-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#21
â´°âµ"âµ'âµ'âµ"ⵏ â´°â´½ ⵣⴰⵎⴱâµ" â´· ⵢⴰⵥⵉⴹ ⴰⴱⴰⵍⴷⵉ ⵣⵉ ⴰⵢⵜ ⵜâµ"ⵣⵉⵏ
https://www.youtube.com/watch?v=OpfmVMrQdzM
#22
1 â€" ⵢⴰⵏ (yan)
2 â€" ⵙⵉⵏ (sin)
3 â€" ⴽⵕⴰⴹ (ká¹›aḍ)
4 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ (kkuz)
5 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ (smmus)
6 â€" ⵚⴹⵉⵚ (ṣḍiá¹£)
7 â€" ⵙⴰ (sa)
8 â€" ⵜⴰⵎ (tam)
9 â€" ⵜⵥⴰ (táº"a)
10 â€" ⵎâµ"ⴰⵡ (mraw)
11 â€" ⵢⴰⵏ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (yan d mraw)
12 â€" ⵙⵉⵏ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (sin d mraw)
13 â€" ⴽⵕⴰⴹ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (ká¹›aḍ d mraw)
14 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (kkuz d mraw)
15 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (smmus d mraw)
16 â€" ⵚⴹⵉⵚ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (ṣḍiá¹£ d mraw)
17 â€" ⵙⴰ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (sa d mraw)
18 â€" ⵜⴰⵎ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (tam d mraw)
19 â€" ⵜⵥⴰ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (táº"a d mraw)
20 â€" ⵙⵉⵏ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (sin id mraw)
30 â€" ⴽⵕⴰⴹ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (ká¹›aḍ id mraw)
40 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (kkuz id mraw)
50 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (smmus id mraw)
60 â€" ⵚⴹⵉⵚ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (ṣḍiá¹£ id mraw)
70 â€" ⵙⴰ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (sa id mraw)
80 â€" ⵜⴰⵎⵜ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (tamt id mraw)
90 â€" ⵜⵥⴰⵜ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (táº"at id mraw)
100 â€" ⵜⵉⵎⵉⴹⵉ (timiḍi)
1,000 â€" ⵉⴼⴹ (ifḍ)
#23
Thighit betekent “verstand” ra3qr is afgeleid van het Arabische “al 3aql")

Asashroe: boom (sajath is afgeleid van het Arabische shajaratoen)

Tayarza (thafadja7t is afgeleid van het Arabische al fila7a)

Zaytoen is het Arabische woord voor olijf terwijl het Amazigh woord daarvoor “azemmoer” is

Medicijnen: isoefar in het Tamazight want dwa is afgeleid van het Arabische “al dawa”

Vul eventueel aan

Azul damaqran
#24
Azul,

Ik kan als sinds mijn 17 Tifinagh lezen en schrijven, nu al 16 jaar. Het moderne Tifinagh van Marokko is zelfs nu in Algerije en Libië aangenomen en in gebruik.

Het draait niet om vlaggetjes zwaaien maar om alle aspecten van je identiteit te omarmen volgens mij.

ⵎⴰⵢⵏ ⵜⴰⵏⵏⴰⵎ ⴽⴰⵏⵉⵡ ⴷⵉ ⵎⴰⵏⴰⵢⴰ ⴰⵢⵜⵎⴰ â´· âµ™âµ"ⵢⵜⵎⴰ?
Mayn tannam kaniw di manaya aytma d souytma?
#25
Gisteren was het de beurt van Mohamed Al Asrihi, journalist van Rif24, om voor de dubieuze rechter Ali Tarshi te verschijnen. Ook dit keer had deze rechter enkele opmerkelijke vragen aan de journalist!

Op de vraag waarom Al Asrihi al de manifestaties van de volksbeweging coverde antwoordde Al Asrihi: “als journalist is het mijn plicht en missie om deze vast te leggen.”

Tevens werd Mohamed beschuldigt door de rechter van het werken als journalist zonder te beschikken over een perskaart…” Ik heb de krant  Akhbar Rif gesticht en daarna het nieuwsplatform Rif now, mijn journalistenpas is verleend door de rechtbank van eerste aanleg van Alhoceima. Bij de oprichting van de huidige nieuwssite was er dan ook geen probleem!”

