-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - buɛluz

#406
Citaat van: Vutγmas op 29/03/2014 om 01:12:53
Acra is dus een subdivisie van het grote Acra, de grotere inham.

Akra / Akros betekent in deze context "kaap" en juist niet "inham". Deze 2 woorden zijn elkaars antoniemen.


Citaat van: Vutγmas op 29/03/2014 om 01:12:53
Alles wat gezien is door de ogen van de vreemdeling een zekere mate van bias bevat, maar als dat de enige beschikbare bronnen zijn, heb je niets anders om me werken.

Het bovenstaande is slechts een topje van de ijsberg. Een klein voorbeeld van de corruptie in de vertaling van Fenicische bronnen naar Griekse bronnen. En dan is de corruptie in het Latijnse bronmateriaal tot dusverre nog niets eens ter sprake gekomen.


Citaat van: Vutγmas op 29/03/2014 om 01:12:53
Misschien is Nekor wel een unie van Acra en, laten we zeggen, Tamazight woord X ?

Dat zou jij, als ignorant, wel graag willen weten dus: welk Amazigh woord er aan de basis staat van de naam Nekor?

In het verleden heeft onze Lezer op basis van een dubieuze, Canarische bron geopperd dat dit gezocht moet worden in het Amazigh woord voor opstaan "kker". Nekor zou dan de plaats zijn van de "opstand". De anachronistische fout die onze Lezer met deze uitleg maakt, is dat hij geen rekening houdt met de historische evolutie van bepaalde klanken binnen het Tamazight van de Irifiyen. 

Om deze evolutie in de klank van het woord Nekor aan te kunnen tonen, dient men nogmaals terug te grijpen op het voorbeeld van Rusaddir = Akra Megale = de Grootse Kaap. Het is in de benaming van deze kaap, zoals die door de lokale Amazigh bevolking werd genoemd en uitgesproken, waar de (fonetische) oplossing ligt voor jouw mysterieuze "Tamazight woord X".

De grote vraag is dan: welke Amazigh benaming werd gebruikt om de Grootse Kaap mee aan te duiden?


#407
Nieuw boek van Ahmed Tahiri over aspecten van de Riffijnse cultuur, die de tand des tijds niet hebben weten te doorstaan:




Le Rif s´inscrit dans l´histoire reculée du Maghreb comme témoin privilégié de l’émergence des plus anciennes cités du Maroc : Nakour, al-Mazamma, Badis, Melilla, Marjāna et Jrawa. Les forteresses de Kert, Taourirt, Tseft ainsi que les agglomérations rurales de Badkoun, Igdi, Adouz, al-Qaryat des slaves, datent du Haut Moyen Ã,ge

De cette Histoire qui couvre environ quatorze siècles ne persistent que des traces repérables dans les sources arabes, quelques vestiges archéologiques quasi inexploités, une gestuelle et une mémoire orale agonisantes. Toutefois, nous avons le devoir de nous éclairer de ces faibles lueurs pour combler ces lacunes ; restaurer les maillages, s’appliquer à la recherche afin d’exhumer ce patrimoine exemplaire et lutter contre les méfaits de l’obscurantisme et du révisionnisme

Avec l’espoir de creuser de tels sillons, la Fondation al-Idrisi Hispano-Marocaine pour la Recherche Historique, Archéologique et Architecturale et la Municipalité d´Imzouren presidée par Mr. Hassan Hmidouch ont conjugué leurs efforts pour organiser la Rencontre Internationale : « La civilisation rifaine à travers l´Histoire du Maroc », Hommage au Professeur Ahmed Tahiri (Historien des Cités disparues). Ces trois journées ont réuni des historiens, des archéologues, des architectes, des artistes, des écrivains et un médecin, des trois religions monoteistes, tous universitaires et chercheurs d’origines diverses venus d´Egypte, de Syrie, du Maroc, d’Espagne, du Portugal et de France, motivés uniquement par l´amitié et l´affection.

