-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - buɛluz

#331
Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 03:26:01
Ik had het over die 2 uitersten omdat het over Senhaja srir en Ait iznassen ging, zo luidt die titel van dat boek dat je aanraadt , toch ?

Abrid had mij deze titel aangeraden, maar ik heb het boek zelf nog niet gelezen. En om heel eerlijk te zijn ben ik ook meer een historicus dan een linguist.


Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 03:26:01
Hoe ver kom je met de vertaalmachines ? Het Arabisch kun je toch ook online vertalen. Je hebt het vast wel geprobeerd, denk ik. Niet echt ver dus..

Ik gebruik vaak het Arabisch-Engels woordenboek van Hans Wehr. En ook de website van http://www.lexilogos.com/arabe_langue_dictionnaires.htm is erg handig bevat meerdere woordenboeken. Hiermee kom ik best wel ver.

De website van http://www.lexilogos.com/berbere_dictionnaire.htm gebruik ik ook om bijvoorbeeld woorden uit het Tamazight van Kabylie / Chaoui / Touareg / Sus etc. op te zoeken. Hier staan meerder bronnen bij elkaar die je kunt raadplegen en met elkaar kunt vergelijken.
#332
Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 03:02:36
Nee maar, wat voor queries typ je dan in, in dit geval bijvoorbeeld ? Google is alleen je beste maat als tie begrijpt wat je wilt zoeken.

Relevante zoektermen. Zoals in dit geval "Anzar + Osiris". Als het goed is moet Google een paar zoekresultaten weergeven, die je al op de 1e pagina moeten leiden tot enkele publicaties van Helen Hagan, die hierover heeft geschreven.

Maar ik moet wel ff bij vermelden dat Google dynamisch is en zich aanpast aan de gebruiker. Het kan best zijn dat jij andere zoekresultaten op de 1e pagina te zien krijgt dan ik bijvoorbeeld.
#333
Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 02:59:57
Is het gewoon willekeur dat het hier om 2 geografische uitersten gaat, de ene Oostelijk en de andere Westelijk, of zit er meer achter ? 

Ik denk in het geval van het woord voor "voorhoofd" misschien wel. Maar de 2-deling van Oost-West is denk ik niet altijd een juist concept om te hanteren. Aangezien er meerdere dialecten zijn dan slechts een Oostelijk en een Westers variant. Onderstaand plaatje komt uit het boek van Mena Lafkioui en gaat over het woord "zus" in onze taal. Gezien de vele varianten op dit woord zien we hier dat een 2-deling van alleen Oost en West ontoereikend is om de diversiteit te verklaren >




Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 02:59:57
Ik weet wel dat ik via een vertaalmachine een heel eind kan komen maar toch vind ik dat klote om te lezen op die manier. Ik had Frans op de MAVO op een gegeven moment laten vallen omdat ik toch naar de MTS wilde en dus meer baat had bij Duits.  Dan maar die vertaalmachine, jeeeezus man, ook die boeken A Tahiri, ook allemaal in het Frans. Dat kan gewoon niet zo doorgaan met die monopolie positie van het Frans...OK, Frans is een mooie taal, Frankrijk een mooi land, maar dit is gewoon outrageous ! We zijn niet allemaal Francophone of spreken minstens 4/5 talen. Kom op, zeg.

En wat dacht jij dan van het monopolie van de Arabische taal. Voor dit topic ben ik op dit moment bezig om het boek Al-Khawarij fi bilad al-Maghreb van de auteur M. Isma3ili te ontcijferen. Boek bevat zeer gedetailleerde info over de 7e en 8e eeuw van Tamazgha, die je nergens anders kunt vinden. Maar zonder degelijke kennis van het Arabisch is het lastig om de informatie hieruit te halen.
#334
Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 02:42:57
Hoe kom je hier nou weer aan ? Dat kan toch niet alleen maar google zijn..

Google is mijn beste mattie...


