-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Berkoekes

#1
Poëzie / Qasida Burda
08/09/2009 om 00:49:55
Het meest populaire en invloedrijke gedicht aller tijden is misschien wel de Burda. Het werd geschreven door de Amazigh Al-Busiri begin 12e eeuw en verspreidde zich over de gehele islamitische wereld. Hier een introductie:

http://www.youtube.com/watch?v=o_dOTPWN2-s
#2
In de media / Re: Michael Jackson in Burqa
26/06/2009 om 16:29:28
Citaat van: allasian op 26/06/2009 om 15:29:38
Ik heb het gisternacht gezien op CNN, echt zielig. Waar ik vandaag niet tegen kan was net toen ik in de auto zat en er heel de tijd Michael Jackson liedjes op de radio te beluisteren waren. Op één of andere manier vind ik het ongepast.
Tuurlijk, met Michael Jackson's muziek ben ik opgegroeid maar op dit moment wil ik echt geen "the way you make me feel" of "beat it" of zo horen. Vooral de vrolijke liedjes kan ik me op dit moment aan kapot ergeren.
   
Je kunt de commerciële massamedia geen inconsequentie verwijten. Het is immers het kenmerk van die media dat ze zoveel mogelijk mensen moeten behagen. In die zin is Michael Jackson enkel een vorm van amusement, net als het leven en de muziek van zoveel andere popartiesten, iets dat eindeloos geëxploiteerd moet worden.

#3
Poëzie / Re: De onrechtvaardige eeuw.
22/06/2009 om 01:00:25
En deze ook:

The Unknown Citizen


And our Social Psychology workers found

That he was popular with his mates and liked a drink.

The Press are convinced that he bought a paper every day

And that his reactions to advertisements were normal in every way.

Policies taken out in his name prove that he was fully insured,

And his Health-card shows he was once in hospital but left it cured.

Both Producers Research and High-Grade Living declare

He was fully sensible to the advantages of the Instalment Plan

And had everything necessary to the Modern Man,

A phonograph, a radio, a car and a frigidaire.

Our researchers into Public Opinion are content

That he held the proper opinions for the time of year;

When there was peace, he was for peace:  when there was war, he went.


W.H. Auden
#4
In de media / Re: De Man van de Dode Vlieg
17/06/2009 om 18:17:07
Haha. Grappige associatie.

Ik had precies dezelfde gedachte als die van Pilger bij het interview. Het is al decennia lang bekend dat de CIA betrokken is bij acties in Iran. Dat hij zegt zich daar niet in te willen mengen, deed ook bij mij een wenkbrauw fronsen. Sowieso zijn de woorden van Obama niet meer dan het verdoezelen van het Amerikaanse neoliberale beleid.



In de documentaire 'War on Democracy' van dezelfde Pilger kom je deze geweldige scene tegen over de coup tegen Chavez. Bekijk eens deze analogie:

http://www.youtube.com/watch?v=P22Qk15T_18
#5
Muziek / Re: Pinkpop
17/06/2009 om 05:09:22
Some years ago, German bass legend Hellmut Hattler wrote an energetic song on the Israel/Palestine conflict, called "Assalamu Alaikum". Under the impression of the Gaza war, filmmaker Damian Léman decided to make a short film about it for YouTube.


The video focusses on the apartheid wall, as one symbol of the conflict. Interestingly, a Mid East expert of the US government judged the song as beeing "out of the peace business". However, Arab-American comedian Dean Obeidallah says: "That is a great music video. It´s good when art challenges people!"


http://www.youtube.com/watch?v=jrcJI3RxwZA&fmt=22
#6
Muziek / Pinkpop
17/06/2009 om 04:43:49
Pinkpop 2009, Benul 2010, en Anouk’s gedrocht ‘Jeruzalem’.

Door: Serge van Erkelens, Nijmegen, 6 juni 2009.

Doop Pinkpop volgend jaar maar om tot “Benul 2010”, met als slogan; “Gáat het nog ergens over?!..”. De Founding Fathers en Mothers van de Rock draaien zich vermoedelijk al in het graf om, met onbekend toerental. Ooit ontsproot de Rock uit protest tegen bijna alles: Tegen onrecht, tegen opgeslotenheid, tegen routine, tegen racisme, beroerde leefomstandigheden, tegen saaiheid, tegen ouders, tegen onmenselijkheid, tegen hypocrieten, tegen vervuilers, tegen lafheid, of tegen een gebrek aan bewustzijn van alles wat de moeite waard kon zijn. Daar kreeg het ook power van. Rock was revolutionair, vernieuwend, inspirerend, uitdagend, enz. Het “Yes we can!” van jongeren sinds zeg 1967.

Maar hoe fris ruikt de luier van de logo-pop van Pinkpop, die al 40 jaar niet verschoond is? The times are over. Dass war einmahl, zeggen de Duitsers. Keith Richards noemde Rock al lang geleden een conservatieve stijl. Het zit vol routine en plagiaat, en gaat nergens meer over. Het is commercie, een multimoneymaker, een escape voor middelmatige feestvarkende carrièremakers. Hopen show, die het gebrek aan echte inhoud en bezieling verbloemt, met fantastische geluidstechniek en style, maar weinig onderliggende originaliteit of spontaniteit..

De zangers zijn meestal het ergst. Net CDA politici: het klinkt fantastisch voor wie graag snel gelooft, maar wie goed luistert concludeert al snel: Partij junk! Ze hebben niets te melden. Inhoudelijk komt er nauwelijks een zinnig woord uit. Het meeste is nep. Nep-emoties, nep-verhalen, en bergen imitatie. Ik heb echt medelijden met de jongeren, die nog proberen om er inhoudelijk wat van te maken. Er zit bijna niks achter de slogans met al hun pretenties. Kijk anders naar wat ze zeggen, als ze een Award krijgen? Dat is niet beter dan een voorbedrukte ansichtkaart van de Aldi, want je moet vooral nergens een probleem mee gaan krijgen.

Ik vermoed dat Giel Beelen â€" ik mag ‘m echt â€" het als zijn belangrijkste kwaliteit ziet, dat hij van niets nog iets weet te maken, en de puinhopen van de leegheid daarbij weet te omzeilen. Filosofisch is dat sterk: leven is nu eenmaal proberen, om van sprankjes meer te maken, en nieuwe bloemen groeien op de rottende resten van de oude..

