-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Matoub

#496
Geschiedenis / Sallustius " jugurtha "
19/03/2005 om 17:06:29
Jugurtha :

http://algerinet.free.fr/jugurtha.gif
----
sallustius
jugurtha


uit het Latijn
door
G. Busken Huet.
Amsterdam, S. L. van Looy / H. Gerlings
(gedrukt bij Karel F. Misset, Arnhem)


voorbericht
De geschiedenis van den Jugurthijnschen oorlog moet in de lijst der werken van Sallustius hoogst waarschijnlijk geplaatst worden nà de Samenzwering van Catilina en vóór het verloren gegane groote werk over de Romeinsche historie van af het aftreden van Sulla. De "Jugurtha" is het werk van een rijper geest dan de "Samenzwering"; aan den anderen kant zegt ons Sallustius in de "Jugurtha" uitdrukkelijk dat hij niet voornemens is op Sulla terug te komen (zie hoofdstuk 95). Men moet hieruit besluiten dat Sallustius, toen hij dit schreef, zijn groote geschiedenis, waarin herhaaldelijk van Sulla spraak was, nog niet uitgegeven en zelfs het plan nog niet had opgevat, haar te bewerken.
Terwijl ik, wat in het algemeen den persoon en de werken van Sallustius betreft, kan verwijzen naar de Inleiding van Dr. H. C. Muller vóór diens vertaling van de "Samenzwering", bepaal ik mij tot enkele opmerkingen over den "Jugurtha". Het geschrift is in bijzonderheden met groote scherpte gekritiseerd door W. Ihne, in het vijfde deel van diens omvangrijke Romeinsche geschiedenis. Ihne stelt het gebrek aan samenhang, aan helderheid, aan nauwkeurigheid en aan onpartijdigheid in het licht; hij doet onder meer opmerken, wat ieder lezer treffen moet, dat Jugurtha, die van het begin tot het einde door Sallustius wordt voorgesteld als een beginsellooze booswicht, toch, zoolang de oorlog duurde, te midden van tallooze rampen en telkens hernieuwde gevaren, de geheele bevolking van Numidië op zijn hand had. Terwijl Ihne aldus de voorstelling van Sallustius van het gedrag van Jugurtha zoowel als dat van de Romeinsche staatslieden en legerhoofden gegeven, in 't bijzonder kritiseert, vat hij zijn algemeen oordeel samen in de opmerking, dat het Sallustius bloot om het verkrijgen van rhetorische effecten te doen was en dat hij alles opofferde aan de eischen van een boeiend en treffend verhaal. Men kan, geloof ik, met Boisier, hoewel de waarheid van Ihne's opmerkingen omtrent de leemten van Sallustius' werk en het rhetorisch karakter er van beamend, een andere oorzaak aannemen. Hij had van alle partijen genoeg, maar haatte bovenal zijn oude tegenstanders, de aristokraten. Vandaar dat hij, hoewel ook hier en daar de volkspartij niet sparend, aan zijn verhaal voortdurend het karakter geeft van een anti-aristokratisch pamflet. Hij wil toonen, hoe ellendig gedurende een politieke krisis, toen de belangen van den Staat op het spel stonden, de toen bovendrijvende adelspartij de zaken bestuurd heeft. Het onderwerp van Sallustius is minder de krijg met Jugurtha, dan het gedrag der partijen te Rome gedurende den oorlog. De dikwijls treffende en juiste mededeelingen omtrent het zoo merkwaardige land en volk, waartegen Rome streed, zijn slechts als toegift te beschouwen.

------------------------

Voor deze vertaling volgde ik den text van Jordan (Berlijn, Weidmann). Hier en daar week ik van hem af, na raadpleging van andere uitgaven, bepaaldelijk van die van Lallier (Parijs, Hachette). Zoo las ik 14, 24 vivere in plaats van iure; 38, 2 fore voor fuere; 47,2 lees ik ob opportunitates loci of opportunitate loci.
Ik raadpleegde de vertalingen van M. Oberbreijer (Leipzig, Reclam) en A. Constans (Parijs, Vieweg). Aan den index bij deze laatste gevoegd ontleende ik het lijstje van plaatsnamen aan het slot.

G. B. H.

#497
Heraclid Dynasty: Overview

[Ptolemaic links highlighted: only these links are active]




Principal Sources

A. Laroui, L'histoire du Maghreb (Paris, 1970)

Website © Chris Bennett, 2001-2004 -- All rights reserved

#498
Geschiedenis / Re: Tingis
19/03/2005 om 13:14:11
Citaat van: Ales op 19/03/2005 om 13:10:37
Azul,

Ik denk dat je je kan vergissen in de vertaling van het woord " Tingis ", en mogelijk ook de spelling, want Tingis is een latijnse spelling. de reuze Antaios was een berberse gaiant en zijn vrouw was een berberse half-godin. Dus je artikel spreek je eerste stelling niet tegen.

Het graf van de berberse reus " Antaios " ligt zelfs in Tingis.

