-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#31
â´°âµ"âµ'âµ'âµ"ⵏ â´°â´½ ⵣⴰⵎⴱâµ" â´· ⵢⴰⵥⵉⴹ ⴰⴱⴰⵍⴷⵉ ⵣⵉ ⴰⵢⵜ ⵜâµ"ⵣⵉⵏ
https://www.youtube.com/watch?v=OpfmVMrQdzM
#32
1 â€" ⵢⴰⵏ (yan)
2 â€" ⵙⵉⵏ (sin)
3 â€" ⴽⵕⴰⴹ (ká¹›aḍ)
4 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ (kkuz)
5 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ (smmus)
6 â€" ⵚⴹⵉⵚ (ṣḍiá¹£)
7 â€" ⵙⴰ (sa)
8 â€" ⵜⴰⵎ (tam)
9 â€" ⵜⵥⴰ (táº"a)
10 â€" ⵎâµ"ⴰⵡ (mraw)
11 â€" ⵢⴰⵏ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (yan d mraw)
12 â€" ⵙⵉⵏ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (sin d mraw)
13 â€" ⴽⵕⴰⴹ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (ká¹›aḍ d mraw)
14 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (kkuz d mraw)
15 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (smmus d mraw)
16 â€" ⵚⴹⵉⵚ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (ṣḍiá¹£ d mraw)
17 â€" ⵙⴰ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (sa d mraw)
18 â€" ⵜⴰⵎ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (tam d mraw)
19 â€" ⵜⵥⴰ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (táº"a d mraw)
20 â€" ⵙⵉⵏ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (sin id mraw)
30 â€" ⴽⵕⴰⴹ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (ká¹›aḍ id mraw)
40 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (kkuz id mraw)
50 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (smmus id mraw)
60 â€" ⵚⴹⵉⵚ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (ṣḍiá¹£ id mraw)
70 â€" ⵙⴰ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (sa id mraw)
80 â€" ⵜⴰⵎⵜ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (tamt id mraw)
90 â€" ⵜⵥⴰⵜ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (táº"at id mraw)
100 â€" ⵜⵉⵎⵉⴹⵉ (timiḍi)
1,000 â€" ⵉⴼⴹ (ifḍ)
#33
Met aredjouy bedoelen Aïth Touzine een lichtvlek voor je ogen. Tya gebruiken we voor zonnestraal. Regionaal heb je verschillende invullingen voor woorden
#34
Thighit betekent “verstand” ra3qr is afgeleid van het Arabische “al 3aql")

Asashroe: boom (sajath is afgeleid van het Arabische shajaratoen)

Tayarza (thafadja7t is afgeleid van het Arabische al fila7a)

Zaytoen is het Arabische woord voor olijf terwijl het Amazigh woord daarvoor “azemmoer” is

Medicijnen: isoefar in het Tamazight want dwa is afgeleid van het Arabische “al dawa”

Vul eventueel aan

Azul damaqran
#35
Azul,

Ik kan als sinds mijn 17 Tifinagh lezen en schrijven, nu al 16 jaar. Het moderne Tifinagh van Marokko is zelfs nu in Algerije en Libië aangenomen en in gebruik.

Het draait niet om vlaggetjes zwaaien maar om alle aspecten van je identiteit te omarmen volgens mij.

ⵎⴰⵢⵏ ⵜⴰⵏⵏⴰⵎ ⴽⴰⵏⵉⵡ ⴷⵉ ⵎⴰⵏⴰⵢⴰ ⴰⵢⵜⵎⴰ â´· âµ™âµ"ⵢⵜⵎⴰ?
Mayn tannam kaniw di manaya aytma d souytma?
#37
Soulfay atawmat, sorry atawmat, ik dacht even aan dit andere onderwerp dus daarom aangepast
#38
ⵣⵣⵣⵣ
#39
Gisteren was het de beurt van Mohamed Al Asrihi, journalist van Rif24, om voor de dubieuze rechter Ali Tarshi te verschijnen. Ook dit keer had deze rechter enkele opmerkelijke vragen aan de journalist!

Op de vraag waarom Al Asrihi al de manifestaties van de volksbeweging coverde antwoordde Al Asrihi: “als journalist is het mijn plicht en missie om deze vast te leggen.”

