-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - TheCFO

#796
thanks, klinkt cool, ga zeker kijken en ik vertel jullie nog wel wat ik er van vond!

#797
zonder tieten of tokkies zit primetime er helaas niet in op de nl tv

Maar wel heel erg gaaf. Kan je iets meer zeggen dan in deze aankondiging of moeten we gewoon wachten?
#798
Erg cool, als is het maar omdat -om er maar ff een ander cultureel forumtopic bij te halen- slauerhoff daar nog gewerkt heeft

Ik ga zeker kijken, maar misschien wel via uitzending gemist, want 1430 uur vind ik wel een wat bijzondere tijd
#799
Poëzie / Re: Slauerhoff
08/12/2008 om 07:52:44
Nu dit toch een compleet hollands poesiehoekie wordt, dan ook nog maar ff 2x JC Bloem. Melancholie, laten we eerlijk zijn, is namelijk ook best lekker. En ook maar eentje van Marsman, bij wijze van  ochtendgroet aan Thayouth

INSOMNIA

Denkend aan de dood kan ik niet slapen,
En niet slapend denk ik aan de dood,
En het leven vliedt gelijk het vlood,
En elk zijn is tot niet zijn geschapen.

Hoe onmachtig klinkt het schriel 'te wapen',
Waar de levenswil ten strijd mee noodt,
Naast der doodsklaroenen schrille stoot,
Die de grijsaards oproept met de knapen.

Evenals een vrouw, die eens zich gaf,
Baren moet, of ze al dan niet wil baren,
Want het kind is groeiende in haar schoot,

Is elk wezen zwanger van de dood,
En het voorbestemde doel van 't paren
Is niet minder dan de wieg het graf.

Aan zee

Een gore zee;
Aan 't strand daarvan:
Van lieverlee
Een eenzaam man.

Zijn blik is naar
Verlatenheid -
Geen uitzicht, waar
Men die vermijdt.

In 't niets verglijdt,
Zonder misbaar,
De hooploosheid
Van weer een jaar.

De mond blijft stom
Tegen den tijd,
Want ouderdom
Is eenzaamheid.

JC Bloem

Zonder weerklank
Volk, ik ga zinken als mijn lied niet klinkt;
ik moet verdrogen als gij mij niet drinkt;
verzwelg mij, smeek ik - maar zij drinken niet;
wees mijn klankbodem, maar zij klinken niet.
Marsman
#800
Citaat van: Hadou op 05/12/2008 om 11:33:43
Iran is een land/ staat geen religie.
Islam is een religie.
Daar ben ik me van bewust, maar net als de inquisitie is het wel een van de vele practische uitwerkingen uit de geschiedenis van hen die een politieke religieuze praktijk zeggen te willen.
#801
Citaat van: Izwan op 04/12/2008 om 18:25:07
Feit blijft dat de islam alle mensen gelijkwaardig beschouwd ongeacht hun etniciteit of hun rijkdom.
Hahaha, zeker en vast!

Lang Leve Iran!
#802
Citaat van: Izwan op 04/12/2008 om 18:25:07

Theo mag de religies wel op een stapel gooien, maar hij ergert zich wel aan mensen die de holocaust en reconquista op een stapel gooien. Geschiedenis leert ons dat zowel holocaust als reconquista  hetzelfde doel hadden (groepen uitroeien). 
Ik erger me helemaal niet aan mensen die dat op een stapel gooien, ik doe dat zelf ook regelmatig. Overdrijven maakt de zaak maar duidelijk, en ik kan me best voorstellen dat voor Chatt en jou het containerbegrip ´de westerling´ er eentje is voor dagelijks gebruik. En ik ben zelfs helemaal met jou eens dat de europese geschiedenis nogal bloederig en oorlogzuchtig is.