Nous avons une pensée particulièrement émue pour Maria Angustias Muñoz Gallardo, écrivaine et photographe talentueuse, qui au moment de ces rencontres se battait couragement contre la méchante maladie. Sa présence illuminait par son dynamisme, son optimisme et son élégance. Elle nous a quitté tranquillement mais elle nous manquera à jamais

Cet ouvrage n’est rien moins que la prolongation de cet évènement et l’opportunité offerte au lecteur d’y participer a posteriori

http://issuu.com/tahiri/docs/rese__a_arb_fr__libro_l__historien_
#408


Tot nu toe hebben historici volgehouden dat bovenstaande passage uit de Periplus van Pseudo-Scylax als volgt geïnterpreteerd moet worden:




                 Vertaling                                      Identificatie                           
Blauw Sige is een stad aan een rivier, deze rivier bevindt zich tegenover het eiland Akra       Sige (stad) + Tafna (rivier) + Rachgoun (eiland)
Oranje Een grote stad met een haven       Mritc (stad + haven)
Groen Akros een stad met daarnaast een baai       Mritc (stad) + Marchica (baai)
Rood Een onbewoond eiland genaamd Drinaupa Alboran (eiland)



Echter, indien men het Griekse woord Akra / Akros in de context plaats van Kaap, als synoniem van het Fenicische woord Ras, dan wordt de interpretatie van dezelfde passage uit de Periplus een stuk logischer dan nu toe het geval was:




                 Vertaling                                      Identificatie                           
Blauw Sige is een stad aan een rivier, deze rivier bevindt zich tegenover een eiland           Sige (stad) + Tafna (rivier) + Rachgoun (eiland)
Oranje De Grootse Kaap met een stad en een haven       Mritc (stad + haven)
Groen De Kaap met een stad en daarnaast een baai       Nekor (stad) + Golf van Hoceima (baai)
Rood Een onbewoond eiland genaamd Drinaupa tayzirt n Nekor (eiland)
#409


De oorspronkelijke betekenis van het Griekse woord Akra / Akros kan worden aangetoond door het ontleden van het woord Rusaddir. Dit is de benaming, die de oude Feniciers gaven aan de stedelijke nederzetting bij Mritc, oftewel Qart Rhysaddir. Het woord Rusaddir / Rhysaddir bestaat eigenlijk uit 2 afzonderlijke componenten, namelijk Ras + Addir. Waarbij "Ras" hetzelfde betekent als kaap, een smal stuk land dat uitsteekt in zee. En het woord "Addir" dat hetzelfde betekent als groots, in de zin van formaat, maar wordt ook wel gebruikt in religieuze zin, als in: machtig.

Rusaddir betekent dus eigenlijk de "Grootse Kaap" of "Machtige Kaap". Het Fenicische woord Rusaddir werd door de oude Grieken in sommige gevallen letterlijk overgenomen, maar in andere gevallen werd het ook wel ακρα μεγαλη [Akra megale] genoemd. Hierbij valt dus op te maken dat de betekenis van het Fenicische woord intact is gebleven. De betekenis van het Griekse woord Akra kan zodoende afgeleid worden van het Fenicische woord Ras.

#410
Een paar kilometer landinwaarts van de eeuwenoude haven van Ufadis is er het dorpje in Temsaman dat tot op de dag van vandaag Iyar Oufadis wordt genoemd: 35°13'51"N 3°44'12"W

De naam van Ufadis is door el Bekri overigens foutief overgeleverd, hij noemt op blz. 90 van zjn boek de haven اوÙ,تيس met een Ù, ipv ف
#411
§111 van de Periplus van Pseudo-Scylax beschrijft de zeereis van Carthago naar de Straat van Gibraltar, die de oude Feniciers ondernamen. Echter door een corrupte vertaling vanuit het Fenicisch naar het Grieks en van het Grieks naar het Latijn is de betekenis van Akra / Akros vandaag de dag lost in translation:



Geographi graeci minores - K. Müller, blz. 89

#412
Om de oude geschiedenis van de baai van Al Hoceima (Ad Sex Insulae) enigszins te kunnen doorgronden, dient men eerst het Griekse woord ακρα / ακροÏ, = Akra / Akros in de juiste context te plaatsen. Alleen een juiste herinterpretatie van dit woord maakt het namelijk mogelijk om de aloude stedelijke nederzetting nabij Thanda Hawa - die al bekend was bij de oude Feniciers en die door de oude Grieken Akra werd genoemd - te verbinden met ongeveer dezelfde plek waar 10 eeuwen later de stad Nekor gebouwd zou worden. Van Akra naar Nekor dus.       