Tevens werd Mohamed beschuldigt door de rechter van het werken als journalist zonder te beschikken over een perskaart…” Ik heb de krant  Akhbar Rif gesticht en daarna het nieuwsplatform Rif now, mijn journalistenpas is verleend door de rechtbank van eerste aanleg van Alhoceima. Bij de oprichting van de huidige nieuwssite was er dan ook geen probleem!”

De journalist werd getoond op beelden waarop hij een camera en telefoon vasthad met voor hem een menigte die aan het demonstreren was…”mijn verlangen om uitmuntendheid en het verschil te maken met de rest van de media.”

Verder zei Al Asrihi:” de gerechtelijke politie probeerde mij af te schilderen als zijnde dat ik enkel de Riffijnse protesten coverde, terwijl ik actief was op lokaal en nationaal vlak tijdens alle culturele, politieke en economische activiteiten.”

Wat betreft de verkoop van foto’s  aan een Frans agentschap zei Al Asrihi:” het Frans agentschap vroeg mij om hen te voorzien van een Tantan-protest, en dat heb ik ook gedaan in de geest van collegialiteit met als wederdienst de publicatie van een interview met de gouverneur Yaacoubi. Er is op geen enkel moment een betaling geweest waarbij ik geld ontvangen heb.”

Hij werd ook gevraagd naar zijn relatie met Farid ait Lahcen! De journalist ontkende deze man te kennen die bekend staat als zijnde een agent van de Marokkaanse inlichtingendienst in Nederland en was dan ook verbaasd toen hij op het hoofdkwartier van de Nationale politie te horen kreeg dat het een separatist zou zijn.

De rechter Ali Tarshi vroeg hem ook naar de “mars van de lijkwade”…hierop antwoordde Al Asrihi als volgt: “ De moeder van Zafzafi had enkele dreigtelefoons gekregen waarbij gedreigd werd om Nasser te vermoorden. De Riffijnen kwamen op straat in solidariteit met de moeder van Nasser Zafzafi. Toen Nasser zich voegde bij het protest en vroeg naar de lijkwaden zeiden de mensen hem dat dit uit solidariteit is met je moeder.”
Noureddine Adherbal
#40
Gisteren ben ik dus binnengeraakt bij de bijeenkomst waarbij de vertegenwoordiger van het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn opwachting maakte. Dit was normaal gezien enkel bedoeld voor een select groepje mensen op vertoon van een uitnodiging. De hele zaak was pas kenbaar gemaakt de avond voor het evenement zodat het regime in alle sereniteit haar propaganda kan spuien in aanwezigheid van haar handlangers, fans en consorten. Ondanks deze strategie hebben enkele activisten opgeroepen tot een protestdemo voor de ingang van Antwerp Expo waar dit hele gebeuren heeft plaatsgevonden.

Enkele activisten hebben geprobeerd om binnen te geraken maar zijn niet voorbij de security geraakt. Met misleiding is mij dat wel gelukt. Op de vraag of ik een uitnodiging heb, heb ik positief geantwoord en heb hierop de aankondiging/uitnodiging laten zien die op sociale media rondging. Op mijn weg naar de zaal ben ik verschillende keren gevraagd geweest of ik een uitnodiging heb en ook met een scanner gecontroleerd geweest. Uiteindelijk heb ik kunnen plaatsnemen in de zaal.
Het viel me op dat er verschillende bekende gezichten aanwezig waren. Van medewerkers van consulaten tot moskeegangers en imams en andere prominenten van lokale wijken en buurten.

Met veel show en allure kwam de afgevaardigde van het Marokkaanse regime binnen en nam plaats op het spreekgestoelte. Zijn hoofddoel was om de mensen warm te maken om te investeren in Marokko want “ook onze kinderen zijn Marokkanen en keren elk jaar terug naar het land van herkomst”. Hij benadrukte ook dat “onze” investeringen veilig zijn en de administratieve rompslomp vereenvoudigd zal worden.

