-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - TheCFO

#586
Maar dan rijst toch de vraag of 'meer ruimte' en 'extra specifieke eisen' niet gewoon verhullend taalgebruik jouwerzijds is.

Kunnen bijzondere scholen in jouw optiek uberhaupt nog wel discrimineren? Of is ieder gedrag/regel acceptabel als het maar gebeurt op voordracht van de religieuze ouders?

(en volgens mij wil de eu niet zozeer meer ruimte geven, maar is dit zeg maar niet expliciet verboden, maar das een andere disc)   
#587
RvS: christelijke school mag eisen stellen

DEN HAAG - Het moet mogelijk blijven voor christelijke scholen om praktiserende homoseksuele docenten te weren, als hun gedrag in strijd is met de grondslag.

Juist het bijzonder onderwijs heeft op basis van Europese regels een grote vrijheid om 'beroepsvereisten' te stellen, schrijft de Raad van State in een nog vertrouwelijk advies aan het kabinet. De eisen die scholen formuleren, mogen volgens het belangrijkste adviesorgaan van de regering niet leiden tot discriminatie. Daarom zijn specifieke eisen wat betreft gedragingen in of buiten de school uitsluitend toegestaan wanneer 'deze voldoende kunnen worden herleid tot de godsdienst/levensbeschouwing die de grondslag van de instelling vormt'.

Door het gebruik van deze nieuwe formulering kan volgens de Raad van State de zogenaamde 'enkele-feit-constructie' vervallen. Nu is het nog zo dat iemand niet vanwege het 'enkele feit' van seksuele gerichtheid mag worden geweerd, waaronder ook een relatie of samenwonen worden begrepen. Er moet sprake zijn van 'bijkomende omstandigheden' als iemand wordt afgewezen of ontslagen. In de vijftien jaar waarin de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb) van kracht is, is echter - mede vanwege het zeer kleine aantal concrete zaken - nooit duidelijk geworden waar de grens tussen het 'enkele feit' en 'bijkomende omstandigheden' ligt. Wel leidt deze formulering telkens tot verwarring en verhitte politieke debatten.

Het kabinet heeft mede daarom afgelopen jaar de Raad van State advies gevraagd, om te bezien of de 'enkele-feit-constructie' kan worden geschrapt. Dat kan, zegt de Raad van State nu. Het adviesorgaan stelt voor om artikel 5 van de Awgb te vervangen. Het anti-discriminatiebeginsel blijft voluit overeind, maar godsdienstige en levensbeschouwelijke instellingen mogen wat de Raad van State betreft onder strikte voorwaarden specifieke eisen stellen. Deze moeten 'wezenlijk, legitiem en gerechtvaardigd' zijn met het oog op 'een houding van goede trouw en loyaliteit' aan de godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag.

Christelijke scholen en instellingen hebben bovendien 'een grote vrijheid' bij het vaststellen van het doel dat scholen met de eisen willen bereiken. Doorslaggevend is dat de eigen regels consequent worden toegepast.

In het voorstel van de Raad van State voor een nieuw artikel 5 van de Awgb, krijgen scholen wat meer ruimte dan andere levensbeschouwelijke organisaties (bijvoorbeeld zorginstellingen). De Raad van State haalt hiervoor Europese regels aan. In belangrijke EU-verdragen is de eerbiediging voor de inhoud en opzet van het onderwijs in de lidstaten geregeld. Uit deze verdragen leidt de Raad van State af dat EU-lidstaten - zoals Nederland - aan 'confessionele onderwijsinstellingen' ruimere vrijheden mogen geven dan aan andere levensbeschouwelijke organisaties. Dit verschil wordt gemaakt omdat juist in het onderwijs de overdracht van 'identiteitsbepalende normen en waarden' plaatsvindt.

Het advies van de Raad van State ligt op dit moment bij het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer de regering met een reactie op het advies komt.



Het volledige artikel kunt u lezen in het Nederlands Dagblad van dinsdag 9 juni 2009. Vanafdinsdag 9 juni april 2009 kunt u deze krant kopen via de losse verkoop of de digitale editie.

http://www.nd.nl/artikelen/2009/juni/08/rvs-christelijke-school-mag-eisen-stellen
-------

Gooi maar in mijn pet dit soort formuleringen:

De eisen die scholen formuleren, mogen volgens het belangrijkste adviesorgaan van de regering niet leiden tot discriminatie. Daarom zijn specifieke eisen wat betreft gedragingen in of buiten de school uitsluitend toegestaan wanneer 'deze voldoende kunnen worden herleid tot de godsdienst/levensbeschouwing die de grondslag van de instelling vormt'.

Incognito zal het wel weer niet met me eens zijn, maar ik lees hier toch echt dat als je maar zegt dat je gelovig bent, en God als Grondslag neemt, je meer en harder mag discrimineren dan mensen die niet zeggen dat ze gelovig zijn.
#588
Babbelhoek / Re: Nieuwe Haring, ouwe liefde
09/06/2009 om 13:36:56
Citaat van: student1980 op 09/06/2009 om 13:32:10
Ik ga zo ook een haring halen, bij de Volendammer bij mij op de hoek.
Wel zal ik eerst vragen of hij pvv heeft gestemd. Zo ja, dan kan hij in zijn rauwe vis stikken.