Oh, op het veld klonk het vast geweldig. Entré kost ook geld, en je bent jong en je wilt wat. Go with the flow! Sfeer zat, en anders wel mooie meiden of jongens genoeg. Don’t tell me anything.. Prima weer ook. Ik ga die jongeren echt niet vertellen, dat al die rifjes en boodschappen al een miljoen keer gespeeld zijn, een festival van imitatie zijn, een echo uit tijden, waarin het wél nog ergens over ging. Gewoon lekker meedrijven op sensatie, seks, pillen, bier, en romantiek. What else? Oh ja.. lekker grooven natuurlijk, hoe later hoe beter.

Maar Live op Ned. 3 leek het sowieso al een estafette van culturele armoede. De stoppen sloegen me echter pas echt goed door, toen ik Anouk als een ayatolla over “Jeruzalem” hoorde gillen, alsof dat een toevluchtoord van de hoop zou zijn. Er zijn echt grenzen aan de stompzinnigheid die ik nog pik. Ik zocht meteen de lyrics op. En jawel hoor. Ze voelde zich zo verscheurd, ach ach, en de genezing moest kennelijk uit Jeruzalem komen.. No shit!..

Dat moet een fiks toerental zijn in de graven van degenen die de Rock groot maakten, van John Lennon tot aan MC5. Jeruzalem??.. Of all places??.. Hoezo hoop? Hoezo oplossing? Hoezo bewustzijn? Hoezo baken in de vertwijfeling? Hoezo menselijkheid? Hoezo protest tegen onrecht, leefomstandigheden, racisme, hypocrisie enz enz?

Jeruzalem, dat is al 61 jaar een open podium voor etnische zuivering, mede dankzij Europese gedoogsteun en Amerikaanse wapens. En Oost-Jeruzalem is al sinds hetzelfde beroemde 1967 een ‘Jam Sessie’ van wurging, verdrijving, vernedering, en grof onrecht in alle toonsoorten en akkoordenschema’s die we maar kennen. Jeruzalem, dat staat voor behandeling van mensen als ratten. Het racisme zweet uit de poriën. De stad herbergt al jaren de meest extremistische westerse regeringen sinds Adolf, die permanent de meest basale beginselen van de vrede en de beschaving vertrappen. De christelijke en joods godsdienst worden ervoor geprostitueerd, en de leugen regeert harder dan Felix Meurders ooit ergens over aantoont. Europese politici zwijgen en liegen er over, en doen angstvallig niks vanwege de vele interne eigen belangen.

Ziet Anouk wel eens een krant? Of het Journaal van de afgelopen 30 jaar? Of is dat ‘niet lekker’? Gebruik anders eMule, of een Torrent bij mininova.org, en download “Jerusalem â€" The East Side Story”. 700 MB of zo, en overigens mede geproduceerd met Nederlandse centen. Dat houdt een uurtje bezig, en dan weet je tenminste iets van de ziekmakende basics.

Jeruzalem werd sowieso in 1948 al voor de helft met veel Israëlisch-zionistisch geweld veroverd. Christenen en Moslims werden hun huis uitgetrapt, met babies en kinderen en al. (Fijn te zien op video’s) Hun misdaad was, dat ze geen Jood waren. En sinds 1967 werd de andere helft bezet. Het moet ‘Israël’s onverdeelde Hoofdstad’ worden. De methoden zijn grofweg dezelfde in alle Palestijnse gebieden: als je mensen maar genoeg als ratten behandelt, dan verlaten ze het schip vanzelf wel. En als er nog eentje een aanslag pleegt, dan vertel je de westerse wereld, dat de gemeenschappelijke beschaving bedreigd wordt door ordeloze barbaren en kwak je er nog een plens militaire Junta overheen. Gaat al tientallen jaren zo. Special Effects ‘dix pointes’, en Fine Tuning, vooral van een langzaam martelproces.

Four Dead in Ohio?.. (Neil Yong) Bij de Palestijnen is dat per dag, oorlogen niet meegeteld. Protest tegen dit soort zaken, daar werd de Rock groot en sterk van. Daar kwam de inspiratie vandaan, die al die rifjes en lines deed produceren. Onderdrukking van vrouwen en van Blacks, of allerlei sociaal onrecht en existentiële pijn, of het staatsgeweld van Vietnam of de Apartheid genereerden duizenden songs en ronkende grooves.. En nou Jeruzalem?..

Met dank aan Blackadder zou ik het zo zeggen: “Apartheid? Europeans wouldn’t see Apartheid, if it painted itself green, and danced naked on top of a harpiscord, singing Happy Apartheid is here again!” Anouk, dat is een dieptepunt van pervertering van de Rock. Het grooved zeker, maar gaat nergens over, en is erger dan het etaleren van groot onbenul: Anouk heeft zich als een rat volgevreten aan de nalatenschap van de Rock, de ziel ervan laten rotten, en voelt zich nou niet goed, en wil gered worden in ’s werelds topstad der etnische zuivering.. And guess what?! Dat werd hier als een top van Pinkpop bejubeld, en haalde het Journaal!

Jeruzalem héeft me allang gered, Anouk. Jou niet, maar mij wel! Mede dankzij Jeruzalem weet ik precies waar ik sta, en wat ik voel, en waar ik in geloof, en waar ik tegen ben, en waar ik graag voor strijdt. Wereldwijd voelen miljoenen dat. Wereldwijd is er een ontluikende krachtige en frisse beweging, nog beter als destijds tegen de Apartheid. Maar de cocon van de Nederlandse zelfgenoegzaamheid heeft ‘de aardappeleters van Anouk’. Je moet met gemak 15 popsongs kunnen schrijven, allemaal beter dan Anouk’s “Jeruzalem”, zelfs over de liefde.

Je zult maar meisje zijn, en verliefd worden op een jongen, die zwaar zal lijden, omdat daar niets op te bouwen is, en weten dat de kindjes mede dankzij ons nog massa’s ellende krijgen. Of als dochter van je vader houden, en zien hoe die in elkaar getrapt wordt. Of trouwen, en dus voor altijd van je familie gescheiden zijn (download The Syrian Bride). Of wonen in het Palestijnse Oost-Jeruzalem, op steenworp afstand van je liefde in het Palestijnse Bethlehem, met de Israëli’s en hun Amerikaanse wapens ertussen, van wie je nooit een vergunning krijgt om samen te wonen. En als een Joodse Israëli uit liefde met een Palestijnse trouwt, dan ligt daar een soort mijnenveld voor klaar, en niet zelden eindig je in het buitenland.

