-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Matoub

#511
Azul,

Volubilis kende al een grote bloei zelfs voor de Romeinse aanwezigheid in Marokko, die stad is vlakbij de stad Fes. in het boek " De geschiedenis van Marokko " ( Van Herman Obdeijn ) staat dat Volubilis een verbastering van het Berbers woord " alili ( ariri in tarifit ), en dat is wel degelijk want de Marokkanen noemen het " walili " .
#512
Citaat van: Anir op 18/03/2005 om 19:38:17
Waarom zou een Arabier die geen Tamazight spreekt en Imazighen heeft gearabiseerd toch een Amazigh naam geven een stad? Chafik kletst soms onzin.

Jij zei: "Idris bo'addis" (idris die een buik heeft  ), hij was getrouwd met een Berberse vrouw, en zijn zoon had een berberse vrouw, die man (Idris I) is gevlucvht naar Marokko om bescherming te vragen, hij heeft niets verabiseerd, ik twijfel er zelfs aan of hij die stad gesticht heeft, en verder zou hij geen steden noemen (denk ik).
#513
Citaat van: Fessi op 18/03/2005 om 19:33:14

Fes is zo een ploeg ding... het is een amazig woord

jij bedoelt fa's (fas in marokkaans Arabisch ), dat is een Arabisch woord, maar dat is niet juist .
#514
Citaat van: Anir op 18/03/2005 om 19:29:18
Fes is gesticht door een man uit het midden oosten en zijn naam is Idris Boe'addes. IK denk niet dat fes een Amazigh woord is.

Fes is een berbers woord (Mohamed Chafik).
#515
Ik zei over die site dat hij Palastijn is, maar ik denk dat ik me daarin vergis, ze zijn gewoon racisten (anti-Berbers en anti-joden ).
#516
Geschiedenis / " Fes " is een Berbers woord
18/03/2005 om 19:23:06
Azul,

Ik heb geweten dat " Fes " een Berbers woord is. Weet iemand wat dit betekent ?
#517
Citaat van: Ales op 18/03/2005 om 13:23:59
lees :

أقول حاول العسكر الفرنسي أن يمزق وحدة المغاربة بدعوته إلى إقامة استقلال ذاتي للبرابرة ..!!
(Dit betekent letterlijk : Ik zeg: Het Franse leger heeft geprobeerd de eenheid van Marokko te scheuren door ernaar te streven om een eigen land te stichten voor de Barbaren (Door Ales : hij zei geen Berbers, wantr berbers is Barbar in Arabisch, maar hij zei " Barabera " (wat "barbaren " betekent in Arabisch )
Bron: http://www.imtidad.com/home/1237

Deze Palastijnse terrorist beweert dat de Fransen ons een staat wilden maken, hij weet niet dat 700 000 soldaten van de grote machten in die tijd met Duitse gifgas het land van de Rif hebben verwoest, en zelfs zeggen de deskundigen dat de resultaten daarvan nog effecief zijn, wat 60 % van de Marokkanen die met kanker ziek zijn van Riffijnse afkomst zijn ( zei iemand ) .
#518
Citaat van: Ales op 18/03/2005 om 13:05:37
Hij zegt altijd dat hij een voogdij van de Marokkaanse sultan kan accepteren, maar hij verwijt die toch een gebrek aan nationalisme. Hij heeft het dan niet over een berbers, maar een antikoloniaal nationalisme.

Dit is volgens mij een vervalsing, want Abdelkarim zei dat duidelijk dat de Rif geen deel uimaakt van Marokko, en van de landen der sultan, hij zegt dat Riffijnen geen Marokkanen zijn, en dat hun taal niets te maken heeft met de taal van Marokko, en hij zei dat hij een Rif-staat gelegen is tussen Algerije en de Atlantische Oceaan, en van de Middellandse zee tot de grenzen van Marokko ( dus Marokko is een grens van het Rifslandseinde ).

Citaat van: Ales op 18/03/2005 om 13:05:37
Mao Zedong en Tito erkennen dat ze veel van deze Marokkaanse leider hebben geleerd. In 1971 nog vertelt Mao aan een Palestijnse delegatie van Fatah: "U bent gekomen om mij te horen praten over de volksbevrijdingsoorlog, maar in uw eigen recente geschiedenis hebben jullie Abdelkrim. Hij is een van de belangrijkste inspiratiebronnen, van wie ik geleerd heb wat de volksbevrijdingsoorlog precies is."


