-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - TheCFO

#1066
Filosofie / Re: Het bedrog van de evolutie
05/06/2008 om 12:23:23
En, voor de volledigheid, ook een tegengeluid van dezelfde pagina. Lees en huiver, hoe met platte angstaanjagende argumenten over wegselecteren van kinderen, over glijdende schalen, verkeerde signalen en geneuzel over hoe groot de kans dan wel niet precies is, getracht wordt heel principieel over te komen. Maar een hard argument geven ze nergens. ‘Wij zijn er tegen’, das zo ongeveer het enige. Dat je â€"met niets anders dan een particuliere interpretatie van je geloof in de hand, want niet elke christen is tegen- je eigen morele ideeën tot uitgangspunt voor het weigeren van andermans behandelingen wenst door te drammen, bevestigt mijn beeld wel over de verworvenheden van onze Veluwe (en Den Haag, om nog maar een gereformeerde steen te noemen, waaronder allerhande ongedierte tot leven komt)

Gaan we nu ieder ziek kind wegselecteren?
Gepubliceerd: 3 juni 2008 00:00 | Gewijzigd: 4 juni 2008 14:05
Met de uitbreiding van embryoselectie komen we op een gevaarlijk glijdende schaal terecht, vinden Henk Jochemsen en Matthijs van den Berg. Elk kind moet geboren mogen worden.
In de discussie rond embryoselectie blijkt dat de zaak bij de ChristenUnie inhoudelijk heel gevoelig ligt. Sommige media schilderen de CU af als een partij van moralisten zonder gevoel, die bepaalde patiënten een voor de hand liggende behandeling ontzeggen. De zaak verdient echter een serieuze bespreking. Daarbij realiseren we ons heel goed dat het voor de betreffende groep vrouwen om een heel belastende genetische aanleg gaat.
Overigens zij opgemerkt dat het vorige kabinet, op dit punt vertegenwoordigd door staatssecretaris Ross van Dorp (CDA), de embryoselectie die Bussemaker nu wil toestaan, wilde verbieden. Het is dus niet juist te doen alsof het hier gaat om een buitenissige opvatting van de ChristenUnie.
Op drie punten betekent de voorgestelde uitbreiding van embryoselectie een ethisch bezwaarlijke stap. Tot nu toe wordt de pre-implantatie genetische diagnostiek (PGD) toegepast bij ernstige erfelijke aandoeningen, waarvoor geldt dat als iemand het ‘verkeerde’ gen heeft, de ziekte praktisch met zekerheid optreedt, al varieert de ernst van de symptomen. Daarbij gaat het om onbehandelbare aandoeningen die vaak al vroeg in het leven optreden. Een uitzondering is de onbehandelbare ziekte van Huntington die zich pas later in het leven, maar met zekerheid manifesteert (meestal vanaf rond de 40 jaar). Daarop mogen embryo’s al wel onderzocht worden.
We willen niet suggereren dat deze vormen van genetische selectie van embryo’s ethisch probleemloos zijn. Maar de nieuwe voorstellen van Bussemaker gaan duidelijk verder.
Het betreft nu een aandoening waarop een verhoogde kans bestaat bij iemand met het gendefect. Bij het borstkankergen is dat een kans op 60-80 procent in de loop van het hele leven van die persoon. Dat is weliswaar hoog, maar de mogelijkheid van selectie komt nog wel de in sfeer van kansen.
Hoe hoog moet de kans zijn om het selecteren van de embryo’s met een gendefect aanvaardbaar te doen zijn? Borstkanker en andere mede erfelijk bepaalde kankers treden later in het leven op en zijn in principe behandelbaar. Daarbij komt de mogelijkheid van selectie dus op de glijdende schaal van de mate van behandelbaarheid en belasting van de behandeling. Hoe ernstig moet de aandoening zijn en hoe zwaar de mogelijke behandeling om embryoselectie op de erfelijke aanleg te rechtvaardigen?
Met de voorgestelde uitbreiding komt de selectie voor de geboorte in een gevaarlijk glijdende schaal terecht. Dat werd ook met nadruk gesteld door professor Galjaard, pionier in Nederland op het gebied van de klinische genetica.
Van de selectie van ongeboren leven op grond van aanleg voor een aandoening gaat een verkeerd signaal uit naar de samenleving: we vinden eigenlijk dat zulke mensen beter niet geboren kunnen worden. We erkennen dat aanstaande ouders van de PGD gebruik willen maken om de geboorte te voorkomen van een kind met de belastende erfelijk aanleg. Maar het feit dat die methode in de gezondheidszorg collectief gefinancierd aangeboden wordt, geeft die selectie onmiskenbaar ook een maatschappelijk karakter.
Gaan we niet toe naar een samenleving waarin je alleen geboren mag worden als je geen aanleg hebt voor (ernstige) aandoeningen? Uit internationaal onderzoek blijkt dat een steeds groter deel van de kinderen met aandoeningen als Downsyndroom of een neuralebuisdefect prenataal opgespoord en geaborteerd wordt.
Hoe langer een prenataal screeningsprogramma bestaat, hoe gewoner het wordt om aan de screening deel te nemen en hoe meer kinderen met deze aandoeningen weggeselecteerd worden. Wat betekent dat voor mensen met die aandoening die er toch zijn? Juist voor deze kwetsbare mensen en groepen patiënten, moeten we ons tegen de voorgestelde uitbreiding van de PGD verzetten.
We geven nog twee aanvullende overwegingen. De PGD is geen gemakkelijke techniek die succes verzekert. Integendeel. De vrouw moet een ivf-behandeling ondergaan, er wordt een aanzienlijk aantal embryo’s tot stand gebracht die genetisch onderzocht worden. Bij dat onderzoek gaan soms embryo’s dood. Er worden dan zo mogelijk een of twee embryo’s in de baarmoeder ingebracht, maar de kans op een doorgaande zwangerschap en de geboorte van een gezond kind is niet zo groot. Een deel van de paren dat aan deze behandeling beginnen, krijgt langs deze weg dan ook geen kind.
Ten tweede gaat het nu over selectie van embryo’s die een sterk verhoogde kans hebben over 30 of 40 jaar borstkanker of eierstokkanker te krijgen. Maar het is zeer aannemelijk dat in die periode de vroegtijdige diagnostiek en behandelmogelijkheden zullen verbeteren. Moeten we niet juist inzetten op behandeling van mensen met aandoeningen en niet op het elimineren van pril mensenleven, omdat het een aandoening kan hebben?
Henk Jochemsen is directeur van het Prof.dr. G.A. Lindeboom Instituut; Matthijs van den Berg is gepromoveerd op onderzoek over prenatale screening.
------
Nu alleen nog ff uitzoeken wat dat GA Lindemans Instituut doet.
#1067
Filosofie / Re: Het bedrog van de evolutie
05/06/2008 om 12:11:28
Ja, ja, door onze briljante wetenschappers zijn we in staat om allerlei gore ziektes uit ons bestand weg te ‘evolueren’. Maar dat mag natuurlijk  niet van de gristenfundi’s, die van mening zijn dat de Duivel al die gore medicijnen en scantechnieken ontwikkelt.

