-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Amshoom Style

#1
Vlieg je naar Ethiopië, Turkije, ....

Naam op hun vliegtuigen in hun alfabet en aan boord hun taal

Hoe kunnen we zo laag gevallen zijn en niemand klaagt???
#2
 Original Message -------------------
Van: noreply@vlaanderen.be
Received: Tue Apr 27 2021 13:42:32 +00:00
Onderwerp: www:ond:infolijn:vergeten taal Tamazight/Berbers, in de samenleving
Website.......................: Onderwijs&Vorming
Datum/Tijd....................: 27/04/2021 15:39:58
Onderwijsniveau...............: SECUNDAIR
Betreft.......................: vergeten taal Tamazight/Berbers, in de samenleving
--------------------------------------------------
Geachte instantiemedewerkers,

Ik wil graag aankaarten dat de meeste Noord Afrikanen in de lage landen, Imazighen of Berbers zijn, toch wordt de taal gemarginaliseerd door ons te bestempelen als Arabieren.

We zijn talrijk als oorspronkelijke inwoners van de Maghreb landen en  toch worden schooltjes voor Arabische les, uit de grond gestampt als paddestoelen.

Arabisch is gekoppeld aan Islam, die een heel dubieuze toxische religie is, omdat de wereld zou moeten domineren en in desbetreffende lessen wordt Arabische en Islamitische superioriteit in het wereldbeeld van jongeren en ouderen, gestuwd.

Kunnen jullie alsjeblieft, een project ter bevordering van Tamazight lessen, ondersteunen. We hebben veel onder ons die seculier zijn en we zijn het beu dat de achteruitstelling, ons duwt in indentiteitscrissen en arabisering.

Ik ben blij, geboren te zijn in deze prachtige democratische rechtsstaat en reken op een reactie.
#3
ⵎⴰⵢⴰⵎⵉ ⵉⵜⵡⴰâµ,,ⴰⵕⴱⵏ ⵇⴰâµ,, ⴰⵏⵉⵛⵜâµ"ⵢⴰ ⵏ ⵉⵜâµ"ⵏⵙⵉⵢⴰⵏ, ⵎⴰⵎⴰⵛ ⵉⵜⴰⵎⵙⴰâµ"

MAYAMI ITWA3ARBN QA3 ANISHTOUYA N ITUNSIYAN, MAMACH ITAMSAR

??
ⵣⵣⵣⵣ
#4
Ik ben doorheen de jaren hieromtrent niet bepaald wijzer uit geworden, mijn perceptie ervan kan je terugleiden naar nakomelingen van mensen die vanuit Spanje gedwongen moesten terugkeren, maar wat is hun genetische opmaak, tekenen die wijzen op een Amazigh achtergrond??

ⵜⴰⵏⵏⴻⵎⵉâµ"ⵜ â´°âµ£âµ"ⵍ
Tannemirt Azoel
#5
Verhalen / De staartloze wolf
18/11/2019 om 19:25:54
Een wolf die door een valstrikklem zijn staart verloor werd door de andere wolven bespot, wat een bron was van zelfminachting omdat het hem zo anders had gemaakt dan de rest.

Hij zocht naar een manier om niet langer onderwerp van spot te zijn en riep alle wolven bij mekaar. Hij zei hen: ik heb een zaddath (gelegenheid om gratis te eten ontdekt) en nam hen mee naar een abrikozenboom.

Hij koppelde hieraan de voorwaarde dat hij niet zomaar zou naar boven klimmen om de abrikozen naar beneden te schudden. Ik bind jullie voor alle zekerheid aan jullie staart vast aan de boom. Ze stemden hier wat verrast mee in.

Hij klom in de boom en deed iets heel onverwacht, hij riep: ren, de eigenaar van de boom is in aantocht!!

Ze renden in allerijl weg en verloren door de brute weerstand, allemaal hun staart.

Zo was de wolf niet de enige van zijn soort

De moraal van dit Amazigh verhaal: velen die in ellende verkeren, willen ook anderen in ellende zien
#6
Azool

