-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - buɛluz

#226
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
14/05/2014 om 01:02:44
Citaat van: Vutγmas op 14/05/2014 om 00:47:42
Maar dat hij kosten wat het kost aan de macht wil blijven mag wel duidelijk zijn, regardless hoeveel doden dat ook mag kosten. Eigenlijk is het van de zotte als je het vergelijkt met leiders hier in Europa die bijvoorbeeld om een klein schandaaltje de eer aan zichzelf houden en zelf al gauw opstappen.

Je zou ook kunnen stellen dat het ook duidelijk mag zijn dat zijn tegenstanders hem koste wat het kost uit het zadel willen schieten, , regardless hoeveel doden.


Citaat van: Vutγmas op 14/05/2014 om 00:47:42
Met schoonlikken bedoel je misdaden begaan die minstens even erg zijn ? Me a copy dat, now ?

Met Assad's bebloede handen schoonlikken bedoel ik diens misdaden goedpraten


Citaat van: Vutγmas op 14/05/2014 om 00:47:42
I give Tanks and praises for sharin' dis wit di bredren.

Geen dank a uma.
#227
Horror-achtige film met leuke special fx en ook nog in het Tarifit gesproken. Gemaakt door Taziri Productions:



https://www.youtube.com/watch?v=lmyoQ6f2cUY
#228
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 22:47:13
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 18:50:28
Ja maar, je weet toch dat het weerwoord van de met het Midden-Oosten geobsedeerde  Marokkanen is, dat het juist de seculiere Assad die maar niet wilt opstappen voor alle ellende heeft gezorgd, en grotendeels klopt dat dan toch ook.

Zolang er geen concreet bewijs op tafel ligt, is mijn antwoord aan die "Midden-oosten geobsedeerde Marokkanen" dat Assad geen enkele oorlogsmisdaad heeft gepleegd, die de opstandelingen ook niet hebben gepleegd. Dat is voor mij voldoende om de schuldvraag te kunnen beantwoorden in de strijd om Syrie.

Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 18:50:28
Ik ben van mening dat het niet alleen religie  als politieke ideologie voor tumult zorgt maar ook andere politieke stromingen.

Dat ontken ik ook niet. Alleen binnen de moslimwereld is de vermenging van religie & politiek, hetgeen wat in mijn ogen de meeste schade aanricht. Islam + politiek = sektarisme = narrative van de pure moslims versus the other. Weet je nog het Libie dat bevrijd was van Kaddafi? Blijkbaar zijn de meeste mensen Kaddafi allang weer vergeten, jammer dat ze hem eigenlijk hebben afgeknald. Liever had ik gezien dat ze hem achter slot en grendel in leven hadden gelaten om te dienen als een levende herinnering voor al die mensen, die zijn dictatuur nu al weer zijn vergeten. Dat Kaddafi in het verleden ook sektarisme ging toepassen om de Imazighen onder de duim te houden dat was dan ook business as usual voor hem.

Maar het is toch raar dat uitgerekend in het vrije Libie, waar de meeste Imazighen sinds de 8e eeuw niets anders dan de ibaditische variant van islam hebben beleden, opeens in post-Kaddafi tijd een soennitische Oppermufti ongestraft de volgende uitspraak kan doen:  "the whole idea of constitutionalization of Tamazight language is Fitna". Dit is toch niets anders dan sektarische oorlogsvoering, gericht tegen de Imazighen. Ze3ma Fitna Barbariya 2014. Dit is waar we als Imazighen (maar ook gewoon als mensen) voor moeten waken als men dus graag religie en politiek wilt gaan mengen.


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 18:50:28
Heb je dan zoiets van " Duuuuh', fascisme bijvoorbeeld. Zit het alleen in het feit dat moslims Assad selectief benoemen als seculier ipv fascist ?

