-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Matoub

#571
Cultuur / Re: De Berberse godin Athena
07/03/2005 om 17:56:10
Athena was een van de belangrijkste godinnen bij de Grieken:


bron:
http://66.90.77.92/Cult/AthenaCult.html

Tanit was een van de belangrijkste godinnen bij de Puniërs:


bron: http://www.louvre.fr/img/photos/palais/stel1.jpg

Neith als belangrijke godin bij de Egyptenaren:

#572
Cultuur / De Berberse godin Athena
07/03/2005 om 17:44:17
Azul,

Een van de bekendste godinnen is de godin Athena.
Naar deze godin is de Griekse hoofdstad Athena is genoemd. Ze was een dochter van Zeus in de Griekse mythologie. Zeus kreeg onverdraagbare hoofdpijn en dus liet hij zijn hoofd opensnijden met een bijl, en daaruit kwam Athena, Ze is waarschijnlijk het meest aanzienelijke godin in de Griekse mythologie, ze kwam gereed als Amazone naar de wereld.
Ze kwam naar de Grieken om een einde te maken aan de domheid en de duisternis. (in de Griekse mythologie)

Feitelijk is de verering van Athena ouder dan de Griekse oppergod Zeus (Amon bij de Imazighen en Jupiter bij de Romeinen). en volgens Herodotus en Plato en andere geleerden is ze  een Berberse godin (de naam van de berberse was "De Lybiërs") van oorsprong, haar naam was Neith bij de Imazighen, en zelfs Athena was bekend met Oud-Berberse kleren, haar Aigis is de normaal dracht bij de Berberse vrouwen.

De legende van de Berbers zegt dat ze de dochter van Poseidon en de het meer triotonis (in het huidige Tunisië) is , en ze was rond het meer tritonis de belangrijkste vereerde, de offerdieren waren voornamelijk bestemd voor Athena/Neith en daarna aan de goden: Poseidon en Triton, (zei herodotus).

Neith is ook bekend bij de Oud-Egyptenaren, en ze was daar een van de belangrijkste godinnen, en het is echter niet duidelijk welke oorsprong ze heeft, maar Dr. Moustafa Bazma zegt dat de meeste Oud-Egyptische historici stelden dat ze uit Lybië (Tamazgha) afkomstig is, zoals Herodotus en Plato zeiden.

Bij de Puniërs vinden we een godin die Tanit genoemd wordt. Deze Godin was de belangrijkse godin van de Puniërs, en ze werd als vrouw voor Baäl-Amon (een mix van de Amazigh Amon en de Fenesische Baäl) genomen.

Lees ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Puni%EBrs

Tanit werd ook andere Berberse streken vereerd (als ik me goed herinner) en zoals wij zien is het overduidelijk dat het een volkomen een Berbers woordsvorm heeft. Wij zeggen Tamazight (Berberse taal) en dus begint het met T en eindigt met een T. 

De verering van Tanit is geadopteerd door de Puniërs (een cultuur van Berbero-Feniciërs) na makkelijke nederlaag van de Carthagers tegen de Grieken, en dus besloten ze om bondschappen met de Imazighen ( Berbers ) te hebben en naast andere veranderingen hebben ze hun godsdiensten ook gemeenschappelijk met de Imazighen.

De naam Tunisië is waarschijnlijk verwant aan deze godin. de naam Tunisië is een verbastering van de naam Tanis, en dit een vorm van het woord Tanit bij de Oud-Grieken.

als ik ook mag ontcijferen dan zou ik zeggen dat Tritonis ook "de fontijn van Tanit" betekent . Tara (fontijn) Tanis (Tanit/Neith).

Het meer tritonis bestaat niet meer, we hebben alleen maar berichten uit de oudheid die waarschijnlijk het meest door Herodotus verteld zijn. het is een meer waarond de Berberinnen hun godin Tanit/Neith vereren,  en ik zou ook zeggen dat het een heilige fontijn is, Want de Berberse vandaag de dag de fontijnen vereren, en ze bijna heilig maken, en beweren daarrond ongewone wezens te hebben gezien.
De Fontijnsnamen die ze met het woord Tara (fontijn in het Berbers) beginnen zijn echter talrijk, als voorbeeld ken ik Tara tazuggaghat (het rode fontijn, en ter zijde beweert men dat zijn water wetenschappelijk gezond en een medecijn voor de ziektes die de wetenschap niet onder de knieën kon krijgen), en ook Taragh 'n waih (het is een fontijn in Ikzennen in het Rif gebergte en men beweert dat ze daar ongewone wezens ziet).
Dus Tara als voornaam voor wat we als meer kennen is mogelijk. Cyrenaïca is genoemd naar een mythologische vrouw, ook een Amazone zoals Neith/Athena/Tanit, en die naam werd gegeven aan fontijn waar later de grieken zich later zouden vestigen (als gasten in het begin). Dus de naam van de Amazones die gegeven wordt aan de fontijnen is niet bijzonder bij de Berbers.
Dit is wat het eerste deel van TRI (tara)-TONIS betreft.