Nederland heeft zojuist Europees gestemd in de volgorde: CDA, PVV, VVD, PvdA en D66: allemaal partijen die van Europa in deze kwestie een Lame Duck maken, terwijl het machtig genoeg is om de hele zaak snel op te lossen. Europa gaat lekker door met de handel, waardoor Israël in staat gesteld blijft worden hiermee door te gaan. Hoeveel ontwrichte gezinnen moet dit nou nog opleveren? En hoeveel dove getraumatiseerde kinderen door Israëlische bommen en laagvliegendevliegtuigen, die door de geluidsbarrière gaan? Met hoeveel gehoorapparaten moet Gretta Duisenberg nog naar Gaza, die er mede dankzij Europees beleid nauwelijks nog in komt, terwijl onze benulloze media lulprogramma’s produceren over hoe “antisemitisch” dit is? How many roads must a Dutchman walk down, before you can call him a man? The answer my friend, is blowing in the wind, is blowing in our cripple minded wind.

Benul? Nederland is gewoon te volgevreten, te navelstaarderig op zijn SMSjes en MSMetjes, op konten als van Anouk, of de Nikes van de buurjongen, om nog veel te begrijpen van waar de power van de Rock vandaan kwam? Ze weten nauwelijks nog waar ze het moeten zoeken, als het echt ergens over moet gaan? Hier hebben we Giel Beelens nodig, om nog enige zin uit het kletsmoeras te peuteren, maar ook bij hem zijn de stoppen soms doorgeslagen, gezien zijn lofzang op Anouk. En waren we ook niet bezig aan moslims te bewijzen hoe geweldig Europese cultuur is? Eisten we ook geen aanpassing aan onze beschaving enzo? En zitten we daarbij nou het onbenul van onze popkul-cultuur als reclamebord omhoog te houden?

Ik stel voor dat de logopop van Pinkpop minstens tot peuter uitgroeit, en dat enkel nog lui uitgenodigd worden, die echt ergens over gaan. Ik heb de tweede Pinkpop nog meegemaakt, en pop en jazz en blues en Afrikaans e.a. gespeeld, en gevoelsmatig veel geleerd van pop. Juist daarom doet het echt pijn te zien dat menselijke emotie, betrokkenheid, en muzikale inspiratie, door de popindustrie in een pijplijn van hersenloosheid terecht zijn gekomen.

Kan Pinkpop weer revolutionair worden? Met kleine bandjes, die goed klinken, en echt ergens over gaan? En zo afrekenen met de rest? Op zoek naar de Missing Link naar waar we echt voor staan, als opmaat naar een betere muziekcultuur, die meer is dan Gouden Geilheidsgids en inspireert en heelt? To Hell met de McDonaldspop en de copybarbies. Organisatoren, is er geen Underground meer? Dat werkte destijds ook lekker. Volgend jaar wil ik “Benul 2010” zien! Maakt niet uit van wat. Begin anders met die Europese smeerpijp rond Israël: Loof een prijs voor uit voor wie dát kan laten grooven! En zet die band in het avondprogramma!

Muziekanten, het moet een makkie zijn: Abonneer je gratis op de prima email-nieuwsbrieven van bijvoorbeeld Keerpunt, Een Ander Joods Geluid, United Civilians for Peace, of het Nederlands Palestina Komitee. Lees en huiver! En als je een beetje vent of vrouw bent, en die groove een beetje aankunt, dan maak je daarna zo songs, die Anouk tot deurmat degraderen. Denk aan 1967, en wat vergeten werd te repareren.

http://www.stopdebezetting.com/wereldpers/pinkpop-2009-benul-2010-en-anouk-s-gedrocht-jeruzalem.html
#7
Ik kreeg deze tekst doorgestuurd die de connectie tussen Islam en spiritueel handelen aangeeft.

Kiest men voor God, dan voltrekt zich een proces van purificatie van het zelf (al nafs) dat zowel een kracht ten goede als ten kwade kan zijn:

De Profeet zei: "Er zijn twee impulsen in de ziel, een van de engel die oproept tot het goede en het goede bevestigt; laat aan wie dit vindt weten dat het van God komt en laat hem God verheerlijken. Een andere impuls komt van de vijand, leidt tot twijfel, ontkent de waarheid en verbiedt het goede; laat wie dit vindt bescherming zoeken bij God voor de vervloekte duivel. Vervolgens citeerde hij het vers: "De satan zegt jullie armoede toe en beveelt jullie gruwelijkheid, maar God zegt jullie van Zijn kant vergeving en genade toe. God is alomvattend en wetend." (2:268) (Tirmidhi)

Om de innerlijke toestand van evenwicht en harmonie opnieuw te bereiken en om de kans op een verblijf in de paradijselijke Tuin van het hiernamaals te verhogen, komt het er dan ook op aan diep in zichzelf het goede te zoeken en te verdiepen, en tegelijk controle te verwerven over het kwade. Dit proces verloopt niet lineair maar is eigenlijk een voortdurende dynamiek waarbij verschillende toestanden afwisselend het voorplan halen, met de bedoeling uiteindelijk de meest gezuiverde toestand volledig te doen primeren.


Hieruit blijkt meteen hoe sterk het element 'verandering' gedefinieerd wordt in de Koran. Het hele zingevingsproces is verankerd op de vrije wil en de veranderbaarheid van de mens, op het vermogen van de mens om zichzelf te overstijgen. In dit transformatieproces, worden 3 toestanden of fasen onderscheiden:

Al nafs al ammârah (het zelf dat aanzet tot het kwade)

Deze laagste psychospirituele toestand van het zelf zet de mens aan tot het kwade en heeft Satan als bondgenoot.

"En ik zeg niet dat mijn zelf vrij is van blaam, want het zelf is toch iets dat tot het kwaad aanzet, behalve wanneer mijn Heer erbarmen heeft. Mijn Heer is vergevend en barmhartig." (Koran 12:53) [11]

In deze toestand wil het zelf voortdurend alle materiële verlangens zo snel mogelijk ingewilligd zien. Het verheft de eigen verlangens, de eigen wil, het eigen lage zelf (en dus satan) tot god.