Graag jullie mening hieromtrent en deel de video als je deze geschikt vindt

ⵜⴰⵏⵏⴻⵎⵉâµ"ⵜ
Tannemirt
#7
â´°âµ"âµ'âµ'âµ"ⵏ â´°â´½ ⵣⴰⵎⴱâµ" â´· ⵢⴰⵥⵉⴹ ⴰⴱⴰⵍⴷⵉ ⵣⵉ ⴰⵢⵜ ⵜâµ"ⵣⵉⵏ
https://www.youtube.com/watch?v=OpfmVMrQdzM
#8
1 â€" ⵢⴰⵏ (yan)
2 â€" ⵙⵉⵏ (sin)
3 â€" ⴽⵕⴰⴹ (ká¹›aḍ)
4 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ (kkuz)
5 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ (smmus)
6 â€" ⵚⴹⵉⵚ (ṣḍiá¹£)
7 â€" ⵙⴰ (sa)
8 â€" ⵜⴰⵎ (tam)
9 â€" ⵜⵥⴰ (táº"a)
10 â€" ⵎâµ"ⴰⵡ (mraw)
11 â€" ⵢⴰⵏ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (yan d mraw)
12 â€" ⵙⵉⵏ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (sin d mraw)
13 â€" ⴽⵕⴰⴹ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (ká¹›aḍ d mraw)
14 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (kkuz d mraw)
15 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (smmus d mraw)
16 â€" ⵚⴹⵉⵚ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (ṣḍiá¹£ d mraw)
17 â€" ⵙⴰ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (sa d mraw)
18 â€" ⵜⴰⵎ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (tam d mraw)
19 â€" ⵜⵥⴰ â´· ⵎâµ"ⴰⵡ (táº"a d mraw)
20 â€" ⵙⵉⵏ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (sin id mraw)
30 â€" ⴽⵕⴰⴹ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (ká¹›aḍ id mraw)
40 â€" ⴽⴽâµ"âµ£ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (kkuz id mraw)
50 â€" ⵙⵎⵎâµ"âµ™ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (smmus id mraw)
60 â€" ⵚⴹⵉⵚ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (ṣḍiá¹£ id mraw)
70 â€" ⵙⴰ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (sa id mraw)
80 â€" ⵜⴰⵎⵜ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (tamt id mraw)
90 â€" ⵜⵥⴰⵜ ⵉⴷ ⵎâµ"ⴰⵡ (táº"at id mraw)
100 â€" ⵜⵉⵎⵉⴹⵉ (timiḍi)
1,000 â€" ⵉⴼⴹ (ifḍ)
#9
Thighit betekent “verstand” ra3qr is afgeleid van het Arabische “al 3aql")

Asashroe: boom (sajath is afgeleid van het Arabische shajaratoen)

Tayarza (thafadja7t is afgeleid van het Arabische al fila7a)

Zaytoen is het Arabische woord voor olijf terwijl het Amazigh woord daarvoor “azemmoer” is

Medicijnen: isoefar in het Tamazight want dwa is afgeleid van het Arabische “al dawa”

Vul eventueel aan

Azul damaqran
#10
Azul,

Ik kan als sinds mijn 17 Tifinagh lezen en schrijven, nu al 16 jaar. Het moderne Tifinagh van Marokko is zelfs nu in Algerije en Libië aangenomen en in gebruik.

Het draait niet om vlaggetjes zwaaien maar om alle aspecten van je identiteit te omarmen volgens mij.

ⵎⴰⵢⵏ ⵜⴰⵏⵏⴰⵎ ⴽⴰⵏⵉⵡ ⴷⵉ ⵎⴰⵏⴰⵢⴰ ⴰⵢⵜⵎⴰ â´· âµ™âµ"ⵢⵜⵎⴰ?
Mayn tannam kaniw di manaya aytma d souytma?
#11
Gisteren was het de beurt van Mohamed Al Asrihi, journalist van Rif24, om voor de dubieuze rechter Ali Tarshi te verschijnen. Ook dit keer had deze rechter enkele opmerkelijke vragen aan de journalist!

Op de vraag waarom Al Asrihi al de manifestaties van de volksbeweging coverde antwoordde Al Asrihi: “als journalist is het mijn plicht en missie om deze vast te leggen.”

Tevens werd Mohamed beschuldigt door de rechter van het werken als journalist zonder te beschikken over een perskaart…” Ik heb de krant  Akhbar Rif gesticht en daarna het nieuwsplatform Rif now, mijn journalistenpas is verleend door de rechtbank van eerste aanleg van Alhoceima. Bij de oprichting van de huidige nieuwssite was er dan ook geen probleem!”

De journalist werd getoond op beelden waarop hij een camera en telefoon vasthad met voor hem een menigte die aan het demonstreren was…”mijn verlangen om uitmuntendheid en het verschil te maken met de rest van de media.”

Verder zei Al Asrihi:” de gerechtelijke politie probeerde mij af te schilderen als zijnde dat ik enkel de Riffijnse protesten coverde, terwijl ik actief was op lokaal en nationaal vlak tijdens alle culturele, politieke en economische activiteiten.”