Ps. Plaatje heb ik zelf in elkaar geflanst, met de informatie uit het boek van Helen Hagan ;)
#335
Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 02:34:52

OK dan, het klinkt wel een beetje anders, eerlijk gezegd. Je kunt wel merken dat woorden gerelateerd zijn maar lijken best ver van elkaar verwijderd te staan. Ik stel voor om een andere topic te openen waarin we de onderlingen verschillen van de Riffijnse dialecten te onderzoeken. We need some structure here ipv alles in één topic te gooien. Het moet kunnen, vind ik. Dat wij dat op een objectieve manier onderzoeken. Het ligt helemaal niet gevoelig, wat mij betreft. Het zou echt aanstellerig zijn als we dat niet zouden kunnen. Door de dialecten te bestuderen kunnen we ook wat over de Riffijnse geschiedenis te weten komen dat niet geschreven is. Sommige dingen liggen verstopt in de dialecten. Well, what do you say ?

Om de dialectverschillen in Arif met elkaar te kunnen vergelijken heb je om te beginnen eerst onderstaande boeken nodig:

Études sur les dialectes berbères des Beni Iznassen, du Rif et des Senhaja de Sraïr - Amédée Renisio
Atlas linguistique des variétés berbères du Rif - Mena Lafkioui

#336
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:03:39
Ja, en die schil is niet altijd overal aanwezig, gezien de kwestie van geografie die je eerder aangaf.

In het boek The Shining Ones van Helen Hagan maakt zij overigens ook melding van de mythe van TASRITH n UNZAR. In tegenstelling tot wat ik eerder heb gepost doet zij op blz. 29 het voorstel om ANZAR niet gelijk te stellen aan de Griekse godheid Poseidon, maar juist met de oude Egyptische god AUSER, die wij via de Grieken kennen als OSIRIS. In dit geval moet men niet alleen rekening houden met een Fenicische en Griekse schil maar dus ook met een Egyptische schil >



#337
Citaat van: Vutγmas op 14/04/2014 om 02:14:10
Thiwaana/ thiwarna , zo noemen wij het voorhood, meervoud : Thiwa(r)niwin. Hoe zeggen ze dat bij jullie Thiyarna ?

Bij ons wordt voorhoofd genoemd á¹®ANYARá¹® / á¹®ENYARá¹® in het enkelvoud en volgens mij á¹®INYARIN in het meervoud.
#338
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 05:26:23
Bedankt maar hoe kwam 3ikrima aan zijn kennis ? Was dat zoals ik eerder veronderstelde, meer een constatering dat de koran niet strookte met wat de Arabieren deden ? Dat moet het dan toch ongeveer zijn.

3ikrima kwam in de 1e plaats aan zijn kennis via zijn meester 3abdallah ibn 3abas. Deze 3abas had als neef van de profeet "intimate knowledge" over de profeet zelfs en ook over het ontstaan van de islam. 3ikrima kon zodoende veel kennis vergaren bij hem. In een boek van de Koerdische schrijver Ibn Khallikan heeft deze een korte biografie geschreven over 3ikrima. Hoewel ook hier de bias tegen de khawarijitische neigingen duidelijk zichtbaar is, wordt er wel vermeld dat 3ikrima kennis had vergaard bij zijn slavenmeester.

Ibn Khallikan schrijft dat 3ikrima na de dood van zijn meester ibn 3abas in 687 na Chr. nogmaals als slaaf doorverkocht dreigde te worden door Khalid (de zoon van de overleden ibn 3abas), 3ikrima zei: "Je hebt de kennis van je vader [ibn 3abas] verkocht voor 4000 dinars." Hierop kreeg Khalid spijt van de verkoop en annuleerde deze. Na 40 jaar dienst als slaaf kreeg 3ikrima eindelijk zijn vrijheid terug. Hierbij is het belangrijk om te noteren dat 3ikrima in zijn vroegere positie als slaaf van ibn 3abas toegang had tot de "inner circle" van de Mekkaanse elite. Ibn 3abas bekleedde tijdens het kalifaat van Ali zelfs de positie van gouverneur van de stad Basra in Irak. Als zijn slaaf kon 3ikrima dus zeer goed op de hoogte zijn geweest, wat de elite van de Qurayc allemaal uitspookte en de manier waarop zij regeerden.

Eenmaal weer een vrije Amazigh hoefde 3ikrima zich dus niet meer onderdanig te gedragen tegenover de Mekkaanse elite. Sterker nog hij raakte steeds meer geïntrigeerd door de kritiek geuit door de khawarijieten. Deze kritiek baseerde zich vooral op het discriminerend beleid van de Arabische overheersers tov. de lokale bevolking van Mesopotamië en Perzië. Deze gebieden waren toen net veroverd door de Arabische veroveraars en toegevoegd aan het islamitisch rijk. In de periode tussen 680 en 700 was Basra een hotspot voor veel ontevreden mensen, die het liefst van de onderdrukkende, Arabische overheersing af wilden.

