-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Matoub

#706
Taal / Re: Arabisch is een rijk taal
23/09/2004 om 10:59:40
Citaat van: mkorchi op 22/09/2004 om 19:10:44
Allah ismeh, itakki allah broeder... Wist je niet dat een goede woord "sadaka" is. wat denk je dan van een slechte woord??

half sadaqa :)
#707
Geschiedenis / Re: Sheshonq de Italiaan
23/09/2004 om 10:50:13
het is niet belangrijk wat juist is, Maar wat ze ervan denken. de geschiedschrijving is niet breder dan ze weten.
#708
Geschiedenis / Re: Sheshonq de Italiaan
22/09/2004 om 15:33:43
Iemand schreef dit :

Sheshonq I was de eerste Imazigen keizer van Egypte, nadat de Imazigen naar de Nijldelta waren verhuisd.

bron: http://nl.wikipedia.org/w/wiki.phtml?title=Sheshonq_I&oldid=495276

Maar toen ik zei dat hij Amazigh genoemd moet worden, beweerde hij dat de ehyptologen ''Lybier'' losjes gebruiken, want lybiers betekent westers, en sheshonq I stamt zelfs van meshwashstam ,deze laatste is een Italiaanse stam is. volgens hem.

en hij zei :sheshonq I is eerder Italiaan dan Amazigh, en daarom heb het artikel zo gemaakt. (zoals ik geciteerd heb).

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sheshonq_I
#709
Geschiedenis / Re: Sheshonq de Italiaan
22/09/2004 om 15:26:20
waarom denk jij dat ik je Jcwf  zou noemen ?

jij kent hem niet. en hij is zelfs geen amazigh.

en hoe weet jij dat mijn nl beter is ?

#710
Geschiedenis / Re: Sheshonq de Italiaan
22/09/2004 om 15:16:29
Citaat van: MBTiziAzza op 22/09/2004 om 15:13:49
Bron: AFRA

nee,

bron: Jcwf, Maar ik heb het hilarisch verwoord.

hij zei dat sheshonq van de meshweshstam aftamt. en de Meshwesh zijn Italianen eerder dan Imazighen.

dus ik heb dat maar ontwikkeld
#711
Cultuur / Re: Amazighische mythologie:
22/09/2004 om 15:13:03
bron: openbare bron
#712
Cultuur / Re: Amazighische mythologie:
22/09/2004 om 15:12:42
Volgens Herodotus was Poseidon een Amazigh god, die door geen enkel volk is aangebeden in de oudheid behalve door de Imazighen, is. Maar de Grieken hebben hem overgenomen. Zijn naam komt overeen met de Tamazight woorden, zelfs heeft Herodotus benadrukt dat Poseidon een Tamazight woord is.

Poseidon was volgens de Amazighische mytholgie de God van de zee en het water. Hij was de Man van Gaia (Een Amazighische landgodin), en de vader de Amazigh held Antaios. Deze laatste verdedigde het land van de Imazighen tegen de vreemdelijken. De zoon van Poseidon Antaios bleef allang het land van de Imazighen verdedigen door al de vreemdelingen te vermoorden en bouwde met hun schedels de tempel van zijn vader Poseidon.

De archeoloog Musthapha Ouachi stelt dat de iedeale plaats van antaios Tanger was. Deze laatste is genoemd naar de vrouw van zijn zoon. En aangezien Tanger over de zee en het land beschikt, wordt er gesteld dat de ideale plaats van de Amazigh Poseidon Tanger was. Want de zee verwijst naar Poseidon als god van het water en de zee, en het land verwijst naar zijn vrouw Gaia als de godin van het land. en dat wordt bekractigd door de plaats van het Anatios's zijn graf, dat vlakbij van Tanger ligt
#713
Geschiedenis / Re: Sheshonq de Italiaan
22/09/2004 om 15:03:12
bron: openbare bron
#714
Geschiedenis / Sheshonq de Italiaan
22/09/2004 om 15:00:37
Sheshonq I was waarschijnlijk een Italiaan die over Egypte heerste. Sheshong stamt waarschijnlijk af van bewoners van Sardinië.




Achtergrond
Alhoewel sommige geleerden ervanuit gaan dat Lybiër Amazigh in de oudheid betekent, is dat maar een vergissing. Volgens de Egyptologen verwijst de naam Lybiër naar Westers.

Het rare is dat Herodotus ernaar verwees dat Poseidon, Athena, Tritonis, Antaios en veel aantal goden Lybiërs van oorsprong waren, en men veronderstelt vervolgens dat ze Imazighen waren. Maar volgens de Egyptolgie is dat zeer onnauwkeurig. Lybiër betekent westers, nog preciezer een Italiaan uit Sardinië.

Volgen de Egyptologie verwijst de naam Amon ook naar het Lybische woord amen wat water betekent, en men veronderstelt ook dat het een Tamazight woord is, zoals Amen of Aman in het Tamazight wat toevallig ook water betekent.