Mao Zedong vergist zich want de geschiedenis van Abdelkarim elkhattabi is Berbers niet Arabisch ( Plastijns ), een Palastijnse site zegt zelfs dat de Berbers barbaren zijn, en dat hun taal een dialect is, en dat de renaissance van de Berbers een coloniale verzinsel is, lees :

أقول حاول العسكر الفرنسي أن يمزق وحدة المغاربة بدعوته إلى إقامة استقلال ذاتي للبرابرة ..!!
ونحن لانمانع أن نتعلم لهجة البرابرة
Bron: http://www.imtidad.com/home/1237
#519
Conferentie van prof. Benani (Universiteit van Lausanne) in het Internationaal Centrum Brussel

Abdelkrim, de Marokkaanse held
Een volk dat zijn eigen strijd vergeet, verliest zijn zin voor geschiedenis. Professor Ahmed Benani van de universiteit van Lausanne vertelt twee avonden over de geschiedenis van de strijd van het Marokkaanse volk. Op 19 april heeft hij het over de koloniale periode en vooral over de grote opstand van het Rif, geleid door de legendarische Abdelkrim.

Maria McGavigan

"De Marokkaanse kinderen in België denken dat ze van een armzalig land komen", vertelt een Arabische vrouwelijke intellectueel. "Ze kennen er alleen de slechte kanten van: de armoede die hun ouders ontvlucht zijn, de corruptie, enzovoort. Van de culturele en historische rijkdom van Marokko weten ze bijna niets." Je kan daaraan toevoegen dat ze ook van hun revolutionaire geschiedenis heel weinig af weten. Daarom heeft het Internationaal Centrum van Brussel professor Ahmed Benani uitgenodigd. En omdat de jongeren ook in de Belgische (of Marokkaanse) scholen niet leren hoe de Marokkanen zich verzet hebben tegen het Spaanse en Franse kolonialisme.

Het Frans-Spaans 'Protectoraat' over Marokko werd getekend in 1912: het Noorden en Zuiden gaan naar Spanje, de rest naar Frankrijk. De stad Tanger blijft in Britse handen. In werkelijkheid controleren de koloniale machten alleen de centra. Als reactie op deze toestand breekt in de jaren na de Eerste Wereldoorlog de opstand van Abdelkrim uit.


We willen
alleen onafhankelijk zijn

Na de slag bij Anoual, waar bewoners van het Rifgebergte de Spanjaarden in 1921 verpletteren, kan Abdelkrim niet meer terug. Willens nillens is hij uitgegroeid tot een militair genie. Zijn groot voorbeeld is Kemal Ataturk, de nieuwe Turkse leider, en de samenleving moderniseren wordt zijn obsessie. Hij laat door het Rif wegen en telefoonlijnen aanleggen. In 1923 roept hij de 'Rif-republiek' uit, als een echte breuk met het autocratisch en feodaal verleden. Hij zegt altijd dat hij een voogdij van de Marokkaanse sultan kan accepteren, maar hij verwijt die toch een gebrek aan nationalisme. Hij heeft het dan niet over een berbers, maar een antikoloniaal nationalisme. Abdelkrim is evenmin wat we vandaag een fundamentalist noemen: "De tijd van de heilige oorlog is voorbij", zegt hij. "We leven niet meer in de Middeleeuwen of in de tijd van de kruistochten. We willen alleen maar onafhankelijk zijn."

Abdelkrim neemt snel de allure aan van een staatsman die handig gebruik maakt van de tegenstellingen tussen de imperialisten. De jonge Communistische Partij van Frankrijk voert campagne voor hem. Om hem onschadelijk te maken zal er een samenwerking nodig zijn tussen de Spaanse en Franse legers: onder leiding van maarschalk Pétain moeten ze de grote middelen inzetten om hem te verjagen.

Na 21 jaar in ballingschap in Reunion krijgt Abdelkrim toelating zich in Egypte te vestigen, waar hij in 1962 sterft. Revolutionaire leiders van heel de wereld die daar op doorreis zijn, gaan steevast bij hem op bezoek. Abdelkrim blijft contact onderhouden met de communistische leider Ho Chi Minh, die hem ook vraagt een oproep te lanceren tot de soldaten van de Maghreb die aan de kant van het Franse leger vechten in Vietnam. Onder meer daardoor lopen veel Marokkaanse soldaten over naar de Vietminh.

