-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#21



Ibn Rushd of ook bekend als Averroes (Córdoba (Spanje), 1126 â€" Marrakesh (Marokko), 10 december 1198) was een islamitische jurist, arts en filosoof. Van de islamitische geleerden was hij de grootste kenner van de filosofie van Aristoteles.

Averroes was niet alleen de Aristoteles-commentator bij uitstek, maar toonde zich een ware uomo universale. Hij was een meester in islamitische filosofie, theologie, het Malikirecht, de islamitische jurisprudentie, logica, psychologie en politiek. Hij was ook onderlegd in Arabische muziektheorie, geneeskunde, astronomie, geografie, wiskunde, fysica en hemelmechanica. Zijn filosofische en religieuze school staat bekend als averroïsme. Door sommigen werd hij beschreven [1] als de grondlegger van het secularistisch gedachtegoed in West-Europa en als "een van de spirituele vaders van Europa.
Over de afkomst van de familie van Averroes is niet veel bekend.

Er wordt getwijfeld over zijn Arabische of Amazigh afkomst. Hij was hoogstwaarschijnlijk van Amazigh afkomst, zoals de meeste geleerden tijdens de Almohaden-dynastie.

A contemporary of Ibn Rushd, Abdelwahid al-Marrakushi writing in 1224, reported that there were secret and public reasons for his falling out of favor with Yaqub al-Mansour

And in his days [Yaqub al-Mansur], Abu al-Walid Ibn Rushd faced his severe ordeal and there were two causes for this; one is known and the other is secret. The secret cause, which was the major reason, is that Abu al-Walidâ€"may God have mercy on his soulâ€"when summarizing, commenting and expending upon Aristotle's book "History of Animals" wrote: "And I saw the Giraffe at the garden of the king of the Berbers" ("En ik zag de Giraf in de tuin van de Kinubg der Berbers")

Een neerbuigende term die wij ook moeten verbannen.

#23
ⴰⵇⴰⵡⵎ ⵍⵉⵏⴽ, ⵜⴰⵏⵏⴻⵎⵉâµ"ⵜ
Aqawm link, tannemirt
https://www.youtube.com/watch?v=YqPs-Ye-Alg


#24
Azul,

Vele Amazigh zangers willen hun publiek vergroten om dat wel te doen maar waarom denken gearabiseerde zangers met Tamazight niet te scoren?
#25
Azul

Vaak wordt deze vraag gesteld en zo dus heb ik mijn argumenten in een video gegoten

https://www.youtube.com/watch?v=yBkh6DH9wes

Meningen zijn welkom

Tannemirt
#26
Taal / Geleende woorden in het Tamazight
11/10/2017 om 04:06:12
Handel: tasbbabt
Crisis: tassast
Lijm (dessaq, lessaq is Arabisch): aslghagh (ook de naam van hars)
Kolonisatie: asdourri
Lening: aRTTal
Zenqath (straat): tasukt
Ajar (buur): anarag
Ra3du (vijand): achangu
Mou7ami (advocaat): amstan
Tabla (geen Tamazight): tadabout
Rkosi (stoel in het Arabisch): asggiwr
Kleur (color of lawn zijn geen Tamazight): Aklou
Reeks: Aseddi
Rqanoun (wet): aslgn
Sleutel: tasarout
Certificaat:aslkin

Asfsr n tazouri: kunstgallerij
Asnfar n azmar n tafoukt/tfoucht: zonne energie project
#27
De mensen van Ait Snous vormen een Tamazight-sprekend gebied in het westen van Algerije. Taalkundig, vallen ze onder de Imazighen n Arif, in het bijzonder onder Ait Snassen die aan de andere kant van de grens gevestigd zijn.

Het feest van Yennayer wordt steeds gevierd op 12 januari door de bevolking van Ait Snous.
De Ait Snouss Imazighen zijn de laatste die Ayred vieren, waarbij ze zich verkleden en van deur tot deur gaan om snoep en ander heerlijk gebak gemaakt voor de gelegenheid in ontvangst te nemen. Het ei in een brood of tadjaout wordt die dag bereid.

Esnousi is een vaak voorkomende achternaam die verwijst naar deze stam.
#28
Muziek / Is de lawtar een Amazigh instrument?
10/10/2017 om 07:36:46
Azul,

De Imazighen van de Chleuh gebruiken dit instrument vooral, wie weet hier meer over?
#29
Taal / Tamazight en economie
10/10/2017 om 07:27:44
Afhankelijk van welke bron je raadpleegt stelt de Argan sector tussen de 3 en 7 miljoen mensen in Marokko te werk.
Stel je voor wat voor armoede we daar DAN zouden kennen en nog kijkt men op Imazighen neer.