#413


Bovenstaande mausoleum is van de 3e heerser van de Salih-dynastie uit Nekor. Het is gelokaliseerd nabij het kleine dorpje van Ait Tayar in Temsaman aan de monding van de Ighzar Ameqran: 35.219111, -3.562806. De naam van deze 3e heerser is Sidi Dris en hij heerste vanaf 749 na Chr. over het gebied dat hij van zijn vader had geërfd. Zijn vader (Salih ibn Mansour) was een Nefza Amazigh uit Tunesie en zijn moeder was een Senhaja Tamazight uit Noord-Marokko. Na een korte regeerperiode werd Dris in 751 na Chr. opgevolgd door zijn zoon Sa3id, die later ook de stad Nekor zou stichtten aan de oevers van de Nekor rivier. Hierdoor kwam ook het machtscentrum van de heersende Salih-dynastie te verschuiven van de regio van Boudinar naar de regio van Nekor-vallei.
#414
Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:04:57
De Amazigh marker definieert de Amazigh slechts gedeeltelijk, en wordt slechts van vader op zoon overgedragen. Dat alleen kan onmogelijk het spectrum in zijn geheel, waaruit een volk is opgebouwd, genoeg definiëren.

Is er voor de Y-chromosome van de Imazighen een andere genetic marker te bedenken, die meer karakteristiek is dan de E-M81?
Met percentages die oplopen tot wel 80% en hoger is er volgens Senor Canardo geen andere genetic marker te bedenken die kenmerkender is voor de Imazighen dan de E-M81.


Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:04:57
And who had been keeping track of them during the transit from Egypt ? 300 AD zei je toch, dat ze van uit Egypte kwamen ? Die stelling berust gewoon op een aaname omdat niemand dat precies heeft bijgehouden.

De westwaartse migratie van de Luwata wordt door Mattingly onderbouwd met data die verband houden met conflicten, waarbij de Luwata betrokken zouden zijn geweest:

Citeer
Historical references to the Laguatan and Austuriani were mainly concerned with chronicling destructive clashes between them and the authorities of the day, whether Roman,Vandal or Byzantine, but this is useful to the extent that is enables us to check the westward spread of the confederation and the growth of its power :

1. Trouble in Cyrenaica in the AD 260’s caused by ‘Marmaridae tribes â€" perhaps an early reference to the confederation. A campaign by the governor of Egypt into the Western Desert suggests that the oases centres of the northern Sahara were involved (SEG ix, 9).

2. References to campaigns against the Laguatan by the Tetrarch Maximian, whose base of operations was in Africa.This implies that the Laguatan now had centres in the region of Syrtica and were pushing West (Corippus i, 480-483 ; v 178-180 ; vii, 530-533).

3. Major crisis for Tripolitania in AD 363-65, with frontier overrun by Asturiani, presumably operating from bases in the desert oases to the south­east of the province (Ammianus Marcellinus, xxviii, 6, 1-14).

4. The devastation of the Tripolitanian raids repeated in Cyrenaica by Ausuriani (sic) in the early fifth century and recorded in detail by Synesius (Letters and Catastasis).

5. Further attacks on Tripolitanian lands in the first quarter of the fifth century by Austuriani (IRT 480, Reynolds, 1977, p. 13.)

6. Major defeat for Vandal army in Tripolitania at hands of Laguatan tribes of region under leadership of Cabaon in AD 523 (Procopius, Wars, iii, 8, 15-29.).

7. At the time of Byzantine reconquest of Tripolitania in AD 533 Lepcis Magna had been abandoned by the Vandals and much of the hinterland was occupied by Laguatan tribes (Procopius, Buildings vi, 4, 6-10).

8. Initial Byzantine policy of alliance with individual Laguatan tribes to secure peace (Procopius, Wars, iii, 25,7 ; Pringle, 1981, p. 9-16, 23-50).

9. Catastrophic failure of Byzantine diplomacy with slaughter of 79 Laguatan chiefs at meeting with dux Sergius at Lepcis in AD 543. Major revolt lasted until 548 and geographic extent of confederation spread to southernTunisia through alliance with tribes under command of Antalas (Procopius, Wars, books iii-iv ; Corippus, Iohannidos).