Ik verschil ws alleen met jou en chatt over de oorzaak daarvan. Iedereen kan zien dat het voornamelijk de christenen zijn die dit continent in bloed gedrenkt hebben. Die bizarre lui, die op basis van hunnie ze interpratetie van een prehistorisch joods geloof, wel ff het recht hadden om jan en alleman te mishandelen, martelen en vermoorden. Vrijdenkende westerlingen hebben 100en jaren gestreden tegen dergelijke monotheistische middeleeuwers, met weinig succes overigens, gezien de samenstelling van ons huidige kabinet.

Nog steeds ben je kansloos voor politieke functies in veel westerse landen als je zegt atheist te zijn, maar als je zegt te geloven in een gast die over water kon lopen neemt heel europa je serieus.

Zoals het nu trouwens de islamieten zijn, gebaseerd op datzelfde woestijnsprookje, die moordend en rovend door de straten van bv Mumbai trekken. Of de stenigingen in Iran of Nigeria uit naam van die ´God van Abraham´. Ik zou als westerling me natuurlijk superieur kunnen voelen dat zelfs de Islamfundamentalisten een half millenium achterlopen. Mij maakt het persoonlijk echter niet uit dat de beeldenstorm 500 jaar eerder was dan dat die fokkers van de taliban hun beelden gingen opblazen. Voor mij is het precies dezelfde religieuze verwoestingsdrang. Maar van de reconquista bestaan geen TV beelden.

Maar jij wordt op je wenken bedient, daar waar ´het westen´ de laatste 500 jaar de baas is geweest, zal dat de komende paar honderd jaar niet meer zo zijn. De macht in de wereld verschuift naar het Oosten, en China en India zullen de baas worden. Gaan we vast een vreedzame periode tegemoet.
#803
en on topic:

Citaat van: student1980 op 29/11/2008 om 20:19:21
Ondertussen heeft de oprichting van de Raad in Europa een loopgravenoorlog ontketend tussen voor- en tegenstanders. Volgens critici zijn de leden van de raad 'fellow travellers' van een ondemocratisch en corrupt regime. "Meewerken aan de Raad betekent meewerken aan een programma van de Marokkaanse overheid, die migranten alleen als middel ziet voor de ontwikkeling van Marokko", zegt Saïd Bouddouft. "Dat moeten wij afwijzen."

Abdou Menebhi verwerpt de kritiek. "Het Marokko van nu is niet meer het Marokko van twintig jaar geleden", zegt hij. De voormalige linkse opposant van het regime is ervan overtuigd dat hij een nuttige bijdrage kan leveren. "We hebben altijd strijd gevoerd. Nu moeten we pragmatisch zijn. De situatie is niet ideaal, maar het land is op de goede weg."

Volgens Menebhi heeft Marokko helemaal geen heimelijke plannen met de migranten overzee. "Eén van onze eisen is nou juist: er moet één beleid komen." Natuurlijk heeft de Marokkaanse regering "behoeften". "Die zijn legitiem", zegt Menebhi. "Maar als de minister van immigratie Ameur de Marokkanen in Europa 'het zeventiende arrondissement van Marokko' noemt, dan is dat onzin. Waar bemoeit die man zich mee."

Volgende week zal de Adviesraad zich presenteren aan de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. De CCME houdt bijeenkomsten in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Fouad el Haji verwacht heftige discussie. "Toen de werkgroep in maart 2007 de plannen presenteerde, werd er van tevoren een extra bijeenkomst belegd, om de ergste kritiek weg te nemen."

Het Tilburgse raadslid Mohammed Azzougarh (PvdA) was bij de officiële bijeenkomst in de Meervaart in Amsterdam, de dag erna. "De voorzitter Driss El-Yazami vroeg aan de zaal: wat kunnen we doen om de band met Marokko in stand te houden? Toen dacht ik: wat is dit?"


Een enorm groot stuk in NRC, met wel wat coole foto´s erbij. In elk geval dat gezever hiero (Wat doen ze nu helemaal?, in dikke koeienletters en door velen gevraagd) voorbij. Kan er een volgende slag in de discussie gemaakt worden.