Hoewel de visboer deze dagen natuurlijk de hoeder van onze cultuur is en dus boven iedere verdenking verheven, moeten we niet vergeten dat het uiteindelijk gewoon een middenstandert is, die zegt wat zijn klant wil horen. Kijkend in die bruine -toch?- ogen van jou zal hij dus zeker antwoorden 'Dat nooit'.

Of het waar is of niet, als ik jou was zou ik toch gewoon genieten van die zilte zachtromige haring.

#589
Babbelhoek / Re: Nieuwe Haring, ouwe liefde
09/06/2009 om 12:34:46
Eet u allen smakelijk! Het is weer de jaarlijkse haringdag!


Zojuist heb ik de eerste nieuwen -op de Coolsingel, bij de kiosk van de  Volendammert- genuttigd.

Erg okay!

(in verband met 'persoonlijke drukte' deze keer zonder korenwijn, maar oei, wat is het weer lekker)

#590
Citaat van: Bitter-Sweet Chatt op 08/06/2009 om 16:26:07
laat de Chatt in je vrij! De racist,de filantroop en misantroop tegelijk

Kom kom, voor een echte misantroop spreekt er nog veel te veel teleurstelling over de relatie holland/marokkanen uit je schrijfsels. Teleurstelling die zoals je weet voornamelijk voortkomt uit verkeerde verwachtingen. Uit te veel nadruk op geestelijke waarden en uit te hooggestemde idealen.

Cursusje misantropie voor beginners, aan de hand van elf  keer wfh:

Idealen zijn de kleuren van een blinde en de oorsuizingen van een dove.

Ik geloof, dat de mensen alleen uit onoplettendheid optimist zijn.

De aap is misschien een lelijk beest, maar als wij verwant waren met het paard of de koe, onze ogen zouden 's zomers vol vliegen zitten.

De enige vorm van geluk die ik ken, is me ongelukken bedenken die me nog niet overkomen zijn.

Een slecht mens moet wel heel intelligent zijn, om net zo verschrikkelijk te zijn als een dom mens.

Geestelijke waarden, dat is alleen voor mensen die geen materiële waarden te pakken kunnen krijgen. Of voor mensen die teveel materiële waarden bezitten en te lui zijn er verder moeite voor te doen! Dat zijn geestelijke waarden.

Holland is een beschimmelde, zure rest, achtergebleven in een uitgeschraapte pan.

Ik beklaag iedereen die niet onmiddelijk bij zijn geboorte is wat hij later graag wil zijn. Alles wat iemand later bereikt, heeft hij gestolen.

De waarheid, dat alles inderdaad voor niemendal is, komt nu eenmaal altijd teveel in strijd met de hoop die leven doet.

Iedereen is van binnen een bioscoop. Je zit er alleen altijd in je eentje te kijken. Je hebt de illusie dat er plaats is voor meer personen. Maar dat is niet zo.

Zoals de iguanodons te gronde gegaan zijn aan hun grootte, zo zal de menselijke soort eenmaal uitsterven aan het besef van zijn overbodigheid.
#591
Citaat van: incognito op 05/06/2009 om 11:21:18
Je kan wel stellen dat gelovigen niet zo snel beledigd moeten voelen, maar dat gaat soms moeilijk als mensen erop uit zijn om bewust je geloof belachelijk te maken. De mens is een emotioneel wezen en dat zal voorlopig zo blijven.

Belangrijker nog vind ik dat sommige mensen vergeten hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen > de verantwoordelijkheid om je medemens niet onnodig te kwetsen. Ik bedoel het is maar een kleine moeite om op te staan als de rechter binnenkomt en zo is het ook een kleine moeite om een andere poster te kiezen dan die Deense cartoon. Waarom zou je in godsnaam dan je eigen zin willen doorzetten als je weet dat je daarmee de woede op de hals haalt van grote groepen Nederlanders.

Deze mensen, die willens en wetens hun zin doordrijven, zonder erbij na te denken wat het voor gevolgen kan hebben voor hun medemens vormen de kern van het probleem.

Dit ben ik dus behoorlijk fundamenteel met je oneens. (hoewel we het over deze Saiqa best eens eens kunnen zijn)

Zoals gezegd kan iedereen zich om van alles beledigd voelen. Soms begrijpelijk, soms onbegrijpelijk.

De kern van beschaafd samenlevingsgedrag ligt dus in niet steeds direct handelen op iedere belediging die jij ervaart.

Zoals ook gezegd, ik zou me beledigd kunnen voelen door de houding van gereformeerden over stamcel onderzoek, of over de onderliggende moraal die daar aan ten grondslag ligt.
Ik  zou  dan kunnen zeggen dat ik me kan voorstellen dat mensen daar helemaal van flippen en dat ze daarom gereformeerden 'iets aandoen'

Naar mijn smaak een totaal onacceptabele manier van redeneren.

Zoals je weet zijn er wel anti-abortus activisten in de VS die deze handelwijze volgen. Altijd onderbouwd met een monotheistische moraal.

Dus zolang je de gevoelde belediging maar accepteert als reden -zoals Saiqa en jij ook lijken te doen-  wordt het inderdaad het hemeltergende vingerwijzen dat jij schetst.