Laat ik het zo zeggen, indien Assad niet tot een sjiitische variant van de islam zou behoren, maar tot een soennitische variant, en hij zou dezelfde oorlogsmisdaden plegen die hij nu ook op zijn geweten heeft, dan zouden zijn tegenstanders van vandaag murji3itische tactieken toepassen om Assad's bebloede handen weer schoon te likken:

Citeer
Murji'ah

Murji'ah (Arabic اÙ,,Ù...رجئة) is an early Islamic school, whose followers are known in English language as Murjites or Murji'ites (Arabic اÙ,,Ù...رجئون). During the early centuries of Islam, Muslim thought encountered a multitude of influences from various ethnic and philosophical groups that it absorbed. Murji'ah emerged as a theological school that was opposed to the Kharijites on questions related to early controversies regarding sin and definitions of what is a true Muslim.[1]
As opposed to the Kharijites, Murjites advocated the idea of deferred judgement of peoples' belief. The word Murjiah itself means "one who postpones" in Arabic.[2] Murjite doctrine held that only God has the authority to judge who is a true Muslim and who is not, and that Muslims should consider all other Muslims as part of the community.[3] This theology promoted tolerance of Umayyads and converts to Islam who appeared half-hearted in their obedience.[4]
In another contrast to the Kharijites, who believed that committing a grave sin would render a person non-Muslim, Murjites considered genuine belief in and submission to God to be more important than acts of piety and good works. They believed Muslims committing grave sins would remain Muslim and be eligible for paradise if they remained faithful.[5] Conversely, those engaging in shirk could not benefit from performing good acts.[6]

http://en.wikipedia.org/wiki/Murji'ah


Ps. De Murji3a was dus een groepering van de moslims, die de misdaden van de Ummayaden stilzwijgend accepteerden, door geen oordeel te willen vellen over deze misdaden (= soennitisch politiek quiëtisme) en dus ook niet in opstand te komen tegen de dictatuur zelfs al zouden er de meest vreselijke misdaden zijn gebeurd. Hiertegenover staat dus het khawarijitische uitgangspunt dat indien een leider tot een dictator verwordt, dan is het zondermeer halal om in opstand te komen. Sektarische wolven in schaapskleren gebruiken de tegenstelling van khawarijieten vs. murji3ieten (= politiek activisme vs. politiek quiëtisme) om nietsvermoedende moslim Imazighen te brainwashen.

#229
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 02:35:24
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 02:28:18
Ik was eigenlijk altijd best wel gecharmeerd van Syrische mensen, de keuken, cultuur, beeldschone vrouwen, en ik dacht eigenlijk altijd ook dat zij samen met de Libanezen de meest ontwikkelde (Arabieren) waren. De laatste tijd valt dat toch wel vies tegen gezien wat er daar al heel de tijd gaande is.

Oorlog brengt nou eenmaal het slechtste in mensen naar boven. Dit is in Syrie niet anders dan het in Andalusie was. Of ten tijde van de 4 "rechtgeleide" kaliefen anders dan ten tijde van de profeet. Mensen die dan ook hun stinkende best doen om een oorlog (welke oorlog dan ook!) af te beelden als iets glorieus, hebben die hoogstwaarschijnlijk nooit zelf meegemaakt...
#230
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 02:23:09
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 02:20:20
Georganiseerde religie is de scum of the earth.. vieze parasieten..

Het is de combinatie van politiek en islam. Als mensen willen geloven dan mogen ze dat thuis en in de moskee doen, maar overheid dient neutraal te zijn, vrij van alle religieuze uitingsvormen en al helemaal geen islam. We hebben afgelopen jaren gezien wat het resultaat is in Syrie als men islam en politiek met elkaar mengt.
#231
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 02:11:12
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 01:59:28
Welk koninkrijk was was dat van de zonen van Mohamed ibn Sulayman dan en waar ? Hey, weet je wat ik raar vind bij Arabieren, dat de achternaam elke generatie verandert dus moet heel de tijd achteruit gaan tellen waardoor er makelijk fouten kunnen ontstaan.

Dat was de stadstaat van Tlemcen. Ik weet niet hoe goed jouw kennis is over de historie van de stad, maar voordat de Idrissiden de stad bij Walili (Volubilis) in handen kregen, wisten ze eerst met hun sjiitische propaganda Tlemcen in handen te krijgen. Deze Sulayman was een broer van Idris ibn Abdallah. En met sjiitische propaganda bedoel ik dat zij via hun afstamming van Ahl el Bayt (= volk van het huis = directe familie van de Arabische profeet) politieke aanspraak wilden maken.



#232
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 02:10:05
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 01:50:37
Wie is Marmol, is dat een Spanjaard ? Wanneer heeft hij geleefd. Ik kan echt niets vinden op Google, wel  die naam, maar niets mbt de geschiedenis van Arif.