"Heb jij hem gezien die zijn grillen tot god maakt?" (Koran 25:43)

Satan stelt de mens als beloning daarvoor genot, plezier, geluk, allerlei gewin in het vooruitzicht. Satan doet het ook lijken alsof men daardoor een goed, succesvol bestaan leidt, doch de Koran waarschuwt dat dit slechts schijn is:

"Het tegenwoordig leven is slechts het genot van de begoocheling." (Koran 3:185)

Vanuit de toestand van fitrah is elk mens begiftigd met het vermogen goed en kwaad van elkaar te onderscheiden en dus de signatuur van Satan in deze gang van zaken te herkennen. Dat inzicht vertroebelt evenwel naarmate men toegeeft aan egoïsme, hebzucht, hoogmoed, verwaandheid, enz. En hoe meer men daar aan toegeeft, hoe meer men volgens dit model verknocht geraakt aan materiële zaken, hoe verwaander men wordt, en hoe meer men vervalt in afgunst, kwaadsprekerij, enz. Het is op dit lage zelf dat Profeet Mohamed doelde wanneer hij zei:

"Uw ergste vijand is uw zelf binnenin u." (gemeld door al-Baihaqi)

Wanneer men het dictaat volgt van dit zelf, wordt het hart een woonplaats voor Satan, die het zelf met steeds meer holle verlangens voedt.

"En wie zich voor de herinnering van de Erbarmer blind houdt, voor hem maken Wij een satan die dan een kameraad voor hem is - die zullen hun dan de weg versperren..." (Koran 43:36-37) [12]

Al nafs al lawwama (berouwvol, zelfverwijtend zelf)

Het berouwvolle, zelfverwijtende zelf wordt in de Koran in volgend vers vermeld:

"Ik spreek bij de nafs [ziel, zelf] die zichzelf verwijten maakt." (Koran 75:2)

In deze fase of toestand ontstaat bij het zelf een (schuld) bewustzijn, een gevoel van oprecht berouw en spijt over de zaken die men verkeerd doet. Het zelf is in dit stadium rusteloos. Deze rusteloosheid is een noodzakelijke stap in een beweging voorwaarts, want zonder bewustwording, zonder bevraging van het zelf, is vooruitgang onmogelijk. Door eerlijke spijt, wordt het zelf hier zoekend naar een manier om zich te verbeteren. Onder meer door het vergaren van kennis van de Koran en de Sunnah en door het zich eigen maken van zelfdiscipline, kan dit zelf leren controle verwerven over het lagere zelf.


Al nafs al mutmainnah (vredige zelf)

Dit proces mondt uiteindelijk uit in een toestand van harmonie, waarin de ziel volledig bevrijd is van de greep van Satan. In deze toestand, heeft het zelf zich volledig overgegeven aan God. Dit is de ware betekenis van Islam, van de Arabische stam {s-l-m} of overgave aan God.

"O nafs [ziel, zelf] die rust gevonden heeft, keer tevreden en met welgevallen aanvaard terug naar jouw Heer." (Koran 89:27-28)

De lokroep van het lagere zelf om gevolg te geven aan de verleiding van materiële, aardse zaken is volledig gebroken. Het zelf geeft zich over aan God, en vindt diep vanbinnen, rust, harmonie en tevredenheid. Indachtig dat zowel voor- als tegenspoed niet kunnen gebeuren zonder de toestemming van God, klaagt dit zelf niet meer bij tegenslag, en is het niet meer uitbundig bij voorspoed. Het dankt God tevreden voor alles, erkent de eigen fouten en tekortkomingen, en schept niet meer op over eigen prestaties. Iemand die deze fase bereikt heeft, erkent de Almacht van God en omarmt het besef dat hij niets is en nergens staat zonder God:

"Als God jullie helpt, kan niemand jullie verslaan, maar als Hij jullie in de steek laat, wie is er die jullie daarna nog helpen kan? Op God is het dat de gelovigen hun vertrouwen moeten stellen." (Koran 3:160)

In deze toestand, in deze fase, imiteert het karakter de impulsen van de Engel, en wordt het hart een woonplaats voor de Engel die het goede pad verlicht. Het is de bedoeling dat uiteindelijk deze laatste toestand volledig primeert. Dit is het ideaal waar elke muslim moet naar streven.

De Koran spreekt hier van een "louteren" van het zelf:

"Bij een nafs [ziel, zelf] en wie haar heeft gevormd! En die haar toen haar zondigheid en haar godvrezendheid heeft ingegeven! Wel gaat het wie haar loutert. Maar teleurgesteld wordt wie haar laat verkommeren" (Koran 91:7-10)

De purificatie van het zelf is een proces waarbij het zelf gezuiverd wordt van alle satanische invloed en waarin de satan (een slechte jinn) in het eigen zelf, overmeesterd wordt en dienbaar gemaakt wordt aan de persoon in plaats van omgekeerd.

De Profeet zei: "Er is niemand onder u in wie er geen duivel is." Zij zeiden: "Zelfs in u, O Boodschapper van God?" Hij zei: "Zelfs in mij, maar God hielp mij hem te overmeesteren en hij heeft zich aan mij onderworpen, dus beveelt hij mij niets meer dan goede dingen" (Muslim)

Het bereiken van innerlijke vrede vereist dus dat men zich volledig inzet om de duivel in zichzelf te onderwerpen. En wie het zelf verandert, wordt door God geholpen.

"... God verandert de toestand waarin mensen verkeren niet zolang zij niet veranderen wat er in hun zelf is... " (Koran 13:11) [13]

Hij helpt dus alleen diegenen die zelf op weg gaan in de spirituele reis van het leven. De essentie van het leven is volgens dit model immers een inwaartse tocht. Het maakt niet uit hoeveel kilometers ver weg men op vakantie trekt, overal draagt men het eigen innerlijke met zich mee. De ware reis van het leven, is een reis naar binnen. Het is een ontdekken van de toezegging die de ruh deed bij zijn schepping dat hij God als Heer erkent, en het vervolgens inrichten van het leven om die primordiale toestand van harmonie opnieuw te bereiken, ten bate van zowel het individu als de samenleving. Dit vereist een psychospirituele transformatie, die op gang getrokken wordt door het onder controle brengen van het lagere zelf.