Als we zouden weten dat de Grieken de godin Tanit als Tanis kenden, en dat de letter "th" (dus TaniTH zoals NeiTH) zeer verwant aan elkaar zijn, dan is het aannemelijk dat de oorspronkelijk naam van "Tritonis" (die vanaf nu als Taratonis zal aanduiden in deze ontcijfering) zal gebruiken) Taratanit was en later taratanis voor al vermelde redenen, en later als Taratonis zoals de naam van het huidige Tunisië. (Tunisie is Tunis in het Arabisch (en berbers ook) en het is qua de woordsvorm is verwant aan Tanith/Tanis, en terzijde was de naam van Tunis "Tanis".

Dus het zeggen dat Tritonis tot een berber samengesteld woord :"Taratanit"  is te herleiden, is niet erg vreemd (geloof iki :)).

Zo kan ik hieruit concluderen dat Tanit rond het meer tritonis is vereerd zolang het meer naar haar is genoemd, en omdat Herodotus sprak over Neith als de godin die rond tritonis vereerd is, kan ik zeggen dat Neith van Herodotus en anderen het zelfde godin Tanith is.

het verschil tuseen de twee woordsvormen:"Neith" en "Tanith" is te verklaring door de versbastering in de niet-berberse talen, zoals de berberse godin Ifri die tot Afrika is verbasterd door de Romeinen. Toch is het verschil niet schandalig, het is Ta-neith => Tanith.

--------------
Opmerking: ik ben niet deskundig  en dat wil zeggen dat ik me ergens zou vergissen.
#574
Die godin is geadopteerd door de Romeinen en hebben haar mooie beelden gemaakt:







bron: http://www.maisonafrica.com/africa_ang/mosaics.htm#africa
http://www.maisonafrica.com/africa_ang/africa.htm
#575
Cultuur / De Berberse godin Ifri / Afrika
07/03/2005 om 16:34:11
Azul,

Wie denkt dat de naam van de continent Afrika naar deze godin is ontleend?:


Ifri (Latijnse naam: Afrika) is een Amazighische godin die oorspronkelijk werd vereerd door de Imazighen in Noord-Afrika.

Het Amazighische woord Ifri betekent grot. Grotten speelden een belangrijke rol in het leven van de Imazighen. De namen van een aantal steden zijn afgeleid van het woord grot. Een voorbeeld hiervan is de Marokkaanse stad Ifran. (Ifran is het enkelvoud van ifri).

Iets dergelijks is ook het geval bij Tanger. Volgens de Amazighische mythologie heeft Tanger zijn naam te danken aan de godin Tinga (ook Tindjis genoemd).

De verering van de godin Ifri had veel invloed op de Imazighen. Volgens de historicus Balinous, die leefde in de 1e eeuw v. Chr., durfde niemand in Afrika iets te doen zonder eerst zijn plannen voor te leggen aan de godin Ifri.

De historicus M. A'ashi, gespecialiseerd in archeologie en oude geschiedenis, concludeerde uit de uitspraken van Balinous, dat de vererering van Ifri al langer bestond en dat ze in de eerste eeuw voor Christus een gevreesde godin werd in Noord-Afrika.

De godin Ifri werd voorgesteld als een vrouw met een pantser van het leer van de oren en slurf van olifanten. Opmerkelijk is, dat Moren een beschermende wapenrusting van olifantenleer gebruikten. Uit de aanval van Hannibal valt ook op te merken dat de olifanten een onmisbaar wapen waren in de oorlog van de Noord-Afrikanen.

De archeologen stellen dat de godin Ifri op twee manieren werd vereerd, een openbare verering en private verering. Dat blijkt uit het feit dat er zowel kleine als grote beelden van Ifri zijn gevonden. De kleine waren geschikt voor private verering en de grote voor publieke verering.