Waarom ik -en vast ook die Brusselmans- deze Saiqa interessant genoeg vindt, is omdat we het hier niet hebben over een laagopgeleidde heikneuter uit Drenthe of de Rif, die verdere niet in staat is na te denken over zijn eigen gedrag en dus maar weer boos wordt als het niet gaat zoals hij wil. (Zo ben ik nu eenmaal, het zweverige modieuze goedpratertje waar alles mee bedekt wordt these days, zelfs de meest abjecte handelingen en meningen) Nee deze Saiqa is heel goed opgeleid. En dat geeft hem/haar naar mijn mening de morele plicht tot niet-primitief gedrag. Dus nooit tolereren of vergoeilijken dat mensen die zich zogenaamd beledigd voelen daar ook naar handelen.
#592
Politiek / Re: Europese verkiezingen
05/06/2009 om 08:58:12
en ik hoor net dat gl net zo groot lijkt geworden als de pvda :-)
#593
Politiek / Re: Europese verkiezingen
05/06/2009 om 08:51:21
ik dacht dat  de pvv wel mee ging doen aan de gemeenteraad en dat leefbaar daarom nu al siddert.
#594
Politiek / Re: Europese verkiezingen
05/06/2009 om 08:09:18
Citaat van: Sa3ieD op 04/06/2009 om 22:49:34
Heb gelukkig op het goede paard gewed. D66 heeft een goede winst behaald. Wat ik wel verontrustend vind is de winst van de PVV, voornamelijk dat ze in bepaalde gemeentes de grootste zijn geworden. Uiteraard is europa een one issue, voor of tegen, maar ben wel benieuwd wat dit dan gaat brengen voor de tweedekamer verkiezingen.

D66, erg okay! (opgetiefd met die CU boys)

Ja en verder natuurlijk een bak ellende. Hoewel ik denk dat de PVV juist in Europa helemaal niets zal presteren (ook niet voor Nederland zoals hun leus was) is deze uitslag een morele ruggesteun voor mensen die ik dat zelf niet zo gun.

Allemachtig, reli's als grootste partij, haters als een na grootste. Ieder land krijgt blijkbaar de leiders die het verdient.
#595
Citaat van: incognito op 04/06/2009 om 11:50:36
Nou nou overdrijven is ook een vak! Uit het het stukje van Saiqa komt niet naar voren dat hij of zij geweld goedpraat of goedkeurt > Saiqa constateert alleen dat er religieuze gekken rondlopen die bij het zien van dat soort haatvolle plaatjes zouden kunnen flippen en gewelddadige dingen kunnen gaan doen, die niet meer terug te draaien zijn. Het feit dat Saiqa ervoor kiest om een boze brief te schrijven om zijn of haar onvrede te uiten zegt denk ik meer dan jouw beschuldigingen aan zijn of haar adres. 
Natuurlijk is het wat overdreven en natuurlijk mag Saiqa zijn/haar onvrede uiten. Ik vind het alleen een ubervoorspelbare mening, het typische geklaag van reli's die weer eens hun God (of wat dan ook) miskend zien. (Ik sloot zelfs niet uit dat GS of andere nonmoslims dit geschreven had)

Citaat van: incognito op 04/06/2009 om 11:50:36Des te erger vind ik de reactie van het journalistieke toonbeeld van fatsoen:

Just for the laugh. And that's what your religion, like any religion, deserves: To be ridiculed with funny pictures

Die Brusselmans is in mijn ogen ook onbeschaafd, stijlloos en heeft 0,0 begrip voor normen of waarden en vormt misschien zelfs wel een groter gevaar voor de Nederlandse samenleving dan een Saiqa. Of zie jij dit anders?
Nee nee geen toonbeeld van fatsoen. Ze noemen zichzelf ongefundeerd, tendentieus en nodeloos kwetsend. Je weet waar je aan begint als je die site opent.

En hoewel ik regelmatig op die site te vinden ben, soms vol plezier, ben ik op zich niet zo heel blij met de geenstijlisering van Nederland.

Maar inderdaad naar mijn smaak vormen religieuzen van het kaliber Saiqa een veel groter gevaar voor de samenleving dan welke internetsite ook.

Ik vind het idd soms moeilijk om mensen die religie voor andere dingen dan persoonlijke inspiratie of kunst willen gebruiken echt serieus te nemen. Mensen die menen dat in die ouwe teksten 'kennis' te vinden is die nuttig is voor onze samenleving of bijv de wetenschap. Die mensen -vaak nogal duidelijk aanwezig in religieuze gemeenschappen-  kunnen wat mij betreft niet vaak genoeg uitgelachen worden.

Citaat van: incognito op 04/06/2009 om 11:50:36Gelukkig voor jou ben ik een pacifist, maar ik zou me wel erg beledigd voelen door jou als je met zo'n T shirt rond zou lopen.

Vraag voor jou > Waarom zou je met zo'n shirt rond willen lopen als je weet dat mensen daardoor op hun zielen worden getrapt? 
Ik zal niet snel met zo'n t shirt rondlopen, maar das meer een teken van mijn saaie kledingsmaak.

En ik heb ook niet zo de behoefte om te kwetsen om het kwetsen. Aan de andere kant, ik weet zeker dat ik ook op dit forum wel eens beledigend geweest ben voor sommigen. Soms omdat ik ordinair zin had om te schelden, soms omdat mijn oprechte mening nogal shockerend kan zijn voor de religieuze ziel.

Deze materialistische, alcoholische atheistische genotzoeker wordt best door een paar reli's als het ultieme bewijs beschouwd tot welk moreel verval die goddeloze lustzoekerij kan leiden.

