Citaat van: Sa3ieD op 10/11/2008 om 20:45:19
Niet om dat liefde gedoe maar puur om het feit dat mensen doorgeslagen zijn in hun seksualiteit. Wat een volwassene doet moet ie zelf weten maar voor kinderen is dit erg negatief. Hoe kun je een evenwichtig beeld krijgen over seksualiteit als je vanaf kleins af aan er mee te maken hebt.
Citaat van: Berkoekes op 12/11/2008 om 17:51:33
De oplossing voor het probleem, zoals hierboven te lezen valt, is voor jou, 'Hollanders in deze maatschappij doen het nu eenmaal zo dus is het gerechtvaardigd'. Discussies zijn heerlijk, maar ho maar als er een visie ontwikkeld moet worden om deze regressie tegen te gaan. Voor maatschappijkritiek, vooral als het om de eigen sociale groep gaat, moet je dus zeker niet bij een 'libertarier' wezen.
Ik vond een leuke, weliswaar jaar oude, column op de mij tot nu onbekende website radijs.org
Volgens mij zijn het Hollanders die kritiek op Holland leveren dus toon ik Berkoekes ff aan dat ik ook best eens boos kan zijn op Nederland.
Sa3ied zou kenne lezen dat dat gezeik over doorgeslagen zijn behoorlijk chronisch is.
Iedereen ken lezen dat het dat hele gejengel hoogstwaarschijnlijk gewoon een conservatief kontverhaal is.
De nieuwe preutsheid
11th October 2007, 12:29 pm
Onze samenleving seksualiseert in hoog tempo. Blijkt, nu wij een kabinet hebben met CDA en CU aan het stuur. De verkondiger van de boodschap is afkomstig uit dat derde wiel aan de christelijke wagen, de PvdA. Minister Plasterk bestede in zijn emancipatienota onder meer aandacht aan dit fenomeen. Naast de christelijke partijen is ook binnen de PvdA een brede beweging op gang aan het komen van mensen die de woorden ‘fatsoen’ en ‘moraliteit’ weer centraal in het publieke debat wil plaatsen. Zie kamerlid Dijsselbloem en de steun die hij ontvangt van Bos. Wat dit betreft maakt het kabinet Balkenende IV een eensgezinde indruk.
Bij de gestelde ‘seksualisering van de samenleving’ wordt geregeld verwezen naar de videoclips op MTV en TMF, webcam-sex door jongeren op het internet en het alom aanwezige bloot in de publieke ruimte. Minister Plasterk heeft het over: “Tienermeisjes die seksuele handelingen verrichten in ruil voor een drankje, een prepaid telefoonkaart of een dure spijkerbroek (…)â€. In de discussie lijkt voetstoots te worden aangenomen dat die ‘seksualisering’ bestaat. Het debat speelt zich af over de vraag hoe erg het is, wat er tegen zou moeten worden gedaan, en wat de rol is van de overheid hierin. Ik vraag mij af of die ‘seksualisering’ wel bestaat. Mijn hypothese is dat de samenleving juist de-seksualiseert. Enkele willekeurige waarnemingen.
Er is weinig bloot op televisie. Vanaf Veronica’s pin-up club twintig jaar geleden, tot een jaar of vier geleden, was wekelijks wel een of meerdere blootprogramma’s op de televisie. Nu nauwelijks meer. Waarom? De wasmiddelenfabrikanten wilden niet langer adverteren rond zulke programma’s en liever helemaal niet op zenders die dat soort programma’s uitzenden. Waarom niet? Ik ben bang dat seks in wezen nog steeds als onfatsoenlijk wordt gezien. In de cinema is tegenwoordig nauwelijks een borst te zien. Geliefden vrijen altijd onder de lakens, gepassioneerd als ze zijn. Na de vrijpartij wordt datzelfde laken om het lijf gewikkeld bij het uit het bed stappen. De Amerikaanse cinema is hierin werkelijk rampzalig. De liefde wordt op een aanstootgevend onnatuurlijke manier weergegeven. De Europese film doet het nog iets beter. Toch zal je een shot als dat van Rutger Hauer, zoals die in Turks Fruit verzadigd en voldaan en ‘frontal nudity’ gefilmd, uit bed stapt, nu niet snel meer zien. Tekenend is dat het NRC een filmserie uitbrengt over sex in de cinema. Kennelijk een dusdanig eigenaardig onderwerp dat het een afzonderlijke serie rechtvaardigt.