Imazighen hebben altijd het arabiseringsproces helpen versnellen omi tghiran izawran anagh osakwin. Hatelijk hoe ze onze identiteit steeds minachten en altijd trots zijn op de identiteit van anderen
#30
Taal / De Aghyour
29/08/2017 om 12:41:12
Yennas aghyour: "ouchayid roum d rahna oura imendi d abahtr" (geef me liever stro en rust dan graan en vernedering)
#31
Taal / De Aghrar
29/08/2017 om 12:40:27
Twee ighraren waren in een stoofpot. Een slak schreeuwde van de hitte waardoor de andere vroeg wat er scheelde. Het antwoord was: " Mayndi djigh achk dyawd" (mijn toestand zal ook jou bereiken)
Wordt in het Tamazight gezegd om duidelijk te maken dat je best niet lacht om andermans ellende want je beland er dan zelf in.
#32


Taloullit ta7ergant (de betoverde ring)



Een jongen begon op een dag thuis een zwaard te slijpen en toen zijn moeder hem vroeg waarom hij dit deed, zei hij: “Als je mij geen 100 Dorro geeft, hak ik iemands hoofd af.” Zijn moeder gaf toe aan de eis en gaf hem het geld. Hij ging op de plaatselijke markt een duif kopen. Als antwoord op zijn moeder die wou weten waarom hij deze aankoop had gedaan, antwoordde hij: “We waren met tweeën, nu zijn we met z’n drieën”

Hij oefende daarna nog twee keer op dezelfde manier druk op zijn moeder uit, om nog een kat en een windhond aan te schaffen op de markt.

Op een dag keerde hij terug naar huis na een wandeling op de marktplaats toen hij plots een hond opmerkte die werd geslagen door zijn eigenaar. De jongen vroeg waarom hij het dier zo mishandelde waarop hij van de gemene man te horen kreeg: “ Als je zo bekommert bent om de hond, koop hem dan een stukje vlees” De jongen deed dat en zette zijn weg verder, maar de hond volgde hem en nam even later de gedaante van een man aan. De man zei: “ chek damdoukr, dfarayid (je bent een vriend, volg mij) “

De grond barstte open en de man daalde neer samen met de jongen. Beneden werd hij voorgesteld aan de moeder van de geest. Ze vroeg hem om een geschenk te kiezen uit een berg van juwelen en gouden munten. De jongen zei: “ik wil die ring daar”. De ring, werd hem gezegd, brengt elke wens in vervulling als je deze aandoet en eraan draait. De jongen werd weer naar boven geleid door de geest en hij snelde naar zijn moeder. Innas i yemmas: “yemma, arzouyay ichtn zi yassis n Ajdjid (vraag me een koningsdochter ten huwelijk, wilde hij van zijn moeder) Ze vond dit een heel gek idee maar besloot het toch aan de Koning te gaan vragen.

De bewakers lieten haar na een lange discussie, op aangeven van de Koning toch binnen. De Koning moest hard lachen met het aanzoek en antwoordde als volgt: “Als die zoon van jou, te paard, met een schotel glazen op zijn hoofd over eieren kan galopperen zonder een ei of glas te breken, mag hij één van mijn dochters kiezen, hahaha” De moeder keerde in een ongemakkelijke gemoedstoestand terug met dit antwoord en ze was verbaasd toen haar zoon zei: “geen probleem, ik ga er meteen naartoe”

Op het voorplein van het paleis, draaide hij even aan zijn ring en voltooide de opdracht zonder maar één ei of glas te breken. Iedereen was vermaakt en verrast door de onmogelijke uitvoering en de Koning hield woord en gaf hem één van zijn dochters. Met behulp van de magische ring liet hij een mooi huis optrekken voor zichzelf en zijn kersverse echtgenote. Hij hield zo veel van zijn vrouw dat hij haar de ring gaf, al bracht hij haar niet op de hoogte van de kracht van de ring.

