-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Matoub

#736
Geschiedenis / Re: Puniers en Feniciers
22/09/2004 om 14:37:57
De Feniciërs of Phoeniciërs waren de inwoners van Fenicië.

Het bestreek het huidige gebied van Libanon. De belangrijkste steden waren eerst Baälbek en Sidon en later Tyrus. De oorsprong van de Feniciërs is duister maar waarschijnlijk waren ze een mengeling van nomaden uit het aangrenzende kanaan en kustvissers. Nadat het Minoïsche Kreta in verval geraakte werden de Feniciërs tussen 1500 en 400 voor Christus de belangrijkste zeevaarders en handelaars van de Middellandse Zee en stichtten ze overal koloniën.


1 Carthago
2 Rome
3 Phoenicië en de bijbel
4 Uitvindingen die aan Feniciërs worden toegeschreven


Carthago
De belangrijkste kolonie van de Feniciërs was Carthago in het huidige Tunesië. Na de verovering van Fenicië door de Perzen omstreeks 500 v.Chr. werd de maritieme en commercieële invloed van Fenicië minder en werd haar rol als handelaar in de Middellandse Zee overgenomen door Carthago en de griekse stadstaten. Carthago was de grote rivaal van de Grieken in het zuiden van Italië en op Sicilie (Magna Graecia) met hier als belangrijkste stad Syracuse.


Rome
De suprematie van het vroege Rome over Carthago begon met de overwinning op Hannibal in de tweede Punische Oorlog. De Romeinse senator Cato (234 - 149 v. Chr.) vond het gevaar van Carthago, ondanks deze nederlaag, nog steeds zo groot dat hij elke redevoering voor de Romeinse senaat eindigde met de zin: "En overigens blijf ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden" (Ceterum censeo Carthaginem esse delendam). Deze zin is nog steeds beroemd, omdat hij bij de opleiding Latijn wordt gebruikt als voorbeeld voor de werkwoordsvorm gerundivum.

Nadat Cato zijn zin kreeg in de derde Punische Oorlog, waarbij Carthago tenslotte verwoest werd, werden ook een voor een de hellenistisch-Griekse koninkrijken van Griekenland, Egypte, Syrië en Klein Azië onderworpen. Hiermee kwam ook Fenicië, dat onder Syrië viel, onder de Romeinen (150 v. Chr.). Al deze tijd bleef Fenicië betrekkelijk welvarend. Dit bleef zo totdat de Islam de regio veroverde in ongeveer 680 AD. Daarna begon een langzaam verval.

Phoenicië en de bijbel
In de bijbel wordt gesproken over een partnerschap tussen koning Salomo van Israël en koning Hiram van Tyrus. Samen met Salomo had Hiram schepen uitgerust voor de vaart op Tharsish (Grieks Tartessos) in het huidige Andalusië in zuid-Spanje en in de Rode Zee naar het land Ophir dat waarschijnlijk in Jemen of Somalië lag. Ook leverde Hiram veel van het bouwmateriaal en de arbeiders voor de grote Tempel van Salomo in Jeruzalem en voor veel van zijn andere bouwwerken.

Uitvindingen die aan Feniciërs worden toegeschreven
De belangrijkste bijdrage aan de wereld was het fonetische alfabet waaraan het hebreeuwse en griekse alfabet ontleend zijn. Via deze basis is het van nog veel meer schrijf talen de moeder zoals Latijn, Cyrillisch in oosteuropa, Arabisch en sommigen menen zelfs in het Sanskriet alfabet Fenicische invloeden te zien.
het verven van koningsmantels met de purperen kleur afkomstig van een zeeslak
doorzichtig glas
#737
Geschiedenis / Puniers en Feniciers
22/09/2004 om 14:36:14
Puniër is de naam die door de Romeinen aan de bewoners van Carthago en van de westelijke kusten van de Middellandse Zee woonden, is gegeven.

Het is opmerkelijk dat de Romeinen onderscheid maakten tussen de drie namen Phoenicius (=Feniciërs), Punicus (Puniers), en Afri (meervoud van Afer) (=Afrikaan) . De deskundigen verklaren dat door ernaar te verwijzen dat de eerste Feniciërs zich aan de Noord-Afrikaanse kusten met Imazighen hebben vermengd, dankzij de tolerantie tussen de beide groepen in de loop van de eeuwen.