De Imazighen beschouwden de godin Ifri als hun beschermster; dit blijkt uit de wapenrusting. Daarnaast was ze de godin van de vruchtbaarheid die de Imazighen van het nodige voedsel voorzag.

De beelden van de godin Ifri zijn ook te vinden op munten van Amazighische koningen, als symbool de macht die de godin Ifri hen verleende. Na de verovering van Noord-Afrika door de Romeinen werd de Ifri verering overgenomen door de Romeinen en werd ze op de munten van de Romeinse provincie in Noord Afrika afgebeeld en beschouwden ze haar als de beschermer voor hun leger tegen de Imazighen en als symbool voor hun overwinningen tegen de Imazighen.

Ook al zijn er meerdere verklaringen voor de naam Afrika, het is aannemelijk dat de naam van het continent Afrika is afgeleid van de godin Ifri. Het verschil in spelling kan verklaard worden als een schrijffout of door aanpassing aan het Latijn. Vaststaat dat de Romeinen de godin Ifri afrika genoemd hebben.

De naam Africa werd, naast de godin, aanvankelijk alleen gebruikt als naam voor de Punische stad Carthago.


(openbare bron)
#576
Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:47:28

hahahaha je hebt gelijk je zou haast denken dat het om imazighen gaat ;D
hadden we maar zo een stichting AAP & CO die voor ons opkomt hahahaha wacht even die hebben we ook! namelijk ircam ;D

hahaha ad wenni netta en neem mijn reacties nietzo serieus op.

hier zijn een paar berebrs:
http://www.pbs.org/sahara/wildlife/leopard_video.htm

http://www.nvdzoos.nl/educatie/berberaap.html

neem mijn topic's ook niet zo serieus
#577
Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:45:22
Citaat van: Ales op 07/03/2005 om 15:41:13
Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:35:47
En??

wat heeft dit met dit forum mee te maken??

Ik nam aan dat het om de berbers gaat, of vergis ik me?

hahahahaha nee man, het gaat hier om aapjes die voorkomen in gibraltar en noordafrika ze worden aangeduid met de term berber aap omdat ze nergens voorkomen dan in onze gebieden, ook een berber paard wordt om diezelfde reden "berber paard" genoemd.

hahaha dacht je dat het hier om imazighen gaat?
;D
#578
Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:38:46
ik weet niet of je het door hebt, maar het gaat hier over apen.
apen die alleen in marokko en gibraltar voorkomen. de term berber voor die apen is net zoiets als de term  berber paard voor paarden die uit noordafrika komen.

ik bengrijp nog steeds niet wat deze ariekel met amazigh.nl te maken heeft ???

Ik dacht dat het om mensen gaat, maar gelukkig niet. dus apen. toch heeft het ook  iets te maken met berbers.
#579
Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:35:47
En??

wat heeft dit met dit forum mee te maken??

Ik nam aan dat het om de berbers gaat, of vergis ik me?
#580
Azul,
 
Berbers verhuizen naar Born in 'AAP & CO' 9 okt 2004
 

Een feestelijke aflevering op zaterdag 9 oktober van AAP & CO. Een groep van negen berbers gaat verhuizen naar een prachtige nieuwe plek in het Limburgse Born. Dit is niet alleen heel bijzonder voor deze dieren, maar ook voor de mensen van Stichting AAP.

Van alle dieren die AAP opvangt zijn berbers echte zorgenkindjes; per jaar worden vele afgedankte berbers 'aangeboden' bij AAP om opgevangen te worden. Toch kan de stichting veel van deze dieren niet opvangen vanwege een beperkte capaciteit. En dat komt weer omdat het vinden van een nieuwe plek voor deze dieren erg moeilijk is. De dierentuinen hebben vaak al grote groepen berbers en terugbrengen naar de natuur is voor deze â€" getraumatiseerde â€" aapjes niet mogelijk. De doorstroom verloopt dus moeizaam en daarom is het fantastisch als een groep van wel negen berbers naar een nieuwe plek kan verhuizen.