De journalist werd getoond op beelden waarop hij een camera en telefoon vasthad met voor hem een menigte die aan het demonstreren was…”mijn verlangen om uitmuntendheid en het verschil te maken met de rest van de media.”

Verder zei Al Asrihi:” de gerechtelijke politie probeerde mij af te schilderen als zijnde dat ik enkel de Riffijnse protesten coverde, terwijl ik actief was op lokaal en nationaal vlak tijdens alle culturele, politieke en economische activiteiten.”

Wat betreft de verkoop van foto’s  aan een Frans agentschap zei Al Asrihi:” het Frans agentschap vroeg mij om hen te voorzien van een Tantan-protest, en dat heb ik ook gedaan in de geest van collegialiteit met als wederdienst de publicatie van een interview met de gouverneur Yaacoubi. Er is op geen enkel moment een betaling geweest waarbij ik geld ontvangen heb.”

Hij werd ook gevraagd naar zijn relatie met Farid ait Lahcen! De journalist ontkende deze man te kennen die bekend staat als zijnde een agent van de Marokkaanse inlichtingendienst in Nederland en was dan ook verbaasd toen hij op het hoofdkwartier van de Nationale politie te horen kreeg dat het een separatist zou zijn.

De rechter Ali Tarshi vroeg hem ook naar de “mars van de lijkwade”…hierop antwoordde Al Asrihi als volgt: “ De moeder van Zafzafi had enkele dreigtelefoons gekregen waarbij gedreigd werd om Nasser te vermoorden. De Riffijnen kwamen op straat in solidariteit met de moeder van Nasser Zafzafi. Toen Nasser zich voegde bij het protest en vroeg naar de lijkwaden zeiden de mensen hem dat dit uit solidariteit is met je moeder.”
Noureddine Adherbal
#26
Gisteren ben ik dus binnengeraakt bij de bijeenkomst waarbij de vertegenwoordiger van het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn opwachting maakte. Dit was normaal gezien enkel bedoeld voor een select groepje mensen op vertoon van een uitnodiging. De hele zaak was pas kenbaar gemaakt de avond voor het evenement zodat het regime in alle sereniteit haar propaganda kan spuien in aanwezigheid van haar handlangers, fans en consorten. Ondanks deze strategie hebben enkele activisten opgeroepen tot een protestdemo voor de ingang van Antwerp Expo waar dit hele gebeuren heeft plaatsgevonden.

Enkele activisten hebben geprobeerd om binnen te geraken maar zijn niet voorbij de security geraakt. Met misleiding is mij dat wel gelukt. Op de vraag of ik een uitnodiging heb, heb ik positief geantwoord en heb hierop de aankondiging/uitnodiging laten zien die op sociale media rondging. Op mijn weg naar de zaal ben ik verschillende keren gevraagd geweest of ik een uitnodiging heb en ook met een scanner gecontroleerd geweest. Uiteindelijk heb ik kunnen plaatsnemen in de zaal.
Het viel me op dat er verschillende bekende gezichten aanwezig waren. Van medewerkers van consulaten tot moskeegangers en imams en andere prominenten van lokale wijken en buurten.

Met veel show en allure kwam de afgevaardigde van het Marokkaanse regime binnen en nam plaats op het spreekgestoelte. Zijn hoofddoel was om de mensen warm te maken om te investeren in Marokko want “ook onze kinderen zijn Marokkanen en keren elk jaar terug naar het land van herkomst”. Hij benadrukte ook dat “onze” investeringen veilig zijn en de administratieve rompslomp vereenvoudigd zal worden.

Het ontging mij niet dat hij ook de nadruk legde op het Arabisch als spreektaal, taal van de Koran en taal van het gezin. Wat dit betreft legde hij een grote verantwoordelijkheid bij de imams van de moskeen en uiteindelijk bij elk gezinshoofd “ want jaarlijks keren Marokkanen terug van meer dan 21 verschillende nationaliteiten en spreken hoe langer hoe minder de Arabische taal.”

Op geen enkel moment is het Tamazight gepromoot geweest, genoemd geweest als officiële landstaal of het belang hiervan om dit te onderwijzen. Op geen enkel moment is gesproken geweest over de Rif, terwijl dit gebied investeringen broodnodig heeft. Men deed alsof hun neus bloedde en er niks aan de hand is.