Het is naar mijn mening vast geen toeval, dat voornamelijk linkse nederlanders (van Marokkaanse afkomst) zich hiermee inlaten. Ook vind ik het niet vreemd dat typisch linkse forumschrijvers hiero, zich inspanden om dit soort activiteiten te roemen.

Je moet wel heel veel vertrouwen in de mogelijkheden en goedheid van de staat hebben om dit soort dingen te willen of te verdedigen.
#804
Trots op Nederland!

En nee man, eigenwaarde of trots haal ik niet uit de nationale of europese geschiedenis. Ik vind die 80 jarige oorlog en zo erg leuk hoor, en ik ben ook best redelijk op de hoogte van ons verleden, durf ik wel te zeggen. Maar een vorm van trots, neen.(Trouwens ook geen enkele vorm van medeverantwoordelijkheid. Laatst een discussie met een of andere negert, die meende dat ik door mijn blanke afkomst een soort van geboorteplicht had om lief te zijn tegen zwarten omdat de hollanders zulke excellente slavenhandelaren en transporteurs waren. Natuurlijk heb ik tegen die gast gezegd dat hij lekker de tyfus kon krijgen.)

Maar mijn niet aflatende strijd tegen de ´verreligieusizering´ en ´verconservativering´van mijn omgeving, maakt dat ik wel graag de geschiedenis gebruik om leugenachtige claims over pais en vree onder religieus bewind onder de aandacht te brengen, of de neuroses rondom ´historische normen en waarden´die tegenwoordig door Europa gaan.
Voor je het weet geloven Wilders en de zijnen echt dat een eventueel puur ´hollands bewind´ zich kenmerkt door tolerantie, medemenslijkheid en fatsoen. Zoals Izwan lijkt te doen over het Islamitisch beheer. Twee paradijsjes op aarde volgens de aanhangers, waar ik helemaal niets mee heb, zeg maar.

En ik realiseer me wel dat het waarschijnlijk lekker eenvoudig is voor mannen als jij of Izwan om door middel van enormitieiten ´de westerling´ te definieren, en dan de reconquista en de holocaust en Srebrenica op een stapel te gooien.
Ik reageerde dus ook niet om je liefde voor de westerse mens te vergroten, noch om de hollander neer te zetten als held. Ik meende slechts enige vorm van verbazing te lezen in je statement over de spaanse horror na´800 (!!) jaar samenleven´.
Daar reageerde ik op, want dat verraste mij. Naar mijn mening kan niemand die de geschiedenis van Europa een beetje kent, daar verbaasd over zijn. Alleen iemand die de propagandapraatjes van 800 jaar pais en vree gelooft, zou daar verbaasd over kunnen zijn, lijkt me. Francophone en cynicus als je bent had ik niet verwacht dat jij zulke kinderlijke aannames over de europese mens nog zou maken.

Maar ach, zoals je weet, de geschiedenis is een knapzak waar voor iedereen wat wils in zit. Zo ook rondom de Inquisitie. Jij en Izwan zien er bewijs in dat de hollanders niet deugen of zullen deugen, my fellow countrymen zien er het bewijs in dat Spanjolen eigenlijk Afrikanen zijn, en zien daar tegelijkertijd het begin van onze ´morele superioriteit´ rondom tolerantie en verdraagzaamheid in, en ik zie alleen maar religieuze rukkers die elkaar nonstop bestoken op basis van hunnie ze specifieke ´toverboek´.
#805
Met dank aan Geenstijl (waar ze hem liefdevol omschrijven als de volzinnen bakkert) voor het boven water toveren van dit interreligieuze stukje vermaak. Godallemachtig wat een randdebiel. Nou, ja hij is in elk geval niet geassimileerd. En is ongetwijfeld wel grote reclame voor het religieuze gedachtengoed,. want welke frisse jongeman wil nu niet zo in de wereld staan.