Sheshonq was een Italiaan in tegestelling tot de deskundigen die ervanuit gaan dat hij een Amazigh was.


#715
Geschiedenis / Re: Amazighische personages :
22/09/2004 om 14:57:59
bron: openbare bron
#716
Geschiedenis / Re: Amazighische personages :
22/09/2004 om 14:57:35
Zinedine Zidane, bijnaam Zizou, (geboren te Marseille, 23 juni 1972) is een Franse voetballer, die op het middenveld speelt, van Amazigh origine (Kabylisch). Momenteel (2004) speelt hij bij de club Real Madrid. Met zijn transfer van Juventus naar Real Madrid, waarmee zo'n 70 miljoen euro gemoeid was, werd Zidane de duurste voetballer aller tijden.

Na een desastreus verlopen EK stopte Zidane in 2004 als international van Frankrijk. Hij speelde 93 keer voor het Frans nationaal elftal en maakte daarin 26 goals, onder meer 2 in de finale van het WK 1998 tegen Brazilië.

Zinedine Zidane is een waardige voetballer. Hij werd voor drie maal als de beste voetballer ter wereld gekozen in de jaren 1998, 2000 en 2003. Indrukwekkend genoeg heeft Zindene Zidane verschillende Amazigh-activiteiten financiëel ondersteund.

#717
Geschiedenis / Re: Amazighische personages :
22/09/2004 om 14:57:11
Terentius Afer was een belangrijke komedieschrijver van zijn tijd. Hij werd geboren in ongeveer 185 v.C in Carthago. Hij was een Amazigh die als kind naar Rome als slaaf meegenomen was door een Romeinse Senator nadat Carthago verslagen was in de Tweede Punische Oorlog, en daar kreeg hij de naam van zijn heer Terentius, die hem later vrijliet nadat hij hem goed onderwijs had gegeven, naast zijn oorspronkleijke naam Afer wat 'de Afrikaan' betekent.

Terentius Afer blonk uit in Latijn en Grieks, en vanaf zijn twintigste schreef hij zes theaterstukken in zes jaren, elk stuk in één jaar. Zo werd hij een beroemde schrijver, die door de schrijvers van zijn tijd werd benijd. Hij werd verdacht van plagiaat, maar wist zich daartegen te verdedigen en later werd bewezen dat hij op dit punt onschuldig was.

Met zijn werken beïnvloedde hij de literatuur tot de zeventiende eeuw. In ongeveer 159 v.C is hij gestorven, waarschijnlijk door verdrinking tijdens een reis naar Griekenland.

#718
Geschiedenis / Re: Amazighische personages :
22/09/2004 om 14:56:49
Tarik ibn Zijad is de naam van de Amazigh generaal de met ruim 7000 Imazighen naar Spanje overstak namens de Omajjaden.

Tarik ibn Zijad Stamt van een Amazighische familie. Zijn ouders waren al geïslmiseerd. en daarom heeft Tarik ook meegdaan aan de islamitische invasie in Noord-Afrika.

Tarik ibn Zijad werkte aanvankelijk als gouvernor van Carthago en daarna als een gouvernor van Tanger. Hij is bekend als een waardige generaal die Spanje zoals de bliksem veroverd heeft.

Hij nam zevenduizend Berberse krijgers mee en stak over naar Spanje met aantal schepen. Zijn invasie kwam na de verkenningstocht van de Amazigh krijger Salih ibn Tarif naar wie Tarifa is genoemd. Salih ibn Tarif was zeer succesvol in zijn verkenningstoch, en keerde met verbazende geroofde rijkdommen naar Noord-Afrika terug.

Onder de indruk van die succes besliste Tarik de toelating van Moussa ibn Nosseir te vragen om Spanje te veroveren. en dat kreeg hij wel, en in 711 stak hij werkelijk naar Spanje via Gibraltar. Deze laatste is genoemd naar Tarik en dat is de verbastering Van Djabel Tarik, wat de berg van Tarik betekent.

De Imazighen waren licht gepantserd, terwijl de Spanjaarden zwaar gepantserd waren, en dat was van belang voor de Imazighen. De Imazighen konden snel bewegen zonder pantseringshendernis in tegenstelling van de Spanjaarden, en binnen één jaar was het hele Spanje veroverd.

#719
Geschiedenis / Re: Amazighische personages :
22/09/2004 om 14:56:24
Massinissa (c. 238 v.Chr. - c. 148 v.Chr.) was de eerste koning van Numidia. Hij begon als stammenleider van de Imazighen en vocht tijdens de tweede Punische oorlog aan de kant van Carthago. Vanaf 206 v.Chr. begon hij met de Romeinen samen te werken, en woonde hij de slag van Zama (dichtbij het huidige Maktar, Tunesië) bij.

Ondersteund door de Romeinen vestigde hij zijn eigen koninkrijk Numidia ten westen van Carthago. Dit was allemaal in het belang van de Romeinen, aangezien zij Carthago meer problemen met haar buurlanden wilden geven. Onder Massinissa's regime werden veel semi-nomaden boeren. Toch waren er toen weinig verstedelijkte gebieden.