Ik schrijf dit niet alleen om het regime te ontmaskeren maar ook  om te wijzen op de enorme rol die imams en moskeen spelen in de Riffijnse gemeenschappen als lange arm van Rabat en de arabiseringpolitiek die er mee gepaard gaat. Dit valt niet meer te ontkennen ook al was dit langer bekend.

Geld en het brainwashen van de Riffijnen als oude strategie van een regime die zich blijkbaar genoodzaakt voelt om nog MEER geld uit het buitenland te halen. Zitten ze in geldnood?Hebben de acties van activisten van de Riffijnse Volksbeweging toch effect gehad op de Marokkaanse schatkist?

Een ding is klaar en duidelijk: de Rif en de Riffijnen worden nog steeds gezien als “domme melkkoe” terwijl de regio een economische woestenij is geworden, de regio achtergesteld is en gemarginaliseerd wordt, corruptie hoogtij viert, de cultuur en taal weggeveegd wordt… en dit allemaal onder het alziend oog van de Riffijnen.
#27
 
Imendi iyorfn ocha i7ay (gegrild graan en dan gemalen) is een redelijk onbekende culinaire aanvulling.

Onbekend is onbemind, probeer het een keer als je het nog niet hebt geproefd. Het is raar dat het buiten Arif amper of niet gekend is
#28



Ibn Rushd of ook bekend als Averroes (Córdoba (Spanje), 1126 â€" Marrakesh (Marokko), 10 december 1198) was een islamitische jurist, arts en filosoof. Van de islamitische geleerden was hij de grootste kenner van de filosofie van Aristoteles.

Averroes was niet alleen de Aristoteles-commentator bij uitstek, maar toonde zich een ware uomo universale. Hij was een meester in islamitische filosofie, theologie, het Malikirecht, de islamitische jurisprudentie, logica, psychologie en politiek. Hij was ook onderlegd in Arabische muziektheorie, geneeskunde, astronomie, geografie, wiskunde, fysica en hemelmechanica. Zijn filosofische en religieuze school staat bekend als averroïsme. Door sommigen werd hij beschreven [1] als de grondlegger van het secularistisch gedachtegoed in West-Europa en als "een van de spirituele vaders van Europa.
Over de afkomst van de familie van Averroes is niet veel bekend.

Er wordt getwijfeld over zijn Arabische of Amazigh afkomst. Hij was hoogstwaarschijnlijk van Amazigh afkomst, zoals de meeste geleerden tijdens de Almohaden-dynastie.

A contemporary of Ibn Rushd, Abdelwahid al-Marrakushi writing in 1224, reported that there were secret and public reasons for his falling out of favor with Yaqub al-Mansour

And in his days [Yaqub al-Mansur], Abu al-Walid Ibn Rushd faced his severe ordeal and there were two causes for this; one is known and the other is secret. The secret cause, which was the major reason, is that Abu al-Walidâ€"may God have mercy on his soulâ€"when summarizing, commenting and expending upon Aristotle's book "History of Animals" wrote: "And I saw the Giraffe at the garden of the king of the Berbers" ("En ik zag de Giraf in de tuin van de Kinubg der Berbers")

Een neerbuigende term die wij ook moeten verbannen.

#30
ⴰⵇⴰⵡⵎ ⵍⵉⵏⴽ, ⵜⴰⵏⵏⴻⵎⵉâµ"ⵜ
Aqawm link, tannemirt
https://www.youtube.com/watch?v=YqPs-Ye-Alg


#31
Azul,

Vele Amazigh zangers willen hun publiek vergroten om dat wel te doen maar waarom denken gearabiseerde zangers met Tamazight niet te scoren?
#32
Azul