Na de integratie van de beide groepen in één cultuur onstond wat men de Punische cultuur noemt, die als Amazigh-Fenicische cultuur geïdentificeerd wordt. Ook onstond de Punische taal, die uit Tamazight en Fenicische woorden bestaat. Hiernaast speelden de Imazighen naast de Feniciërs ook een belangrijk rol in Carthago, en de historici vertelden erover dat de meeste priesters en de tempeldienaren Imazighen waren. Ook bestond het leger van Carthago uit een Amazighische meerderheid.

De eerste historici hielden hier niet veel rekening mee, omdat de Punische geschriften in het Fenicische schrift geschreven waren. Zodoende speelde het Tamazight geen rol in hun onderzoeken, en daarom zijn er nu een aantal namen die moeilijk te interpreteren zijn, zoals de naam Tannit (of Tinnit). Dit is de naam van de Amazighische godin, waarvan gedacht wordt dat zij een Fenicische godin is. Dat bewijst ook dat de Puniërs de Amazighische goden aanbaden naast vermengde goden, zoals: Baal-Amon. Deze laatste is een mix van de Amazigh Amon en de Foenicische god Baal.

De Feniciërs kwamen aanvankelijk als vluchtelingen naar Noord-Afrika, dat toen door de Imazighen bewoond werd. Hoewel een paar bronnen hen als kolonisten beschouwen, lijkt dat niet juist te zijn. Ze werden door de Amazighkoning Iarbas ontvangen, en vreemd genoeg wordt de vriendelijkheid van Iarbas verklaard door een glimlach van de Fenicische prinses Dido. De Imazighen hadden behoefte aan de handel, en lieten hen aan de kusten vestigen om de handel voor de Imazighen te vergemakkelijken. De Feniciërs voerden later oorlog met de Grieken, maar ze werden met gemak in verschillende veldslagen verslagen, vooral in de slag van Himera in 480 v.C., en dat liet de Feniciërs -in het kader van wat historici noemen: De revolutie van Carthago tegen zichzelf- hun strategie revolutionair veranderen, en zo streefden ze de samenwerking van de Imazighen of hun neven -zoals de byzantijnse historicus :Procopoius hen noemde- na. Vervolgens verspreidden ze de agrarische landen naar de Amazighische landen, en veranderden hun koninklijke regime in een democratisch regime, en zorgden ervoor hun godsdienst gemeenschappelijk te maken, en lieten de Imazighen in het leger toe. Zo konden de Puniërs voor een lange periode een tegenwicht vormen tegen de Romeinen en de Grieken
#738
Literatuur / Re: Ibn Khaldun en het gebed
22/09/2004 om 13:51:48
dat hangt van niveau, mbtizza,

veel atheisten hebben en hadden arabische namen,

en toen mocht niet zeggen dat hij niet meer moslim is, anders wordt hij vermoord volgens de islamitische wetten.
#739
Taal / Re: Arabisch is een rijk taal
22/09/2004 om 13:25:54
Ik ben er trots op dat ik richting arbie bid. ik ben er trots op dat de arabieren vereer. ik ben er trots op dat ik arabisch ophemel. ik ben er trots op dat me niet amazigh noem. ja, ik noem mijn voorouders barbaren. en ik ben er ook trots op dat ik ze verraad, en ook trots op dat ik dat ze zwart maak ten opzichte van de arabieren.

laat me richting arabie bidden ! laat me de arabieren en arabisch vereeren ! laat me een verradende afstammeling zijn!



hopelijk was ik een arabier, dan had ik al deze minderwaardigheid niet moeten dragen, dan moest ik helemaal niet mijn voorouders minderwaardig beschouwen.


Laat me er de vraag over vergeten waarom is tamazight zo onbkend is, Want het antwoord is : ik heb niets voor mijn taal gedaan, ik bidde het arabisch aan, Maar ik was nooit eervol genoeg  ,zoals de Britten, om me volwaardig genoeg te beschouwen, en om  minder schandalig voor mijn voorouders te zijn.