Yep, een Spanjool uit de 16e eeuw. Zijn boeken zijn publiek domein, hij heeft volgens mij een paar boeken geschreven. Maar het boek wat je nodig hebt en waar Coon dus naar verwijst = Libro Tercero y segundo volumen dela Primera parte de la descripcion general de Affrica   


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 01:50:37
Is het zeker dat Tariq van het huidige Jebala komt ? Ik zit namelijk te denken , hoe kan hij dan al voor de Arabieren hebben gekozen als ze zijn gebied nog niet bereikt hadden. Natuurlijk blijft hij niet heel de tijd rond zijn thuisbasis maar zwierf heel de tijd rond, neem ik aan. Ik schat hem zo rond de 35/40 bij de verovering van Spanje.

Tahiri kent Tariq ibn Ziyad een Nefza-afstamming toe van de stam van de Ait Iznassen. Volgens Tahiri had Tariq ook familiebanden met de Imazighen uit Ait Guemil, waarschijnlijk aangetrouwd bij de Senhaja. (Ook Salih ibn Mansur was een Nefza, die getrouwd met een Tasenhajit).



#233
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 01:52:30


Kitab el Buldan - el Yaqoubi, blz. 137

Na het koninkrijk van de zonen van Mohamed ibn Sulayman komt het koninkrijk van een man genaamd Sa3id ibn Salih, hij beweert dat hij uit Himyar (= Jemen) kwam, maar het eigen volk houdt vol dat hij afkomstig is van het volk van Nefza
#234
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 01:23:37
Weet je wat interessant is wat ik in het boek van Marmol ben tegengekomen in het hoofdstuk over Melilla?

Hij zegt namelijk dat de naam van Melilla afgeleid is van honing = MEL (in het Latijn). MEL > ML > MR > MRČ > Mritc ?
Op oude munten van Rusaddir kom je ook een honingbij als icoon tegen:



#235
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 01:17:47
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 00:59:29
Wij hebben ook een issoumar bij mij in de buurt, dat is een bergrug die gedurende de dag fel blootgesteld staat aan zonneschijn en weinig schaduw.

Dit zijn de bergen bij Isosumar, die ik bedoel.


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 00:59:29
Maar dat waren volgens hem toch de bevindingen van die Marmol.

Coon zegt dat de mijnwerkers bij Mritc en Amejjaw geen Imazighen waren, dit baseert hij op Marmol. Maar mbt. de etniciteit van de mijnwerkers van Ait Said is dit pure speculatie van Coon's kant nog niet eens gebaseerd op Marmol. Ik heb een beetje uit het boek van Marmol gelezen, maar tot nu toe nix tegengekomen wat enigszins zou wijzen op wat die Coon heeft geschreven.


Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 00:59:29
Maar dat is hem persoonlijk toch niet kwalijk  te nemen, hij neemt gewoon over wat de Soennitische schrijvers hebben geschreven. Trouwens, wie is die aap die Salih een Jemenitsche oorsprong toekende en de opstand in Nekor bedekten met dat flut verhaaltje dat ze hem vanzelf weer terug namen. Wie zijn die apen, die dat van elkaar hebben telkens hebben overgenomen. Horen el Bekri en Tahiri daar ook bij ?

Die Aap was hoogstwaarschijnlijk de kleinzoon geweest van Salih Ibn Mansur (= Amazigh hunger 4 Arab identity door Amazigh adel). Van el Bekri weet ik niet zeker, maar Tahiri, is samen met Cressier de enige historici van wie ik weet dat zij de Jemenitische oorsprong van Salih ibn Mansur ernstig in twijfel trekken. Zij baseren zich op een citaat uit het boek van al Yaqubi. Ik heb het desbetreffende citaat ooit een keer opgezocht, maar het was zoiets als: "de koning beweerde dat hij Arabisch was, maar zijn eigen volk zegt dat hij een van hen is". Zo staat het ongeveer vermeldt.
#236
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 00:47:15
Citaat van: Vutγmas op 13/05/2014 om 00:44:48
Noqaa, ken je dat niet ? Rondlopen of ergens om heen lopen of : mara noqanakd iwdan, als je wordt omcirkeld door mensen. Onbekend bij jou ?

Ik ben niet bekend met dat woord.
#237
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
12/05/2014 om 23:37:12
Citaat van: Vutγmas op 12/05/2014 om 01:36:25
Ik heb net een pagina zitten lezen van Coon, over metaalbewerking in Arif. Blijkt dat er een mijn in Aith S3id lag. En dat die niet meer bestond toen Coon daar was, zeg maar een 100 jaar geleden. Als insider moet jij vast wel meer weten van wat er daar gebeurd is. Je zult vast wel verhalen hebben gehoord.