10. The first Arab invasion of Cyrenaica in AD 642 encountered Laguatan tribes, not ‘Romans’ on the plateau around Barce. A similar situation also existed on the Tripolitanian Gebel and it is apparent that in both areas direct Byzantine control had been limited to the coastal plains for some time (Abd-al-Hakam,Translated by A. Gateau, 1947, p. 35-37).

11. Laguatan groups of tribes (Louāta) were identified by Arab sources at many locations from the Nile into Algeria. Some of the major sub-groups became important confederations into their own right â€" The Hawwara, Nefusa etc. (Ibn Khaldun, translated by the Slane, p. 231-236, 280-281).


Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:04:57
Als je alleen een naam als link hebt dat tast je alsnog in het duister. De ene Kees is de andere niet, voor hetzelfde geldt: de ene Luwa is de andere niet.

De naam van de afstammelingen van Luwa = Luwata / Laguatan = (i)Lăwwatăn / (i)Lăggʷatăn - volgt hetzelfde patroon dat Imazigen tot op de dag van vandaag gebruiken, waarbij de naam van de stamvader de basis vormt voor de naam van de groep.

Behalve de naam van de Luwata, dien jij jezelf af te vragen hoeveel vertrouwen jij hebt in de informatie zoals die overgeleverd is door Ibn Khaldoun.


#415
Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:31:12
Donder op man, dacht je dat google zoekmachine uitgerust is met artificial intelligence die gezichtsstructuren calculeert en met een database daar matches mee probeert te vinden ? uit foto's nog wel, die natuurlijk nooit vanuit  100% orthografisch invalshoek zijn genomen.

Dat jij nog niet op de hoogte was wat je met google zoekmachine allemaal te weten kunt komen is natuurlijk tot daar aan toe, maar dat je nu, nadat Senor Canardo jou heeft gewezen hoe jij met met een image search te weten had kunnen komen wie die "kale vent" was, de Ongelovige Thomas wilt blijven uithangen, laat alleen maar zien hoe beperkt jij jouw voorstellingsvermogen wilt houden.


Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:31:12
Gaaa weg man, zulke bestaan nog niet. Maar stel dat hij geen Spanjaard is, dan probeer jij nog steeds een Spanjaard te zijn door jezelf steevast señor te noemen. Of misschien beter gezegd : graag die rol speelt in de virtuele wereld waar je iemand kan zijn die je altijd al wilde zijn..

Jouw interpretatie dat Senor Canardo een Spaanse identiteit heeft, brokkelt steeds verder af. Immers er is nu aangetoond dat de naam "Canardo" evengoed Frans kan zijn en dat de afgebeelde persoon in de avatar een Duitser is. Wat er overblijft is de aanhef die in het Spaans is beschreven. Maar hierover kan Senor Canardo jou de volgende vraag stellen:

Moet je per se een Spanjaard zijn om de aanhef van "señor" te mogen gebruiken?

#416
Citaat van: VuThGhMaS op 30/12/2013 om 14:05:05
Recorded history draagt niet echt bij aan de bigger picture, het kan zelfs een obstakel zijn. Jij maakt de fout door te spreken over ' de voorouders' van de Imazighen komen uit Noord oost Afrika, terwijl dat slechts ' een tak' van de voorouders kan zijn. Imazighen zijn afkomstig uit mensen die al 13000 jaar in Noord Afrika leven, en wat de Berberse marker wordt genoemd is is slechts 6500 duizend jaar oud. Hoe verenig je die 2 gegevens ? De Iberomarusische beschaving werd overgelopen door de Caspische beschaving en daaruit onstond de Amazigh. Om tot die conclusie te komen hoeft er geen Khaldoen of Tahiri bij te pas te komen.

Dat jij het een fout vindt dat Senor Canardo spreekt van de voorouders van de Imazighen afkomstig uit Noord-Oost Afrika dat mag jij uiteraard vinden. Maar uit DNA onderzoek is toch gebleken dat de point of origin van de Amazigh marker in het Oosten van Afrika ligt. Toch is dit slechts bijzaak en eigenlijk alleen maar leuk en aardig voor de prehistorische proto-Imazighen.