En ja, alvast voor straks, u leest het goed. Een embryo die uit IVF komt, mag voor inplanting niet gescreend op allerlei ziektes worden en moet dus ingebracht worden van onze gristenen, maar indien bij een langs natuurlijke weg ‘gemaakte’ vrucht eenzelfde ‘ziekte’ ontstaat, mag die vrucht wel weer geaborteerd worden.
-----
Rouvoet haalt gelijk over de rug van zieken
Gepubliceerd: 3 juni 2008 14:03 | Gewijzigd: 3 juni 2008 14:03
Door J.L.H. Evers
Het gen BRCA veroorzaakt niet bij 100 procent van de draagsters borstkanker. Het heeft in families wél voor 100 procent een rampzalig effect, stelt J.L.H. Evers. Sta hier embryoselectie toe.

Bij het aantreden van het kabinet Balkenende IV vroeg menigeen zich af wat de ChristenUnie daarin te zoeken had. Over het algemeen echter was de conclusie dat deze partij van christenfundamentalisten het kabinet aan een Kamermeerderheid hielp, maar verder weinig kwaad kon. Men legde vast dat bestaande praktijken met betrekking tot gevoelige onderwerpen als abortus, embryo-onderzoek en euthanasie niet ter discussie stonden, maar dat bij nieuwe ontwikkelingen een zorgvuldige afweging van ieders belangen zou volgen.
Het gevolg daarvan hebben we afgelopen week van nabij kunnen meemaken. Staatssecretaris Jet Bussemaker, die in de bres sprong voor vrouwen met een verhoogd risico op erfelijke borst- en eierstokkanker (een van de gemeenste kankers), werd door minister Rouvoet publiekelijk teruggefloten. De leider der ChristenUnie eiste dat de staatssecretaris haar brief over embryoselectie terugnam. Immers, mensen die het kanker-gen BRCA-1 of BRCA-2 dragen krijgen niet altijd borstkanker, maar slechts in 60-90 procent van de gevallen. Als je dus goede embryo’s selecteert om in de baarmoeder te plaatsen gooi je embryo’s weg die in 10-40 procent van de gevallen nooit tot kanker geleid zouden hebben. En embryo’s weggooien, dat is pril menselijk leven vernietigen, en daar is de ChristenUnie tegen.
In Nederland worden 10.000 IVF-behandelingen per jaar uitgevoerd. Bij iedere behandeling selecteert men embryo’s. De goede worden in de baarmoeder geplaatst of ingevroren, de slechte worden weggegooid. Dat zijn er enkele tientallen per dag.
In Nederland gebruiken 150.000 vrouwen een spiraaltje als anticonceptiemiddel. Het spiraaltje werkt door te verhinderen dat het embryo in de baarmoeder innestelt. Per maand gaan er aldus 150.000 goede embryo’s verloren. Dat zijn er enkele duizenden per dag. Voor de ChristenUnie waren de afspraken hierover geen beletsel om aan dit kabinet deel te nemen. Zij accepteerde dat. Macht corrumpeert.
Onlangs had ik een patiënte die IVF nodig had vanwege haar onvruchtbaarheid, terwijl ze tevens het BRCA-1 gen droeg. Bij de IVF mochten we de embryo’s wel op uiterlijk selecteren (om de mooiste terug te plaatsen) maar niet op dragerschap van het gen. Een absurde situatie. Wij hadden in één behandeling zowel haar kinderloosheid kunnen oplossen als de kanker voorgoed uit haar familie kunnen bannen (zij zou dan namelijk alleen embryo’s, dus kinderen, zonder het kankergen gekregen hebben), maar dat laatste vindt de ChristenUnie niet goed.
