-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Burghwati

#61
Dat waren ze al van plan in Maroc, k las ergens een artikel van Raha hierover.

Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 14:50:19
Citaat van: Burghwati op 07/03/2005 om 14:36:23
Je kan dit gebruiken maar de vertaling is shit

http://world.altavista.com

zulke interviews lees ik liever in de taal die ik kan begrijpen, want soms hoe men op een bepaalde vraag antwoordt en de manier hoe men daar antwoord opgeeft, kan veel zeggen over hoe die persoon over de hele zaak denkt. <dus dan wacht ik liever op een volledige vertaling

Citaat van: Burghwati op 07/03/2005 om 14:36:23
Het interview: Boukous: ' IRCAM doet niet aan politiek'

[/b]ndaag wordt de politieke en associatieve scène door het debat over de hervorming van de Samenstelling gekenmerkt. Wat zij zijn de positie van Ircam, of het uw, op het in de grondwet vastleggen van amazighité? [/b]

IRCAM is een officiële instelling van culturele aard. Als zodanig is hij niet gerechtigd om op de vraagstukken van politieke aard in te grijpen. Persoonlijk als mijn rector, houd erover ik me aan de plicht van voorraad op dit gebied


"'L’IRCAM ne fait pas de politique"  volgens mij jij gaf dat ook al eerder in een reactie als de obstakel. Nou dan geldt nog steeds de antwoord (en tevens de oplossing) die ik vorige keer gaf:


Citaat van: Mauri op 01/03/2005 om 16:12:32
Citaat van: Burghwati op 28/02/2005 om 09:56:34
.... Helaas zit de werkelijkheid er anders uit. Politiek is andere koek.

Azul

Voila! je kwam al met de oplossing!

Als de berg niet naar 3mar komt, dan gaat 3mar zelf naar de berg.

Je moet eens weten dat het hele idee van het oprichten van ircam, juist gedirigeerd werd door anti imazighen. voor dat ze met ircam aankwamen,  waren veel vooruitstaande amazigh personen al serieus bezig met het idee om een amazigh politieke partij op te richten, want de politiek wou niet luisteren en machthebbers gingen maar door met hun spelletjes. Door het oprichten van ircam hebben ze zogenaamd de politieke motivatie om een partij op te richten  door imazighen definitief van tafel geveegd. en ircam is alleen wetenschappelijk en cultureel bezig. sommige zaken moet je via de politiek bereiken en kan je niet via onderzoekjes naar cultuur en geschiedenis (is ook belangrijk! maar dat andere ook.)

en Aangezien nu blijkt dat toch de politiek een andere koek is, dan denk ik dat het juist nu tijd is om daar ook maar aan mee te doen.
#62
Beste Ilizi,

Je haalt Ce3ban en R'mdan door elkaar.


Citaat van: Ilizi op 07/03/2005 om 15:43:59
Azul
Zoals ik altijd zeg, ik vind dat Imazighen iedereen moet van uit en voor eigen streek werken/streven zoals Ikbayleyen, Infuseyen(libya) en toeareg doen. IK vind bv Arif moet gewoon naar eigen bestuur streeft en dat is Autonomie. Als andere Imazighen niet willen is hun zaak, maar bij ons in Arif is de einige oplossing op zijn minste en omdat wij ook aan toe zijn dat heeft ons ervaringen met de Marokkaanse staat geleerd.
Als Arif eigen autonomie krijgt dan gaan ze ook eigen instutuut oprechten voor taal en cultuur.
Aqadi

#63
Je kan dit gebruiken maar de vertaling is shit

http://world.altavista.com

Het interview: Boukous: ' IRCAM doet niet aan politiek'

[/b]ndaag wordt de politieke en associatieve scène door het debat over de hervorming van de Samenstelling gekenmerkt. Wat zij zijn de positie van Ircam, of het uw, op het in de grondwet vastleggen van amazighité? [/b]

IRCAM is een officiële instelling van culturele aard. Als zodanig is hij niet gerechtigd om op de vraagstukken van politieke aard in te grijpen. Persoonlijk als mijn rector, houd erover ik me aan de plicht van voorraad op dit gebied


Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 14:34:35
Citaat van: Burghwati op 07/03/2005 om 14:32:37
Interview : Boukous : 'L’IRCAM ne fait pas de politique'

Aujourd'hui, la scène politique et associative est caractérisée par le débat sur la réforme de la Constitution. Qu'elle est la position de l'Ircam, ou la vôtre, sur la constitutionnalisation de l'amazighité?
L'IRCAM est une institution officielle à caractère culturel. En tant que tel, il n'est pas habilité à intervenir sur les questions de nature politique.
Personnellement, en ma qualité de recteur, je m'en tiens au devoir de réserve sur cette question.