Gedurende zijn leven breidde Massinissa zijn grondgebied uit. Tegen het einde van zijn leven werkte hij samen met Rome en provoceerde, door overvallen vanuit Numidia, Carthago om tegen zijn land oorlog te voeren. Dit gaf Rome een excuus om de oorlog aan Carthago te verklaren en zo ontstond de derde en laatste Punische Oorlog.

Na de dood van Massinissa werd Numidia verdeeld in verschillende koninkrijken. Deze werden door zijn zonen geregeerd.


#720
Geschiedenis / Re: Amazighische personages :
22/09/2004 om 14:56:04
Abu Abdullah Mohammed ibn Batuta (ook gespeld Ibn Battuta, 1304-1368 of 1369) was een Amazigh reiziger, afkomstig uit Tanger in het huidige Marokko. In 1325 vertrok hij om een pelgrimage naar Mekka (zie hadj) te maken.

Ibn Batuta volgde de kust van Noord-Afrika tot aan Caïro, en reisde daarna de Nijl op alvorens over te steken naar de Rode Zee en Mekka, waar hij echter wegens een opstand niet kon komen. Hij keerde terug naar Caïro, en vandaar naar Damascus, waar hij de ramadan doorbracht. Hij bezocht Medina en Mekka, en had daarmee zijn hadj volbracht. Hij keerde echter niet terug naar huis, maar bleef reizen.

Hij bezocht nu eerst het Il-khanaat in Irak en Iran. Via Najaf, Basra, Isfahan en Shiraz bereikte hij Bagdad, waar hij een ontmoeting had met khan Abu Sa'id. Hij bezocht ook de handelsstad Mosoel, Diyabarkir en Tabriz voor hij naar Mekka terugkeerde (ca. 1328).

Zijn volgende reis (ca. 1331) bracht hem zuidwaarts vanaf Mekka. Hij bezocht Aden, en vandaaruit verder langs de Afrikaanse kust naar Mogadishu, Mombasa, Zanzibar, Kilwa en andere steden. Hij bezocht zuid-Arabië en trok het Arabisch schiereiland over voor een derde bezoek aan Mekka.

Via Egypte, Syrië en Anatolië reisde hij naar de Zwarte Zee, en vanuit Kaffa (op de Krim) volgde hij de Dnjepr en de Wolga naar Bulghar. Vanuit Astrachan keerde hij eerst om naar Constantinopel, waar zijn vrouw geboren was, en trok daarna rond de noordkust van de Kaspische Zee naar Centraal-Azië, waar hij Urgenj, Boechara, Samarkand, Balkh, Kunduz en Kaboel bezocht, en uiteindelijk de Indus bereikte.

Ibn Batuta werd door de sultan van het sultanaat van Delhi aangesteld als qadi (rechter), en verbleef hier acht jaar (ca. 1334-1342). Hij verliet het rijk als ambassadeur naar China. Hij trok naar de kust, werd aangevallen en beroofd door Hindoe-rebellen, maar bereikte toch Cambay. Hij voer naar Calicut, waar hij echter contact met zijn schepen verloor.

Enige tijd later besloot hij alsnog naar China te reizen, maar bezocht eerst de Maldiven, waar hij 9 maanden lang als qadi werkt. Hij bezocht ook Malabar, Ceylon en Bengalen voor hij uiteindelijk via Sumatra en Cambodja, Zayton (thans Quanzhou) bereikte (ca. 1346). Hij beweerde ook via het grote kanaal naar Cambaluc (Beijing) gereisd te zijn, maar dit deel van de reis wordt door moderne historici als verzonnen beschouwd. Via Calicut, Hormuz, Bagdad, en Caïro, bereikte hij voor de vierde maal Mekka. Daarna keerde hij, met nog een bezoek aan Sardinië, terug naar Marokko, waar hij aankwam in 1349, bijna 25 jaar na zijn vertrek.

In 1350 maakte Ibn-Battuta nog een tocht naar Andalusië, waar de Moslims bedreigd werden door koning Alfonso XI van Kastilië; deze stierf echter aan de pest, en Ibn Batuta bezocht rustig Valencia en Granada in plaats van tegen de christenen te vechten.

In 1352-1354 maakte Ibn Batuta zijn laatste reis. Hij stak de Sahara over naar de Niger, en bezocht het koninkrijk Mali en Timboektoe. Hierna keerde hij terug naar Fez in Marokko, waar hij verder verbleef als qadi, en in 1368 of 1369 stierf. Ook 1377 wordt als sterfdatum opgegeven.

Ibn Batuta liet zijn reizen optekenen in een boek dat Rihla (Reizen) heet. Lange tijd waren hiervan slechts delen bekend, maar in de 19e eeuw (1818) werd het geheel gevonden, en in 1853-1858 werd het gepubliceerd in Arabisch met Franse vertaling. Sindsdien is Ibn Batuta een bekend figuur in zowel de Moslimwereld als de Westerse wereld.