-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#121
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
27/12/2014 om 03:49:37
Azul

Misschien is het grootste project, inzetten op sensibilisering zodat ouders hun kinderen, Tamazight gaan bijbrengen en aan argumenten geen gebrek zoals blijkt uit jou onomwonden betoog. Het is een regelrechte schande dat kleinkinderen, hun grootouders niet kunnen verstaan.

Snamirghak atass atawmat kh tanayt nnek
#122
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
17/12/2014 om 05:01:41
Azul,

Khsagh ak saqsigh dag ijen tamsalt a tawmat Vutghmas. Er zijn mensen die het standpunt innemen van: min gha negg s Tmazight. Dus voor hen is Tamazight van geen nut en ze geven ook het argument dat de wereldtalen overheersen in de handel enz. en dat men beter één van deze talen leert.

Hoe weerleg je dan het best dit argument? Ik zou de nadruk leggen op de waarde van het zich identificeren met een gemeenschap en het feit dat we met 30 miljoen sprekers toch een interessante markt zijn om in onze taal aangesproken te worden.

Ik wil hierbij uitdrukken dat ik veel waarde hecht aan uw invalshoek op de zaken omdat uw argumentatie goed is onderbouwd.

Tanmirt tamqrant kh amsawad anech
#123
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
10/12/2014 om 05:14:32
Azul

We moeten wel af van dat idee dat de Imazighen van het zuiden, onverstaanbaar praten. Volgens mij kan je wel degelijk een uniforme taal maken van het Tamazight als je de voor ons vreemde synoniemen die ze hanteren, eigen maakt en als een verrijking opvat. Dit is essentieel voor die cohesie waar je het over hebt, want velen beperken zich door laksheid tot de variant van hun streek. We moeten zien te komen tot een klimaat van meer uitwisseling, zodat je je verstaanbaar kan maken tegenover mekaar, omdat je de verschillen kent tussen de varianten.

Tanmirt
#124
https://secure.avaaz.org/fr/petition/Societe_Google_Integrer_la_langue_Tamazight_sur_Google_Translate/?sYQhMib

Azul

Gelieve deze petitie te ondertekenen of op de sociale media te verspreiden. Tamazight hoort tussen het rijtje van beschikbare talen te staan.

Snamirghken atass, aggeth tizemar nwam besh tutlayt nagh atettaf ansa aness jar tutlayin nidhan n umadal.

Ik dank jullie zeer, zet jullie in zodat onze taal haar plek kan innemen tussen de andere talen van de wereld.
#125
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
08/12/2014 om 03:09:13
Azul

Misschien is 'vooruitstrevend' wel het kernwoord in uw repliek. Het streefdoel is zich los te maken van de minachting die door de dominante islamitische ideologie is aangepraat. Ik heb wel de indruk dat we gematigder worden en dat onze identiteit gestaag terug wat terrein wint.

En je weet wel dat sommigen onze begroeting als onislamitisch zien en deze liever niet willen gebruiken.


#126
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
04/12/2014 om 09:35:47
Azul awma vutghmas,

Snamirgh shek atass kh iwaren anech n tigzi (intelligentie)

Dat ridiculiseren van onze woordenschat door Imazighen, en zelfs heisa rond de begroeting 'Azul', is belachelijk. Ik heb geleerd tachel7it te verstaan door hun synoniemen voor onze gebruikelijke woorden in acht te nemen. Een simpele blijk van interesse en leergierigheid is blijkbaar voor velen, teveel gevraagd.

Uw toewijding is voorbeeldig awma, dat stemt me tevreden dat dat nog aanwezig is bij sommigen.

Azul

#127
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
25/11/2014 om 05:16:27
Nachin narbuyassen tkhanshet, we dragen hun zakken uit zelfminachting ofzo.

Wat mij dwarszit atawmat is dat ik veel van die nieuwe woordenschat ken maar ik die niet echt kan in gebruik nemen omdat mensen je dan raar zouden bekijken, aangezien men die woordenschat ofwel niet kent of omdat ze vasthouden aan de arabische termen.