Een mijn in Ait S3id is ook nieuw voor mij. Op basis van de geologie van het gebied, zou mijn 1e gok zijn dat deze in de buurt zou moeten hebben gelegen van idurar bij Issoumar t/m het kustgebied van Tazaghin. Dit is eigenlijk ook het begin van de overgang van Kart-laagland naar Rif-hoogland.

Citaat van: Vutγmas op 12/05/2014 om 01:36:25
Marmol (chaps. 41, 43, 46) states that iron was extracted in the neighborhood of Melilla and of Megeo, as well as in Beni Said.

Die Coon kan niet eens Romeinse getallen ontcijferen. De juiste hoofdstukken uit het boek van Marmol zijn XCI, XCIIII, XCVI (= 91, 94, 96).

Megeo is overigens een verbastering van Amejjaw. Dit is de naam van een Middeleeuwse nederzetting, die tot op de dag van vandaag nog steeds bekend is onder dezelfde naam. Behalve de naam van een plaats, wordt Amejjaw tegenwoordig ook gebruikt als de naam voor een gemeente. Dit is het meest oostelijk gebied van Ait S3id, grenzend aan Ait Buyafar en Ait Sider van de Iqer3iyen.



Citaat van: Vutγmas op 12/05/2014 om 01:36:25
The first two sites were probably worked, or at least directed, by townspeople, who were not, according to Marmot's own accounts, native Berbers in blood. In Beni Said the mining operations were well organized, and merchants came from as far as Fez to buy iron balls, from which the tools Berbers use were made. The excellence of the organization of this extinct industry in Beni Said may have been due to Arab or some other non-Riflian inspiration. At the time Marmol wrote the eastern Rif was much more open to outside influences than it has been in later centuries.

Coon trekt hier wel erg makkelijk conclusies en doet in mijn ogen speculaties, waarvan ik het vermoeden heb dat hij deze helemaal niet had mogen doen. Ze3ma in hoeverre is Coon in staat gebleken om de etnische identiteit van Imazighen te onderscheiden van Arabieren en/of andere niet-Amazigh volkeren?

Weet je nog wat hij schreef over de etnische identiteit van Salih ibn Mansur?

Citaat van: VuThGhMaS op 26/11/2013 om 19:18:50
Explorers and missionaries rather than colonists, they travelled for the most part without women, and did not hesitate to marry into the families of the Berbers among whom they found themselves. Thus their offspring were as much Berber as Arab (valse premis, waarbij er gegeneraliseerd wordt om een valse Arabische afkomst aan de Salih dynastie toe te kunnen kennen); and before many generations one may well imagine that the Berber blood dominated, although the Arab culture was maintained in the cities with little diminution. Thus their descendants were less Arab in blood than the Bedawin who came after them, but more Arab than they in the sense that they were more deeply steeped in Islamic culture.


#238
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
12/05/2014 om 22:14:28
Citaat van: Vutγmas op 12/05/2014 om 01:15:49
Er bestaat ook een woord in het Riffijns, dat meestal in de werkwoordsvorm wordt gebruik voor het omheen gaan van of rondom iets : Annoqar, genaamd. Ik heb het idee dat dit van oorsprong uit de metaalbewerking van zilver kan voortkomen omdat zilver vaak als omhulsel wordt gebruikt in het algemeen of bij ringen.

Het woord "Annoqar" ken ik niet. Ik ken wel het woord á¹®AQURACT, wat bij ons gebruikt wordt om "cirkel" mee aan te duiden. 


Citaat van: Vutγmas op 12/05/2014 om 01:15:49
Zilver wordt ' noqaa(r)th' genoemd. Ik verwachtte dat dit woord uit het Arabisch afkomstig zou zijn als ' no9ra', althans dat maakte ik mezelf wijs, maar bij google vertaling lijkt het woord voor zilver in het Arabisch heel anders te klinken. Meer iets als Fiddah, als ik het goed hoor.

In het Arabisch heeft het woord NUQTA (= Ù†Ù,طة) afgeleid van de stam NQT, veel verschillende betekenissen: punt; stip; vlek; druppel; lokatie; plaats; item; onderdeel etc. Echter geen van deze betekenissen komt ook maar in de buurt van een betekenis als zilver. Het enige wat indirect te maken zou kunnen hebben met een betekenis zoals wij die gebruiken, is het woord NUQUT (= Ù†Ù,وط) wat in sommige Arabische landen gebruikt wordt om te verwijzen naar "huwelijksgeschenk voor bruid". Zoals je zelf weet zijn zilveren juwelen een traditioneel onderdeel bij Timazighin, maar dit wil uiteraard nog niet zeggen dat NUQAá¹® afgeleid zou zijn van NUQUT.