Op een dag ging hij gewoon werken en zijn vrouw besloot wat te gaan rondwandelen langs de marktkraampjes. Daar had een sluwe juwelier zijn juwelen uitgestald. Toen de jonge vrouw voorbijkwam deed hij haar een voorstel: “ Aoutchma, issi min tazoud, mara thouchiday thaloullit ani igharm (kies wat je maar wil, als je mij maar die ring geeft die je aan hebt)” Ze liet zich verleiden door het voorstel en stond de kostbare ring af. Hij draaide aan de ring en wenste hen beiden naar een ver eiland zodat hij zowel de ring, als de mooie vrouw voor zich had.

Het nieuws bereikte haar echtgenoot en hij was kapot van verdriet. De kat en de duif stapten richting hun baasje die veel tranen liet. Hij vertelde zijn dierlijke vrienden waarom hij zo droevig was. Ze kwamen op een idee, de kat ging onophoudelijk ratten eten tot een rat hem kwam vragen: “waarom ga je zo gulzig en hevig tewerk, dat je onze aantallen al zo hebt uitgedund?” De kat zei: “Ik hou ermee op als jullie de vrouw en ring van mijn baasje opsporen.”

Drie ratten gingen op pad, op zoek naar de ring en na lang zoeken kwamen ze bij de juwelier. Hij was bij kaarslicht aan het slapen en had de ring in zijn mond omdat hij bang was deze te verliezen. De ratten hadden een plan; één rat zou de kaars uitblazen, een andere zou zijn neus kietelen met zijn staart en als laatste zou een rat de ring opvangen nadat de juwelenhandelaar had geniesd. Het plan lukte en ze gingen er met de ring vandoor. De kat was heel blij voor zijn baasje, maar hij moest nog een zee over zwemmen. De kat zwom met de ring in zijn mond en uiteindelijk werd de honger hem te veel en hij grabbelde naar een vis. Afgeleid door de vis, verloor hij de ring aan een vis die de ring opslokte. De kat was uiteraard teleurgesteld en het zou lastig zijn om dit slechte nieuws aan zijn baasje te vertellen.
Maar een wonder vond even daarna plaats. Vissers haalden hun netten aan de kust leeg en wierpen de windhond van de jongen wat vissen toe. De windhond vond de ring in de bek van één van de vissen.

Het baasje was enorm blij toen hij de ring terugkreeg. Onmiddellijk draaide hij eraan en hij wenste zijn vrouw en de schurk terug. De sluwe juwelier werd vermoord en het gezin herenigde zich, om verder een gelukkig leven samen te leiden.


Tannemirt aythma d souythma. Azul
#35
Aythma d Souythma,

Is het niet zo dat in het bijzonder in regio Arif en weidverspreid in Marokko, de cultuur van 'meisjes laten studeren is onnodig of zelfs schande' ons veel achterstand bezorgd heeft en nog steeds bezorgd? Denk aan wat het betekent als je scherpe vrouwen van Arif, onderwijs ontzegd. Geen betrokkenheid bij de studies van hun kinderen geeft gefaalde intellectuele ontwikkeling wat met zich meebrengt dat de eerste de beste sluwe vos kan besturen en uitbuiten.

Onderwijs en opvoeding rond onderwijs brengt meer beschaving, structuur in de samenleving en meer ondernemingszin. Wij moeten er met zijn allen op toezien dat vrouwen niet afgeschermd worden voor intellectuele ontplooiing want anders zijn de eisen (in dit geval namelijk universiteiten) maar voor een deel van de jeugd, een meerwaarde.

Tannemirt, Azul

Abraimi Ahmed
#36
Niet alleen een strijdvaardige, charismatische leider met gevoel voor rechtvaardigheid maar met de extra factor die je nodig hebt om met een doorwinterde Makhzen om te gaan. Dus ook een beheerste DIPLOMAAT

#37
Taal / Tamazight n Sous en Tamazight n Arif
18/04/2017 om 00:29:46
Azul,

Omdat het Tamazight n Sous nogal hard afwijkt van de noordelijke Tamazight varianten wil ik wat fundamentele verschillen met het Tamazight n Arif vermelden omdat dit redelijk cruciaal is om hen beter te begrijpen en de communicatie te vergemakkelijken.