Azul
#128
Taal / Re: Spreekwoorden en gezegden.
25/11/2014 om 05:05:28
Win yufin war yattif, adyarzu war ittif

(wie vond en niet vastgreep, zal zoeken en niet meer vinden)



Ziyar dhumass n akdhaw

(aanspannen/druk zetten is de broer van het knappen/breken)

Dus met onder druk zetten bereik je enkel opstandigheid
#129
Taal / Re: Tafrit
12/09/2014 om 03:02:52
azul

http://amawal.wikidot.com/search:site/q/tafrit

dit is wat ik erover terugvind in één van mijn favoriete online woordenboeken
het betekent dus bewustzijn, maar dus niet in overeenstemming met de context die jij gegeven hebt, wat uiteraard mogelijk is aangezien betekenissen kunnen variëren.

#130
Tanmirt

Ik versta goed frans maar ik was meer geneigd om de geschreven samenvatting te lezen. Jou toelichting bevestigt nogmaals dat we onze eigen vijand zijn geweest, door in onze landen, andere talen meerwaardig te beschouwen en onze identiteit op de achtergrond te duwen.

Azul
#131
Azul atawmat ifri
Het idee om enkel met Imazighen te trouwen ligt me niet helemaal, je kan ook een gearabiseerde partner huwen zolang je maar het Tamazight laat domineren in het gezinsleven.

Het zou me niet verbazen dat er veel gearabiseerden, hun ware identiteit zouden willen herontdekken, kijk maar naar de Canarische eilanden waar men happig is om hun originele identiteit op te diepen.

Daarnaast heb ik al met enkele Egyptenaren gesproken om hen te wijzen op hun achtergrond die niet arabisch is en dan geven ze blijk van trots, maar de wil ontbreekt om zich los te maken van de kunstmatige arabische identiteit.

Het is een hardnekkige indoctrinatie die inspeelt op de zelf minachting van volkeren (arabisch wordt al een prestige gezien), voeg daar de geschiedenisvervalsing aan toe die decennia lang is toegepast in Tamazgha en je zal beseffen waarom hun mambo jambo zo goed voet aan wal heeft gekregen.
#132
Azul


Mooie schets van dit mysterieuze personage. Wat was de reden dat hij de koning wou ombrengen? Ik vermoed niet om een Amazigh koninkrijk op te richten :p
#133
Bron: http://www.amazightimes.com/Apartheid-en-racisme-in-Marokko-hoelang-nog_a2965.html

Enkele dagen geleden dook op internet een video van een Marokkaanse parlementariër van de PJD-partij waarin hij de Imazighen enorm beledigde en schoffeerde door een ‘grapje’ te vertellen over ze. Tijdens zijn rede op een conferentie met zijn Arabische ‘broeders’ in Saoedi Arabië vertelde Abou Zaid een racistische grap over de Imazighen van Souss, een grote regio in het zuiden van Marokko.
 
Spreekbuis
El Moukri Idrissi Abou Zaid is parlementariër van de conservatieve Islamistische Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling (PJD). Daarin is hij een vertegenwoordiger van de radicale bekeringsvleugel genaamd De Bekering en Verkondiging. Deze Partij streeft naar een Islamistische Marokko waarin de regels van een bepaalde Sharia wetten zijn. Het concept van deze Wahhabi Sharia volgens de PJD is heel eigenzinnig en vloeit voort uit twee ideologieën; het racistische Arabisch nationalisme en de extremistische Islamistische Wahhabisme. De PJD geldt in Marokko als spreekbuis van deze dubbele haatideologieën .
 