AAP & CO volgt de voorbereidingen op hun reis en hoe de dierverzorgers er alles aan doen om het voor de dieren zo goed mogelijk te laten verlopen. Verzorgster Ivonne blijft zelfs nog een week bij de dieren in Born om ze te laten wennen aan hun nieuwe thuis. De dieren genieten als ze voor het eerst naar buiten gaan. Ze rennen door het verblijf, klimmen op de bomen en wroeten in het gras. Een feest om deze dieren zo te zien genieten!


http://www.tros.nl/?url=PHP/press_more/4015


#581
Ja, dat was een antwoord op een vraag die ik stuurde in de vorige editie.

jij had dus gelijk.
#582
Azul,

Ik denk dat het offecieele Marokko niet serieus is met onze Amazighiteit. in dit volgende link staat dat de Imazighen eventueel Arabieren zijn:
http://64.233.183.104/search?q=cache:UAVZcBfTYCsJ:www.elaph.com/elaphweb/ElaphLiterature/2004/12/30023.htm+%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%8A%D8%BA&hl=nl

dit wil zeggen: Er zijn geen Imazighen, iedereen moet Arabiere worden .

Vandaag werd Een Syrische zanger ontvangen op de Marokkaanse zender, in de nieuwseditie, en hij zei: de Marokkanen zijn loyaal voor hun Arabische identiteit van de shara.

Mijn vraag: waarom ontvangen ze Arabisten, maar Amazigh Marokkanen niet? Waar zijn de Imazighen voor die zanger?
#584
Zeven leden trekken zich terug uit de Raad an Bestuur van IRCAM :

In een brief die 21/02/2005 aan de rector van het IRCAM â€" het Koninklijk Instituut van de Amazigh Cultuur - is overhandigd, hebben zeven leden â€" te weten; Dr. Abdelmalek Houcine Ousadden, Mohamed Boudhan, Hassane Banhakeia, Mohamed Ajaajaa, Mimoun Ighraz, Ali Bougrine, Ali Khadoui - van de Raad van Bestuur van dit instituut hun definitieve ontslag aangekondigd. Bij de brief zat het volgende communiqué.

Communiqué van het vertrek van zes leden van de Raad van Bestuur van het IRCAM

Wij, ondergetekenden, leden van de Raad van Bestuur van het Koninklijke Instituut van de Amazigh Cultuur (IRCAM), brengen op deze manier het publiek op de hoogte van ons vertrek. We trekken ons om de volgende redenen terug uit de Raad van Bestuur:

Op 30 juli 2001 - ter gelegenheid van het feest van de troon - kondigde de Marokkaanse koning zijn plan aan om de Amazighiteit in al haar vormen â€" dus taal cultuur en geschiedenis - te erkennen als essentieel onderdeel van de Marokkaanse identiteit en beschaving; deze beslissing werd door het hele Marokkaanse volk toegejuicht. Deze kwalitatieve sprong beoogde de integratie van het Tamazight en de Amazigh cultuur in het educatieve systeem, de audiovisuele sector en de verschillende sociaal culturele sectoren; bij de oprichting van het IRCAM verzocht de Koning hen om op de implementatie van deze grote en belangrijke taken toe te zien.

Op 17 oktober 2001 hield de Koning een rede in Ajdir, die bevestigde op concrete wijze de koers van zijn rede op 30 juli 2003. Bij deze historische plechtigheid - waarvoor de hele politieke en culturele elite van het land werd uitgenodigd - werd de Dahir houdende oprichting en organisatie van het IRCAM afgekondigd. Hij gaf zowel in zijn preambule als in zijn verschillende artikelen, de doelgerichtheid van de rede op 30 juli 2003 en de taken die daar voor het Instituut uit voortvloeien, aan.

Op 27 juni 2002 werden wij - leden van de Raad van Bestuur van het instituut - door de Koning ontvangen en benoemd. Ondanks de scepsis die door een deel van de militanten van de Amazigh beweging werd uitgesproken, hebben wij deze zware taak aanvaard; overtuigd dat alle verantwoordelijken van het land besloten hadden om voor eens en altijd de pijnlijke bladzijde uit een verleden om te slaan. Die bladzijde bestaat uit de marginalisatie, minachting en culturele genocide waaronder het hele Marokkaanse volk sinds 1912 heeft geleden.

Onze toetreding tot deze nieuwe koers - gestimuleerd door de oprichting van het IRCAM â€" zou het teken moeten zijn van onze bewuste bijdrage tot de realisatie van een moderne en democratische samenleving, gegrond op verdraagzaamheid, de erkenning van de verscheidenheid van het volk en vastberaden gericht naar de toekomst.

Vandaag zijn meer dan twee en een half jaar sinds onze benoeming verstreken. En onze inzet - als actieve leden van de Raad van Bestuur - blijft zonder tastbaar resultaat; de Amazighiteit bevindt zich nog altijd in dezelfde toestand als van voor 2001 en de enorme hoop die door de troonrede werd gewekt verdwijnt - ondanks de beloftes van enkele ministeries: met name Nationale Educatie en Communicatie - met de dag.