Citaat van: Vutγmas op 12/05/2014 om 01:15:49
Dus lijkt mij noqarth gewoon Tamazight. Check die database eens even, en geef ook meteen die link dan hoef ik jou daar niet elke keer voor te raadplegen ,a bu3luz.

Ik heb binnen de database voor Afro-Aziatische taalfamilie zoekopdrachten gedaan op de trefwoorden: zilver, ijzer en metaal. Maar zo op het eerste gezicht levert dit geen enkele resultaat op die enigszins lijkt op het woord wat wij voor zilver gebruiken. Je kan via onderstaande 2 links zelf kijken of jij iets in de database kan vinden:

Zoeken in Afro-Aziatische database = http://starling.rinet.ru/cgi-bin/query.cgi?basename=\data\semham\afaset&root=config&morpho=0

Zoeken in Amazigh database = http://starling.rinet.ru/cgi-bin/query.cgi?basename=\data\semham\brbet&root=config&morpho=0
#239
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
10/05/2014 om 16:10:42
Citaat van: Vutγmas op 10/05/2014 om 14:50:21
Bedankt, natuurlijk zijn Riffijnen niet alle Imazighen. Trouwens we hebben wel in het Riffijnse vocabulaire een woord voor wiel, 'tajarayt' ken je dat ? Ik wel namelijk. Kun je misschien de etymologie van dat woord achterhalen ?

Wellicht dat het woord voor wiel = á¹®AJARAYá¹® of á¹®AJERARá¹® iets te maken heeft met het Tarifit woord voor handmolen / grinder = á¹®ASIRá¹® of á¹®ASARá¹®, iets in die richting. Dit lijkt mij tot nu toe nog wel een van de meer logische verklaringen mbt. de etymologie van het woord voor wiel. Hierbij ga ik dus ook vanuit dat bij de stam van de woorden de S-klank en J-klank aan verandering onderhevig kunnen zijn = TSRT > TJRRT.

á¹®ASIRá¹® - á¹®ISIRIN
á¹®ASARá¹® - á¹®ISARIN

á¹®AJARAYá¹® - á¹®IJERAYIN
á¹®AJERARá¹® - á¹®IJARARIN





Ps. Een zoekopdracht in database levert onderstaande resultaten op. Een andere verklaring van de etymologie van het woord kan dan ook zijn dat het afstamt van het Afro-Aziatische woord voor "ronde vorm" =  gÊ·alVl- > GLL > ǦLL > GELELLET / ǦELELLET (ev.) = woord wat de Touareg nog steeds gebruiken om "cirkel" mee aan te duiden. Voor de vrouwelijke vorm van dit woord gebruiken de Touareg á¹®AGELELLET (ev.) en á¹®IGELELLA / ÄŒIGELELLA (mv.) De stam van dit woord kan veranderd zijn van GLL > ǦLL > JRR > AJERAR > ṯ-AJERAR-ṯ > ṯ-AJERAY-ṯ wat zodoende aardig in de buurt komt van het woord wat Irifiyen voor wiel gebruiken. Dit wordt tevens in de vrouwelijk vorm goed zichtbaar.

Taalfamilie / taal / dialect          Stam / woord                    Betekenis
Afro-AziatischgÊ·alVl-rond zijn van vorm; eromheen gaan
---
westelijk-Tsjadischgulu-bal
centraal-Tsjadischgwal-rond zijn van vorm
SemitischgÊ·VlVl-eromheen gaan; rollen; een rond object
AmazighgVlVl-rond zijn van vorm
---
Tamaheqgelelletcirkel

#240
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
10/05/2014 om 04:45:23
Citaat van: Vutγmas op 10/05/2014 om 03:01:08
Yeah well, op het gebied van transport dan, geen wiel.



Andere Imazighen waren wel al langer bekend met de toepassing van het wiel voor transportdoeleinden. Bovenstaande is een rotsafbeelding van een strijdwagen van de Iǧerman / Garamanten nabij adrar Acacus in Libie. Onderstaande is een historische replica van een strijdwagen van de Iǧerman zoals die staat in een museum in Tripoli:



http://www.livius.org/ga-gh/garamantes/garamantes.html