Racisme
Het Arabisch nationalisme ontstond in het Midden-Oosten en groeide uit tot politieke ideologie in menig Arabisch land. Baathisme in Irak en Syrië en Nacerisme in Egypte ten tijde van president Nacer. Deze ideologie spreidde zich als olievlek over de zogenaamde Arabische landen. Alles wat niet past in deze ideologie moest opgeruimd worden. Talen en culturen die niet Arabisch zijn, werden verboden en minderheden zijn onderdrukte en moesten hun identiteit opgeven om op te gaan in de ‘heersende Arabische cultuur’. Activisten en tegenstanders van deze politiek zijn beschuldigd van landverraad en werden opgesloten of verdwenen omdat ze ‘heulden met de vijand.’ Marokko werd al voor de  onafhankelijkheid door deze ideologie bereikt. De rechts nationalistische Istiqlal Partij (onafhankelijkheidspartij) omarmde het al in zijn beginjaren. Na de onafhankelijkheid maakte deze partij deze ideologie tot staatsideologie. Later ontstane linkse partijen zijn meer het socialistische model van Egyptische president Nacer gaan volgen. Als laatste zijn de Islamistische partijen aan de beurt die het omarmden. Het terreur van Arabisme blijft Marokko nog teisteren. . Want zeggen dat je Amazigh bent, maakt je een onruststoker en je wordt nota bene zelf beschuldigd van racisme.
 
Islamisme
Islamisme als politieke ideologie is een voortzetting van de oude Baathistische ideeën van racisme en uitsluiting. Toen het Arabisme een belangrijke bondgenoot verloor op het internationaal toneel, werd het Islamisme geïntroduceerd als dé ideologie die de mensen hun waardigheid terug zal geven. Deze nieuwe ideologie baseert zich nog steeds op het Arabisme als pijler. De ander pijler is het sunnitische islam interpretatie die bekend staat onder de naam het Wahhabisme. Dit laatste is dankzij de oliesjeiks uit de Golfstaten, voornamelijk Saoedi-Arabië, de wereld ingeschoten. Met onbeperkte financieringsbronnen en oliedollars trekt het Wahhabisme voornamelijk ten strijd tegen het Sjiitisme in eigen land en Iran als serieuze bedreiging. Onderweg maakt het sympathisanten die als aapjes komen dansen bij de Saoedi’s en bondgenoten die vliegdekschepen plaatsen om bescherming te bieden tegen de grote ‘Perzische satan’.
 
Land van Ooit
Een van deze dansende aapjes is Berberaapje is ons eigen Al Moukri Idriss Abou Zaid uit het Land van Ooit. Hij is een graag geziene gast tussen zijn meesters in de Golfstaten. Hen komt hij het eigen volk bespotten en nogmaals bevestigen dat de ‘Arabische Maghreb’ wonderlijke schepsels kent die rare gewoonten op nahouden. De westelijke ‘Arabische kolonie’ wekt lusten op van menig sjeik die daar een buitenverblijf heeft. Vrouwen en kinderen zijn daar tegen een schijntje te krijgen om onbeperkt seksuele driften te stillen. In die koloniën hebben ze alvast een wetgeving laten installeren conform hun zieke geest. Uiteraard is de positie van de Arabier in dat land heilig en genieten zij als ‘gasten van de koning’ bescherming en krijgen zij verregaande privileges.   
 
Braaf
De reactie van de Imazighen op de beledigende teksten van Abou Zaid is een van ongeloof, woede, frustratie en Don Quichotiaans zuur van gehalte. In hun thuisland kunnen de Imazighen namelijk  niets richten tegen hun volksvertegenwoordiger die hun in het buitenland schoffeert en beledigt. De huidige premier in hun land maakte zich ook schuldig aan belediging en schoffering van de Imazighen. Hij zei  tijdens de verkiezingscampagne voor zijn premierschap in 2011 dat het Amazigh-alfabet wel Chinees leek. Hiermee schoffeerde hij niet alleen de Imazighen maar ook de Chinezen.  Bij wijze van tik op de vingers werd hij als minister president geïnstalleerd. Uit dat hoge ivoren toren tart hij nogmaals hun gevoelens door hun taal (Tamzight heeft een grondrechtelijk basis door de grondwetswijziging van 2011) te dwarsbomen. Dat deed hij door een organiserende wet in te stellen die de positie van deze taal gaat bepalen. Na twee jaar voorbereiden en discussiëren trok hij de wet weer in. Ondanks de groeiende bewustwording en de nog grotere vernedering die ze ondergaan, staan de Imazighen erbij, kijken ernaar en roeren zich alleen op social media. Hoelang nog!? Dat weet niemand.
 