Het ministerie van Nationale Educatie had aangekondigd dat het in de loop van 2008 â€" 2009 een algemeen programma op te zetten dat ervoor zou zorgen dat het onderwijs in het Tamazight aan alle leerlingen op alles niveau’s. Zij blijven echter vasthouden aan het ‘livre blanc’ (‘witboek’) en ‘la charte nationale’ (nationale handvest); dit zijn documenten die voor 2001 zijn opgesteld en het Tamazight een vernederende functie toekent door het als hulpmiddel te gebruiken om het Arabisch te leren. Wat de kwaliteit van het onderwijs betreft werd geen enkele betrouwbare logistiek â€" dus; vorming van leraren, pedagogische middelen, materiële middelen...- uitgevoerd.
Op universitair niveau is er, bij de hervorming van het hoger onderwijs, geen ruimte voor het Tamazight gereserveerd.

Op het gebied van communicatie is het Tamazight het stiefkind van de publieke audiovisuele media. Zo blijft bv. de radio zijn programma's verspreiden op basis van het dialectensysteem dat in 1938 werd ingesteld. En zijn uitzendingen worden moeilijk opgevangen in het belangrijkste deel van Marokko. Wat tv. betreft zijn de uitzendingen vrijwel niet veranderd sinds de lancering van het dialectensysyteem in 1994. er is niks noemenswaardig ondernomen om dit te veranderen. Het ministerie van ‘bescherming’ schrijft de reden toe aan het gebrek aan middelen... Dit heeft hen echter niet verhinderd om twee nieuwe publieke arabischtalige zenders te lanceren en een derde is op komst.

In de sociale sector is geen enkel initiatief aan te duiden. De training van de voorlichtingskaders, magistraten en ambtenaren wordt uitsluitend in het arabisch gedaan. In het openbare leven wordt het niet toegestaan dat de Tifinagh karakters buiten de grenzen van het IRCAM komen.

Bij de Burgerlijke Staat worden ouders belemmerd om de naam van hun keus aan hun kinderen te geven. Op dezelfde manier hangt de juridische erkenning van de Amazigh verenigingen in veel gevallen van het humeur van de bevoegde instanties af...
Deze constatering â€" die trouwens ter plekke controleerbaar zijn â€" laat duidelijk zien aan welke krachten de Amazighiteit is blootgesteld na de oprichting van het IRCAM. Die krachten hebben besloten om elk initiatief dat betrekking heeft op de realisatie van de doelstellingen die in de Dahir van 17 oktober 2001 zijn bepaald â€" te blokkeren.

In het licht van onze ervaring van meer dan twee en een half jaar bij het IRCAM, hebben wij geconcludeerd dat de echte erkenning van de Amazighiteit als taal, cultuur, beschaving, geschiedenis etc. vereist dat het koninkrijk uitdrukkelijk bepaalt dat het Tamazight een officiele taal is; aangezien zij â€" via de wet â€" rechtsbescherming nodig heeft om het Tamazight te integreren in alle cycli van het onderwijs, openbare audiovisuele sector en alle opleidingscentra van kaders. Zonder deze constitutionele toewijzeging en wetten die voor iedereen gelden, i.p.v. allerlei tegengestelde teksten en documenten op dit gebied (zoals het ‘livre blanc’ en het ‘Charte Nationale) aangevoerd door het MEN, zal de Amazighiteit geen enkele van haar rechtvaardige en wettige rechten terugkrijgen.
Zolang niet voldaan is aan deze voorwaarden is onze aanwezigheid in de Raad van Bestuur van het Instituut van geen enkel nut. Wij kondigen bijgevolg ons vertrek aan uit dit adviesorgaan.

Rabat, 21 februari 2005

Getekend door;
Dr Abdelmalek
Houcine Ousadden
Mohamed Boudhan
Hassane Banhakeia
Mohamed Ajaajaa
Mimoun Ighraz
Ali Bougrine
Ali Khadaoui

Vertaald door: YBD
Bron (Frans): http://www.amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=81

http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=201&igg=actueel
#585
Bedoel jij zoals zo'n titel:



Dat schilderij wordt genoemd als : "de vreemdelingen"
(Foreigners from Ramesses III Temple at Medinet Habu)

http://touregypt.net/featurestories/enemies.htm

Er is een zelfde uiterlijk van de Imazighen (op de manier van het schilderij die ik gepost heb) maar zonder twee veren.