Zo was er bijvoorbeeld een opstand van militante khawarijieten in 683-684 na Chr. Een van de bekendste leiders hiervan was Mukhtar al-Thaqafi. Dit is een zeer omstreden figuur binnen de islam, aangezien hij als wraak voor het leed wat hem en zijn familie is aangedaan, een ware terreurcampagne had opgezet, waarbij hooggeplaatste leden van de Qurayc-elite, bloederig aan hun eind zijn gekomen. En iets later was er ook nog de opstand van Salih ibn Musarrih in 695 na Chr. Beide opstanden zijn uiteindelijk onderdrukt door de Umayyadische heersers in Damascus en ook door Ibn al-Zubayr, die de macht had gegrepen in Mekka.

Ik denk dat 3krima tegen de achtergrond van al deze opstanden en volkswoede gericht tegen de heersersklasse van de Qurayc, besloot om net als de khawarijitische militanten de wapens op te pakken en de Arabische dictatuur en nepotisme te bestrijden. Gelet op het discriminerend karakter van deze heersers, moet de ideologische drijfveer gezocht worden in een islamitische gelijkheidsideaal, waarbij zowel Arabier als niet-Arabier aan elkaar gelijk waren.

De opstanden in Irak gebeurden allemaal rond dezelfde tijd als toen Kusayla en Kahina in Tamazgha nog in verzet waren tegen diezelfde Umayyadische bezetters van hun land. Belangrijk verschil echter tussen bijvoorbeeld de strijd van Kahina en Salih ibn Musarrih is dat Salih zijn gewapende oppositie voerde binnen de ideologische kaders van de islam, terwijl de strijd van bijvoorbeeld Kahina nooit is uitgelegd in islamitische termen. Salih ibn Musarrih wordt meestal gerekend tot een splintergroep binnen de khawarijitische moslims, genaamd de sufrieten. In totaal zouden er rond deze tijd een stuk over 4 distinctieve splintergroepen ontstaan (hoewel hier geen overeenstemming is in de bronnen die ik heb geraadpleegd!):

Citeer
1. Azariqa > geen rol van betekenis gespeeld in Tamazgha

2. Najada > geen rol van betekenis gespeeld in Tamazgha

3. Ibadi > wel een rol van betekenis gespeeld in Tamazgha o.a. bij Nefusa / Hawwara / Matmata / Sedrata / Zuwagha / Luwata

4. Sufri > wel een rol van betekenis gespeeld in Tamazgha o.a. bij Matghara / Barghwata / Meknasa (+ naburige autochtone negerbevolking van Haratin) / Ait Yefren / Afariq (= geromaniseerde Imazighen)


Vandaag de dag zijn in Tamazgha alleen nog de Inefusiyen / Imzaben / Imazighen van Jerba trouw gebleven aan de Ibaditische islam. De overige splintergroepen zijn in de loop der tijd allemaal verdwenen. 

Gelet op de (soennitische) bias die men in latere tijden toonde mbt. de khawarijieten, is het erg lastig om de vroegste ontwikkeling van deze khwarijitische groepen helder in kaart te brengen. Hoewel de bronnen hier dus niet echt duidelijkheid over geven, wordt over het algemeen aangenomen dat de geestelijke leider van de sufrieten ene 3abdallah ibn al-Saffar was. Hoewel de historiciteit van deze persoon nooit met zekerheid is aangetoond. Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat 3ikrima behalve kennis via ibn 3abaas, ook zijn kennis heeft verkregen via het contact met militante khawarijieten uit Mesopotamie. En in het bijzonder van de sufritische khawarijieten. Hoe het ook zij, 3ikrima zou in de jaren die volgden dusdanig beïnvloed worden door de sufrieten, dat hij later uitgekozen werd door hen, om het sufritische gedachtegoed te verspreiden in Noord-Afrika. Hij kreeg van hun de eretitel Ø­Ù...اÙ,,Ø© اÙ,,عÙ,,Ù... = "Drager van de Kennis", wat dus duidelijk impliceert dat hij onderwezen is in de (sufritisch-)khawarijitische variant van de islam.     