Wat doe je?: Mayn taggad? = ma teskard?
Wat wil je? Mayn takhsed?= ma trid? Tayri (liefde) komt dus van het werkwoord 'ra'
Mensen zeggen: Iwdan (midn) qarn = Midn aras tinin (van 'ini')
Hij kan: Izemar=izdar
Waarom: Mayami, maghar=makh
Zij,het is groot: Themghar=tmeqour

Kenners, verbeter, vul aan of allebei :)
#38
Taal / Cijfers in het Tamazight
16/04/2017 om 20:52:41
Azul,
We hebben het isolement van de bergen verlaten en zijn de generatie met toegang tot heel veel informatie dus voor de leergierige Imazighen: cijfers in het Tamazight niet verwaarlozen aythma d souythma

Tannemirt :)   

        Mannelijk                                                                                 Vrouwelijk

1   yan, ijjen                                                                                   yat, yiwet, icten
2   sin                                                                                       snat
3   ká¹›aḍ                                                                                      ká¹›aḍt
4   kkuáº"                                                                                     kkuáº"t
5   semmus                                                                               semmust
6   sḍis                                                                                          sḍist
7   sa                                                                                           sat
8   tam                                                                                           tamt
9   táº"a                                                                                       táº"at
10   mraw                                                                                  mrawt

100 = timiḍi / tamiḍi

1000 = agim / ifeḍ

Voorbeelden :

11 = Mraw-ed-yiwen

12 = Mraw-ed-sin

15 = Mraw-ed-semmus

16 = Mraw-ed-sḍis

18 = Mraw tam

19 = Mraw táº"a

20 = simraw

23 = simraw-ed-ká¹›ad

30 = ká¹›amraw
#39
Cultuur / Tameghra n Imilchil
05/04/2017 om 00:12:52
Het dorp Imilchil is een symbool van de Amazigh cultuur, bekend voor het festival, officieel bekend als Huwelijksaanzoek Festival â€" Souk Aamor Agdoud N’Oulmghenni. De legende er rond gaat als volgt: twee jonge mensen uit verschillende stammen werden verliefd, maar hun families verboden hen mekaar te zien. Het verdriet leidde ertoe da ze zich dood hebben geweend, wat de naburige rivieren, Isli en Tislit deed ontstaan. De families besloten dan om een verjaardag vast te leggen voor het overlijden van de geliefden, zodat leden van lokale stammen met mekaar konden trouwen. Zo zou het Imilchil Festival dan zijn ontstaan.

In werkelijkheid is de regio een grote verspreiding van kleine dorpjes en wanneer een jong persoon een partner moet vinden, kunnen ze wegens conservatieve sociale normen niet simpelweg op zoek gaan naar een partner. Dus, laat het festival de vaders toe om hun dochters te laten zien om partners voor hen te vinden. Als een vrouw, het huwelijksaanzoek van een man aanvaard, zegt ze: “Je hebt mijn lever veroverd” Tot 40 koppels per dag, sluiten er hun huwelijksgeloften af. Het Tameghra n Imilchil is rijk aan muziek, dans, vieringen en kleurrijke kleding.
#40
Azul khawm marra :)
Stand van zaken i.v.m. de huidige positie van Tamazight in Marokko.
Het dossier van Tamazight is één van de gevoelige dossiers, gedirigeerd door het Koningshuis en de vorige regering had de opdracht om te komen met een zogenaamde 'loi organique' bestaande uit richtlijnen die zouden moeten uitmaken hoe Tamazight concreet zal worden uitgerold in het onderwijs, administratie en publieke leven. Deze wet die had moeten worden gestemd in het parlement, is pas een dag voor de laatste verkiezingen afgeleverd.
Ondanks verse bewustwording en trots die zich uit in uitbreidende activiteiten van verenigingen en ook bij de Amazigh elite die nu kan investeren, is de Amazigh kwestie op politiek vlak naar de achtergrond verschoven. De aandacht is verschoven naar het beheersen van religieus fanatisme en daarnaast zijn invloeden uit het Midden Oosten niet gediend met Tamazight die op gelijke voet zou moeten komen met het Arabisch.
Dus, de bewustwording van Imazighen vergroot maar ondertussen schakelt men in veel steden over naar Darija of Frans, omdat Tamazight zogezegd geen brood op de plank brengt. Tamazight is te afwezig in de media zo dus Aythma d Souythma, we moeten ook onze stem laten horen hierover want Tamazight wordt belegerd zoals zo lang het geval is.
De positieve ontwikkelingen moeten we gaan inzetten als aandrijving om beïnvloedbare Imazighen kennis te laten maken met hun cultuur van universele waarden en menselijkheid. Samen moeten we op manieren komen opdat alle Marokkanen, niet in een identiteit gaan nestelen die niet de hunne is.