Advocaat in de beklaagdenbank

[/b]


De profeet Mohammed poetste zijn tanden met een boomtak - dus doet ook zijn naamgenoot Mohammed Enait dat.
De profeet Mohammed wilde niet dat mensen voor hem opstonden - dus staat ook Mohammed Enait niet op voor de rechter. De omstreden Rotterdamse advocaat is compromisloos als het om zijn overtuiging gaat, des te meer als hij daarvoor wordt gekapitteld.

„Ik word op een moderne manier gelyncht.” Mohammed Enait richt zijn pijlen op zijn blanke advocatenbroeders. Deken Claassen van de Orde van Advocaten daagt Enait maandag voor de Raad van Discipline, de tuchtrechter voor advocaten. Redenen: Enait blijft zitten als de rechtbank binnenkomt, noemde een rechterlijke uitspraak een „boerenvonnis” en draagt tegen de regels in een islamitisch hoofddeksel in de rechtbank.

Toch is de dagvaarding voor Enait geen reden zijn taal te matigen. Integendeel. „Deken Claassen is een verlichtingsfundamentalist. Hij wil dat ik me volledig aanpas, dat ik een assimilatiecontract onderteken zoals PVV-leider Wilders dat graag zou zien.”

Dat riekt naar complottheorieën. Als u zich aan de regels had gehouden, was er niets aan de hand.
„Onzin. Ik zie elke dag advocaten zittend pleiten, wat eigenlijk ook niet mag. Waarom dan tegen mij zo regelzuchtig? Deken Claassen wil een principiële uitspraak, zodat na mij ook alle vrouwelijke advocaten met een hoofddoek het veld moeten ruimen. Zijn doel is: Kill all the muslim lawyers - dood aan alle moslimjuristen.”

Waarom staat u niet op voor de rechter?
„Dat heeft te maken met een islamitisch gebruik. Als de profeet een moskee binnenkwam, stonden de mensen op. Maar dat wilde hij niet. Je zou je boven de ander verheven kunnen voelen als mensen voor je opstaan, terwijl mensen fundamenteel gelijk aan elkaar zijn.”

Het zegt niets over ongelijkheid. Opstaan is gewoon een traditie, een teken van respect voor de rechterlijke macht.
„Tradities zijn er om te veranderen. Vroeger moesten advocaten zelfs achterwaarts de rechtszaal verlaten. Dat doen we toch ook niet meer?”

U staat niet op vanwege het gelijkheidsprincipe. Maar tegelijkertijd wilt u vrouwen geen hand geven. Dat is een ongelijkheid.
„Dat verweet men mij. Daarom geef ik nu ook mannen geen hand meer. Ik noem mensen die hier een strijdpunt van maken handenschudfundamentalisten. Zij willen de rest van de wereld bekeren tot hun standpunt.”

In Nederland hoeft er niemand bekeerd te worden wat dat betreft: handen schudden is hier simpelweg een gewoonte.
„Ik ken anders genoeg Brabanders die zeggen dat het bij hen geen gebruik is. Bovendien is het mijn recht om er niet aan mee te doen.”

Waarom is het schudden van de hand van een vrouw zo gevaarlijk?
„Ik ben iemand die zijn huwelijksbelofte heel erg hoog houdt. Ik geloof niet dat een man fysiek contact moet hebben met een andere vrouw, op welke manier dan ook.”

Wat kan het geven van een hand doen met een man?
„Het gevaar is dat het daar niet stopt. Eerst geef je een hand, vervolgens ga je schouderklopjes uitdelen en zo gaat het steeds verder. Zeventig procent van de mensen heeft een verhouding met een collega. Zoiets moet toch ergens beginnen?”