Slechte embryo’s weggooien mag, want dat is in het regeerakkoord zo afgesproken, en de ChristenUnie wilde per se mééregeren, dus die concessie moest zij wel doen. Maar slechte embryo’s met het kankergen weggooien mag niet, want daarover waren namelijk geen afspraken gemaakt.
Over de rug van mensen met een afschuwelijke ziekte in de familie haalden de christenpolitici hun gelijk. Het argument was zogenaamd dat het hier geen gen betrof dat altijd onder alle omstandigheden, dus in 100 procent van de gevallen, tot kanker leidt, maar ‘slechts’ in 60-90 procent.
Iedereen weet dat in de natuur 100 procent niet bestaat. Zelfs bij mensen met het gen voor de ziekte van Huntington (die op betrekkelijk jonge leeftijd tot dementie leidt) komt het wel eens voor dat iemand de ziekte niet krijgt. Maar de ziekte van Huntington komt wél voor embryoselectie in aanmerking. Daar mogen wij in Maastricht Pre-implantatie Genetische Diagnostiek (PGD) voor doen.
Het gaat er overigens helemaal niet om dat het BRCA-gen ‘slechts’ in 60-90 procent van de gevallen borstkanker en in 20-60 procent eierstokkanker veroorzaakt. Het gaat erom dat dit gen bij 100 procent van de getroffen families een rampzalig effect heeft. In ieder van deze families komen diverse vrouwen voor die jong aan kanker sterven. En dan ook nog iedere generatie eerder, oma op 50-jarige leeftijd, moeder op 42-jarige leeftijd, jijzelf nog vóór je veertigste? Hoe kun je een gezin starten met dit zwaard van Damocles boven je hoofd? Hoe kun je kinderen krijgen als zij hun moeder al zo snel moeten missen?
Met PGD kunnen we dit voorkomen, maar het mag niet. Wat in dit land wél mag is spontaan zwanger worden, een vruchtwaterpunctie laten doen, en, als de vrucht het kankergen heeft, na 16 weken zwangerschap een abortus laten uitvoeren. Dat is zo afgesproken in het regeerakkoord.
Vrouwen die dit al twee of drie keer hebben moeten laten doen willen dat niet nóg eens meemaken. Hoe wreed is het deze herhaalde abortussen te eisen van vrouwen die graag kinderen willen? Enkel omdat de Haagse heren dat in Beetsterzwaag zo hebben afgesproken.
Dan maar geen kinderen? Was het niet diezelfde Rouvoet die onlangs vond dat vrouwen juist méér kinderen zouden moeten krijgen? Dan maar sperma- of eiceldonatie? De spermabanken zijn leeg in Nederland en eiceldonatie stuit op vele praktische bezwaren.
Wat in dit land ook mag is je kind laten inenten om kinkhoest te voorkomen (al hoef je daar geen gebruik van te maken als je in de bijbelgordel woont). Wat in dit land ook mag is een uitstrijkje laten maken om baarmoederhalskanker te voorkomen. Maar ook daarin word je door niemand gedwongen. Per 10.000 uitstrijkjes voorkom je één kanker. Dat mag. Met tien PGD’s voorkom je 6-9 borstkankers en 2-6 eierstokkankers. Dát mag niet.
Een van de patiënten met het borstkankergen zei de vorige week: „Ik kan de staatssecretaris wel zoenen”. Ik ook. De staatssecretaris is een moedig persoon die opkomt voor de belangen van een kleine, maar kwetsbare groep vrouwen. Zonder de belangen van anderen te schaden. En zonder iemand te verplichten van deze diagnostiek gebruik te maken. Van dat soort politici zouden wij er in Nederland meer moeten hebben.
Prof.dr. J.L.H. Evers is Hoofd Centrum voor Voortplantingsgeneeskunde van het Academisch ziekenhuis Maastricht.