Wat betreft de verkoop van foto’s  aan een Frans agentschap zei Al Asrihi:” het Frans agentschap vroeg mij om hen te voorzien van een Tantan-protest, en dat heb ik ook gedaan in de geest van collegialiteit met als wederdienst de publicatie van een interview met de gouverneur Yaacoubi. Er is op geen enkel moment een betaling geweest waarbij ik geld ontvangen heb.”

Hij werd ook gevraagd naar zijn relatie met Farid ait Lahcen! De journalist ontkende deze man te kennen die bekend staat als zijnde een agent van de Marokkaanse inlichtingendienst in Nederland en was dan ook verbaasd toen hij op het hoofdkwartier van de Nationale politie te horen kreeg dat het een separatist zou zijn.

De rechter Ali Tarshi vroeg hem ook naar de “mars van de lijkwade”…hierop antwoordde Al Asrihi als volgt: “ De moeder van Zafzafi had enkele dreigtelefoons gekregen waarbij gedreigd werd om Nasser te vermoorden. De Riffijnen kwamen op straat in solidariteit met de moeder van Nasser Zafzafi. Toen Nasser zich voegde bij het protest en vroeg naar de lijkwaden zeiden de mensen hem dat dit uit solidariteit is met je moeder.”
Noureddine Adherbal
#12
Gisteren ben ik dus binnengeraakt bij de bijeenkomst waarbij de vertegenwoordiger van het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn opwachting maakte. Dit was normaal gezien enkel bedoeld voor een select groepje mensen op vertoon van een uitnodiging. De hele zaak was pas kenbaar gemaakt de avond voor het evenement zodat het regime in alle sereniteit haar propaganda kan spuien in aanwezigheid van haar handlangers, fans en consorten. Ondanks deze strategie hebben enkele activisten opgeroepen tot een protestdemo voor de ingang van Antwerp Expo waar dit hele gebeuren heeft plaatsgevonden.

Enkele activisten hebben geprobeerd om binnen te geraken maar zijn niet voorbij de security geraakt. Met misleiding is mij dat wel gelukt. Op de vraag of ik een uitnodiging heb, heb ik positief geantwoord en heb hierop de aankondiging/uitnodiging laten zien die op sociale media rondging. Op mijn weg naar de zaal ben ik verschillende keren gevraagd geweest of ik een uitnodiging heb en ook met een scanner gecontroleerd geweest. Uiteindelijk heb ik kunnen plaatsnemen in de zaal.
Het viel me op dat er verschillende bekende gezichten aanwezig waren. Van medewerkers van consulaten tot moskeegangers en imams en andere prominenten van lokale wijken en buurten.

Met veel show en allure kwam de afgevaardigde van het Marokkaanse regime binnen en nam plaats op het spreekgestoelte. Zijn hoofddoel was om de mensen warm te maken om te investeren in Marokko want “ook onze kinderen zijn Marokkanen en keren elk jaar terug naar het land van herkomst”. Hij benadrukte ook dat “onze” investeringen veilig zijn en de administratieve rompslomp vereenvoudigd zal worden.

Het ontging mij niet dat hij ook de nadruk legde op het Arabisch als spreektaal, taal van de Koran en taal van het gezin. Wat dit betreft legde hij een grote verantwoordelijkheid bij de imams van de moskeen en uiteindelijk bij elk gezinshoofd “ want jaarlijks keren Marokkanen terug van meer dan 21 verschillende nationaliteiten en spreken hoe langer hoe minder de Arabische taal.”

Op geen enkel moment is het Tamazight gepromoot geweest, genoemd geweest als officiële landstaal of het belang hiervan om dit te onderwijzen. Op geen enkel moment is gesproken geweest over de Rif, terwijl dit gebied investeringen broodnodig heeft. Men deed alsof hun neus bloedde en er niks aan de hand is.

Ik schrijf dit niet alleen om het regime te ontmaskeren maar ook  om te wijzen op de enorme rol die imams en moskeen spelen in de Riffijnse gemeenschappen als lange arm van Rabat en de arabiseringpolitiek die er mee gepaard gaat. Dit valt niet meer te ontkennen ook al was dit langer bekend.

Geld en het brainwashen van de Riffijnen als oude strategie van een regime die zich blijkbaar genoodzaakt voelt om nog MEER geld uit het buitenland te halen. Zitten ze in geldnood?Hebben de acties van activisten van de Riffijnse Volksbeweging toch effect gehad op de Marokkaanse schatkist?