Enait noemt zich een soennitische moslim, zoals de overgrote meerderheid van alle moslims. Bovendien kiest hij voor „de orthodoxe variant.” Maar daar houdt het indelen van de advocaat wel mee op. Aan bepaalde groeperingen wil hij zich koste wat het kost niet binden.

U bent een eenling.
„Ja, ik ben een einzelgänger, doordat ik mijn religie niet met een gemeenschap beleef. Dat vind ik niet nodig. Pinkstergelovigen moeten elke week geesten uitgedreven zien, anders voelen ze zich een geestelijke zombie. Voor mij geldt dat niet. Ik voel me verbonden aan een historische gemeenschap. Ik kijk naar de ankers in het verleden en probeer die te incorporeren in mezelf.”

U bent uiteindelijk zelf de maat der dingen.
Knikt. „Wij hebben geen paus of priester die via een oekaze dicteert hoe we bepaalde zaken moeten aanpakken.”

Met permissie, maar islamitische fatwa’s kunnen behoorlijke oekazes zijn.
„Een fatwa, mijn waarde, is niets meer dan een juridische opinie. Die kan tegengesproken worden.”

Dat moet u dan maar tegen Salman Rushdie zeggen, die jaren moest leven met de angst vermoord te worden vanwege een fatwa.
„Khomeini heeft in Iran wel geschreven dat Rushdie dood moest, maar anderen zeiden juist met evenveel recht dat hij niet dood hoefde. Het ligt eraan welke rechtsschool een fatwa geeft.”

Sommige orthodoxe moslims willen in alle opzichten terug naar de tijd van de profeet. U ook?
„Elke moslim zou in de gezegende tijd geboren willen zijn.” Enait wijst naar buiten, naar het fenomenale uitzicht over het Rotterdamse stationsgebied. „Maar ik ben niet iemand die zich afsluit van de wereld om me heen.” Om daar met een hem kenmerkende volzin aan toe te voegen: „Ik verzet me tegen de valse utopie die bepaalde groeperingen creëren als ze in het hier en nu met het doorsnijden van de banden met de wereld denken de gezegende tijd te kunnen emuleren.”

U poetst, vrij vertaald, dus niet uw tanden met een boomwortel omdat de profeet dat ook deed?
„Ja, dat doe ik wel. Het is trouwens geen boomwortel, maar een boomtak. De soenna, de overlevering van de profeet, is voor mij ontzettend belangrijk. In de soenna neemt tandenpoetsen een belangrijke plaats in. De profeet deed het altijd met een boomtak voordat hij ging bidden. En van de vrouw van de profeet wordt gezegd dat ze bezig was met bidden óf met tandenpoetsen.”

Maar er zijn toch prima tandenborstels?
„Inderdaad gaat het allereerst om het doel: dat je je tanden goed schoon houdt. Maar voor de psychologische binding met de traditie is het waardevol om het op dezelfde manier als de profeet te doen. Dat geldt trouwens voor veel meer dingen, zoals het knippen van mijn nagels. Daar heb ik een speciale volgorde voor, omdat in de soenna beschreven staat dat de profeet het ook zo deed.”

Verlangt Allah zo’n wettisch leven van u?
„Dit verlangt Allah. Christenen gaan heel vreemd met hun wetten om: je hoeft niets meer te doen, het bloed van Jezus is toch wel genoeg.”

Dat is juist het geheim. Het gaat niet om wat christenen doen; God heeft het in Christus gedaan.
„Dat is het kardinale verschil tussen christendom en islam. Maar dat betekent niet dat ik de islamitische voorschriften als een juk ervaar. De islam is in mij en wordt mij niet opgelegd.”


Kunt u zich voorstellen dat God Zich zo vernedert dat Hij in Zijn Zoon voor mensen sterft - dat Hij in alles de minste wilde zijn?
„Nee. God is goddelijk. U kunt zich toch ook niet voorstellen dat God Zich in een varken openbaart? Ons concept van God is heel anders. Hij kan op geen enkele manier gelinkt worden aan de mens.”