http://www.nrc.nl/opinie/article1113239.ece/Rouvoet_haalt_gelijk_over_de_rug_van_zieken
#1068
Babbelhoek / Re: Blowen
05/06/2008 om 11:10:42
Citaat van: allasian op 05/06/2008 om 10:59:25
Wiet en hasj worden niet gekeurd. Er is geen inspectiedienst die coffeeshops in de gaten houden wat ze verkopen,dus ze kunnen er allerlei troep in stoppen, wat vaak gebeurd. Dat is de schuld van de nederlandse regering met hun gedoogbeleid. Ze zouden je als burger moeten beschermen van dat soort kwalijke dingen.

Klinkt als een kennert, want ik lijk het er mee eens. Ons gedoogbeleid is erg schijnheilig en heeft een aantal ridicule bijeffecten -voordeur vs achterdeur of het komende rookbeleid der horeca. Genoeg om je kwaad over te maken en verandering te eisen.

Toch heb ik het idee dat juist op het gebied van de kwaliteit er wel positieve effecten te bemerken zijn ten opzichte van de landen om ons heen. Dan heb ik het niet zozeer over ragewietjes als Amnesia of over de wens tot 'goed gespoelde' weed, noch ben ik blind voor de hoeveelheid verboden en giftige bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden. Maar wel heb ik het idee dat wat ik hiero in een beetje normale coffeeshops gekocht heb, bijna altijd 'meer waar voor me geld' was, dan wat ik ooit in het buitenland heb kunnen scoren (moet wel zeggen dat ik nog nooit in 'landen van herkomst' op vakantie geweest ben, en mijn vergelijking zich dus toepspitst op andere europese landen)
Weet ik de weg niet goed genoeg in die andere landen, of verkopen de "shoppa's" hiero toch nog wel eens wat redelijks?
#1069
Het wordt een wonderbaarlijke disc.

Iemand die  nog nooit drie regels achter elkaar heeft kunnen zetten zonder zijn lezers in slaap te sussen, heeft plots een mening over boeken en hun verfilming, iemand die Peter Tosh niet kent begint over Bob Marley. Jammer dat ik van Thayouth wfh niet meer mag quoten.

'Het is gezien,' mompelde hij, 'het is niet onopgemerkt gebleven'
#1071
Citaat van: Sa3ieD op 02/06/2008 om 13:17:49
Voel je je nog steeds de man?

Never saw someone got bitch slapped like you just did. Wel grappig dat iedereen het ziet behalve jij.
ik heb nog wel wat nuttigs gelezen hier en daar maar ook daarover,  zonder iedereen op 1 hoop te mogen gooien, kan ik je wel mededelen dat juist wat iedereen ziet meestal het minst interessant is
#1072
Citaat van: Tamza op 02/06/2008 om 00:24:12
Wat deze dwaas echter maar niet lijkt te begrijpen is dat Said exact hetzelfde zegt als Thayouth, maar daarin alleen een stap verdergaat met de -terechte- kritiek dat het gebrek aan kwaliteit in de Nederlandse filmindustrie gedeeltelijk te wijten is aan de afhankelijkheid van subsidies en daarmee de druk om de maatschappelijke discours te volgen. Klagen de filmmakers zelf ook over (geldt ook voor theater),

Inderdaad, ik had niet gezien dat Thayouth en Sa3ied hetzelfde schreven. Ook bij teruglezing haal ik dat er niet 1,2,3, uit, zelfs niet nu ik weet dat voor sommigen de strekking wel 100% hetzelfde is. Ik hoop zelf altijd dat mijn mening wat duidelijker te destilleren is uit mijn schrijfsels.
Maar ja, ik lees misschien ook wel zo maar wat. Ik had namelijk ook al niet door dat die -naar mijn mening- uiterst kleingeestige en kinderachtige statement over het verhaal in de topicnaam en de verfilming dáárvan, klaarblijkelijk een interessant vergezicht betrof, waarin hij de gehele nederlandse 'opvoerendekunst' markt en haar eigenaardigheden te grazen neemt. (ook namens alle theatermakers bedankt!)
#1073
Citaat van: Laysa op 01/06/2008 om 22:58:26

Nu stel je me toch een beeeeetje teleur, mijn beste CFO. Ik had minstens wat meer inhoudelijke reacties willen zien dan die twee regels die je daaraan besteedt.