De strijd tegen het lagere zelf en tegen de satan, is in de Islam een belangrijke - zoniet de belangrijkste - vorm van Jihad. [14] Profeet Mohamed zei:

"De mujahidun is hij die streeft tegen zijn zelf in gehoorzaamheid tot God, de Machtige en Majestueuze" (Tirmidhî, Ibn Mâjah, Ibn Hibbân, Tabarânî, Hâkim, e.a.)

Voor deze Jihad, zijn onder meer geloof en geduld essentiële middelen. Omwille van het grote belang ervan, zal sabr (volhardend geduld) in een afzonderlijke tekst uitgewerkt worden. In het kort komt het hierop neer dat geduld in Islamitische zin geen passieve slaafse aangelegenheid is, maar een betrokken inzet vereist waarmee men voorkomt dat men het kwade zou doen, en goede werken in de hand werkt.

Noten:

11.Fred Leemhuis vertaalt hier met "En ik pleit mijzelf niet vrij...", terwijl in het Arabisch sprake is van de bezittelijke vorm van "nafs" en niet van de wederkerige vorm. Beter is te vertalen met: "En ik zeg niet dat mijn zelf geen blaam treft..." Dat klinkt minder vlot maar op die manier omschreven, wordt de essentie van het psychospirituele model behouden in de vertaling.
12.Fred Leemhuis vertaalt ook hier met "vermaning". De Arabische tekst heeft het over "dhikri", van de stam {dh-k-r} wat betekent: herinnering, gedenking. In het licht van de primordiale belofte van de geest aan God, is het woord "herinnering" dan ook een betere vertaling.
13.Ook hier werd gekozen voor een vertaling die beter aansluit bij de oorspronkelijke Arabische tekst. Merk op dat de "toestand waarin mensen verkeren" zowel kan slaan op het innerlijke van de mens als op de omstandigheden waarin hij zich bevindt. Daarin brengt God geen verandering zolang de mens niet eerst orde op zaken stelt in het eigen zelf.
14.Jihad betekent letterlijk: streven, en betekent in de Koranische context het streven om het goede te doen, m.a.w. het toepassen van het geloof in het concrete leven, in woord en daad. Zie ook: 'Jihad, geloof in woord en daad'.


Linda Bogaert

#8
Citaat van: TheCFO op 08/04/2009 om 17:27:00
Die redenatie uit je laatste alinea was dus waarschijnlijk onverdraaglijk voor Nietzsche. Ik schat dat hij je een lafaard gevonden zou hebben als je zo leeft.

Hij vond het onze taak 'Mensch' te zijn, in het hier en nu.  Het hogere/betere dient op aarde gevonden te worden.  Hij achtte de christenen daar zeker niet toe in staat, met hun slavenmentaliteit, en bespottelijke invulling van goed en kwaad

'Jij moet worden wie jij bent' zei hij. Zijn ubermensch is dan ook een soort mens2.0 nadat de eerste versie gestorven was aan een overmaat aan monotheisme en bijbehorende nihilistische  uitwassen van haar volgelingen. De mens die in staat is hier op aarde te krijgen ( of bij Nietzsche misschien 'te nemen) wat hem toekomt.

Hij is natuurlijk een geflipte gozer geweest, een moederskindje met slechte gezondheid is hij wel eens genoemd. Maar schrijven kon die wel. Vast genoeg van te vinden aan de wittevrouwensingel.

Een andere mafkees die goed kan schrijven, Michel Houellebecq, heeft van de 2.0mens een nogal boeiend toekomstbeeld geschetst in 'Mogelijkheid van een eiland'. Heb er hartelijk om moeten lachen.
#9
De verkeerde invulling van identiteit in Marokko


door Mohamed El Khalfioui

In een land dat vaak met zijn identiteit worstelt is er een constante evolutie van identiteit. Marokko kent een groep van 50% Berbers die de oorspronkelijke bewoners zijn. Daarnaast heb je de andere helft die voor het merendeel van Berberse (Amazigh) afkomst is maar gearabiseerd is geweest in de loop van de eeuwen.

Marokko werd bezet door de Romeinen, Byzantijnen, Arabieren, Fransen en de Spanjaarden. De enigste die van Marokko hun thuis wisten te maken zijn Arabieren. De Islam werd vrijwel door iedereen aangenomen, maar zonder verlies van linguïstische en culturele eigenheid. De Fransen hebben, zoals de Spanjaarden, Marokko bezet tot 1958. Maar de culturele invloed van de Franse cultuur en taal zorgt tot op de dag van vandaag voor heftige discussies.

Identiteit als politiek instrument

Er zijn drie stromingen die de identiteit van Marokko beïnvloeden in een negatieve en positieve zin. Allereerst heb je de Marokkaanse nationale beweging die belichaamd wordt door de Istiqlal Partij (Onafhankelijkheidspartij). Ze brengt de notie, dat Marokko een Arabisch land is en deel uitmaakt van de Arabische wereld. De tweede beweging zijn de Islamisten. Adl wal Ihsaan [Gerechtigheid en Spiritualiteit] en de PJD [Parti de la Justice et du Développement] zijn de twee bewegingen die deze stroming bij uitstek vertegenwoordigen. Ze brengen de notie naar voren, dat Marokko in de eerste plaats een Islamitisch land is en dat de identiteit daar rond draait. De derde stroming is de Berberbeweging (MCA, Mouvement Culturel Amazigh). De Berberbeweging bestaande uit verschillende organisaties in het maatschappelijk middenveld en brengt de notie dat Marokko altijd op de eerste plaats een Berberse identiteit heeft. Mijn mening is dat deze drie visies allemaal onjuiste vormen van identiteit presenteren. De invloed van deze drie visies op het Marokkaans politieke leven is immens en is sinds het begin heel gepolitiseerd geweest.

Arabisme

Arabisme is een politieke en culturele stroming die als doel heeft om de Arabische identiteit te bewaren en te ontwikkelen. In de grondwet wordt naar deze identiteit als volgt gerefereerd in de inleiding:

An Islamic and fully sovereign state whose official language is Arabic, the Kingdom of Morocco constitutes a part of the Great Arab Maghreb.