Kunt u zelf de minste zijn?
„Ja, dat is juist een religieuze plicht. Het is een godsvrucht. Als je de minste kunt zijn, ben je al een eind op weg.”

U komt anders nogal militant over.
„Dat klopt, ja. Ik denk dat je arrogant moet zijn tegen arroganten. Ben je dan nederig, dan is dat een teken van lafheid. Je moet de waarheid durven spreken tegen de gevestigde orde, tegen de macht.”

Is geweld uit naam van de islam voor u denkbaar?
„Voor mij niet. Ik doe geen vlieg kwaad.”

Sommige orthodoxe moslims doen niets anders dan uit naam van de islam geweld bedrijven.
„Maar dat is geen geweld om het geweld. Osama bin Laden noemt het distributieve gerechtigheid. Dat vind je trouwens ook bij anderen terug. Ik noem het de Bin Ladendoctrine: zoals u ons vermoordt, zullen wij u vermoorden.”

Staat u achter die doctrine?
„Nee. Geweld moet proportioneel zijn en er moeten geen andere mogelijkheden meer zijn.”

Dus kleine aanslagjes mogen wel?
„Dat zeg ik niet. Bin Laden vindt zijn aanslagen proportioneel, maar hij beantwoordt niet de vraag of er nog andere mogelijkheden zijn om te bereiken wat hij wil. En die zijn er.”

Heeft Mohammed B., die Theo van Gogh vermoordde, de Koran goed begrepen?
„Dat zullen we zien op de dag des oordeels. Eerder wees B. de aanslagen van 11 september af. Pas daarna radicaliseerde hij. Maar wanneer was hij een goede moslim? In 2001 of daarna, toen hij was geradicaliseerd? Dat bepaal ik niet.”

Het is voor u dus geen uitgemaakte zaak of islamitisch geweld mag?
„Voor mij is geweld geen optie, maar ik ga anderen niet voorschrijven hoe zij de Koran moeten interpreteren.”

http://www.refdag.nl/artikel/1376590/Advocaat+in+de+beklaagdenbank.html

Dat van dat tanden poetsen met een boomstam, erg hilarisch!! Zo leer je nog eens wat. Kijk vanaf nu toch heel anders naar Moslims met een rot gebit in hun muil.
#806
Nou nee hoor. Los van het feit dat je het Carthago van hannibal geen democratie kan noemen, ging het hier ook vooral om jouw statement dat de islam de bakermat van de democratie zou zijn.
Als nu zou blijken dat ook Carthago net als Athene reeds 1.000 jaar eerder een ´keurige democratie´ was, zou die opmerking toch nog veel debieler worden?
#807
Citaat van: Izwan op 29/11/2008 om 16:51:14
Nee, je had christenen, moslims en joden die eeuwen lang in vrede naast elkaar hebben gewoond.
Iedereen mocht zijn eigen identiteit behouden tot dat de kruisvaarders aan de macht kwamen. Reconquista is gewoon een onrechtvaardig kruistocht om moslims en joden uit te roeien.

Echt, een groot vreedzaam paradijs, die hele Islamitische geschiedenis in Spanje (en niet alleen in Spanje, nee, eigenlijk overal) Als die Visigotische fuckers eens beter opgelet hadden.