Hoe groot mijn verlangen ook is om niemand teleur te stellen, ben ik wel redelijk tevreden met de helderheid van mijn laatste stuk Volgens mij kan iedereen zien dat ik uitsluitend geageerd heb tegen dat sociopolitieke sausje dat said en tamza per direct over hunnie ze stukjes gooiden Thats All En verder staat het iedereen vrij te vinden wat hij wil over welke film dan ook Maar wel graag om artistieke redenen en niet vanwege de producents afkomst
#1074
Praat ff naar je verstand hebt asjeblieft, blondie

Citaat van: Tamza op 01/06/2008 om 17:23:05
Precies mijn punt (en die van Sa3ied).

Iemand die vindt dat de strekking van onderstaande 2 schrijfsels hetzelfde is, lult maar wat in de ruimte of ken eigenlijk helemaal niet normaal lezen.

Citaat van: Thayouth op 01/06/2008 om 16:42:33
Het succes van ‘La haine’ was o.a. gelegen in de geloofwaardigheid van de personages, hun levens en de herkenbaarheid daarvan voor de jongeren die zelf de subcultuur vormen waar de film over verhaalt. Dit alles mede dankzij een scriptschrijver die inging tegen de conformistische scenario’s die destijds verfilmd werden en daarmee een film wist neer te zetten zonder de clichés die destijds (en ook nu nog in Nederland) garant stonden voor een commercieel succes.

en

Citaat van: Sa3ieD op 31/05/2008 om 21:49:31

Ik zal wel even kort samenvatten wat ik met mijn stuk probeer te zeggen:

- Films over Marokkanen worden door Nederlanders gemaakt, waarom? Verder ook vaak met dezelfde uitgekauwde acteurs. Ik zie erg weinig in de Nederlandse filmindustrie, enige "goeie" films vond ik Karakter, Kruimeltje, Ciske de Rat, etc. Hoelang is het wel niet geleden dat er echt een goeie Nederlandse film uit is gekomen waarvan mensen dachten van: Hey...dat is vernieuwend... Weinig originaliteit dus, beetje allemaal GTST films.

- Films, vooral films voor het "grote" publiek, zijn in grote mate afhankelijk van subsidies. Een film met allochtonen moet daarom binnen de dominante politieke en maatschappelijke discours passen.

- Zelden heb je daadwerkelijk betrokken en geïnteresseerde regisseurs. Sneu dat de enige die geïnteresseerd was in de Marokkanen Theo van Gogh was, hij opereerde dan ook niet helemaal binnen die dominante politieke en maatschappelijke discours.

PS: Er staat in de eerste zin: Of toch niet? Hoe het met deze film zal zijn laat ik dus in het midden omdat ie nog niet uit is. Ik kan alleen op basis van voorgaande ervaringen spreken en mogelijke scenario's bespreken. Lijkt alsof je je persoonlijk aangevallen voelde door mijn reactie. Was je zo onder de indruk van het handje schudden dan? Beetje misplaatste geforceerde loyaliteit......Hoop je op deze manier kaartjes voor de première te krijgen?

Thayouths argumentatie is overduidelijk van een andere soort en nivo dan het gejammer van sa3ied. Daar waar zij artistieke argumenten gebruikt redenerend vanuit een gegeven film gaat hij los op allerhande  politieke en sociale argumenten.

Laten we voor de gein eens kijken hoe deze 2 soorten argumentatie standhouden als we ze debiteren over bijv Sa3ieds lievelingsfilm, Ciske de Rat.

Het soort argumenten dat Thayouth inbrengt kan ook prima ingebracht worden tegen (of voor) een film als Ciske.

Het loslaten van de door Sa3ied gebruikte argumentatielijn kan in relatie tot de film Ciske de Rat niet gebeuren zonder jezelf volstrekt voor joker te zetten. Als je voordat Kruimeltje uitkomt begint te zaniken over de etniciteit van de regiseur of het 'politieke en maatschappelijke discours' wordt je in de meeste gedeelten van Holland keihard uitgelachen. En terecht zou ik zeggen.

Op dit forum kan het, zonder blikken of blozen, en je wordt nog voor filmkennert versleten ook.
#1075
Citaat van: Tamza op 01/06/2008 om 01:35:10

Volgens mij probeert CFO je gewoon te 'pakken' op zn gare aanname dat je het niet zo op Hollandse multiculti-films hebt, omdat die films Marokkanen niet zo politiek correct of netjes potretteren (= zoals jij zogenaamd zou willen volgens zn insinuatie).
Close, but no sigar. Het maakt me geen reet uit of de kunstpolitici op dit forum vinden dat marokkanen te goed of te slecht afgebeeld worden, het kale feit dat je bij de aankondiging van een boekverfilming begint te emmeren over de politieke situatie maakt iemand tot neuroot.
Maar die aankomende bestuurdert zal wel vinden dat kunst ergens toe moet dienen, en anders stil moet wezen.