Mao Zedong en Tito erkennen dat ze veel van deze Marokkaanse leider hebben geleerd. In 1971 nog vertelt Mao aan een Palestijnse delegatie van Fatah: "U bent gekomen om mij te horen praten over de volksbevrijdingsoorlog, maar in uw eigen recente geschiedenis hebben jullie Abdelkrim. Hij is een van de belangrijkste inspiratiebronnen, van wie ik geleerd heb wat de volksbevrijdingsoorlog precies is."

Bron : http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAABBRBG&obid=12967
#520
Het geld van de Riffijnse republiek:





http://www.imperial-collection.net/rif_republic.html
#521
Het gebruik van gifgas door de Spanjaarden tegen de Riffijnen:

ASQDEC N UMRIG ACIMI G RRIF ( Tamazight )
G isgwasn n 20, Sppanya tsqdec bahra amrig acimi afad ad tnru imhârkan n Àbdlkrim Axttâbi g rrif (izêlmêd n Lmrruk. Ar ass ad, asqedc ad ar iffal timitar-ns f miden, mac tanbât n lmrruk tga afna n kra igat azmmazl n imugas afad ad sawwaln f mayan.
Aylligh-d iffagh udllis n Sebastian Balfour, Deadly Embrace (Abrazo mortal) lli isawwaln f tfrka yan idêlan g Lmrruk, amadalamazigh.com yusid kra g igzman n udllis an (aghbalu anbdad tenglizt d tsbanyulit) d kra n izdayn yadênin.

L'UTILISATION DE L'ARME CHIMIQUE DANS LE RIF ( Frans )
Durant les années 20, l'Espagne utilisa massivement l'arme chimique afin de combattre la rébellion de Abdelkrim El Khattabi dans le Rif (Nord du Maroc). Jusqu'à aujourd'hui, cette utilisation a des répercussions sur la santé de la population mais le gouvernement du Maroc s'oppose à toute tentative des victimes à discuter publiquement de ce sujet.
À l'occasion de la sortie du livre de Sebastian Balfour, Deadly Embrace (Abrazo mortal) qui évoque cette période sombre du Maroc, Mondeberbere.com vous propose des extraits de ce livre (version originale anglaise et version espagnole) ainsi que divers liens.

THE USE OF CHEMICAL WEAPONS IN THE RIF ( Engels )
During the twenties, Spain used large amounts of chemical weapons to fight back the Rif (northern Morocco) rebellion led by Abdelkrim El Khattabi. Until today, this action still affects greatly the health of the population, but the Moroccan Government opposes any attempts by the victims to discuss this matter publicly.
To mark the release of Sebastian Balfour's book: Deadly Embrace (Abrazo Mortal), which tells of this dark period of Moroccan history, Berberworld.com offers extracts from the book (in the original English version, or in Spanish), as well as links to many various related media articles.

Bron: http://www.mondeberbere.com/histoire/gazrif/indexc.htm

Herman Obdeijn schreef in zijn boek " Geschiedenis van Marokko " dat de helft van het spaans- Franse leger uit Marokkanen bestond, en hij vertelde ook dat toen de Rif is -  door Ales :onmenselijk met gifgas is gebombaardeerd door de Spanjaarden en vervolgens is de Rif iverslagen  - verslagen heeft de Marokkaanse sultan de colonisten gefeliciteerd .  En nog erger spreken de Arabo-moslims over de " Dahir Berbère " en zeggen dat de Berbers een verzinsel van de colonisten zijn, maar wanneer de Riffijnen zeggen dat Spanje zich moet verontschuldigen voor de Riffijnen om het gebruikt van het gifgas in Maroko weigert de Marokkaanse regering door te beweren dat dat voor ongewenste ontspanning zorgt tussen Marokko en Spanje. en hoe niet en de Marokkaanse sultan haar gefeliciteerd heeft ?
#522
Azul,

Er werd ons gezegd dat Abdelkarim el khatabi niet in opstand kwam tegen de Marokkaanse sultan, maar dat is een vervalsing, Abdelkarim el Khattabi wilde een eigen staat voor de Rif. Hij zegt dat de Riffijnen absoluut geen Marokkanen zijn, zoals de Engelsen geen Duitsers zijn. Hij zegt ook dat de Rif geen deel uitmaakt van Marokko.