#808
Citaat van: Izwan op 29/11/2008 om 16:47:25
Ik heb visigothen ter spraak gebracht omdat veel figuren op het forum (zoals jij) de inquisitie proberen te bagatelliseren door nadruk te leggen dat de moren bezetters waren. Sterker nog, er zijn een paar mongolen die vinden dat Marokko een excuus aan de huidige Spanjaarden moeten bieden omdat Tarik n Ziad destijds een eind heeft gemaakt aan de Visigotische overheersing op dat schiereiland. Men verzwijgt  het feit dat Visigothen juist kolonisten waren die het leven van de bevolkingen op dat schiereiland zure hebben gemaakt en zich tot de elite hebben verheven. Men verzwijgt het feit dat de Visigothen de joden uit het schiereiland hebben vervolgd en verbannen voor de invasie van Tarik. Tarik heeft ervoor gezorgd dat de joden naar hen huis terug kunnen keren en de rest van de bevolking van de Visigotische tirannen verlossen.
Ik de inquisitie bagatteliseren? Jij bent niet wijs. Zoals ik al eerder zei, laat die periode voor jongens als ik nog steeds heel duidelijk zien wat er gebeurt als religieuzen aan de macht komen. Wij hollanders hebben die spanjaarden altijd verfoeid, en daar gaan ik nu niet op een achternamiddag verandering in brengen.

Excuses aan de Spanjaard zal ik ook niet eisen. Dat jij het iberisch schiereiland als oorspronkelijk moslim gebied wenst te bestempelen ook allemaal prima. En mij interesseert het geen lor dat de huidige spanjolen de moslims als bezetter beschouwen en dat jij weet dat de moslims juist de bevrijders van Spanje waren.

Na 1000 jaar werken met termen als bezetter is alleen voor historisch uitgedaagden een leuke bezigheid.
#809
Citaat van: ameziane op 29/11/2008 om 10:18:22
Ik heb altijd geleerd dat je een medeklinker moet verdubbelen na een korte klinker.

Ik blijf dus RiFFijns schrijven.
hoewel ik behoorlijk slecht ben in spellen, zou ik ook Riffijn schrijven
#810
Citaat van: Izwan op 28/11/2008 om 13:29:06

Je mag gerust zeggen dat veel van die andalusier (moslims, christenen en joden) die vervolgd en uitgeroeid komen uit families die langer op die schiereilanden woonden dan de kruisvaarder die  theo als spanjolen beschouwd.
- De voorouders van sommige joden en sommige moslims woonden op die schiereilanden voor dat de Visigothen het schiereiland hebben gekoloniseerd. Zelfs veel Imazighen andalusier woonden op het schiereiland langer dan die de Visigothen.
- Veel van die kruisvaarders hadden nooit op dat schiereiland gewoond. Zij gingen daar alleen om heilig oorlog te voeren.



De visigothen als kruisvaarders!! Alles in het werk om de geschiedenis een morele draai te geven!

En wat betekent dat nu helemaal, dat jij schijnt te weten dat er voorouders van moslims en joden zijn, die er voordat de visigoten kwamen, al woonden? Wat was hun rol in het Romeinse rijk ? Ten tijde van de pyramiden? Hoe zit het met die al 20.000 jaar geleden bewoonde grotten die er aan de kust van Andalusie gevonden zijn. Zijn die mensen joods of moslim?

Kijk, ik vind het prima (leuk zelfs) om over geschiedenis met je te lullen, maar je lijkt me een beetje het slachtoffer van het nederlandse onderwijssysteem. Tot gisteren had je blijkbaar, gezien de vragen die je me stelde,  nog geeneens kennis van de democratische bewegingen in het ouwe griekenland, en hier lijk je de geschiedenis van moors Spanje zo slecht te kennen, dat je de visigoten zelfs er bij moet halen om iets te stellen.

Je hilarische opmerkingen lijken er op te duiden dat jij de joden en de moslims als oorspronkelijke bewoners van dat schiereiland ziet, en de visigoten als kruisvaardige christenveroveraars. Zo zout heb ik het zelf nog nooit gelezen.

En kinderachtig als ik ben, ken ik toch niet nalaten mijn opmerking tegen Chatt waar deze disc mee begon nog ff er bij te halen. Want juist als jij gelijk hebt, en het oorsponkelijk joods islamitisch Iberisch schiereiland door de Visigotische kruisvaarders overlopen wordt, zei ik toch wel iets extreem nuttigs.

Dat samenleven een nogal eufemistische uitdrukking was.