Maar ik zou me ook best beledigd kunnen voelen door die kleingeestige houding van de meeste reli's over het leven. Die suffies die zoiets wonderbaarlijks als het leven op aarde wensen te verklaren door er een vriendje bij te verzinnen, die ook nog allerlei debiele regels heeft gemaakt. Regels waaruit duidelijk blijkt dat verzinner helemaal niet almachtig is, laat staan goed.

Ik zou me tot op het bot beledigd kunnen voelen over hoe gereformeerden over stamcelonderzoek denken en welke consequenties dat heeft voor niet-gereformeerde mensen. Dat neurotische gedoe in de omgang tussen man en vrouw bij moslims, is natuurlijk tot op het bot beledigend voor een moderne man.

Maar de kern is, incognito, dat mensen zich niet zo snel beledigd moeten voelen. En al helemaal niet tot op het gewelddadige af. Daar zit de fout. En zolang hoogopgeleiden als Saiqa dat niet inzien, zal er nog een hoop geweld plaatsvinden. Vast uit religieuze naam.
#596
Citaat van: incognito op 04/06/2009 om 10:58:20
Ter wille van de volledigheid:

Saiqa schijnt te suggereren dat sommige moslims gewelddadig worden als ze  geconfronteerd worden met andermans mening en tekeningetjes en roept nu alle anderen op dus aub geen moslims publiekelijk te confronteren met haatvolle plaatjes of posters.

Dat zeg ik!

Ook zoals het -voor de volledigheid!- door jou geformuleerd is, is het een bespottelijke houding van deze Saiqa. Tis gewoon een verkapt dreigement (of op zijn minst begrip tonen voor het soort 'mens' dat niet in staat is gevoelens van onvrede langs andere dan geweldadige manier te uiten. Dat soort stijlloos, onbeschaafd en gewelddadig volk is idd bijna altijd religieus. Of hooligan, ook al zo'n pareltje onder de hier aanwezige subgroepen) met nul respect voor de vrijheid van meningsuiting, nul begrip van normen en waarden.

Daarom is deze mijnheer, net als Faizel, ultra vooroordeelbevestigend. Begrip voor geweld veroorzaakt door het zien van cartoons kan alleen bij 'relifreaks' voorkomen. Ieder normaal mens dat ik ken zou nooit en te nimmer zichzelf zo verlagen.

Dus ook al is het plaatje haatvol (que?) dan nog is dat geen reden voor geweld. Nooit. Dat een rechtenstudent dat niet wil inzien, en dus de tekenaar medeverantwoordelijk wil maken voor de reactie, laat zien dat Mr bigass student niet veel begrepen heeft van hoe een en ander hier geregeld is.

Want ook jou, geachte incognito, zie ik nog niet zo snel een mes tussen me ribben steken -of het vergoeilijken daarvan als een ander dat doet- als ik bv een voor de Islam beledigend T shirt zou dragen.
#597
Naar ik begreep heeft Faizel het ff wat lastig met het afmaken van de verplichte stages, maar de volgende freakjurist staat al weer klaar.  Wederom met dank aan geenstijl, een stukje uit het onafhankelijke weekblad van de uni van maastricht.

Voor hen die geen engels spreken, Saiqa loopt te zeiken over het gebruik van die deense cartoon op een poster voor de studievereniging ouranos.

Saiqa schijnt te suggereren dat moslims gewelddadig worden als ze  geconfronteerd worden met andermans mening en tekeningetjes en roept nu alle anderen op dus aub geen moslims te confronteren.

Kan hij misschien straks stage lopen bij die Enait, die ook meent voor de moslim te moeten opkomen door alle stereotypen over kortzichtige, kortgelontte fundo's te bevestigen.

Poster Ouranos
28-5-2009 - I am an exchange student at the Faculty of Law and a member of study association Ouranos. I write this letter to complain about one of the advertisements that has been posted by Ouranos in the faculty.

I am a muslim, a strict practicing one where my life is heavily influenced by and based on my religion. I pray five times a day, and believe in full submission to God. After seeing the ‘debate’ poster all over the law faculty, I have felt insulted and even my religion being discriminated against.

The poster included a stereotypical cartoon of a man with a beard, turban and a bomb about to explode causing great offence to me. This image has been banned from Geert Wilders’ film Fitna and has been banned ever since due to causing religious hatred. This image was actually taken from the Danish cartoons criticising Prophet Mohammed, then it was implemented in the Fitna film. I had never seen the cartoon and refused to see it, as I knew it would upset me. However Ouranos despite all the banning publicised it, when they were aware it has been banned.

I would not have been offended if a replacement image was advertised. But this stereotype cartoon had a verse from the Holy Quran on the turban. This verse of the Quran is the most holy, most sacred, most important verse and part in the Islam and for any muslim in the world. The poster advertised a negative image of my religion, not thinking about any views of the small muslim community in Maastricht. I am extremely disappointed and upset about what Ouranos has done, surely there were other means of them gathering students to come to their debate than to discriminate against the Islam. Maastricht University has a high rate of many international students, and if there were more muslim students here, I am sure they would also complain, and some would maybe even become violent.

Please be open to respect all religions, and develop your knowledge upon the religion of Islam, do not attack it so openly. Please do not publicize any posters or images attacking anyone’s religion.

