-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Burghwati

#121
Plaatsen / Re: Western Sahara
03/02/2005 om 16:43:22
Ja Ayt ba3mran en nog vele anderen diep in Tanzruft. Wist je ook dat velen in de binnenland en noorden van Marokko uit de Sahara-Tanzruft komen en allemaal zijn zij Imazighen net als jij en ik a gwma(khay zoals jij het in dat import taaltje zegt). De plaats namen in Tanzruft zijn de meeste in het Tamazight, ook daar heeft er in de afgelopen jaren het een en ander verarabiseerd aan plaats namen. Gelukkig valt dat in Mauritanie mee.
Wat vandaag de dag zand/igidi is(in het gebied van noord afrika) was eeuwen geleden groen en bewoond door onze voorouders.



Citaat van: Smarra op 03/02/2005 om 16:33:33
Citaat van: Burghwati op 03/02/2005 om 16:30:57
Hoe is het met je Hassaniya gesteld?(Afgeleid van het Tamazight in Mauritanie) en dans en zing je af en toe nog mee met de Gdra Amazigh dans van de Twarg
Ik hoorde een keertje een meisje op de Marokkaanse zender zingen ik begreep het helemaal het was de helft in Tamazight en andere in darija op z'n Hassaniya uitgesproken.

Ik hou van onze Tanzruft!

Citaat van: Smarra op 02/02/2005 om 21:15:18
Ik ben onder de indruk van de ijverige geesten op dit prikbord

ben jij ook sahrawi, a gai. ik weet dat sahra amazigh is, Ba3amrani zijn ook amazigh uit souss
#122
Plaatsen / Re: Western Sahara
03/02/2005 om 16:30:57
Hoe is het met je Hassaniya gesteld?(Afgeleid van het Tamazight in Mauritanie) en dans en zing je af en toe nog mee met de Gdra Amazigh dans van de Twarg
Ik hoorde een keertje een meisje op de Marokkaanse zender zingen ik begreep het helemaal het was de helft in Tamazight en andere in darija op z'n Hassaniya uitgesproken.

Ik hou van onze Tanzruft!

Citaat van: Smarra op 02/02/2005 om 21:15:18
Ik ben onder de indruk van de ijverige geesten op dit prikbord
#123
Plaatsen / Re: Western Sahara
02/02/2005 om 17:34:45
Volgens  Spanjaarden heette een bekend eiland Peterselie en volgens een Fessie heette het Layla.

Jammer voor hen heeft het altijd Tura(en jawel in het Tamazight) geheten!
#124
Plaatsen / Re: Western Sahara
02/02/2005 om 17:31:47
Wat een propaganda zeg!
En het was zeker geen uitvinding van een een of andere Fessie.

Citaat van: student1980 op 02/02/2005 om 17:27:56
lees dit:

http://www.denieuwesamenleving.nl/showarticle.php?articleID=50

Interview over de Sahara.
#125
Plaatsen / Re: Western Sahara
02/02/2005 om 17:24:17
Waarom gebruik je een ge-inporteerde naam Sh'ra en niet TAnzruft? leer eerst wat over je roots voordat je iets gaat claimen.

Niet zo lang geleden heeft men in de buurt van Awssrd een prehistorische stad gevonden, de stichters van die stad waren geen spanjaarden en noemden zich geen Sehrawa! Ze spraken namelijk geen Arabisch!!!


Maar natuurlijk heb jij het recht je te noemen wat je wilt.

Groetjes,

Een zuiderling

Elke profincie in Marokko heeft een eigen vlag, deze vlag beneden in geinspireerd door gedachten uit het Midden-Oosten die wel willen dat er nog een Arabische staat bij komt,en zodra die staat gesticht wordt krijgt Algerije de toestemming van hen om binnen te vallen.

Citaat van: Smarra op 31/01/2005 om 21:44:57



wij hebben onze eigen vlag, a igwan.
#126
Taal / Re: Tifnagh alfabet...
01/02/2005 om 18:26:13
Leer het tifinagh uitspreken met soundsamples

Let wel, letter 24 is verkeerd uitgesproken het moet zijn yagh, met een gh van aghrum(brood).
#127
Plaatsen / Re: Western Sahara
31/01/2005 om 22:11:00
AEL kleuren
waar staan die kleuren voor?
#128
Tanmmirt a Debouz!

td' is dus de stam van het woord, in het woord tad'a kun je het ook weer terug vinden eveneens in het woord voor vrouw in het Tamazight.
Dit heeft allemaal weer een diepere betekenis, in het leven van de Imazighen van toen(met betrekking tot het boek/recentie).
Ik zou zeggen lees het artikel het is zeer interessant, recencies lezen over onderwerpen is leuk, maar dan moet de schrijver wel enig verstand hebben wat hij/zijn schrijft. Zoals bijvoorbeeld over Tad'a, en meer, Het toegevoegde hoofdstuk aan het boek betuigd niet van verdieping in bepaalde aspecten van het Tamazight en Imazighen. Er staan zelfs tegenstrijdige bewering/en in.


quote author=Debouz link=topic=3245.msg105306#msg105306 date=1107174617]
Citeer

Hoe zegt men borstvoeding? in het Tarifit..