Marokko is een Arabisch land dat deel uitmaakt van de Grote Arabische Maghreb(1). Het gebruik van de term Grote Arabische Maghreb werd pas gebruikt bij de strijd tegen het kolonialisme. Dit is een typisch voorbeeld van het verkeerd presenteren van de identiteit. De Arabische taal en de Islam zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden volgens deze passage. Als we paar eeuwen terugkeren naar de heerschappij van de Almohaden over Marokko dan kunnen we zien dat het Berbers lingua franca was voor het maatschappelijk en religieus leven. De gebedsoproep werd zelfs in het Berbers gedaan. En de Maghreb uitsluitend bestempelen als Arabisch door de notie van een Arabisch Maghreb naar voor schuiven is niet compatibel met de werkelijkheid. Maghreb is niet alleen Arabisch maar ook Berbers en in een zekere mate ook Frans. De Arabisch identiteit fixeert zich vooral op het Arabisch deel van de identiteit en laat het Berberse en Frans element vallen.

Islamisme

Islamisme is een beweging die de Islam als religieus en politiek concept naar voor schuift. Het Islamisme in Marokko schuift vooral een niet-Marokkaanse Islam naar voor die haar wortels meestal in het Midden-Oosten heeft. De Marokkaanse Islam bestaat uit een religieus systeem gecombineerd met Berberse gewoontes. Een voorbeeld hier van zijn de marabouts. De marabouts zijn eeuwenoude pelgrimsplaatsen in Marokko die door iedereen in Marokko worden bezocht. Er ligt meestal een heilige in begraven. Het Islamisme valt deze volkse Islam aan en wijst op het onislamitisch karakter er van. Dit is een voorbeeld van een verkeerde invulling van de Islamitisch identiteit. Een tweede voorbeeld is de notie dat Marokko een Islamitische staat moet worden. Het Islamisme in Marokko geeft hierbij weer dat de staat niet Islamitisch is. Dit is ook een verkeerde invulling. De hele Marokkaanse politieke systeem is gebaseerd op religieuze legitimiteit. De koning is in Marokko de leider der gelovige moslims, het is zelfs verankerd in de grondwet. Ook het rechtssysteem heeft een grote Islamitische component. Het erf en huwelijksrecht was tot voor kort uitsluitend Islamitisch geregeld.

Berberisme

Het Berberisme promoot actief de Berbertaal en cultuur. Maar in werkelijkheid is het een reactiebeweging op het Arabisme. Het brengt ook een verkeerde invulling van de Berber-identiteit naar voren. Een eerste voorbeeld is het feit dat het de Berberse identiteit los ziet van andere componenten. De Berberse identiteit heeft een Arabische en Franse component. Maar het neemt de Franse component en laat de Arabische ter zijde liggen. Een goed voorbeeld hiervan is dat de Berberbeweging actief secularisme promoot. In Marokko betekent dit de scheiding tussen religie en staat. Dit is een verkeerde invulling, de Berberidentiteit heeft altijd een belangrijk component die Arabisch is. Neem de organisatie van stammen en de maraboets. Die zijn Islamitisch en Arabisch geïnspireerd. Een laatste voorbeeld is de term Tamazgha. Tamazgha is het equivalent van het Arabistische woord de Arabische Maghreb. Alleen vult de Berberbeweging het in als een gebied dat door de Berbers bewoond wordt. Tamazgha, is een nieuw concept dat geen praktisch werkelijkheid heeft. Tamazgha is een gebied dat in grote meerderheid door Arabieren wordt bewoond en niet door Berbers.

Conclusie

Deze drie visies dragen bij tot de politisering van identiteit. Het Arabisme, Islamisme en Berberisme hebben een immens grote invloed op het politieke discours in Marokko. Soms overlappen de drie visies elkaar, maar merendeels confronteren ze elkaar in plaats van elkaar te accommoderen. Elke visie heeft haar gefixeerde visie op identiteit die niet volledig met de werkelijkheid samengaat en die daarom actief probeert te veranderen.

(Uitpers, nr. 108, 10de jg., april 2009)

(1) Mauritanië, Algerije, Tunesië, Libië en Marokko maken wat historisch Maghreb werd genoemd. Deze term geraakte in gebruik toen de Fatimieden regeerden in Egypte. Maghreb betekent in Arabisch het westen van het Fatimieden.



Uitpers.be
#10
Citaat van: allasian op 20/03/2009 om 00:41:18
En wat vind je hier nou van ? Ik vond het al een beetje raar dat je zelf niets kwijt wilde hierover want normaal ben je best wel bijdehand. Wat volg je dit keer, je hart of je verstand ? LOL
Of moeten we er van uitgaan dat je er simpelweg niets aan toe te voegen hebt ?

Ben ik soms een autoriteit nu? Hoewel die hele namenlijst eigenlijk gewoon dom geregeld is, zonder duidelijke redenen om iets wel of niet toe te staan, vind ik gewoon dat je altijd naar de nuance moet zoeken. Dat bepaalde partijen in Nederland die lijst willen verbieden, is gewoon het standaard anti-Marokkaans gelul. Zoiets kan alleen in Marokko geregeld worden.

Zo las ik dat er een belangrijke uitspraak door de rechter in Marokko is gedaan dat je kind "Sifaw" noemen toch wel mag. Hierbij is de eerdere uitspraak van de Hoge Raad van Binnenlandse Zaken (ik denk dat je dit met de Raad van State in Nederland kunt vergelijken), die in het nadeel van de ouders was, nietig verklaard. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat een rechter dat deed. Het oorspronkelijk argument van de HR was dat "Sifaw" geen arabischtalige naam is en daardoor in strijd met de officiële taal van het land.

De uitspraak van de rechtbank mag opmerkelijk genoemd worden, omdat ze de redenering gebruikt heeft dat het argument van de HR in strijd is met het beleid van de koning om de Amazightaal en -cultuur te bevorderen en opnieuw een plek in de maatschappij te geven (IRCAM, onderwijs in het Tmazight en toespraak van Mo 6 in Ajdir). Dit opent de weg voor het verruimen van de definitie van "Marokkaanse" namen.

http://www.bayanealyaoume.ma/def.asp?codelangue=23&id_info=16550&date_ar=2009-3-19%2023:0:00
#11
Marokkaanse namenlijst moet niet geboycot worden op gemeentehuis

Gepubliceerd: 18 maart 2009

Het pleidooi van Mohammed Benzakour voor een verbod op de Marokkaanse namenlijst klinkt liberaal, maar is onrealistisch. Elke overheid bemoeit zich met de voornamen van haar onderdanen. Ook de Nederlandse.