Citaat van: Tamza op 01/06/2008 om 01:35:10Ik kan me dan ook heel goed vinden in je kritiek naar de Nederlandse filmindustrie (waar het multiculturele onzin betreft) toe. Theo van Gogh was de enige regisseur die zich serieus had verdiept in de achtergrond van zn acteurs (liet hen bv in Najib en Julia Berbers spreken, wat veel realistischer is dan dat gebroken Darija-gelul van die Mimoun in Shouf Shouf Habibi) en hen niet neerzette als vrolijke sympathieke boefjes. Ik hoef mezelf niet te herkennen in een Marokkaanse personage om te kunnen zeggen dat zulke Marokkanen gewoon niet bestaan. Het acteerwerk van de Rouadi's en Charaa's is bovendien bagger. Er zijn genoeg Marokkaanse acteurs in dit land die het veel beter kunnen. Het kijken naar zulke films wordt dan gewoon tenenkrommend. Wie durft te beweren dat films als het Schnitzelparadijs en Kicks kunstzinnig zijn, mag per direct opdonderen naar de zevende ring van de hel. En wie durft te beweren dat mijn mening slechts superioriteit is tegenover 'typisch Hollands' mag ook de vinketering krijgen, ook als je WF Hermans heet.
Kunstzinnig of niet  (ik kijk bijna nooit een film, dus ook shouf shouf, het schntizelsparadijs en kicks zijn aan mijn aandacht ontsnapt) is natuurlijk een criterium van niets. Als de Sa3ieds van deze wereld dat voor de filmwereld gaan bepalen en jij Thayouth en Laysa dat voor de literatuur doen, kunnen de subsidies ieg wel naar beneden, en blijft er alleen nog propaganda over.
Alleen verheffende kunst wordt nog gemaakt, zoals ook  in de schoonste perioden van de menselijke geschiedenis. Het gevolg zal inderdaad zijn dat zelfs de bovenkant van de samenleving gaat geloven, zoals jij nu al gelooft, dat Shouf Shouf een soort film is die bijdraagt aan de integratie of de wederzijdse beeldvorming.We laten dan niemand meer Darija praten want ook dat is  een kwestie waar ook de eerste de beste Drentse boer snel mee geconfronteerd dient te worden en een mening over moet vormen.
En natuurlijk eisen we 'echte' betrokkenheid van de regiseurs en acteurs, en de verhalen gaan zeker niet over een soort marokkanen die gewoon niet bestaan. Dat gefantaseer doe je maar ergens anders.

Citaat van: Sa3ieD op 31/05/2008 om 21:49:31
Ik weet niet wat ik nou moet opmaken uit jouw tekst....

Ik zal wel even kort samenvatten wat ik met mijn stuk probeer te zeggen:

- Films over Marokkanen worden door Nederlanders gemaakt, waarom?
Klinkt als een retorische vraag so tell me. Ik zou zeggen dat er ruim 14 miljoen Nederlanders zijn en slechts 300.000 marokkanen, dus mij lijkt het heel logisch dat er veel meer gebeurt door hollanders dan door marokkanen.
En verder, What the fuck does it matter man? Ik heb toch een beeld over 'jullie', jij hebt toch een beeld over 'ons'. Is toch leuk om daar mee te spelen?

Citaat van: Sa3ieD op 31/05/2008 om 21:49:31Verder ook vaak met dezelfde uitgekauwde acteurs. Ik zie erg weinig in de Nederlandse filmindustrie, enige "goeie" films vond ik Karakter, Kruimeltje, Ciske de Rat, etc. Hoelang is het wel niet geleden dat er echt een goeie Nederlandse film uit is gekomen waarvan mensen dachten van: Hey...dat is vernieuwend... Weinig originaliteit dus, beetje allemaal GTST films.
Ach, de nederlandse filmindustrie is  volgens mij -als leek- ook niet heel bijzonder, maar ik geloof best dat Kruimeltje inspirerend was. En er zijn gruwelijke mislukkingen te vinden, zeker  in de categorie boekverfilming. Grappig is dat dat altijd aangevoerd wordt door lui uit de politiek (zoals jij) of uit de media (als Tamza) om dan maar gelijk helemaal niets meer te proberen.
Op geen ander vlak is de mindset van de ambtenaar en het gewone volk (zoals immer vertegenwoordigt door de pers) hinderlijker aanwezig voor de kunstenaars (en ondernemers btw, ik ken dit ook uit ervaring) dan op het vlak van het kijken naar de toekomst en het willen bereiken van het 'onmogelijke'.