Saiqa Riaz

en een stukkie van de reactie in het dunglish van geenstijl:

So you and your nutty reli-freaky friends are going to blow themselves up in school? Where we come from, we call that a threat. And different than you might think, we are not impressed by it. So we just keep on making up stupid jokes about your stupid religion. By all means. That's what we do. Just for the laugh. And that's what your religion, like any religion, deserves: To be ridiculed with funny pictures. Or cartoons, like this one. Or hilarious movies like this one. So for fucks sake, stick that pathetic "Please do not publicize any posters or images attacking anyone’s religion" where the sun never shines. You're barking up the wrong tree.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/06/welcome_to_holland_exchange_st.html#more
#598
Citaat van: Sa3ieD op 26/05/2009 om 16:57:08
Ik ben het met alle punten van CFO eens.
Dat wordt saai hier....


Verder is me deze keer -eigenlijk gek, gezien mijn persoonlijke tic's- die wetenschappelijke pretentie en die politielink ontgaan.  Las het vanmorgen meer als een column. Dat maakt die oncontroleerbare anonieme bron en de prominente vermelding van zijn persoonlijke wekelijkse leed extra verwerpelijk.

Zo zie je maar weer, zelfs wetenschappelijk kan je ons politiesysteem nauwelijks serieus nemen



#599
Uit de Washington Post, met dank aan Richarddawkins.net

Op zich ben ik er niet voor dat Vadertje Staat zich bemoeit met van alles en nog wat, en ben ik voor erg grote individuele vrijheid, ook voor ouders, en zelfs voor domme ouders. (Ik heb hier recent nog 'gepleit' voor het opheffen van de leerplicht zodat iedere oudere helemaal zelf mag bepalen wat zijn of haar kind leert.)

Ik vind bijvoorbeeld ook die Jomanda/Millecam zaak  lastig. Mag Sylvia Millecam niet gewoon zelf kiezen naar zo'n nitwit te gaan? (en mag zo'n nitwit dan zeggen dat het geen kanker is?)

Nog moeilijker vind ik deze zaak, waarin een moeder op 'faith' gronden haar kind medische behandeling onthoud. Mag Vadertje Staat dat nu wel of niet veroordelen?

Een 11-jarige sterft in de 21 eeuw aan onbehandelde diabetes. Vrije keus voor ouders of aanpakken?

Faith Healing or Child Abuse?
A Wisconsin mother who believes in "divine healing" was convicted Friday of reckless homicide for allowing her 11-year-old daughter Madeline to die of untreated diabetes by praying for her instead of seeking medical treatment. She awaits sentencing.
Meanwhile, a Minnesota mother and her cancer-stricken 13-year-old son Daniel have gone into hiding, trying to evade court-ordered chemotherapy which the boy says conflicts with his stated preference for "natural healing" methods favored by a Missouri-based religious group.
How far should a mother go to protect her child's religious beliefs, or her own? Does any parent have a right to put a child's health at risk for religious convictions? Does any child have that right? Should the government intervene in those cases?

These two mothers are clear in their convictions.

Neumann, the Wisconsin woman on trial, said in a videotaped interview played Wednesday at her trial that the Lord was going to take care of her daughter and all she needed was prayer. "It did scare me with her being cold," Neumann said. "I just believed the Lord is going to heal her. I never thought she was close to death . . . "I just felt that, you know, my faith was being tested. I never went through an experience like that before in my life and I just thought, man, this is the ultimate test. We just started praying and praying and praying over her."

Colleen Hauser, the Minnesota mom, is facing felony arrest for fleeing the state with her son after a judge found Daniel Hauser has been "medically neglected" by his parents and needed the state's protection. In court, Hauser testified that she was trying to "starve" his cancer with a diet and that their belief in the Nemenhah principle of "do no harm" leads her to believe that chemotherapy is poison, contrary to God's intention for the natural healing of disease.

"All of these recent cases are complex because they require the legal system to reconcile a variety of interests," Shawn Francis Peters, religion teacher at the University of Wisconsin-Madison and author of "When Prayer Fails: Faith Healing, Children and the Law," wrote in an On Faith guest column last year.

"Treasuring religious liberty, most Americans recoil at infringements on the faith-based practices that help to define our religious lives. And, too, we generally believe that parents should have wide latitude in directing the upbringing of their children. But those sentiments are challenged when the physical and emotional welfare of children - the most vulnerable members of our society - is at risk."

The U.S. Supreme Court seems clear about how these conflicts should be resolved. As Georgetown/On Faith blogger and professor Michael Kessler explains elsewhere on this site, U.S. law clearly allows adults to make similar religious-based decisions for themselves -- but not for their children. Kessler quotes the U.S. Supreme Court's 1944 ruling in Prince v. Massachusetts:
"The right to practice religion freely does not include the right to expose the community or the child to communicable disease or the latter to ill-health or death . . . Parents may be free to become martyrs themselves. But it does not follow they are free, in identical circumstances, to make martyrs of their children before they have reached the age of full and legal discretion when they can make that choice for themselves."

But as Kessler points out, many states have exemptions for religious grounds from child abuse statutes. In those states, a parent can't be charged with neglect for withholding medical treatment. The American Academy of Pediatrics and other groups have criticized of these laws.

As a parent and person of faith, I can't imagine choosing to put my own religious beliefs ahead of my child's physical health and safety. I surely can't imagine allowing a young teenager to make that call. If a parent won't protect a child, someone has to step in and do it, right?

These children needed medical attention, not spiritual hocus pocus. Pray for your children and with your children. Encourage them to believe in the power of faith. But don't deny them the miraculous and healing powers of modern medicine.
By David Waters 

http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith/undergod/2009/05/faith_healing_or_spiritual_abuse.html?hpid=talkbox1
#600
En nog iemand die de loftrompet steekt over de aanpak Marcouch.