(Ondertekend door Abdel karim elkattabi )

Bron: http://www.geocities.com/r_rifland/ARABIC2.htm

#523
NUMBER SYSTEMS AND CALENDARS OF THE BERBER POPULATIONS OF GRAND CANARY AND TENERIFE
by Jose Barrios Garca


In the 14-15th centuries Grand Canary and Tenerife were inhabited by Berber populations, called Canarians and Guanches. They presumably came from the nearby continent on different occasions between the first millennium BC and the first millennium AD. These populations remained relatively isolated until the European rediscovery of the Islands in late 13th century. At this time the population of each Island was about 40-60,000 inhabitants, sustaining a developed agricultural (barley, wheat) and stock raising (goats, sheep, pigs) economy.
Written sources from c. 1300 AD on certify the arithmetical and calendrical activities of these groups. On this basis, I started the research on the mathematical and astronomical practices of these people that crystallized into my doctoral dissertation (editors note: congratulations to Jose for his recent defense of thesis at the University of La Laguna, Tenerife). For each Island the study considered: 1) the economical, social, political and religious organization of the Island 2) the written and archaeological evidence regarding numerical and calendrical activities 3) the economic and cultural context of the number systems and the calendars.

Both Islands used a pure 10-based system, deeply related to both proto-Berber and ancient Egyptian numeral systems, without discarding the possibly concurrent use of a 12-based system related with calendrical counts. Drawing evidence from ethnographic written sources I establish the existence of systematic records of lunar, solar and sidereal counts for both Islands.

The research for Grand Canary is complemented with an archaeoastronomical study of the mountain of Cuatro Puertas, usually considered of great religious importance. From the evidence collected I infer that at its top there is a summer solstice marker which works by mean of the shadow a certain rock casts at sunrise upon a great sign carefully carved on the opposite wall.

Archaeological, ethnohistorical and linguistic evidences led me to propose that the Canarians systematically recorded numerical, astronomical and calendrical data by mean of geometrical figures (squares, triangles, circles, etc.) painted in white, red and black on wood planks and on the walls of certain caves. Evidence from the decoration of the Painted Cave of Galdar (the main preserved painted cave of the Island), led me to propose they use a chessboard of 3 (vertical) x 4 (horizontal) squares, named acano, to represent 12 moons. On this base, I proceed to study the acano as a lunar calendar, showing how the vertical numeration of its squares force the solstitial, equinoctial and eclipse moons to move across the board with very simple and stable patterns. These patterns provide a safe and clear mnemonic guide for performing on the acano an easy arithmetical calculus of seasonal and eclipse moons over extended periods of time.

The proposed calculus establishes the octaeteris and the 135-moon eclipse cycle as basic periods of the acano. The Canarians certainly observed the summer solstice and had important festivals on the crescent moon that followed. I present two accounts from ancient sources supporting the idea that they measured one and half eclipse years as 520 days. The proposed calculus on the acano would reveal an unsuspected high level of Canarian mathematical astronomy and pose the question of the origin of this set of techniques.

My main thesis with respect to the Guanche calendar, is the fundamental role played played by the phases of the star Canopus. Its heliacal rise about middle August fixed the first moon of the Guanche lunar calendar, while its heliacal set on late April and its acronical rise on late January fixed the two other well documented feasts of the Island. The Guanche cult to this star was later transferred to what have been by far the main Catholic cult of the Island after the conquest: the Virgin of Candelaria. Additional evidence drawn from continental Berbers supports the antiquity and widespread of a Canopus cosmological system in Northwest Africa.

On the Guanche record keeping, written sources point out the use of tally woods and, very specially, small clay beads joined with a string to form a sort of necklaces, commonly found in funerary caves. Nevertheless, the absence of well preserved examples in a reliable archaeological context impede testing these accounts. My Thesis ends with an Appendix, listing c. 140 manuscripts, copies or editions of the 31 written ethnographic sources supporting the research, and ranging from 14th to 17th centuries.


http://www.wam.umd.edu/~tlaloc/archastro/ae26.html
#524
Politiek / Re: Arabische top in Algerije
17/03/2005 om 15:43:41
Citaat van: ameziane op 17/03/2005 om 15:40:42
Mooi plaatje!

Over dat veranderen: op korte termijn zeker niet. Hopelijk op de lange termijn!

We beginnen met een stapje, en jij mag met de eersten zijn.
#525
Citaat van: Sa3ieD op 15/03/2005 om 23:46:59
Voordat Massinissa Syphax had verslagen had je dus GEEN verenigd rijk. http://www.amazigh.nl/artikelen/lees.php?aid=172

Massinissa was verliefd op een Carthagische vrouw, maar dat kreeg hij niet, want ze werd aan Syphax gegeven ( als ik me goed herinner ) en dat was een de belangrijkste redenen om Carthago en Syphax te bestrijden en te verslaan.

Hij was gewoon boos :)