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 05:26:23
Ik ben met Star Trek opgegroeid, man. De echte Star Trek, niet next generation met die aith vu-thwaniwin nni ( met die rare voorhoofden :D ). Nee, de echte Star Trek met William Shatner en Leonard Nimoy. Die kwam elke middag op de Belgische zender in de jaren 80.

Beste Star Trek-serie ooit gemaakt, vindt ik nog altijd Star Trek Voyager. Goed uitgewerkte verhaallijnen icm met uitstekend acteerwerk. En met slechts een half-Klingon/half-human in de cast, heb je ook weinig last van die Bu-á¹®INYARIN (á¹®ENYARá¹® = voorhoofd?).




Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 05:26:23
Nee maar even serieus, hoe het bewustzijn in de hersenen ontstaat en wat het precies is, is iets wat mij echt boeit.

Ok, als je serieus wilt zijn over het bewustzijn, raad ik je aan om met name seizoen 2 te kijken van de animeserie Ghost in the Shell: Individual Eleven. In deze futuristische serie staat centraal de beperkingen en mogelijkheden van het menselijk bewustzijn op het moment dat cyber-implants aan het lichaam worden toegevoegd. Hoofdpersonage is al voor haar geboorte (in de baarmoeder!) al volledig gerobotiseerd. Zodoende heeft zij nooit echt kunnen ervaren wat het is om een menselijk lichaam te hebben, echter zij beschikt wel dus over een menselijk bewustzijn, die zij "Ghost" noemt. Vandaar ook de titel Ghost in the Shell >



#339
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:57:05


Ja, ik weet wat die Schacht heeft geschreven. Maar hij heeft deze tekst geschreven met dezelfde bias als wat soennieten hebben mbt. khawarijitische islam. Ik zal hem in deze topic nog daarvoor ontmaskeren. Maar het gaat mij nu meer om de tekst die ik hier boven heb geplaatst met name de roodgedrukte zinnen.


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:57:05
Hoe deed 3ikrima zijn kennis op dan ? Of was het gewoon eerder een constatering dat wat er in de koran staat niet correleert met hoe de Arabieren zich gedroegen ?

Ik bedoel meer hoe 3ikrima zijn kennis heeft overgedragen aan zijn bekende leerling Maysara. Ik weet niet of het jou ooit is opgevallen, maar Maysara wordt heel vaak in Arabische bronnen genoemd als سكاء = een waterverkoper in Qairaoun in Tunesie. Dit heb ik altijd vreemd gevonden en niet consistent met de rest van Maysara's leven >

Citeer
...Chroniclers have recorded allegations that Maysara was a low-born Berber water-seller in Kairouan or Tangiers, possibly a water-carrier in the caliphal army. Chronicles routinely refer to him by the unflattering label of al-Hakir, 'the Ignoble' or 'the Vile'...

http://en.wikipedia.org/wiki/Maysara_al-Matghari


In werkelijkheid  was Maysara juist van hoge adel ipv simpele verkoper op de markt. Hij was niemand minder dan de stamleider van de Matghara / Imetgharen. Een Amazigh stam binnen de stammenconfederatie van de Senhaja Branes van Marokko Zenata en de Botr van West-Algerije. En die later het startsignaal zal geven voor de Grote Amazigh Opstand in 739 na Chr. met hun aanval op Tanger. Maar voordat het zover kwam, was de enige manier voor Maysara om destijds ongezien in contact te komen met 3ikrima, die na zijn aankomst in Tamazgha in Qairouan verbleef, om undercover als اÙ,,Ø­Ù,ير  = de plebejer water te verkopen op de markt van Kairaoun. Dit om aan te tonen in hoeverre alles in het geheim moest gebeuren en dat verklaart ook misschien ten dele waarom er geen originele werken zijn overgeleverd van de hand van 3ikrima. 

Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:57:05
Voor het lezen van de koran. Ik houd me tegenwoordig bezig met hoe het bewustzijn in de hersenen ontstaat, wat het precies is, verborgen dimensies, tijd, de singularity,de source field en diens holografische projectie die het universum simuleert. Dat soort dingen interesseren mij.

Voor deze dingen kun je beter Star Trek gaan kijken dan de Koran erop na slaan.

#340
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:25:03
In die tekst staat Bukhari still endorsed him unconditionally. Is 3ikrima dan nog steeds het leidend voorwerp, of is dat die ibn Sad waar de vorige zin over ging.