Mijnheertje Toussaint stipt wel wat aardige punten aan over de zeer contraproductieve uitwerking van ons systeem -vooral wezenloze systeembeheerders, als bv Elatik- maar ik ben ontzettend huiverig voor onderbouwingen uit de trend van Conservatief geschat word ik gemiddeld twee keer per week fysiek en verbaal bedreigd, geïntimideerd of op een andere manier onbeschoft of (extreem) agressief bejegend door allochtone jongens en mannen.
Allereerst omdat het een subjectiviteit verraad die in dit onderwerp eigenlijk niet meer past, (Gerrit Komrij schreef in de jaren 80 al verontwaardigd over straattuig, dus los van je persoonlijke ervaringen kon je allang weten wat er speelt) maar vooral omdat het mijzelf niet of nauwelijks overkomt. Ondanks dat ik er uit zie als een 'jongen van Johan de Witt', als pakkendrager pur sang, iedereen ziet dat ik een belezen lafaard ben zoals Chatt me omschrijft. Voeg dit bij het feit dat ik in Rotterdam ook gewoond hebt in de wat ruigere gebieden op Zuid, en het is werkelijk verbazend dat ik nog nooit in elkaar gerost ben. Daarom kan ik het niet helpen dat ik direct denk dat er bij Toussaint zelf ook een steek los zit, want hoe kan je anders twee keer per week de sjaak zijn?

Ook geldt dat ik nog steeds niet de waarde zie om de marokkaanse roots van straattuig expliciet te benoemen, wel is het zo dat naar mijn smaak ontkennen zo mogelijk nog stompzinniger is.

Nou ja, dat allemaal gezegd hebbende, hierbij nog maar de lofzang op de methode Marcouch uit het NRC:


Er zijn niet slechts een paar criminele Marokkanen

Degenen die de massale criminaliteit door Marokkanen ontkennen, laten niet alleen de slachtoffers in de steek, maar ook degenen die met gezinsinterventie en politiewerk de problemen aanpakken.

Op 8 januari dit jaar stond een interview in Het Parool met Fatima Elatik (PvdA), die tot stadsdeelvoorzitter van het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg was benoemd. Op de vraag of ze zichzelf als een rolmodel zag, antwoordde Elatik: „Omdat ik Marokkaanse ben of jong en slim? Ik hoop het laatste. Jongeren werken niet met die labels van Marokkaan of allochtoon. Dat is volstrekt achterhaald.” Deze door politieke correctheid gecensureerde kijk op de werkelijkheid komt in alle politieke kringen van links tot rechts nog steeds veel voor.

Conservatief geschat word ik gemiddeld twee keer per week fysiek en verbaal bedreigd, geïntimideerd of op een andere manier onbeschoft of (extreem) agressief bejegend door allochtone jongens en mannen. De overgrote meerderheid van die groep is van Marokkaanse afkomst. Er is vrijwel nooit een rechtvaardiging voor het buitensporige gedrag van deze jongens. Hun gedrag heeft zonder enige twijfel een deels racistische oorsprong. Het feit dat ik een autochtone Nederlander ben is voldoende. Er lopen duizenden van die haatkoppen in Amsterdam rond.

Uit mijn onderzoek en vele omzwervingen in Amsterdamse wijken blijkt dat het om een veel breder fenomeen gaat. Er is geen etnische gemeenschap waar het wij-zij-denken zo sterk is ontwikkeld als juist in de Marokkaanse. Er leeft een grote groep Marokkanen in Amsterdam, die zich helemaal geen Nederlander, maar Marokkaan voelt. En die Nederlanders, de Nederlandse samenleving en het Westen vijandig gezind is. Marokkanen die hun best doen, hard werk of studeren en leuk meedraaien met de Nederlandse samenleving worden door deze groep al snel verkaast genoemd en nog veel vaker als verrader bestempeld.

En deze groep haat niet alleen de Nederlanders, maar ook Turken en alle andere etnische groepen, vooral de Surinamers. Ik ben een middag meegereden met een Surinaamse trambestuurder en Surinaamse conducteur. Voor deze zogenoemde ‘zwarten’ zijn de Marokkaanse agressie, intimidatie, scheldpartijen en het routineus befluimen van vrouwelijke passagiers met een andere etnische afkomst al jaren dagelijkse kost.

Maar de perceptie die steeds weer wordt verkondigd door een grote groep politici, beleidsmakers, ambtenaren, professionals, journalisten en bekende Nederlanders in de babbelprogramma’s op tv is juist omgekeerd.

Volgens het Amsterdamse bureau voor Onderzoek en Statistiek verlaat ruim zestig procent van de Marokkaanse jongeren tussen de 17 en 23 de school voortijdig zonder ‘startkwalificatie’. In 2006 was 39 procent van de Marokkaanse jongeren werkloos. Van alle Marokkaanse mannen in Nederland tussen de 40 en 64 jaar leeft 62 procent van een uitkering. Behalve twee Marokkaanse winkeliers op het Allebéplein in Slotervaart, kwam ik in twee jaar tijd in Slotervaart niet één Marokkaan van boven de vijftig tegen die werkte.