Door Fouad Abdi en Wibo van Rossum

Marokko kent een lijst met toegestane en verboden voornamen voor kinderen. Bepaalde voornamen, of deze nu on-islamitisch, on-Marokkaans, onethisch of onfatsoenlijk zijn, mogen in Marokko niet aan kinderen worden gegeven.

Ook Nederlandse ambtenaren gebruiken die lijst. Ze waarschuwen aan de hand daarvan de Marokkaanse ouder die bij de aangifte van een pasgeboren kind een ‘verboden voornaam’ voor het kind wil, dat die naam op het consulaat en in Marokko op problemen kan stuiten.

Mohammed Benzakour hekelde in de NRC Handelsblad van 15 februari deze ‘lijst van verboden voornamen’. Zijn standpunt lijkt te zijn dat de overheid â€" de Marokkaanse en de Nederlandse â€" zich nergens mee moet bemoeien. Ouders moeten vrij zijn in de keuze van de voornaam van hun kind. Dat klinkt heel liberaal, maar het is onrealistisch gezien het feit dat elke overheid zich bemoeit met voornamen. Een oproep dat Nederlandse ambtenaren de lijst links moeten laten liggen is daarnaast in strijd met het huidige recht dat voorschrijft dat ambtenaren soms Marokkaans recht moeten toepassen.

Even zoeken op internet laat zien dat elke overheid zich met de voornamen van haar onderdanen bemoeit. Engeland en Amerika zijn heel liberaal. ‘Satan’ en ‘Lucifer’ zijn in de meeste Amerikaanse staten mogelijk, maar je kind ‘Fuck’ noemen is in strijd met de zeden en mag dus niet. Nieuw Zeeland verbood in het verleden ‘4Real’, Zweden ooit ‘Staalman’, Portugal heeft een verboden lijst met daarop onder andere ‘Lolita’, ‘Maradona’ en ‘Mona Lisa’, in Duitsland mogen ‘Judas’, ‘Kain’ en ‘Adolf Hitler’ niet en was vroeger ook ‘Jesus’ verboden. In Spanje daarentegen is ‘Jesus’ een heel gebruikelijke naam. Het verbod op bepaalde namen heeft met de geschiedenis, de cultuur en de religie van een land te maken. Doorgaans beroept een land zich erop dat het gaat om de bescherming van het kind, dat met bepaalde namen gepest of buitengesloten zal worden.

Marokko is een islamitisch land of baseert in ieder geval zijn identiteit op de islam. Het Marokkaanse wetboek van familierecht is grotendeels gebaseerd op het islamitisch recht. Een naam moet in Marokko in overeenstemming zijn met de ‘Marokkaanse identiteit’. Vele Berberse maar ook Joodse en christelijke namen zijn mogelijk, behalve als deze niet in overeenstemming is met die Marokkaanse en Islamitische identiteit. ‘Moussa’ (‘Mozes’) mag dus wel, maar niet de naam van een Berberse leider die een heidense naam heeft of zich in een ver verleden heeft verzet tegen de Marokkaanse staat en tegen de Islam.

Benzakour spreekt van ‘geschiedvervalsing’ als Marokko pre-islamitische namen verbiedt. Je zou het ook als een erkenning van die geschiedenis kunnen zien â€" juist het taboe toont immers het verboden terrein. Maar volgens de logica van Benzakour doet ook Duitsland aan geschiedvervalsing â€" met een religieus tintje â€" door de naam ‘Kain’ te verbieden, om het over ‘Adolf Hitler’ maar niet te hebben. Overigens verbiedt de Nederlandse wet namen die ‘ongepast’ zijn of die overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen. Je kind ‘Amsterdam’ noemen, ‘Jansen’ of ‘Retemooi’ is hier niet mogelijk. Volgens Amerikaanse normen is dat een ernstige beknotting van onze vrijheid, zoals de vrijheid van Marokkaanse ouders volgens de maatstaf van onze normen wordt beperkt. Discussie over namen is interessant en misschien levert het ook iets op (culturen veranderen immers), maar wat vooral naar voren komt is de culturele en historische bepaaldheid van keuzes. Met die kennis in het achterhoofd is het niet vreemd dat Marokko zich bemoeit met naamgeving. Ook het kruid van de mensenrechten, die onder andere het familie- en gezinsleven beschermen, is daar niet tegen opgewassen. Diezelfde mensenrechten zeggen dat de overheid kan ingrijpen als ‘de goede zeden’ moeten worden bewaakt. En die ‘goede zeden’ verschillen per land.

Maar hoe zit het met ambtenaar van een gemeente in Nederland die tegen de Marokkaan die zijn kind komt aangeven zegt: “U weet dat die naam volgens het Marokkaanse recht niet toegestaan is?” Hier moeten we twee situaties onderscheiden. Ten eerste: Als de Marokkaanse aangever alleen de Marokkaanse nationaliteit heeft, dan moet â€" het Nederlandse recht schrijft dat voor â€" Marokkaans namenrecht toegepast worden. Een Nederlandse ambtenaar mag dus geen in Marokko verboden naam inschrijven. Ambtenaren zijn in die gevallen verplicht om de ‘verboden namen’ lijst te gebruiken. Ten tweede wijzen gemeenten en individuele ambtenaren erop dat zij de lijst als serviceverlening zien en hem gebruiken om Marokkaanse Nederlanders (met dubbele nationaliteit) op mogelijke problemen te wijzen als zij hun kind op het Marokkaanse consulaat aangeven. In geval van dubbele nationaliteit moet Nederlands namenrecht toegepast worden. Ambtenaren mogen in die gevallen geen namen weigeren, tenzij die naam in strijd is met het Nederlandse recht. Als Marokkaanse Nederlanders echt een bepaalde naam willen, moeten ze zich beroepen op het Nederlandse recht. Een goede ambtenaar moet zich er echter ook van overtuigen dat ouders weten wat de gevolgen zijn van de keuze voor een bepaalde naam. Het getuigt van kennis van de multiculturele samenleving als een ambtenaar een burger erop wijst dat een naam weliswaar in Nederland is toegestaan, maar dat in andere situaties (consulaat, Marokko) een naam problemen kan opleveren. De weldenkende burger mag vervolgens zelf kiezen.