Het ontging mij niet dat hij ook de nadruk legde op het Arabisch als spreektaal, taal van de Koran en taal van het gezin. Wat dit betreft legde hij een grote verantwoordelijkheid bij de imams van de moskeen en uiteindelijk bij elk gezinshoofd “ want jaarlijks keren Marokkanen terug van meer dan 21 verschillende nationaliteiten en spreken hoe langer hoe minder de Arabische taal.”

Op geen enkel moment is het Tamazight gepromoot geweest, genoemd geweest als officiële landstaal of het belang hiervan om dit te onderwijzen. Op geen enkel moment is gesproken geweest over de Rif, terwijl dit gebied investeringen broodnodig heeft. Men deed alsof hun neus bloedde en er niks aan de hand is.

Ik schrijf dit niet alleen om het regime te ontmaskeren maar ook  om te wijzen op de enorme rol die imams en moskeen spelen in de Riffijnse gemeenschappen als lange arm van Rabat en de arabiseringpolitiek die er mee gepaard gaat. Dit valt niet meer te ontkennen ook al was dit langer bekend.

Geld en het brainwashen van de Riffijnen als oude strategie van een regime die zich blijkbaar genoodzaakt voelt om nog MEER geld uit het buitenland te halen. Zitten ze in geldnood?Hebben de acties van activisten van de Riffijnse Volksbeweging toch effect gehad op de Marokkaanse schatkist?

Een ding is klaar en duidelijk: de Rif en de Riffijnen worden nog steeds gezien als “domme melkkoe” terwijl de regio een economische woestenij is geworden, de regio achtergesteld is en gemarginaliseerd wordt, corruptie hoogtij viert, de cultuur en taal weggeveegd wordt… en dit allemaal onder het alziend oog van de Riffijnen.
#41
 
Imendi iyorfn ocha i7ay (gegrild graan en dan gemalen) is een redelijk onbekende culinaire aanvulling.

Onbekend is onbemind, probeer het een keer als je het nog niet hebt geproefd. Het is raar dat het buiten Arif amper of niet gekend is
#42



Ibn Rushd of ook bekend als Averroes (Córdoba (Spanje), 1126 â€" Marrakesh (Marokko), 10 december 1198) was een islamitische jurist, arts en filosoof. Van de islamitische geleerden was hij de grootste kenner van de filosofie van Aristoteles.

Averroes was niet alleen de Aristoteles-commentator bij uitstek, maar toonde zich een ware uomo universale. Hij was een meester in islamitische filosofie, theologie, het Malikirecht, de islamitische jurisprudentie, logica, psychologie en politiek. Hij was ook onderlegd in Arabische muziektheorie, geneeskunde, astronomie, geografie, wiskunde, fysica en hemelmechanica. Zijn filosofische en religieuze school staat bekend als averroïsme. Door sommigen werd hij beschreven [1] als de grondlegger van het secularistisch gedachtegoed in West-Europa en als "een van de spirituele vaders van Europa.
Over de afkomst van de familie van Averroes is niet veel bekend.

Er wordt getwijfeld over zijn Arabische of Amazigh afkomst. Hij was hoogstwaarschijnlijk van Amazigh afkomst, zoals de meeste geleerden tijdens de Almohaden-dynastie.

A contemporary of Ibn Rushd, Abdelwahid al-Marrakushi writing in 1224, reported that there were secret and public reasons for his falling out of favor with Yaqub al-Mansour

And in his days [Yaqub al-Mansur], Abu al-Walid Ibn Rushd faced his severe ordeal and there were two causes for this; one is known and the other is secret. The secret cause, which was the major reason, is that Abu al-Walidâ€"may God have mercy on his soulâ€"when summarizing, commenting and expending upon Aristotle's book "History of Animals" wrote: "And I saw the Giraffe at the garden of the king of the Berbers" ("En ik zag de Giraf in de tuin van de Kinubg der Berbers")

Een neerbuigende term die wij ook moeten verbannen.

#44
ⴰⵇⴰⵡⵎ ⵍⵉⵏⴽ, ⵜⴰⵏⵏⴻⵎⵉâµ"ⵜ
Aqawm link, tannemirt
https://www.youtube.com/watch?v=YqPs-Ye-Alg


#45
Hij en Rim K zijn ondanks hun enorm financieel fortuin, ambassadeurs van hun identiteit