Volgens een steekproef van wetenschappelijk onderzoeker Junger Tas kwam negentien jaar geleden al 33 procent van de Marokkaanse jongens in aanraking met de politie. Maar volgens een zeer goed ingelichte bron op het Amsterdamse stadshuis heeft nu zelfs zeventig procent van alle Marokkaanse jongens onder de 24 jaar in Amsterdam ‘antecedenten’. Dat houdt in dat ze één of meerdere keren door de politie voor een strafbaar feit zijn aangehouden. Deze anonieme bron heeft zeer goede contacten met de politie en heeft dat getal van de Amsterdamse politie zelf.

Op de zogeheten shortlist waarop de overlast-, hinder- en criminele groepen worden geregistreerd in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart, stonden in 2006 tweehonderd jongens. Behalve één Turk, waren dat allemaal Marokkanen. In het stadsdeel is slechts zeventien procent van de bewoners van Marokkaanse afkomst.

Een Marokkaanse gezinsbezoeker van de Stichting Aanpak Overlast Amsterdam, die de ouders van de overlastjongens en criminelen thuis opzoekt en achter de voordeur ingrijpt bij de opvoeding, vertelde dat van de jongens in zijn dossiers tachtig procent van Marokkaanse afkomst was. Dus je moet constateren dat het met de overgrote meerderheid van de Marokkaanse jongens in Amsterdam helemaal niet goed gaat en dat de meerderheid hoogstwaarschijnlijk crimineel is.

Het beeld is dus dramatisch, maar de meerderheid van de beleidsmakers en anderen die in Nederland de dienst uitmaken, ontkennen en bagatelliseren deze feiten nog steeds.

De realiteit werd gekenmerkt door de aanwezigheid van structurele ernstige criminaliteit die jarenlang kon voortwoekeren, zonder dat de politie en justitie echt ingrepen. Een reeks van Marokkaanse overlastgroepen en criminele straatgroepen domineerden en terroriseerden hele buurten. In één van de buurten, op steenworp afstand van het politiebureau, kon bijvoorbeeld ruim drie jaar lang een grote professionele scooterdieven- en helersbende ongestoord zijn gang gaan. Een groot deel van de bewoners was en is te bang om zelfs maar aangifte te doen en heeft het vertrouwen in de rechtsstaat volledig verloren.

Wat er allemaal mogelijk is als een bestuurder zijn talent en energie niet verspilt aan het ontkennen van de werkelijkheid maar stopt in het oplossen van de problemen, is te zien in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. Al vanaf voorjaar 2006, toen de Marokkaanse stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch er aantrad. Geïnspireerd en aangejaagd door Marcouch is een groeiende groep Marokkaanse en Nederlandse ambtenaren, professionals, vrijwilligers en andere gewone burgers bezig om oplossingen voor de problemen te bedenken en toe te passen. Voormalig agent Marcouch ontwikkelde een deel van zijn aanpak onder meer in het stadsdeel Zeeburg, waar hij vanaf 2003 als coördinator jeugd en veiligheid werkte voor toenmalig portefeuillehouder Fatima Elatik. Daar kwam hij erachter dat „een deel van de ambtenarij en de zogeheten professionals met een papieren werkelijkheid werkten, waarin op papier met poppetjes werd geschoven”, en sommige jongerenwerkers bijvoorbeeld voormalige klanten van de politie waren.

Ook zag hij daar dat het maanden en soms jaren duurde voor bepaalde straatgroepen waren ontbonden. Bijvoorbeeld in de Indische buurt in Amsterdam-Oost waar deels dezelfde problemen spelen als in Slotervaart. In de Indische buurt begon Marcouch, net als jaren later in Slotervaart, met het ontbieden van ouders van de foute gasten voor een stevig gesprek. Vervolgens maakte hij afspraken met de reiniging om de probleembuurten extra te vegen en schoon te spuiten en maakte hij met de recherche afspraken om de dealers op te pakken. Hij ging vervolgens met de politie weer bij de ouders van de opgepakte jongens langs. „Als je meteen aan de slag gaat, krijgen de bewoners ook weer moed”, betoogt Marcouch.

De politie ging in enkele buurten van Overtoomse Veld-Noord vanaf voorjaar 2007 ook alles op alles zetten. In juni 2008 bleek dat er een spectaculaire daling van de misdaad was ingezet. Het aantal aangiften van diefstallen en straatroven was in 2008 met 52 procent gedaald ten opzichte van 2006. Het aantal straatroven en inbraken eveneens. De daling werd door politiechef Gerard Kuijn niet alleen toegeschreven aan de intensieve politie-inzet, maar ook aan de introductie van de straatcoaches en de gezinsbezoekers van de Stichting Aanpak Overlast Amsterdam, een initiatief van de centrale stad. En daarnaast door het opzetten van andere projecten van het stadsdeel zoals de 8-tot-8-coaches en de nieuwe aanpak van de zogeheten multiprobleemgezinnen.

Half juli 2008 maakten de politie en het stadsdeel Slotervaart bekend dat de overlast van vrijwel alle straatgroepen in Amsterdam flink was afgenomen, juist in de stadsdelen waar de straatcoaches actief waren. In heel Amsterdam was er een daling van 33 procent, maar in Slotervaart waar de straatcoaches en de gezinsbezoekers op aandringen van Marcouch als eerste actief werden, was er sprake van een daling van zelfs bijna vijftig procent.