De stilzwijgende afspraak, met name in de VS, lijkt te luiden: geen pink parts in beeld. BH en slip moeten aanblijven. Binnen deze grenzen proberen de makers van bijvoorbeeld videoclips zoveel mogelijk seks in hun filmpjes te stoppen. Want seks is natuurlijk interessant. Sex sells. De seks die aldus wordt getoond wordt is van plastic. Het gemis aan echt bloot probeert men te compenseren met overdreven gedraai en geschud met borsten en billen. Daarom zijn alle R&B clips van een verdrietigmakende saaiheid. Het heeft niets te maken met de echte wereld, met echte lijven, met echte seks. (Deze waarnemingen zijn gebaseerd op losse zapmomenten, dus mogelijk niet representatief). Maar zijn de videoclips daardoor nu zoveel seksueler dan, pakweg, 20 jaar geleden? We herinneren ons toch nog wel Duran Duran met ‘Girls on film’ uit 1981? Of Madonna in ‘Satisfy my love’ of ‘Erotica’? Ik denk dat dergelijke clips nu niet meer kunnen worden getoond.
En het internet dan? Al die tieners die zich voor webcams uitkleden voor een breezer? Deze waarnemingen worden nooit gekwantificeerd. Het zal ongetwijfeld voorkomen, maar hoeveel procent van de scholieren doet dat? Zonder nadere onderbouwing durf ik op basis van wat incidenten lijken, niet de algemene conclusie te trekken dat de Nederlandse jeugd sexueel is ontspoord. En in hoeverre verschilt dit nu werkelijk van ‘vroeger’? Waren scholieren die hun sexualiteit aan het ontdekken zijn, twintig, dertig jaar geleden allemaal zo prudent? Ik waag dit te betwijfelen. Lees Louis Paul Boon of Jan Cremer er op na. Het grote verschil met nu lijkt vooral te zijn dat door internet de zichtbaarheid zeer sterk is toegenomen. Maar als een verschijnsel vaker wordt waargenomen omdat de wijze van waarnemen sterk is verbeterd, kan niet de conclusie worden getrokken dat het verschijnsel zich vaker voordoet.
In navolging van Foucault ben ik van mening dat niet zozeer sexualiteit op zichzelf interessant is, maar het discours over sexualiteit. Dit discours laat zien hoe er op dit moment door de samenleving tegen seksualiteit wordt aangekeken. De interessante vraag is dus: waarom is de vermeende seksualiteit van de samenleving nu opeens, pardon the pun, zo hot?
Mijn idee hierover is de volgende. In Nederland is een conservatieve sluiprevolutie bezig. Als ik het goed zie, zal dit zich komende jaren alleen nog maar verder doorzetten. Mensen zijn hun vrijheid zat. Al die keuzes over hoe je je eigen leven moet inrichten, al dat ter discussie stellen van waarden, men is er doodop van. Het CDA regeert en zal dit nog lang blijven doen. ‘Fatsoen’ is met een bliksemcarrière in de politiek bezig. Het voertuig voor de conservatieve renaissance is het gezin. Het gezin is niet de privéwereld waar de overheid buiten blijft en vrijheid blijheid heerst. Het private is politiek geworden. Niet voor niets kent het huidige kabinet een minister van Jeugd en Gezin. De huidige hausse aan belangstelling voor het seksuele gedrag van tieners komt naar mijn mening dan ook voort uit een bovenmatige conservatieve aandacht voor en ongerustheid over dit gezin. De vermeende ‘seksualisering van de samenleving’ weerspiegelt eerder het conservatieve denken dan dat een werkelijk bestaand probleem wordt geagendeerd.
Bij overdreven inzoomen krijgt een mug inderdaad de afmetingen van een olifant.
Arthur von Lambach
Ha, het gaat over sex, dus wederom de eerder aangehaalde Jan Cremer!
"In calvinistisch Nederland naaide men nog via een gat tussen de lakens. Mijn boek schokte omdat er een paar seksuele belevenissen in worden beschreven."