Citeer

Assautedh
Vb: jedji/mmi seghmexth su sautedh  (ik heb mijn zoon/dochter met borstvoeding opgevoed)
Citeer
#129
Hebben jullie(forumleden) geen borst voeding gehad? Asjemenou?!
#130
TADÃ,, UN PACTE SACRE DE PONDÉRATION TRIBALE
Hammou Belghazi
http://www.mondeberbere.com/civilisation/tradition/tada.htm

Hoe zegt men borstvoeding? in het Tarifit..

#131
Het heeft weinig te maken met het onderwerp van deze topic maar ik reageer toch op het onderstaand. Ik verwijs graag naar de volgende link:

http://www.syphax.nl/forum/viewtopic.php?t=1246

Citaat van: IIAwaryagherII op 27/01/2005 om 15:29:00
Citaat van: Debouz op 27/01/2005 om 15:19:57
Citaat van: IIAwaryagherII op 27/01/2005 om 15:06:06
Citaat van: Ilizi op 27/01/2005 om 15:01:30
Azul
Met andere woorden Irifeyen staan altijd klaar voor iedereen met trots nog, maar voor zichzelf hoor je bijna niks en ze willen hellemala niet daarover praten...
Juist daar heb je gelijk in (helaas).
Voor een ander springen ze maar al te graag in de bres, maar voor elkaar hebben ze alleen maar jalouzie en luiheid in overvloed.
Is toch gewoon zo dat vele rifijnen de harde garde van het arabisch nationalisme vormen bv van marokko, altijd het paard dat de wagen voort trekt voor een ander.


Dit is de realiteit in anno 2005.

in het jaar 1911 was het heel anders:

In bijna heel Marokko heeft de inheemse bevolking zich vermengd met geïmmigreerde Arabieren  of met leden van noordelijke uitlopers van zwarte rassen. De bewoners van Rif met een lichtere huidskleur hebben er sedert de mensenheugenis zorgvuldig voor gezorgd zich niet met vreemd bloed te vermengen en hebben door de eeuwen heen hun bergen en ravijnen hardnekkig verdedigd tegen allen, die hen trachtten te verdrijven of hen een vreemde overheersing trachtten op te leggen. Hun alles overheersende drang naar vrijheid openbaarde zich bij iedere gelegenheid, zelfs bij het vazal-zijn in de meest milde vorm. Ook de drievoudige aanval door hordes Arabieren gaf het zelfde beeld te zien. Een halve eeuw woeden er gruwelijk gevechten tussen arianische Rifbewoners en de gewelddadigee zndelingen van Mohammeds nieuwe leer. Gevechten, die qua hevigheid niet worden geëvenaard door de gevechten in onze dagen...

Otto C. Artbauer, 1911

Nieshen a tawmat.
Maar de vijand heeft al heel lang geleden een andere tactiek eigen gemaakt.
De Rifijnse bevolking net zo lang isoleren en achterstellen dat ze van zelf naar buiten komen en zich in de steden gaan begeven.
Daar zij door hun onwetendheid een makkelijke prooi vormen, zou het niet lang duren voordat zij zich andere gewoontes gaan toe eigenen.
Daarnaast is er ook die sluwe tactiek van gemengd huwen, zodat de Rifijnen zich niet langer op een eigen idenditeit kunnen beroepen.
Dat is heel lang geleden al waarneembaar, en nu zie je die zelfde ratten dat zeggen ''alles is gemengd en een aparte Rifijnse idenditeit bestaat niet'', hoor je dagelijks namelijk!
#132
It't'u
Ijja
Thiya
en nog veel meer.

Citaat van: dunit op 26/01/2005 om 12:37:23
weten jullie leuke amazigh meisjesnamen?

Allal en ik gaan een klein berberbabietje krijgen :)

jongensnaam weten we al..
meisje moeilijker....

dus als jullie suggesties hebben graag!
en misschien links naar sites met amazighnamen?


#133
Ok niemand dus, lees de volgende werken mits je daar behoefte aan hebt:

Tad'a, un pact sacre de pondération tribale, par Hammou Belghazi
in; Études et documents berbères, n°15-16, Paris, 1998

Succes!
#134
Heb je weleens gehoord van Tad'a of Amqqun?

Citaat van: student1980 op 23/01/2005 om 14:28:12
Er zijn vele voorbeelden uit het boekje te halen. Wat een sterk argument is, is dat Chafik ons doet geloven dat de Amazigh stammen altijd een verbondenheid onder elkaar hadden. Dat is natuurlijk niet zo. Sterker onderling waren vele ruzies.
Maar als Chafik dit als argument naar voren schuift kan hij dat ergens op gebaseerd hebben. Nou datgeen mis en dat moet een wetenschapper wel doen.
#135
Misschien heeft Chafiq het over gebieden in Tamazgha waar er wel sterke verbondenheid was onder de stammen en confederaties die allianties aangingen met elkaar.

Citaat van: student1980 op 26/01/2005 om 13:08:33
Citaat van: Anir op 25/01/2005 om 22:04:44
Citaat van: student1980 op 23/01/2005 om 14:28:12
Wat een sterk argument is, is dat Chafik ons doet geloven dat de Amazigh stammen altijd een verbondenheid onder elkaar hadden. Dat is natuurlijk niet zo. Sterker onderling waren vele ruzies.
Maar als Chafik dit als argument naar voren schuift kan hij dat ergens op gebaseerd hebben. Nou datgeen mis en dat moet een wetenschapper wel doen.
Is het bericht hierboven van je of een citaat van NRC?


Dit is geen citaat uit de nrc. Leezenberg heeft wel zo iets ongeveer geschreven.