Met de 3 citaten van de eerdergenoemde auteurs wil Senor Canardo meer de nadruk leggen op de historie van de Irifiyen en de proto-Irifiyen. Want om tot de hypothese te komen dat degene die zich vandaag de dag Arifi noemt, ontstaan is uit degenen die zich vroeger Nefza noemden en wellicht nog vroeger Luwata. Voor deze stelling zullen ongetwijfeld de citaten van Ibn Khaldoun + Mattingly + Tahiri aan te pas moeten komen:




Citaat van: VuThGhMaS op 30/12/2013 om 14:05:05
Kardash, Wallaha ik niet begrijpen waarom jij moeilijk doen !

Senor Canardo doet niet moeilijk. Alleen jij haalt 2 zaken door elkaar. Aan de ene kant de onfeilbaarheid van DNA onderzoek en aan de andere kant de conclusies die men kan verbinden aan DNA onderzoek. 


#417
Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 19:57:07
Een goede journalist doet er toch alles aan om zijn bron geheim te houden ?

Voor een goede journalist is google's zoekmachine diens beste vriend. De volgende keer zou een google image search voldoende moeten zijn voor jou. De persoon afgebeeld op de avatar van Senor Canardo is van een Duitser, die luistert naar de naam Max Klaus Pankow.

#418
Citaat van: VuThGhMaS op 28/12/2013 om 14:14:51
Nee, want ik kijk naar de bigger picture en ik weet dat jij dat ook liever doet.

Jij kan pas naar de "bigger picture" leren kijken als je een reactie kunt geven op de citaten van Ibn Khaldoun + Mattingly + Tahiri.
Zie hiervoor reactie #122.


Citaat van: VuThGhMaS op 28/12/2013 om 14:14:51
Alleen wil je kosten wat het kost je statement verdedigen al moet je jezelf daarmee beperken tot miniatuurschaal.

De uitspraak "DNA testing = absolute zekerheid" heb jij tot dusverre niet kunnen weerleggen, ook niet met het artikel van het CBS news. Wat er nog overblijft is het enige punt wat jij maakt, namelijk in hoeverre men conclusies kan verbinden aan de uitkomsten van DNA testing.

Maar dat is feitelijk een andere discussie.
#419
Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 19:39:17
De absolute zekerheid waar jij op doelt is maar klein deel van de equation in zijn geheel. Als jou dat tevreden stelt, of daar je genoegen mee neemt, dan wordt je namens mij daarmee van harte gefeliciteerd !

Met jouw felicitatie neemt Senor Canardo aan dat jij nu ook de uitkomsten van DNA testing als absolute zekerheid ziet. Weliswaar absolute zekerheid over een gering aantal voorouders, maar toch. Voor sommige mensen is dit beetje zekerheid belangrijk genoeg. Dit komt ook in het CBS news verslag naar voren:

Citeer
"We don't oversell. I mean, we just say, 'Look, we provide a service.' If you're interested in exploring a tiny bit of your DNA and trace it's ancestry we can do that," Kittles says."When you say it's a tiny little amount…," Stahl says. "It's less than point one percent," Kittles explains. "That's pretty teeny," Stahl remarks. "Yeah, but for people who know nothing about any of them, I think it's very important," Kittles says.

#420
Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 16:12:47
Dus onverenigbaar ?

Dus ben jij nu bezig om Senor Canardo 2 verschillende identiteiten toe te kennen: een Latijnse identiteit en een Spaanse identiteit.


Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 16:12:47
Waarom hecht je dan zoveel waarde aan die foto ? 

Wat zegt jou dat Senor Canardo veel waarde hecht aan deze foto? Want dit is een aanname van jou, die niet per se gebaseerd hoeft te zijn op de realiteit.


Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 16:12:47
Niet helemaal niets.

Dus als de Engelse taal die je spreekt helemaal geen invloed heeft op jouw identiteitsvorming, waarom zou dat anders moeten zijn bij de Spaanstaligheid van Senor Canardo?


Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 16:12:47
Dat jij als Nederlandse Marokkaan de Spaanse taal leert is geen random choice. Of wil je nu al helemaal niet toegeven dat je op z'n minste de 'interesse' hebt/had voor die taal.

Senor Canardo geeft nogmaals toe dat er geen speciale reden is geweest bij de keuze om Spaanse taal te gebruiken. Voor hetzelfde geldt was de keuze gevallen op de Franse of Duitse taal.


Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 16:12:47
Hij is jou uithangbord dus verwacht dat je iets meer over hem weet dan ik...

Dat is jouw verwachting ja, maar Senor Canardo weet precies evenveel over hem als jij.