Hele interview:
http://www.awalinoo.net/modules/infos/article-29-boukous-'l%E2%80%99ircam-fait-politique'.html

Ik ken geen frans
#64
Interview : Boukous : 'L’IRCAM ne fait pas de politique'

Aujourd'hui, la scène politique et associative est caractérisée par le débat sur la réforme de la Constitution. Qu'elle est la position de l'Ircam, ou la vôtre, sur la constitutionnalisation de l'amazighité?
L'IRCAM est une institution officielle à caractère culturel. En tant que tel, il n'est pas habilité à intervenir sur les questions de nature politique.
Personnellement, en ma qualité de recteur, je m'en tiens au devoir de réserve sur cette question.

Hele interview:
http://www.awalinoo.net/modules/infos/article-29-boukous-'l%E2%80%99ircam-fait-politique'.html
#65
Dit zijn zeker goede vragen alleen ze worden aan de verkeerde persoon gesteld! IRCAM heeft geen politieke macht het is maar een instituut, zij kunnen alleen maar werk leveren zoals boekjes etc...

Wat mij opvalt in Marokko is dat men de mensen die de IRCAM al tijden boycotten-tegenwerken en dan heb ik het over de Makhzen(minister van educatie en communicatie bijv), niet aan de tand worden gevoeld.

De Marokkaanse media durft het dus niet! zelfs www.telquel-online.com niet

Dus de schijnwerpers behoren op dit moment ergens anders op te schijnen.



Citaat van: Badis op 06/03/2005 om 21:25:41
3 vragen aan Ahmed Boukous (Rector van IRCAM)

De terugtrekking van de zeven leden van IRCAM verplichten u om het tempo van integratie van Tamazight te versnellen?
Het ontslag van deze vrienden die ik respecteer moet niet ons laten vergeten dat het proces lang is en dat er resultaten zijn bereikt inzake onderwijs, onderzoek en codificatie van de taal. Het is waar dat er een gebrek is aan handboeken, dat het aantal leraren ontoereikend is, dat wij geen gesprekspartner aan het ministerie van onderwijs hebben, enz maar wij zijn in een initiatiefase. Wij moeten blijk van professionalisme tonen.

De onderzoekers van IRCAM kunnen geduldig zijn, maar niet de vertegenwoordigers van de associatieve beweging. Bent u de verwachtingen van uw basis vergeten?
Ik geef toe dat men ongeduldig wordt en dat er vele frustraties zijn. Ik weet dat men lang heeft gewacht om onze taal op televisie te zien, op school, in de besturen. Maar iedereen, leden en onderzoekers, zijn nodig voor onze doel en wij hebben een collectieve mobilisatie nodig om er aan te komen.

Als de beloftes niet worden nagekomen, vreest u geen collectief ontslag?
Een collectief ontslag zou niet mogelijk zijn. Te meer als er vooruitgaan is. Als gevolg van onze vergadering, woensdag, met de Heer EL Malki en drie van zijn medewerkers, blijf ik optimistisch. Herstellen van het vertrouwen is genoeg om de moeilijkheden uit de weg te ruimen.


http://www.telquel-online.com/166/actu_166.shtml



#66
Je hebt verkeerd gedacht je praat namelijk onzin.

Citaat van: Ilizi op 06/03/2005 om 16:56:35
Citaat van: Burghwati op 06/03/2005 om 16:41:53
Wat heeft de verklaring van Tanukra te maken met arrifi zijn of asussi zijn?! En wat maakt het duidelijker?!

Citaat van: Ilizi op 06/03/2005 om 16:12:59
Azul
Dit is een belangrijke verklaring van de organisatie Tanukra te Nador:
http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=205&igg=actueel
Ik wil iets duidelijk maken, namelijk dat Isuseyen de enige zijn die zich niet hebben teruggetrokken uit IRCAM en zij zijn tevens de meerderheid. De meesten die zich hebben teruggetrokken zijn de Irifeyen.

Ad tcna wem/cent
Azul
Ik denk dat ik duidelijk was in mijn bericht en blijven van Isuseyen binnen IRCAM is ook duidelijk. De propaganda van Marokaanse media laatste tijd zegt ook genoeg erover...
Ad tcna yac/m
#67
Wat heeft de verklaring van Tanukra te maken met arrifi zijn of asussi zijn?! En wat maakt het duidelijker?!

Citaat van: Ilizi op 06/03/2005 om 16:12:59
Azul
Dit is een belangrijke verklaring van de organisatie Tanukra te Nador:
http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=205&igg=actueel
Ik wil iets duidelijk maken, namelijk dat Isuseyen de enige zijn die zich niet hebben teruggetrokken uit IRCAM en zij zijn tevens de meerderheid. De meesten die zich hebben teruggetrokken zijn de Irifeyen.

Ad tcna wem/cent
#68
Ok ik ken twee namen hiervoor; tamlalt en taznkwat

Citaat van: Chichung op 04/03/2005 om 16:48:49

Gewoon een wilde hert, in het arabisch leghzel of zo.
#69
Die schrijftaal waar hij het over heeft is al ontwikkeld en wel hier in Europa, alleen moest men door druk in Marokko het wiel weer opnieuw uitvinden.

student1980 Wat is je eigen indruk van dit artikel?