-
Citaat van: Sa3ieD op 31/05/2008 om 21:49:31Films, vooral films voor het "grote" publiek, zijn in grote mate afhankelijk van subsidies. Een film met allochtonen moet daarom binnen de dominante politieke en maatschappelijke discours passen.
Ja ja ik las al bij Tamza dat jullie meenden dat het Schnitzelparadijs ingezet is om de integratie te stroomlijnen. (ik zal hem ook eens gaan kijken, misschien dat ik je dan beter begrijp) En als ik het goed begrijp, vinden jullie die methode zelf helemaal niet zo verkeerd, vinden jullie alleen dat de huidige acteurs en de huidige regisseurs nog niet aan jullie kwalitieitsnormen voldoen. Maar als we straks maar goed berbersprekende acteurs hebben, met echte liefde zoals Theo die ook gaf, dan komt het wel goed met de filmindustrie als integratiemotor. Dan zullen we die drentse boerties eens ff laten zien wat er allemaal in Noord Afrika en 020 west gebeurt.

(en mocht iemand het principiele standpunt aanhangen dat subsidies sowieso te verwerpen zijn en nooit aangenomen dienen te worden, een standpunt dat ik wel kan begrijpen, kan ik diegene meedelen dat een dergelijk principe in nederland tot verhuizen moet leiden. Bijna alles op het gebied van zorg onderwijs en cultuur is 'subsidiebesmet' Een opleidinkje aan een nederlandse universiteit is daar een mooi voorbeeld van)

Citaat van: Sa3ieD op 31/05/2008 om 21:49:31PS: Er staat in de eerste zin: Of toch niet? Hoe het met deze film zal zijn laat ik dus in het midden omdat ie nog niet uit is. Ik kan alleen op basis van voorgaande ervaringen spreken en mogelijke scenario's bespreken. Lijkt alsof je je persoonlijk aangevallen voelde door mijn reactie. Was je zo onder de indruk van het handje schudden dan? Beetje misplaatste geforceerde loyaliteit......Hoop je op deze manier kaartjes voor de première te krijgen?

Tamza verweet me iets soortgelijks, alsof ik een Bahara-fan ben omdat er persoonlijk wat te winnen valt voor me. (Misschien wel een handtekening op mijn arm, als ik hem wel een keer in het echt tref, want ff voor de volledigheid; Bahara heb ik niet ontmoet in Rotterdam, of waar dan ook, nog nooit, ik heb slechts ademloos naar hem geluisterd, en dat terwijl ik midden tussen zijn grootste 'fans' zat)
Ik zal jullie beloven dat ik niet zal hengelen naar een rolletje (en zeker zal ik dan geen marokkaan spelen, die kunnen toch maar het best uitgebeeld worden door de naffers zelf) en als ik kaartjes voor de premiere koop of krijg, zal ik jou meenemen. Op voorwaarde dat je wel pas na afloop van de voorstelling met je geklaag begint.
#1076
FF dacht ik dat er alleen maar wat lauwe complimentjes zouden komen, en dat biedt weinig ruimte voor een leuke disc. Maar gelukkig, altijd wel iemand te vinden die wat inhoudsloze kritiek te berde brengt.

De kern van de geuitte kritiek -film krijgt vast moreel verwerpelijk (want marokkanen volgens de hollanders)standpunt en is toch typisch nederlandse subsidiefilm- is echter veel te flauw om het zonnetje hiero echt uit te komen en zelf wat zinnigs te verzinnen. Ik maak me er maar vanaf met een tweetal quotjes uit de Mandarijnen van WFH als reactie.

Citaat van: Sa3ieD op 31/05/2008 om 16:49:43
Ik ben benieuwd........... Weer een "Marokkanen volgens de Nederlanders"-film of toch niet.....
Het beeld van de film moet wel met jouw beeld kloppen of niet? En wel een keurig en moreel verantwoord beeld oproepen!

Verder willen ze (= het publiek â€"CFO) door hun auteurs onder de kin gekriebeld worden en op de schouder geklopt.
Het publiek eist dat de auteur het met een glimlach tegemoet treedt in beleefd en heupwiegend proza. De lezer wil door de auteur worden geshamponeerd en bepoederd, met warme doeken afgewreven en met eau de cologne bespoten, hij wil ingesmeerd worden met briljantine en afgeborsteld. Hij wil uit een boek te voorschijn komen als ‘een beter mens!’
Bovendien hebben lezers de neiging zich te vereenzelvigen  met de personen uit de boeken die zij lezen. Daarom lezen ze graag boeken waar nette personen in voorkomen.

(…)

Al sinds eeuwen zijn er schrijvers geweest die erop gehamerd hebben dat de literatuur niets met de deugd hoeft te hebben uitstaan. Toch is deze opvatting geen gemeengoed geworden van het publiek en ook niet van het merendeel der critici.

(…)

Ik, die niet in een goddelijke moraal geloof, ik heb nog nooit ondervonden dat iemand zich moreel gedroeg. Ik zie alleen berekening en vergissingen , mislukte berekeningen dus.(…) Ikzelf handel nooit moreel. Als ik ooit iets goeds gedaan heb, het is alleen geweest uit vermoeidheid, bij vergissing, uit nonchalance. Helaas ben ik nogal nonchalant.



