de Rif.


Rijk                         Stichter                                          Etnische identiteit              Geboortestreek              Culturele identiteit             
NekorSalih ibn MansourAmazighTunesiesoennitisch-orthodox
IdrissiedenIdris ibn AbdallahArabischSaoedie-Arabiesjiitisch-zaydi
BarghwataTarif ibn Sham3un AmazighZuid-Spanjekhawarijitisch-sufri
SijilmassaZwarte JezusHaratinZuid-Marokkokhawarijitisch-sufri
TiahertAbdalrahman ibn RustamPerzischIrakkhawarijitisch-ibadi
UmmayadenAbdalrahman ibn Mu3awiya ArabischSyriesoennitisch-awza3i




Citaat van: Amsraraf op 24/08/2013 om 20:31:37
Ik heb persoonlijk op de Marokkaanse scholen geleerd dat die leiders allemaal afstammelingen zijn van Imam Ali!!! dus rasecht arabieren!!  voor de Arabieren een manier om zich te garanderen van hun suprematie over  moslims.

Citaat van: Amsraraf op 26/08/2013 om 21:25:48
Officieel wordt alleen de idrissiden-staat erkend en leren kinderen op de Marokkaanse scholen dat idris I de oprichter is van de marokkaanse  staat, dus is Marokko een Arabische staat!!

Officieel is Marokko een soennitisch land met een malikitische traditie. Echter de religieuze erfenis van Idris (Ahl el Bayt) is een typisch sjiitische dogma, die haaks hierop staat. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat kritiek uit de soennitsiche hoek gericht kan zijn op de vermeende Ahl el Bayt-afstamming binnen de huidige staatsvorming van het moderne Marokko. Een staat met overwegend soennitische onderdanen en met een politieke leider, die zich anno 2013, nog steeds in restanten van sjiitische gebruiken legitimeert.

#595
In de media / Geen berggeit, maar zondebok
25/08/2013 om 21:41:47
Nu de islamisten van het Ikhwan-netwerk steeds verder in het nauw worden gedreven, komt hun dierlijk instinct weer boven water drijven. En is door de araDier alweer besloten wie de schuld krijgt van diens politieke falen:

CiteerTunisian forces guard Egypt's embassy after bomb threat

Tunisian army and police forces secured the vicinity of Egypt's embassy in Tunisia after the embassy received a bomb threat from the Amazigh Islamic Front, said Ayman Mesharrafa, Egypt's ambassador to Tunisia. Mesharrafa told the Middle East News Agency on Thursday he informed the Tunisian authorities of this threat. Security forces were sent to the embassy immediately to secure it, he added.

22-08-2013

http://en.aswatmasriya.com/news/view.aspx?id=f8f4d265-9278-45d9-939d-e33702a325e6
#596


Mausoleum van Salih ibn Mansour in Temsaman


Citaat van: Amsraraf op 24/08/2013 om 20:31:37
Azul,

Azul,

Nav. jouw reactie heeft Senor Canardo een paar vragen en opmerkingen.



Citaat van: Amsraraf op 24/08/2013 om 20:31:37
Het is algemeen bekend dat Imazighen het niet makkelijk accepteren dat iemand uit eigen kring aan de macht kan komen (M. Chafik, Imazighen: een geschiedenis van de Berbers) . Dus iedere amazigh met politiek ambities moest arabisch leren en verhuizen naar een andere amazigh regio waar hij zich voordeed als Arabier...

Ten eerste is het volgens Senor Canardo niet helemaal correct wat jij hier toeschrijft aan M. Chafik. Het is namelijk niet zo dat Imazighen het niet makkelijk accepteren dat iemand uit "eigen kring" aan de macht kan komen, maar dat Imazighen het niet toe lieten dat 1 fractie de macht zou uitoefenen en boven de ander zou staan. Chafik redeneert als gevolg hiervan waren de Imazighen gedwongen om anderen van buitenaf in hun interne aangelegenheden als scheidsrechter aan te stellen. Echter dit verschijnsel van het aanstellen van een politieke leider van buitenaf was blijkbaar pre-islamitisch. Chafik geeft het voorbeeld van Yuba II die zich voordeed als een Griekse (Hellenistische?) afstammeling en dat ook in het hoofd van de mensen prentte. Volgens Senor Canardo heeft dit politiek verschijnsel dus te maken met het egalitaire karakter van de Imazighen.


Citaat van: Amsraraf op 24/08/2013 om 20:31:37
dat is precies wat Ahmed Tahiri(*) vindt van de oprichter van Noukourstaat in de Rif. Tahiri is van mening dat er in de middeleeuwen veel stamvetes bestonden in de islamitische wereld dus ook in de Rif. Het was dus handig voor Salih ben Mansour die, volgens Tahiri tot NefzaImazighen behoorde, om een buitenlandse stamboom te propageren...

Senor Canardo is alleen bekend met Ahmed Tahiri via zijn Spaanstalige boek (Rif al Magrib y Rif al Andalus, 2007) en niet met zijn Arabischtalige boek (1998 ,Ø¥Ù...ارة بني صاÙ,,Ø­ في بÙ,,اد اÙ,,نكور). In zijn Spaanse boek wordt door Ahmed Tahiri voorzover Senor Canardo kan nagaan nergens gemeld dat Salih ibn Mansour zelf een buitenlandse stamboom zou hebben "gepropageerd", anders dan van een nefza uit Ifriqia (= hedendaags Tunesië). Senor Canardo acht het voor hem nog tot dusverre onbewezen dat de Jemenitische oorsprong-fabel al in de tijd van Salih ibn Mansour (693-749) de ronde deed, zoals jij dus beweert. Een van de mogelijkheden, die Senor Canardo aanvankelijk op nahield is dat wellicht een van zijn troonopvolgers (Sa3id ibn Dris, 760-803) de traditie zou zijn begonnen van een buitenlandse stamboom (Himyaritisch?). Onder meer door diens nauwe banden aan het Ummayadisch hof in Andalusia. Wat is jouw mening hierop?


