-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#61



Ibn Rushd of ook bekend als Averroes (Córdoba (Spanje), 1126 â€" Marrakesh (Marokko), 10 december 1198) was een islamitische jurist, arts en filosoof. Van de islamitische geleerden was hij de grootste kenner van de filosofie van Aristoteles.

Averroes was niet alleen de Aristoteles-commentator bij uitstek, maar toonde zich een ware uomo universale. Hij was een meester in islamitische filosofie, theologie, het Malikirecht, de islamitische jurisprudentie, logica, psychologie en politiek. Hij was ook onderlegd in Arabische muziektheorie, geneeskunde, astronomie, geografie, wiskunde, fysica en hemelmechanica. Zijn filosofische en religieuze school staat bekend als averroïsme. Door sommigen werd hij beschreven [1] als de grondlegger van het secularistisch gedachtegoed in West-Europa en als "een van de spirituele vaders van Europa.
Over de afkomst van de familie van Averroes is niet veel bekend.

Er wordt getwijfeld over zijn Arabische of Amazigh afkomst. Hij was hoogstwaarschijnlijk van Amazigh afkomst, zoals de meeste geleerden tijdens de Almohaden-dynastie.

A contemporary of Ibn Rushd, Abdelwahid al-Marrakushi writing in 1224, reported that there were secret and public reasons for his falling out of favor with Yaqub al-Mansour

And in his days [Yaqub al-Mansur], Abu al-Walid Ibn Rushd faced his severe ordeal and there were two causes for this; one is known and the other is secret. The secret cause, which was the major reason, is that Abu al-Walidâ€"may God have mercy on his soulâ€"when summarizing, commenting and expending upon Aristotle's book "History of Animals" wrote: "And I saw the Giraffe at the garden of the king of the Berbers" ("En ik zag de Giraf in de tuin van de Kinubg der Berbers")

Een neerbuigende term die wij ook moeten verbannen.

#63
ⴰⵇⴰⵡⵎ ⵍⵉⵏⴽ, ⵜⴰⵏⵏⴻⵎⵉâµ"ⵜ
Aqawm link, tannemirt
https://www.youtube.com/watch?v=YqPs-Ye-Alg


#64
Hij en Rim K zijn ondanks hun enorm financieel fortuin, ambassadeurs van hun identiteit
#65
Wanneer mogen we jouw eerste stappen op youtube verwachten awma Boutheghmas, je overwoog dat toch?
#66
Azul

Wakha tannemirt Aythma d Souythma

Is nu helemaal geregeld en verbeterd athawmat

#67
Azul,

Vele Amazigh zangers willen hun publiek vergroten om dat wel te doen maar waarom denken gearabiseerde zangers met Tamazight niet te scoren?
#68
Jawel hoor, heb het gecheckt
#69
Azul

Vaak wordt deze vraag gesteld en zo dus heb ik mijn argumenten in een video gegoten

https://www.youtube.com/watch?v=yBkh6DH9wes

Meningen zijn welkom

Tannemirt
#70
Bedankt
#71
Taal / Re: Tamazight en economie
20/10/2017 om 05:23:09
Azul

Interessante en nagel op de kop analyses, zo kom je nog zeker aan een boek als je deze ontledingen bundelt :)
#72
Azul

Rokha snagh mamach idas taggan awma. High quality video's en originaliteit zouden in principe moeten zorgen voor de nodige aandacht

Tannemirt anak awma
#73
Taal / Re: Tamazight en economie
18/10/2017 om 05:34:43
Azul,

Tannemirt athawmat Boutheghmas. Wat ik steeds opnieuw en opnieuw moet vaststellen bij Imazighen is dat er nog veel te veel zich berusten in een symbolische rol voor Tamazight. Een orale taal waar ze het schrift niet van willen leren of hun woordenschat uitbreiden. Sociale media is al lang het nieuwe platform om hen beter te informeren en te bereiken maar zoals je weet duwen voetbal en gekke vlogs de verruiming van kennis en cultiveren van identiteit naar de achtergrond.

Youtube kanalen met vertellers van verhalen of uitleg over geschiedenis en cultuur zou doeltreffend zijn. Ik denk dat er veel gefascineerde en gepassioneerde Imazighen zijn die zich schamen om dit te ondernemen of ontmoedigd zijn dat er niet veel belangstelling voor zal zijn. Ikhsanagh an3amad waha, gewoon van start gaan
#74
Taal / Geleende woorden in het Tamazight
11/10/2017 om 04:06:12
Handel: tasbbabt
Crisis: tassast
Lijm (dessaq, lessaq is Arabisch): aslghagh (ook de naam van hars)
Kolonisatie: asdourri
Lening: aRTTal
Zenqath (straat): tasukt
Ajar (buur): anarag
Ra3du (vijand): achangu
Mou7ami (advocaat): amstan
Tabla (geen Tamazight): tadabout
Rkosi (stoel in het Arabisch): asggiwr
Kleur (color of lawn zijn geen Tamazight): Aklou
Reeks: Aseddi
Rqanoun (wet): aslgn
Sleutel: tasarout
Certificaat:aslkin

Asfsr n tazouri: kunstgallerij
Asnfar n azmar n tafoukt/tfoucht: zonne energie project
#75
De mensen van Ait Snous vormen een Tamazight-sprekend gebied in het westen van Algerije. Taalkundig, vallen ze onder de Imazighen n Arif, in het bijzonder onder Ait Snassen die aan de andere kant van de grens gevestigd zijn.

Het feest van Yennayer wordt steeds gevierd op 12 januari door de bevolking van Ait Snous.
De Ait Snouss Imazighen zijn de laatste die Ayred vieren, waarbij ze zich verkleden en van deur tot deur gaan om snoep en ander heerlijk gebak gemaakt voor de gelegenheid in ontvangst te nemen. Het ei in een brood of tadjaout wordt die dag bereid.

Esnousi is een vaak voorkomende achternaam die verwijst naar deze stam.