Een ding is klaar en duidelijk: de Rif en de Riffijnen worden nog steeds gezien als “domme melkkoe” terwijl de regio een economische woestenij is geworden, de regio achtergesteld is en gemarginaliseerd wordt, corruptie hoogtij viert, de cultuur en taal weggeveegd wordt… en dit allemaal onder het alziend oog van de Riffijnen.
#13
 
Imendi iyorfn ocha i7ay (gegrild graan en dan gemalen) is een redelijk onbekende culinaire aanvulling.

Onbekend is onbemind, probeer het een keer als je het nog niet hebt geproefd. Het is raar dat het buiten Arif amper of niet gekend is
#14



Ibn Rushd of ook bekend als Averroes (Córdoba (Spanje), 1126 â€" Marrakesh (Marokko), 10 december 1198) was een islamitische jurist, arts en filosoof. Van de islamitische geleerden was hij de grootste kenner van de filosofie van Aristoteles.

Averroes was niet alleen de Aristoteles-commentator bij uitstek, maar toonde zich een ware uomo universale. Hij was een meester in islamitische filosofie, theologie, het Malikirecht, de islamitische jurisprudentie, logica, psychologie en politiek. Hij was ook onderlegd in Arabische muziektheorie, geneeskunde, astronomie, geografie, wiskunde, fysica en hemelmechanica. Zijn filosofische en religieuze school staat bekend als averroïsme. Door sommigen werd hij beschreven [1] als de grondlegger van het secularistisch gedachtegoed in West-Europa en als "een van de spirituele vaders van Europa.
Over de afkomst van de familie van Averroes is niet veel bekend.

Er wordt getwijfeld over zijn Arabische of Amazigh afkomst. Hij was hoogstwaarschijnlijk van Amazigh afkomst, zoals de meeste geleerden tijdens de Almohaden-dynastie.

A contemporary of Ibn Rushd, Abdelwahid al-Marrakushi writing in 1224, reported that there were secret and public reasons for his falling out of favor with Yaqub al-Mansour

And in his days [Yaqub al-Mansur], Abu al-Walid Ibn Rushd faced his severe ordeal and there were two causes for this; one is known and the other is secret. The secret cause, which was the major reason, is that Abu al-Walidâ€"may God have mercy on his soulâ€"when summarizing, commenting and expending upon Aristotle's book "History of Animals" wrote: "And I saw the Giraffe at the garden of the king of the Berbers" ("En ik zag de Giraf in de tuin van de Kinubg der Berbers")

Een neerbuigende term die wij ook moeten verbannen.

#16
ⴰⵇⴰⵡⵎ ⵍⵉⵏⴽ, ⵜⴰⵏⵏⴻⵎⵉâµ"ⵜ
Aqawm link, tannemirt
https://www.youtube.com/watch?v=YqPs-Ye-Alg


#17
Azul,

Vele Amazigh zangers willen hun publiek vergroten om dat wel te doen maar waarom denken gearabiseerde zangers met Tamazight niet te scoren?
#18
Azul

Vaak wordt deze vraag gesteld en zo dus heb ik mijn argumenten in een video gegoten

https://www.youtube.com/watch?v=yBkh6DH9wes

Meningen zijn welkom

Tannemirt
#19
Taal / Geleende woorden in het Tamazight
11/10/2017 om 04:06:12
Handel: tasbbabt
Crisis: tassast
Lijm (dessaq, lessaq is Arabisch): aslghagh (ook de naam van hars)
Kolonisatie: asdourri
Lening: aRTTal
Zenqath (straat): tasukt
Ajar (buur): anarag
Ra3du (vijand): achangu
Mou7ami (advocaat): amstan
Tabla (geen Tamazight): tadabout
Rkosi (stoel in het Arabisch): asggiwr
Kleur (color of lawn zijn geen Tamazight): Aklou
Reeks: Aseddi
Rqanoun (wet): aslgn
Sleutel: tasarout
Certificaat:aslkin

Asfsr n tazouri: kunstgallerij
Asnfar n azmar n tafoukt/tfoucht: zonne energie project
#20
De mensen van Ait Snous vormen een Tamazight-sprekend gebied in het westen van Algerije. Taalkundig, vallen ze onder de Imazighen n Arif, in het bijzonder onder Ait Snassen die aan de andere kant van de grens gevestigd zijn.

Het feest van Yennayer wordt steeds gevierd op 12 januari door de bevolking van Ait Snous.
De Ait Snouss Imazighen zijn de laatste die Ayred vieren, waarbij ze zich verkleden en van deur tot deur gaan om snoep en ander heerlijk gebak gemaakt voor de gelegenheid in ontvangst te nemen. Het ei in een brood of tadjaout wordt die dag bereid.

Esnousi is een vaak voorkomende achternaam die verwijst naar deze stam.