„Er is eigenlijk een heel nieuwe beweging op gang gekomen in Slotervaart”, constateerde Ahmed Marcouch toen ik hem vorig jaar sprak. „Nieuwe bewoners die graag de eigen verantwoordelijkheid willen nemen. Niet van die geïnstitutionaliseerde clubs, maar gewone burgers. Op een deel van de scholen is de situatie aan het verbeteren. De aanpak met de straatcoaches en de gezinsbezoekers is inmiddels door zes andere stadsdelen overgenomen en willen ze in de hele stad invoeren. Toezicht, handhaving en het aanspreken van ouders is inmiddels een normale gang van zaken geworden. De aanpak van de politie, gericht op rechercheren van de criminele groepen, lijkt te werken. Er is een duidelijke afname van de criminaliteit in de wijk. We zijn er nog lang niet, maar het begint te komen.”

Maar uit gesprekken met twee politiechefs weet ik dat een deel van de politie gefrustreerd is omdat een grote groep daders die zij voortdurend oppakken steeds weer op vrije voeten komt. En de politie elke keer weer helemaal opnieuw kan beginnen met de strafrechtcarrousel.

Het grote probleem zit al decennia vooral verderop in de justitiële koker. Bij het OM, en vooral bij de strafrechters. Elke dag beslissen tientallen officieren en rechters-commissarissen dat seriecriminelen die iemand hebben mishandeld voor een Tomtom of een laptop, na een uur, een dag of drie dagen, weer vrijgelaten moeten worden. Op zijn best komt er een half jaar later een strafzaak die uitmondt in een (on)voorwaardelijke veroordeling en beslist een andere strafrechter dat de straatrover meteen of na een paar maanden al weer vrij komt.

De manier waarop het strafrecht in Nederland nu werkt, versterkt in feite de machtspositie van de Marokkaanse misdadigers in de buurt. „Als die zoon twee of drie keer is opgepakt en steeds weer is vrijgelaten, haakt zijn vader gewoon af en gaat hij in de moskee of het koffiehuis zitten”, zegt leerplichtambtenaar en voormalig agent Abdel Betti. „Als de zoon al vervolgd wordt, komt de dagvaarding pas een half jaar later. Het didactisch effect daarvan is nul. Die jongen gaat door met het terroriseren van zijn omgeving. Sterker nog: hij wordt dé man in de buurt. Vooral als hij voor iets heel ergs gepakt is, zoals een straatroof en al helemaal als hij een agent geschopt en geslagen heeft. Het foute gedrag van die jongens wordt elke keer versterkt, door de manier waarop justitie werkt.”

„Er zit hier gewoon een heel grote groep criminele vaders. Deze factor wordt zelden genoemd in het verhaal”, zegt procesmanager van de gezinsbezoekers Mourad Taimounti van Stichting Aanpak Overlast Amsterdam. „Die criminele vader weet: misdaad loont heel erg in Nederland. Je verdient bakken met geld met de drugshandel en de pakkans is vrijwel nihil. Dat zijn de vaders die je in je gezicht uitlachen als je ze vertelt dat hun zoon zijn school moet afmaken.”

De ontkenning van deze feiten werkt verlammend en staat de oplossing van dit multiculturele drama in de weg.


Paul Andersson Toussaint is freelance journalist. Binnenkort verschijnt van zijn hand ‘Staatssecretaris of seriecrimineel; het smalle pad van de Marokkaan’ (Bert Bakker). Het binnenkort te verschijnen boek van Andersson Toussaint is geschreven in opdracht van de Stichting Politie en Wetenschap van de politieacademie. Op 11 juni is er in de Rode Hoed in Amsterdam een debat n.a.v. het boek, onder leiding van Felix Rottenberg.

http://www.nrc.nl/opinie/article2249910.ece/Er_zijn_niet_slechts_een_paar_criminele_Marokkanen

Om niet eindeloos te hoeven kopiepeesten, ook nog deze link van nrc die ontopic en zeer lezenswaardig is:

Overdrijving helpt niet tegen misdaad
In navolging van Fleur Jurgens’ Het Marokkanendrama verschijnt binnenkort het volgende boek over de problemen met Marokkaanse jeugd dat in opdracht van de stichting Politie en Wetenschap is geschreven. In zijn stuk voert Paul Andersson Toussaint een gevecht met een fictieve vijand. Ondertussen is iedereen, beleidsmakers en politici incluis, zich ervan bewust dat er problemen zijn bij Marokkaanse jongeren, problemen die veelvuldig besproken worden in kranten en op tv.
(...)
Onderzoek van de Universiteit Utrecht laat evenwel zien dat Marokkaanse jongeren sneller en voor minder ernstige delicten veroordeeld worden dan Nederlandse jongeren die volgens Andersson een pakkans van 1 op 50 hebben. Met andere woorden: daar waar Nederlandse jongeren niet worden veroordeeld, worden Marokkaanse jongens dat wel. Er is sprake van een vicieuze cirkel: de jongeren provoceren, het systeem (politie, OM, rechtbank) komt met een overreactie en daarmee wordt ieders rol keer op keer bevestigd.
(...)
Ook uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat kinderen van Marokkaanse komaf minder vaak behandeld worden voor bijvoorbeeld hun gedragsproblemen, met alle gevolgen van dien.
(...)
Ook in een onderzoek in Rotterdam komt naar voren dat een jonge Marokkaan zichzelf best als Marokkaan en moslim kan zien, maar zich tegelijkertijd ook zeer verbonden voelt met de Nederlandse samenleving. Onderzocht moet worden wie het wij-zij denken in stand houden.
(...)

http://www.nrc.nl/opinie/article2249958.ece/Overdrijving_helpt_niet_tegen_misdaad