Vaak wordt deze vraag gesteld en zo dus heb ik mijn argumenten in een video gegoten

https://www.youtube.com/watch?v=yBkh6DH9wes

Meningen zijn welkom

Tannemirt
#33
Taal / Geleende woorden in het Tamazight
11/10/2017 om 04:06:12
Handel: tasbbabt
Crisis: tassast
Lijm (dessaq, lessaq is Arabisch): aslghagh (ook de naam van hars)
Kolonisatie: asdourri
Lening: aRTTal
Zenqath (straat): tasukt
Ajar (buur): anarag
Ra3du (vijand): achangu
Mou7ami (advocaat): amstan
Tabla (geen Tamazight): tadabout
Rkosi (stoel in het Arabisch): asggiwr
Kleur (color of lawn zijn geen Tamazight): Aklou
Reeks: Aseddi
Rqanoun (wet): aslgn
Sleutel: tasarout
Certificaat:aslkin

Asfsr n tazouri: kunstgallerij
Asnfar n azmar n tafoukt/tfoucht: zonne energie project
#34
De mensen van Ait Snous vormen een Tamazight-sprekend gebied in het westen van Algerije. Taalkundig, vallen ze onder de Imazighen n Arif, in het bijzonder onder Ait Snassen die aan de andere kant van de grens gevestigd zijn.

Het feest van Yennayer wordt steeds gevierd op 12 januari door de bevolking van Ait Snous.
De Ait Snouss Imazighen zijn de laatste die Ayred vieren, waarbij ze zich verkleden en van deur tot deur gaan om snoep en ander heerlijk gebak gemaakt voor de gelegenheid in ontvangst te nemen. Het ei in een brood of tadjaout wordt die dag bereid.

Esnousi is een vaak voorkomende achternaam die verwijst naar deze stam.
#35
Muziek / Is de lawtar een Amazigh instrument?
10/10/2017 om 07:36:46
Azul,

De Imazighen van de Chleuh gebruiken dit instrument vooral, wie weet hier meer over?
#36
Taal / Tamazight en economie
10/10/2017 om 07:27:44
Afhankelijk van welke bron je raadpleegt stelt de Argan sector tussen de 3 en 7 miljoen mensen in Marokko te werk.
Stel je voor wat voor armoede we daar DAN zouden kennen en nog kijkt men op Imazighen neer.

Imazighen hebben altijd het arabiseringsproces helpen versnellen omi tghiran izawran anagh osakwin. Hatelijk hoe ze onze identiteit steeds minachten en altijd trots zijn op de identiteit van anderen
#37
Taal / De Aghyour
29/08/2017 om 12:41:12
Yennas aghyour: "ouchayid roum d rahna oura imendi d abahtr" (geef me liever stro en rust dan graan en vernedering)
#38
Taal / De Aghrar
29/08/2017 om 12:40:27
Twee ighraren waren in een stoofpot. Een slak schreeuwde van de hitte waardoor de andere vroeg wat er scheelde. Het antwoord was: " Mayndi djigh achk dyawd" (mijn toestand zal ook jou bereiken)
Wordt in het Tamazight gezegd om duidelijk te maken dat je best niet lacht om andermans ellende want je beland er dan zelf in.
#39


Taloullit ta7ergant (de betoverde ring)



Een jongen begon op een dag thuis een zwaard te slijpen en toen zijn moeder hem vroeg waarom hij dit deed, zei hij: “Als je mij geen 100 Dorro geeft, hak ik iemands hoofd af.” Zijn moeder gaf toe aan de eis en gaf hem het geld. Hij ging op de plaatselijke markt een duif kopen. Als antwoord op zijn moeder die wou weten waarom hij deze aankoop had gedaan, antwoordde hij: “We waren met tweeën, nu zijn we met z’n drieën”

Hij oefende daarna nog twee keer op dezelfde manier druk op zijn moeder uit, om nog een kat en een windhond aan te schaffen op de markt.

Op een dag keerde hij terug naar huis na een wandeling op de marktplaats toen hij plots een hond opmerkte die werd geslagen door zijn eigenaar. De jongen vroeg waarom hij het dier zo mishandelde waarop hij van de gemene man te horen kreeg: “ Als je zo bekommert bent om de hond, koop hem dan een stukje vlees” De jongen deed dat en zette zijn weg verder, maar de hond volgde hem en nam even later de gedaante van een man aan. De man zei: “ chek damdoukr, dfarayid (je bent een vriend, volg mij) “

De grond barstte open en de man daalde neer samen met de jongen. Beneden werd hij voorgesteld aan de moeder van de geest. Ze vroeg hem om een geschenk te kiezen uit een berg van juwelen en gouden munten. De jongen zei: “ik wil die ring daar”. De ring, werd hem gezegd, brengt elke wens in vervulling als je deze aandoet en eraan draait. De jongen werd weer naar boven geleid door de geest en hij snelde naar zijn moeder. Innas i yemmas: “yemma, arzouyay ichtn zi yassis n Ajdjid (vraag me een koningsdochter ten huwelijk, wilde hij van zijn moeder) Ze vond dit een heel gek idee maar besloot het toch aan de Koning te gaan vragen.