Dat is die subtiele sektarische vooringenomenheid van die Schacht en de manier waarop hij het formuleert. Lees onderstaande tekst maar en vergelijk de verschillende formuleringen over wat er wordt gezegd over 3ikrima >




Homosexuality in Islam: Critical Reflection on Gay, Lesbian, and Transgender Muslims - Scott Alan Kugle, blz. 203


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:25:03
OK got it, wat is er allemaal met zijn teksten gebeurd ? Vernietigd en of omgevormd zeker, geen overlevering , niets. Wat een klootzakken man, het is maar goed dat me nooit heb willen verdiepen in de islam.

De kennis die 3ikrima heeft overgebracht op zijn leerlingen is naar mijn weten nooit op schrift gesteld. Maar jij moet je ook wel realiseren in wat voor situatie hij zijn kennis moest overbrengen. Dit moest allemaal top secret gebeuren, aangezien de vijand der Ummayaden en hun spionnen overal zaten. Beste voorbeeld hiervan is de meest bekende leerling van 3ikrima = Maysara al Matghari en hoe hij als "low-life" undercover moest gaan om kennis te vergaren van 3ikrima.


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 04:25:03
zei ik uit beleefdheid dat ik er niet klaar voor was.

Klaar voor wat? :D
#341
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 03:52:09
Bukhari schijnt zijn visie te onderschrijven volgens die bovenstaande tekst, maar wat dat was toch een soenniet ?

Hoe bedoel je zijn visie onderschijven? Ze3ma hij heeft sommige ahadith van 3ikrima opgenomen in zijn boek. Ik denk dat dit alleen maar uiterlijke schijn is van de soennitische geleerden zoals Bukhari.

Ik denk daarom echt niet dat Bukhari de visie van 3ikrima onderschrijft. Deze 3ikrima wordt binnen soennitische kringen verafschuwd vanwege zijn khawarijitische (lees ketterse!) opvattingen, maar tegelijkertijd kunnen de soennieten niet zonder de kennis die 3ikrima heeft overgeleverd. Aangezien hij een belangrijke schakel is geweest in de isnaad van de hadith. Tussen de hadith-overlevering van 3ikrima en de profeet zit namelijk maar 1 persoon. Dit was Ibn 3abaas. De oom van de profeet en degene die 3ikrima als slaaf heeft gekocht.
#342
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 03:24:35
OK maar aan de andere kant is het ook zo dat de Feniciërs niet alles wisten of zich bezig hielden met de oude Libiërs. Dus wanneer de oude Grieken iets via de Fenicische bronnen over de oude Libiërs te weten komen, zijn ze alleen aangewezen op wat de Feniciërs van de Imazighen wisten. En dat is altijd beperkt, maw die tussenstation is altijd een beperking. Does that make any sense to you  ?

Ik denk dat ik je begrijp wat je bedoeld. Zeg maar om tot de oorspronkelijke Amazigh kern van het verhaal te komen moesten de Grieken zeg maar eerst de Fenicische laag eraf schillen. Toch?


Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 03:24:35
Ik had ergens gelezen dat de Feniciërs zo rond 1200 jaar BC hun kolonie's langs de kusten van Tamazgha hadden gesticht, of althans rond die tijd gekomen waren. Maar wat was de tijd waarin de oude Egyptenaren over de Meshwesh raporteerden ? En tijd van Shenqshonk ? Wacht even, was ongeveer 1000 BC toch ? Shenqshonk kwam natuurlijk later dan de Meshwesh. Waar was de Griekse beschaving toen, ik bedoel in wat voor periode bevonden de Grieken zich toen. Ik weet wel dat de Grieken pas gingen reizen toen ze al een behoorlijke ontwikkeling hadden doorgemaakt.

Ik plaats het begin van de Griekse invloedsfeer in Tamazgha zo ongeveer rond de 7e eeuw voor Chr. En deze invloedsfeer waar de Imazighen dus in direct contact stonden met de Grieken is geografisch beperkt gebleven van het gebied Nijldelta (oude leefomgeving Meshwesh!) tot en met Cyrene in Oost-Libie.

#343
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 02:55:16
Well, dan ben jij de uitverkorene om die wikipagina te maken. Mijn zegen heb je in ieder geval. Je hebt bronnen je hebt argumentatie, kortom alles wat er nodig voor is.