Citaat van: Sa3ieD op 31/05/2008 om 16:49:43Films  moeten geen kwestie worden van politiek correctheid, m.a.w "diversiteit" op het witte doek zoals de initiatieven tot nu toe. Jammer dat de Nederlandse filmmarkt toch nog steeds in zijn kinderschoenen staat wat betreft artistieke vrijheid. Filmmakers zijn in erg grote mate afhankelijk van overheids of semi overheidsgelden om films te maken. Best raar omdat er in principe gewoon een commerciële markt voor is.... Waar blijven de Nederlandse investeerders die investeren omdat het idee van de film te verkopen is aan het publiek.
Typisch nederlandse meuk, vast niets!

Ondersteund door de ingeschapen maatstaven van de geboren importeur en exporteur, wordt alles wat ‘typisch Nederlands’ is en niet voor export geschikt, bij voorbaat veroordeeld. “Typisch Nederlands” is een scheldwoord; (…)
Zolang het nog niet algemeen is doorgedrongen dat het gebruik van ‘typisch Nederlands’ als scheldwoord, op zichzelf wel eens typisch Nederlands zou kunnen wezen, heeft deze manier van doen twee voordelen:
1)De criticus geeft de indruk dat hij ver verheven is boven wat hij bespreekt. Hij staat in connectie met de hoge buitenlandse kunstrechters die hem onzichtbaar op de schouder kloppen en zeggen: Zo is het, goede vriend! Ik zie tot mijn genoegen dat jij tenminste niet zo’n Hollandse tulpenboer, kaaskoper, dominé, enz. enz. bent
2)Zijn lezers kunnen niet anders dan het zonder nader onderzoek met hem eens zijn. Zo maakt de criticus zich geliefd. Het is bovendien voor een  lezer een groot voorrecht te mogen houden van zulk een welingelichte internationale koudslachter! De lezer denkt: Bravo, mijn criticus! U heeft volkomen gelijk! Ik heb van mijzelf ook altijd dat gevoel gehad dat ik niet typisch Nederlands was! Dat ik alles wat typisch Nederlands was met minachting moet behandelen! Ik lees óók zo graag Peter Cheyney en Mickey Spillane in het origineel!

(…)

Typisch Nederlands is overal goed voor. Gebruikt een auteur scheldwoorden? Het is typisch Nederlands. Afgekeurd
Geen scheldwoorden? Typisch Nederlands! Knoop op die Jan Salie!
Is hij lyrisch? Typisch Nederlands. Weg ermee!
Realistisch? Typisch Nederlands binnenkamerrealisme. In de vuilnisbak!
#1077
Yo, erg cool! Van harte gefeliciteerd uit Rotterdam!
#1078
Mannen / Re: Respectvol omgaan met vrouwen
29/05/2008 om 11:56:15
Citaat van: MM op 29/05/2008 om 11:39:35

Hallo ik heb hier eigenlijk dan nog een vraag…
Waarom als je langs een groep jongens loopt en je kijkt naar beneden en ze zeggen bijv. hee lekkerding mag ik je nummer en je reageerd niet terug waarom ben je dan gelijk een slet maar wanneer je ze ook aandacht geeft dan ben je ook een slet??
Wat moet je dan doen of niet als een slet uitgescholden te willen worden want ik ken veel meisjes waar dit al vaker is voorgekomen?


FF los van de specifieke termen die gebruikt worden, zou ik je vraag volgens mij kunnen herformuleren als:
"wat moeten dames doen om keurig gedrag van mannen af te dwingen?"

Het antwoord hierop is: 'Dat kan gewoon niet'

De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar dat er slechts een vrij beperkt gedeelte van de mannelijke bevolking niet 'sexistisch' of neurotisch op vrouwen reageert, zeker niet als die mannen in groepen zijn. De mannen die zich normaal gedragen zijn heel soms gewoon keurig, iets vaker bang voor de reactie van de dame in kwestie maar meestal gewoon ziek of oud.
#1079
Filosofie / Re: Het bedrog van de evolutie
29/05/2008 om 07:21:24
-Mijn naam is de Heilige Nefeline.
- De mijne Denkbaar, maar niet uit te spreken. In mij is elke scheiding tussen daad en gedachte opgeheven. Ik ben alles wat kan worden gedacht, maar een mensenleven is kort en onsterfelijk ben ik niet, omdat onsterfelijkheid geen gedachte is, maar een woord. Volg mij. Maar niet vandaag.


Denkbaar is een maf boek. De titel van 'deel ii' (hoewel inhoudelijk veel minder) vind ik ook erg briljant.
"Het Evangelie van O. Dapper Dapper"
#1080
Filosofie / Re: Het bedrog van de evolutie
28/05/2008 om 14:13:52
|edit 1930 hrs|