De bewakers lieten haar na een lange discussie, op aangeven van de Koning toch binnen. De Koning moest hard lachen met het aanzoek en antwoordde als volgt: “Als die zoon van jou, te paard, met een schotel glazen op zijn hoofd over eieren kan galopperen zonder een ei of glas te breken, mag hij één van mijn dochters kiezen, hahaha” De moeder keerde in een ongemakkelijke gemoedstoestand terug met dit antwoord en ze was verbaasd toen haar zoon zei: “geen probleem, ik ga er meteen naartoe”

Op het voorplein van het paleis, draaide hij even aan zijn ring en voltooide de opdracht zonder maar één ei of glas te breken. Iedereen was vermaakt en verrast door de onmogelijke uitvoering en de Koning hield woord en gaf hem één van zijn dochters. Met behulp van de magische ring liet hij een mooi huis optrekken voor zichzelf en zijn kersverse echtgenote. Hij hield zo veel van zijn vrouw dat hij haar de ring gaf, al bracht hij haar niet op de hoogte van de kracht van de ring.

Op een dag ging hij gewoon werken en zijn vrouw besloot wat te gaan rondwandelen langs de marktkraampjes. Daar had een sluwe juwelier zijn juwelen uitgestald. Toen de jonge vrouw voorbijkwam deed hij haar een voorstel: “ Aoutchma, issi min tazoud, mara thouchiday thaloullit ani igharm (kies wat je maar wil, als je mij maar die ring geeft die je aan hebt)” Ze liet zich verleiden door het voorstel en stond de kostbare ring af. Hij draaide aan de ring en wenste hen beiden naar een ver eiland zodat hij zowel de ring, als de mooie vrouw voor zich had.

Het nieuws bereikte haar echtgenoot en hij was kapot van verdriet. De kat en de duif stapten richting hun baasje die veel tranen liet. Hij vertelde zijn dierlijke vrienden waarom hij zo droevig was. Ze kwamen op een idee, de kat ging onophoudelijk ratten eten tot een rat hem kwam vragen: “waarom ga je zo gulzig en hevig tewerk, dat je onze aantallen al zo hebt uitgedund?” De kat zei: “Ik hou ermee op als jullie de vrouw en ring van mijn baasje opsporen.”

Drie ratten gingen op pad, op zoek naar de ring en na lang zoeken kwamen ze bij de juwelier. Hij was bij kaarslicht aan het slapen en had de ring in zijn mond omdat hij bang was deze te verliezen. De ratten hadden een plan; één rat zou de kaars uitblazen, een andere zou zijn neus kietelen met zijn staart en als laatste zou een rat de ring opvangen nadat de juwelenhandelaar had geniesd. Het plan lukte en ze gingen er met de ring vandoor. De kat was heel blij voor zijn baasje, maar hij moest nog een zee over zwemmen. De kat zwom met de ring in zijn mond en uiteindelijk werd de honger hem te veel en hij grabbelde naar een vis. Afgeleid door de vis, verloor hij de ring aan een vis die de ring opslokte. De kat was uiteraard teleurgesteld en het zou lastig zijn om dit slechte nieuws aan zijn baasje te vertellen.
Maar een wonder vond even daarna plaats. Vissers haalden hun netten aan de kust leeg en wierpen de windhond van de jongen wat vissen toe. De windhond vond de ring in de bek van één van de vissen.

Het baasje was enorm blij toen hij de ring terugkreeg. Onmiddellijk draaide hij eraan en hij wenste zijn vrouw en de schurk terug. De sluwe juwelier werd vermoord en het gezin herenigde zich, om verder een gelukkig leven samen te leiden.


Tannemirt aythma d souythma. Azul