Laat me deze vraag negeren, want ik zal ontdekken dat ik een schande ben voor mijn voorouders.


ik ga even wijn drinken, en de koran lezen, en richting arabia bidden, zo voel ik me weer onschuldig.
#740
Citaat van: lopende_lach op 11/09/2004 om 14:23:56
aserham = mantel

le3baya = mannelijke jurk :P...net als pastoors..


wie kan de mantel beschrijven ? zo weet ik of dat het juiste woord is of niet.


in een arabisch-nederlands woordenboek is een mantel een "re3baya".
#741
kan jij nog duidelijker zijn als jij wil.



ze spraken vast tamazight, maar ik weet niet of ze het nog spreken, en dat is mijn vraag.


ze zijn imazighen, en ze waren veeeeeel meeer beschaafd dan de andere imazighen ,trouwens.
#742
Ja, albornoes is gewoon een selhaam.

nu weet ik hoe dat is.


weet iemand hoe we dat in nederlands noemen.


--
beschrijving : een traditionele kledij, warm perfect tegen de kou. hard( niet zacht) , zwaar, mannelijk,  heeft een hoofdeksel bij ....


dat is geen "mantel" denk ik.

mantel is gewoon "re3baya" ,denk ik.


er is hier wat over te lezen in arabisch (ook met een foto) :
http://www.tawalt.com/archive.cfm
#743
Citaat van: a z r o u op 11/09/2004 om 13:33:16
salaam aitma,

Ik weet hier niet echt een antwoord op te geven ik ben geen geleerde historicus om jullie hier echt wat over te vertellen, maar als ik logisch nadenk dan denk ik dat de Egyptische hyrogliefen toch wel ouder zijn dan onze tamazight schrift.Dit suggereer ik omdat de Egyptische hyrogliefen toch wel meer op symbolen lijken ,terwijl het tifinagh toch wel wat weg heeft van een echte schrift, en als je dan logisch gaat nadenken dan zul je toch wel bij jezelf denken :inderdaad symbolen zijn over het algemeen veel ouder dan geschriften.Dus daaruit kun je wel ongeveer concluderen dat de Egyptische hyrogliefen ouder zijn.Ik kan het ook fout hebben hoor maar dit is slechts een logische benadering van deze vraag.

groeten,

een arrifie

ja , jij hebt helemaal gelijk. maar is er tifinagh van tekeningen schrift ? indien ja, hoe oud is dat ?


#744
Tifinagh : het  berberse schrift.


hyrogliefen/hiërogliefen : het oud-egyptische schrift .
#745
hoe noemen we "essalhaam"  in nederlans ?
#746
Taal / wat is "el-barnooss" of "albornoes" ?
11/09/2004 om 13:21:37
azul,


ik wil dat weten maar ik kon er niet aan komen.

elbarnoos is dialect arabisch. en el-bornoes is standaard arabisch.

wie weet wat dat betekent ?

dat is een kledij van de oude Imazighen, en dat is nog gebruikt.


ik twijfel aan "aserhaam" (tm.)  = essalhaam (Marokkaans ar.)



misschien kan dit helpen 

http://www.google.be/search?q=%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B3&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&start=0&sa=N
#747
azul,


weet iemand hier een antwoord voor ?

wat is nog ouder Tifinagh of Hyrogliefen ?
#748
Literatuur / Re: Ibn Khaldun en het gebed
10/09/2004 om 10:53:35
de koran zei dat de dorpelingen (a3raab) het meest hypocrist en ongelovig zijn.

dus dat is absoluut feit voor de moslims, en geen enkele moslim zou mogen durven zeggen dat ze niet zo zijn.


Volgens ibn khaldun zijn ze het meest strikt en het minst hypocrist, en ze zijn het meest rechtliefhebbers.

dus dat is de tegenstelling van wat de koran zei.



hiervanuit kan jij zien dat Ibn khaldun helemaal onafhankelijk van de islamitische therieen was. en dus hij was bevrijd van zijn invloed.



extra denken !
#749
Citaat van: Ahraifi op 09/09/2004 om 15:05:55
Ik heb weleens gelezen dat de guanches geen dmazight meer spreken,zij zijn sinds de overheersing door de spanjaarden langzaam geassimileerd in het spaanse volk.Er zijn wel sites van guanches waarin ze duidelijk maken dat ze geen spanjaarden zijn.

Ik spreek en lees geen spaans.

bedankt voor de reactie. ik vond een paar sites voor de guanches en erin werd in het tamazight geschreven naast spaans, maar er werd tegen me gezegd dat ze het gewoon terugleren , dus tamazight in deze zin zeer beperkt in de canarische eilanden.


#750
Is hier iemand die Spaans spreekt ,trouwens ?