#134

Op de zevende bijeenkomst  van het Amazigh World Assembly ( Wereld Amazigh Assemblee ), deze maand in Tiznit, drukte de raad zijn teleurstelling uit ten aanzien van de Marokkaanse staat en regering. Deze laten achteruitgang optekenen met betrekking tot de eisen van de Mouvement de la jeunesse van 20 februari 2011, met name bij de grondwettelijke erkenning van Tamazight als officiële taal voor alle Marokkanen, is er blijvende onzekerheid. Ook de organieke wet die duidelijkheid zou moeten brengen over het recht op autonomie van de regio’s, in het kader van een “verregaande regionalisering”, bevindt zich zelfs nog niet in het projectstadium.


Met uitzondering van enkele formele en politieke verklaringen, blijft men vaststellen dat de discriminatie en het segregeren van Imazighen in Marokko, gehandhaafd blijft. Twee jaar na de officialisering van het Tamazight, gaat de toepassing ervan gepaard met herhaaldelijk uitstel. Onderdeel van het probleem is ook het aanhoudende verbod op Amazigh voornamen en het schriftelijk en mondeling gebruik van Tamazight in verschillende Marokkaanse staatsinstellingen, waaronder het parlement. In het desbetreffende parlement is reeds meer dan een jaar, een regel van kracht die uitdrukking in het Tamazight verbiedt. Daarnaast, is er het uitblijven van evolutie binnen het onderwijs en de integratie van de taal in media en opleiding. Verschillende gediplomeerden in de studie van Tamazight, worden ook niet tewerkgesteld. Staatsteun voor kunst, cultuur, verenigingen, Amazigh auteurs en kranten, is ook onderworpen aan segregatie.

Imazighen die als politieke gevangenen worden vastgehouden, hebben daarenboven recht op de behandeling van hun juridische dossiers, die gekenmerkt zijn door talloze onregelmatigheden. Voorts meldt de Amazigh World Assembly het volgende:

Wij veroordelen de politieke groeperingen die via de media, racistische aanvallen tegen Imazighen lanceren, in plaats van bij te dragen aan het omslaan van bladzijden geschiedenis, die de onderdrukking en segregatie heeft ingehouden van al wat Amazigh is Marokko. Ook vragen we  een positieve discriminatie aan te nemen ten voordele van de Amazigh taal en cultuur, dit als compensatie van meer dan een halve eeuw van uitsluiting en marginalisering.

Wij roepen eveneens op tot de oprichting van sterke Amazigh coalities om het hoofd te bieden aan zij die ingaan tegen de legitimiteit van Imazighen en het Amazigh bewustzijn. Het AWA wil hierbij ook de noodzaak onderstrepen, van effectieve erkenning van het recht op vreedzame betoging, alsook het recht op staking zonder geweld en onderdrukking.

Alle verantwoordelijkheid ligt bij de Marokkaanse overheid en het parlement, voor het plunderen van gemeenschappelijke terreinen die toebehoren aan Amazigh stammen. De wetten die plundering en onteigening toelaten, dateren uit de koloniale periode en moeten worden aangepast.

Aan de Amazigh diaspora buiten Tamazgha, in het bijzonder de inwoners van democratische landen, vragen we om hun aansluiting bij de Amazigh kwestie te versterken en zich te verenigen om zowel hun gegronde rechten als die van anderen in Tamazgha te behartigen.

De Amazigh militanten worden opgeroepen om actie te ondernemen om het Tamazight te laten opnemen in de schoolprogramma’s van de onthaallanden.Tot slot,  wensen we een anti-discriminatie politiek te eisen in alle domeinen, voor alle Amazigh burgers.


Vertaling van selecties uit volgende bron: http://www.amazighworld.org/human_rights/index_show.php?id=4184
#135
Cultuur / Toelichting Yennayer s Tamazight
21/12/2013 om 04:11:04
link verwijderd
Inghmisn kh Yennayer s iles Amazigh


Azul