Om te beginnen zal ik mijn bronnen en argumentatie eerst hier in dit topic presenteren. Misschien dat jij ook wel je steentje hieraan kunt bijdragen, mocht dit onderwerp je interesseren of vragen hierover hebben.
#344
Citaat van: Vutγmas op 13/04/2014 om 02:51:06
Nee maar, bedoel je dat die Griekse Goden met een Amazigh oorsprong, net zoals Anzar, dus eerst via Fenicische bronnen uiteindelijk bij de Grieken terecht zijn gekomen ? Dat het Fenicisch altijd een tussenstation was ? Dat betwijfel ik namelijk.

In het specifieke geval van Anzar kunnen we dat volgens mij niet meer met zekerheid vast stellen, aangezien we niet meer kunnen achterhalen waar de daadwerkelijke culturele uitwisseling met de Grieken heeft plaatsgevonden.

Stel dat de culturele uitwisseling van de Amazigh mythe van Anzar heeft plaatsgevonden in het gebied van Oost-Libie, dan is het zeer aannemelijk dat de Grieken dit direct van de Imazighen hebben overgenomen zonder Fenicisische tussenkomst (net als voorbeeld van syncretisering van Amazigh godheid Amon door de Grieken).

Maar aan de andere kant stel dat de mythe van Anzar in het gebied van Algerije is uitgewisseld aan de Grieken, dan ligt het meer voor de hand dat de Grieken het verhaal van Anzar te weten zijn gekomen met tussenkomst van de Feniciers of daarbij gebruik hebben gemaakt van Fenicisch bronnen. 

Het is dus in mijn ogen een geografisch vraagstuk wat jij bedoeld.

#345
Dit is eigenlijk ook een beetje waar de titel van dit topic voor staat. En wat zeg maar de (intellectuele) wraak is geweest van een klein Amazigh jongetje, die in 647 na Chr. als oorlogsbuit ontvoerd is vanuit zijn geboortegrond Tamazgha om verkocht te worden aan de hoogste bieder op een Arabische slavenveiling. Dit gebeurde geheel in lijn met de destijds geldende islamitische normen en waarden mbt. gelijkheid, slavernij en oorlogsvoering. Zoals deze door de profeet 15 jaar daarvoor waren achtergelaten.

Het jaar 647 na Chr. is verder ook een zeer belangrijk jaartal, aangezien het hiermee de allereerste keer markeert in de geschiedenis dat de Arabische veroveraars op Amazigh territorium komen. Met een groot leger wisten de oorlogszuchtige Arabieren een aanval uit te voeren, waarbij ze vanuit hun machtsbasis in Egypte t/m het gebied van Zuid-Tunesië wisten door te dringen. In de stad Sufutela wisten ze met de moord op Byzantijnse prefect Gregorius zelfs een flinke tik weten uit te delen en hiermee feitelijk ook de ondergang in te luidden van de Byzantijnse overheersing van Tamazgha.

De Arabische aanval van 647 na Chr. is een belangrijk gegeven in het debunken van hardnekkige fabeltjes, die dagelijks nog ingeprent worden in de hoofden van hedendaagse soennitische moslims. En dat is dus zo goed als bijna alle Irifiyen en in extenso bijna alle Imazighen (let op uitzonderingen hierop zijn Inefusiyen en Imzaben). De aanval van 647 laat zien dat de Arabieren naar Tamazgha kwamen om te roven en te plunderen. De aard en het verloop van dit first contact met de Arabieren had alle karakteristieken van een ordinaire rooftocht, met als doel zoveel chaos creëren in het leefgebied van de Imazighen, om zoveel mogelijk te kunnen plunderen (sommigen bronnen melden een roofbuit met een waarde van 500.000 dirhams!).

Dit uiteraard als tegenargument op al die moslim Imazighen, die nog steeds gebrainwasht zijn om te denken dat de allereerste Arabieren naar Tamazgha kwamen om ons te "onderwijzen" in de islam. Ja, dat hadden die Arabieren ook gedaan. Een islam onderwezen, die in Tamazgha uiteindelijk een fascistische dictatoriaal monster had voortgebracht. Maar het was nog altijd de wijze 3ikrima, die ons Imazighen heeft onderwezen in een islam, die revoluties voortbrengt en dictatuur juist omverwerpt.