Citaat van: Amsraraf op 24/08/2013 om 20:31:37
Het is ook bekend dat pas in de laatste jaren wordt toe gegeven dat Youssef ben Tachfine, Tarik ben Ziyade, Ibn Toumarte, ...etc Imazighebn zijn (idem voor de meeste islamitische  filosofen zoals Ibn Sina, Alfarabi, Alghazali....allemaal Iraniërs die werden gezien als Arabieren ) . Ik heb persoonlijk op de Marokkaanse scholen geleerd dat die leiders allemaal afstammelingen zijn van Imam Ali!!! dus rasecht arabieren!!  voor de Arabieren een manier om zich te garanderen van hun suprematie over  moslims.

Senor Canardo gebruikt David Hart's uitspraak (Scratch an Arab, Find a Berber) om onderscheid aan te brengen in etnische identiteit en culturele identiteit. In Senor Canardo's ervaring zijn onwetendheid en politieke voorkeuren belangrijke oorzaken voor het onvermogen om vandaag de dag onderscheid te willen maken tussen Arabier en Amazigh bij historische personen.


Citaat van: Amsraraf op 24/08/2013 om 20:31:37
(*)Ahmed Tahiri, (Ø¥Ù...ارة بني صاÙ,,Ø­ في بÙ,,اد اÙ,,نكور) De Emiraat Bani Saleh in Noukour


Heb jij dit boek van Ahmed Tahiri tot jouw beschikking?

Zoja, zou je voor Senor Canardo hiermee citaten uit het boek Rif al Magrib y Rif al Andalus kunnen cross-checken?
#597
Citaat van: Vuthghmas_Jay Trankir op 24/08/2013 om 14:54:45
Je kunt hier Imazighen die jou niet aanstaan niet voor berggeiten uitmaken en vervolgens iemand die openlijk laat blijken een aversie tegen Imazighen te hebben en hier de confrontatie daarmee opzoekt, kortom een trol aanspreken met 'señor Torres' als blijk voor al het geduld en manieren die je zogenaamd hebt. Kun je meer van (nep)Spanjaarden hebben dan van ons ? Dat zal me niet verbazen, nee..

Wat heb ik met die foto te maken ? Dat moet iemand anders zijn die je voor berggeit uitmaakt, iemand die jij niet eens kent. Je probeert me dingen in de schoenen te schuiven zodat je daarmee de aandacht verschuift en zodoende onder je racistisch geneuzel vandaan probeert te komen. Qa 9a3 twaranch iwdan mintagad da a Vutha9i7th...

Wie of wat is degene die mbt. tot de oorsprong van Noord-Afrikanen onwetendheid verkiest boven wetenschap om een standpunt in te nemen?

A - een berggeit
B - een baardaap
C - een kruising tussen berggeit en baardaap
D - een Jemenitische kruising tussen berggeit en baardaap




Black Morocco: A History of Slavery, Race, and Islam - Chouki El Hamel, blz. 109
#598
De geografische lokatie in Temsaman (nabij Tazaghine) van de graftombe van Salih ibn Mansour: 35.196381, -3.540380. Volgens de ignoranten onder ons die dit gegeven nog steeds niet kunnen verwerken dus, het graf van een Jemenitische asielzoeker, gestorven in 749 na Chr.


Citaat van: Vuthghmas_Jay Trankir op 23/01/2009 om 13:33:56
Nkur wordt gesticht in 710, grote amazigh opstand NoordAfrika in 739 dat zich uitspreidt tot in Spanje.
Die worden later weer neergeslagen dus zeg alsjeblieft niet dat ze zelfkozen voor arabieren als hun leiders en dat vooral in het begin.  Face it , de waarheid, Ik weet hoe vies deze wereld kan zijn.



#599
Citaat van: Vuthghmas_Jay Trankir op 23/08/2013 om 14:39:15
Het lijkt cliché maar voordat je andere bevolkingsgroepen leert respecteren, leer je eerst je eigen volk te respecteren. Dat lijkt me wel de basis voor een gezond verstand.

Deze site is gemaakt voor Imazighen en dat ze iedere keer geconfronteerd moeten worden met jouw racistisch gespuis lijkt me ook niet leuk voor ze. Vooral niet door iemand die zich voor doet als een Spanjaard.  Jij maakt je eerder druk om een Haratin of een Spanjool die deze site bezoekt omdat je daar zo graag een wit voetje bij wilt halen.

Als dat respect waar jij het over hebt, jou leert om de geschiedenis van Tamazgha dusdanig uit te leggen dat het overeenkomt met valse Arabische oorsprong-fabeltjes dan bedankt Senor Canardo vriendelijk hiervoor. Blijkbaar ben je in de war als jij denkt dat een standpunt gebaseerd op argumentum ad ignorantiam ook maar iets te maken kan hebben met een gezond verstand. Little do u know....
#600
Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 21/08/2013 om 10:33:50
Het is best wel interessant maar, ik zie er vanaf om met jou te discussiëren vanwege je narcistisch karakter. I don't need any of those people in my life.

It's your call my ignorant nigga!




Rif al-Maghrib y Rif al-Andalus - Ahmed Tahiri, blz. 22