Je kan er moe van worden dat men zelf niet eens weet welke bijdrage europa en met name Nederland heeft gegeven aan het Tamazight.

Citaat van: student1980 op 05/03/2005 om 15:56:04
Vandaag, zaterdag 5 maart 2005, staat er een recensie in Trouw over het boek.
Met als titel: De Berbers: altijd in verzet.

Laatste alinea:
De afgelopen jaren hebben Marokko en Algerije de berbertalen een officiele status gegeven. Er wordt gepoogd een schrijftaal te ontwikkelen. Of al die inspanningen de berbertalen zullen redden, valt te betwijfelen. In het ontroerde dankwoord van Mohammed Chafik aan zijn Nederlandse uitgever klinkt ook wanhoop door.
#70
Nee dat ken ik niet? maar wat voor hert?
azaghar betekend ook vlakte


Citaat van: Chichung op 04/03/2005 om 16:31:46
Citaat van: Burghwati op 04/03/2005 om 16:15:17
Ja klopt asghar voor hout ken ik ook.

Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 16:13:54
tanmiert

bij ons schijnen we azghar gebruikt te hebben voor bos tegenwoordig zegt men Erghabeth. Is er meer bekent over het woord azghar?


Dan weet je nu wat Tegheydet n wazzeghar (hert) letterlijk betekent.
In Arif zeggen we voor eten Macha, en dat is echt Tmazight.


#71
Ja klopt asghar voor hout ken ik ook.

Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 16:13:54
tanmiert

bij ons schijnen we azghar gebruikt te hebben voor bos tegenwoordig zegt men Erghabeth. Is er meer bekent over het woord azghar?
#72
Asklu wordt ook gebruikt voor boom(in de Atlas wordt het gebruikt voor boom en in de Souss voor schaduw) maar is niet het originele woord in het Tamazight voor boom(het valt eigenlijk onder de catogorie omschrijvingen).
Schaduw in het Tamazight  alu. De woorden hebben wel dezelfde root om het zo te zeggen.

Het woord voor boom in het Tamazight is Taddagt, het wordt gebruikt in zowel Marokko als Libie(Kan ook zijn dat het elders gebruikt wordt)



Citaat van: allasian op 04/03/2005 om 15:15:23
Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 13:36:12
boom=aseghlu? tacezath zeggen wij.
tacezath is verbasterd arabisch,wij zeggen dat ook.Ik denk dat Ashelhie toch wel gelijk heeft wat betreft echte Tamazight-woorden.
#73
Men zegt dat het de kanaal is voor Marokkanen in de taal van de Marokkanen. Men sprak over darija maar wij zijn ook Marokkanen en geen tweederang burgers in ons eigenland. Dus waar blijft het Tamazight op gelijke voet als het Arabisch.

Citaat van: AdamX op 28/02/2005 om 23:04:44
het is ook geen amazigh kanaal, maar een marokkaanse educatieve kanaal voor iedereen met wat extra aandacht aan  tmazight en dariza
#74
Ik heb nog steeds de indruk dat hier ook Tmazight een tweede rangs taal is en niet gelijk aan het Arabisch.

Ze schreven in het Arabsich leer hier cultuur filosofie, talen arabisch frans spaans... en dat was het er stond geen Tamazight.

Wanneer men reclame maakt gericht op de kanaal zelf zie je alleen maar in het arabisch geschreven -het vierde kanaal- zonder het Tamazight ernaast in het tifinagh.

JAmmer|

Je zag ook drie winkel eigenaren praten in het Tamazight(Tashelhiyt) onder elkaar, evrvolgens kwam er een "a3rab" aan en zij wouden hem aanspreken in het Arabisch waarop hij hen vervolgens in het Tamazigh antwoorde, wat mij opviel was dat die man er zeer netjes uit zag in pak langer dan de rest alsof er een statement gemaakt wordt. Ik kots er nu al van uhhhhhhh
Citaat van: AdamX op 28/02/2005 om 22:54:46
een goede stap in de goede richting:)


#75
Literatuur / Re: Amazigh Romeo en Julia.
28/02/2005 om 22:57:33
Ken je het verhaal van isli en tislit uit Ayt Hd'idu?

Citaat van: Anir op 28/02/2005 om 21:01:52

Dit is meer een mededeling/ hoop/verzoek dan iets anders.

Westerlingen kennen het liefdesverhaal tussen Romeo en Julia.
Arabieren hebben ook eigen liefdesverhaal tussen Qeis en Leila.

Imazighen hebben veel schrijvers, maar niemand heeft zulke verhaal geschreven.
Ik hoop dat er iemand op staat om een mooi verhaal te schrijven tussen Amazigh en Tamazight.

Wie dat doe, zal onsterfelijk blijven.