Burgemeester Aboutaleb heeft gezegd dat hij de lijst met verboden namen zou verbranden als hij hem op het Rotterdamse stadhuis zou tegenkomen. Dat is onverstandig, want daarmee ontneemt hij zijn ambtenaren belangrijke kennis waar Marokkaans-Nederlandse kinderen en ouders de dupe van kunnen zijn. Het is bovendien in strijd met het Nederlandse recht, want zijn ambtenaren moeten soms Marokkaans namenrecht toepassen. Nederlandse ambtenaren moeten wel degelijk de namenlijst in hun bureaula hebben liggen, en wel tussen de verboden namenlijsten van Duitsland voor de Duitsers die in Nederland wonen, van Frankrijk, van Polen, enzovoort.

Mr. Fouad Abdi en dr. Wibo van Rossum hebben samengewerkt aan een onderzoek naar familierecht bij Marokkanen in Nederland. Van Rossum is universitair docent rechtssociologie aan de Universiteit Utrecht.

Nrc.nl
#12
Algemeen / Re: Berbers op Stormfront
17/03/2009 om 22:36:20
Citaat van: Kahina op 17/03/2009 om 21:45:29
Wat, ben ik dan de uitzondering op de (jouw) regel? Ik ben moslim maar niet extreem. Ik kan niet geloven dat ik de enige tamazight ben die zich niet kan vinden in jouw omschrijving van Imazighen. Beetje nuance aub.
Ik ben ook moslim, maar wel extreem in het najagen van rechtvaardigheid. Deze nuance had ik ook kunnen plaatsen. Maar het was sarcastisch bedoeld en dus ietwat gechargeerd.
#13
Algemeen / Re: Berbers op Stormfront
17/03/2009 om 21:03:30
Hahaha. Dat bewijst maar weer eens hoe extreem wij in alles zijn.

Als Imazighen Arabisch willen zijn, dan zeggen ze meteen dat ze Shurfa zijn, dus van de Profeet afstammen. Als ze het Jodendom aanhangen, dan zijn het ook meteen Zionisten. Als ze de Islam aanhangen dan ook echt militant to the bone. Als ze nationalistisch zijn, dan ook gelijk racistisch. En als ze een blanke Europeaan willen zijn, dan toch maar meteen een Nazi.

Identiteitscrisis to the bone.
#14
In de media / Re: Wilders wordt toch vervolgd
22/01/2009 om 12:15:28
Citaat van: TheCFO op 22/01/2009 om 12:02:50
Zo geformuleerd klopt het wel, maar dat was nooit een zaak geworden als dit land al niet tijden liep te emmeren over haar moslims in dat 'moslimdebat'.

Geen mens wordt in dit land nog veroordeeld voor belediging van het christendom. Ook haatzaaien in die richting bestaat niet. Alleen beledigingen over moslims en hun geloof komen voor vervolging in aanmerking.

(dat laatste is naar mijn smaak ietwat krom, maar verder ook wel weer te begrijpen. Hoewel Islam en Christendom naar mijn smaak dezelfde positie horen te hebben in ons staatsrecht, is de dagelijkse positie van moslims en christenen dat natuurlijk niet helemaal )
Je hebt helemaal gelijk.

Wat nou met hun moslimdebat? Telkens dat terugkerend eufemisme van islamhaters om hun gescheldt op moslims kritiek te noemen. Die wilders kan van mij ter plekke in brokken uiteenvallen, want hij maakt er geen geheim van dat hij moslims en Marokkanen haat. Maar dan blijft dat stelletje andere politici over, van de PvdA tot het CDA, dat op zijn zachtst gezegd meeprofiteert van dat racisme. Verhulde islamhaters/racisten zijn het die niet mans genoeg zijn om er net als de uberzionist wilders duidelijk voor uit te komen. Dat merk je in hun taalgebruik over Marokkanen en de islam en aan het beleid dat er bijvoorbeeld op gericht is moslimscholen te sluiten; in ieder geval elk middel aangrijpen om de emancipatie van moslims in de richting die men zelf wenst tegen te houden.

Echt poppenkast dit.
#15
Citaat van: TamurtIno op 21/01/2009 om 18:16:41
Een aantal jaren geleden heeft Israël een Palestijns kind vermoord dat achter zijn vader schuilt.  Het nieuws ging over de hele wereld.

Een paar maanden later was er een demonstratie van 2 miljoen Imazighen  in Algerije tegen Arabische racisme en onderdrukking. Tijdens deze demonstratie werd het Amazigh kind Masinisa vermoord door het Algerijnse leger/politie. De vader protesteerde en werd ook doodgeschoten door Arabische politie/leger.

Een burgemeester in het zuid van Marokko heeft besloten om een basisschool te benoemen naar het Palestijnse kind. Amazigh organisaties demonstreerden en zeiden:

" Waarom moet je deze school benoemen naar een Palestijns kind en niet naar de Amazigh kind dat samen met zijn vader vermoord is hier naast ons in Algerije. "
Die directeur reageerde als volgt: "Jullie Berbers zijn net zionisten en haten Arabieren".

Als je een Arabische nazi converteert met zijn misdaden en racisme tegen de mensheid maakt hij rare sprongen en zegt hij: Je bent Jood en zionist.

Je moet beseffen dat je niet het hele volk voor de eeuwigheid blijft gek houden door ze voor altijd te blijven uitmaken voor Barbaren, zionisten, Azulisten, Hasbaristen.


Jullie vieze namen doen ons helemaal niets en zo kunnen we jullie 14 eeuwen lang.




Wie is "ons" dan? Spreek je nu voor alle Imazighen? Spreekt de directeur, die eerst burgemeester was in je fantasieverhaal, voor alle Arabieren? Ben ik, net als de directeur - of de burgemeester - een Arabische nazi, een Imazighen-hater, omdat ik informatie plaats die door meerdere nieuwsbronnen bevestigd wordt? Hergebruikte informatie die er bovendien op wijst dat citaten, die hier meerdere malen worden geplaatst, simplistische argumenten bevatten om het lijden van de Palestijnen te bagatelliseren.

Aangezien jij nu reageert, vind je dat jij dit op je geweten hebt? Is het niet zo dat als je Arabierenhaat promoot direkt nadat ik een artikel plaats, informerend over zionistische satrapen op het internet die hetzelfde doen, je nogal vanzelf de verdenking op je laadt? Zo niet, dan moet je je niet zo aangesproken voelen, mijn lichtgeraakte 'Amazighbroeder'.