#499
Geschiedenis / Re: Tingis
19/03/2005 om 13:10:37
Azul,

Ik denk dat je je kan vergissen in de vertaling van het woord " Tingis ", en mogelijk ook de spelling, want Tingis is een latijnse spelling. de reuze Antaios was een berberse gaiant en zijn vrouw was een berberse half-godin. Dus je artikel spreek je eerste stelling niet tegen.
#500
Wie is de eerste Numidsche koning ? het is toch een volwaardige vraag !
#501
Citaat van: igwentje op 19/03/2005 om 11:15:35
Niet BELEDIGEND bedoelt en niet alleen aan jou gericht. Er worden hier vaak vragen gesteld die je gewoon kan opzoeken in boeken en vaak krijg je hier toch onvolledige antwoorden op je vraag waar je niet zeker van weet dat ze kloppen.

Het zou een goed idee zijn als jij ons van wat in de boeken staat zou vertellen. Maar ja, Ziyan zegt dat de boeken leeg zijn :) .
#502
Citaat van: nounzja op 19/03/2005 om 11:03:22
hee wanneer kwam Rala Bouya aan de macht?
Azul,

Lalla Boya was geen Numidische koninging, ze was een Riffijnse koningin in de streek van el-hoceima, haar koninkrijk was " Nakour * " ( genoemd naar een berg of een rivier die die naam heeft ), er is daar weinig over bekend, als mijn bron zich niet vergist, was ze de laatste koningin van Nakour (N'shur  ), want haar koninkrijk werd verwoest door de islamitische Berbers ( Almoravieden*1 ). Mijn bron vertelde verder dat toen die koningin is verslagen en vervolgens is gedood, gingen de vrouwen schreeuwend naar buiten en treurden ze zich met een triestig liedje " alla ya ra lla boya " en dit betekent lettelijk : Oh ! mevrouw bouya !.

* Nakour ( N'kour ) : dit koninkrijk was klein , maar krachtig genoeg om zich te verdedidgen in de bergen van het Rifgebergte, Die Riffijnen zijn niet veroverd door de Arabo-moslims en bleven hun niet-islamitische godsdiensten verdedigen. Alleen de Almoravieden hebben ze gelijk aan de grond gamaakt, en vervolgen zijn de laatste niet bekeerde Riffijnen verslagen (als ik me niet vergis ).

*1 Almoraviden : deze mensen hebben een geweldige  Berber islamitische imperium gesticht maar ze hebben twee puur Berberse konikrijken die voor hun Amazighitteit opkwamen verwoest, dat waren de konikrijk van Nakour en de sterkere koninkrijk in het midden van Marokko : " Borghawat " .
#504
Cultuur / Re: Ik ben een joodse berber
18/03/2005 om 22:13:58
Citaat van: 586VoorChristus op 18/03/2005 om 21:53:50
ik ben er trots op

Als jij hier trots op bent, dan ben ik ook trots op jouw. Jammer genoeg zijn hier mensen die beïnvloed zijn door de anti-israelitische propaganda. Maar jij zou moeten weten dat de zuivere Berbers heel tolerant waren met joden (zie : "geschiedenis van Marokko" door  Herman Obdijn )
#506


http://www.kabyle.com/article.php3?id_article=5847

ooit zal die piramide geplukt worden door de arabieren, want de piramiden zouden " haram " zijn.

Een natie die door de Arabieren wordt onderworpen, gaat bezwijken

De reden is dat de Arabieren van natuur een wild volk zijn. Ze verwoesten huizen en gebouwen. Zo slopen ze muren om van de stenen en de klei hun potten te maken. Ze slopen plafonds om op de stutbalken hun tenten op te zetten. Arabieren vernielen huizen en gebouwen die in feite bedoeld zijn om in te wonen en niet om te slopen.

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=414&sid=14&andra=artikel
#507
Azul,

kan iemand andere afbeeldingen vinden ? want ik heb een andere gezien en ik vind hem nu niet meer.

tenemmirth
#508
Citaat van: 586VoorChristus op 18/03/2005 om 21:08:21
De Imazighen geloofden in de geesten en hun kracht, daarom probeerden ze in contact met bovennatuurlijke wereld te komen via de geesten van hun gestorven voorouders

natuurlijk, ze doen dat nog vandaag de dag.  moeraboets zijn gestorven mensen, en de Marokkanen gaan hun zegenen vragen.
#509
Volubilis was een Romeinse nederzetting in het noorden van het huidige Marokko. Vermoedelijk is de stad gebouwd op de resten van een eerdere stad van de Carthagers uit de 3e eeuw voor Chr.

Volubilis was het administratieve centrum voor dit deel van Romeins Afrika. In de vruchtbare regio werd grootschalig graan verbouwd en geëxporteerd naar Rome. In Volubilis vonden ook de contacten plaats tussen de Amazigh stammen en de Romeinen. De Romeinen zijn er nooit in geslaagd deze stammen te onderwerpen. Wanneer dat wederzijds voordeel opleverde werkten de Amazigh met de Romeinen samen.

Anders dan in het geval van veel andere Romeinse steden werd Volubilis niet verlaten nadat de Romeinen in de 3e eeuw hun steunpunten in dit deel van Afrika waren kwijtgeraakt. Het Latijn bleef nog eeuwenlang in gebruik en werd pas door de Arabische opmars aan het einde van de 7e eeuw verdrongen.

Gedurende een periode van 1000 jaar bleven er mensen in Volubilis wonen. De stad werd pas in de 18e eeuw verlaten om te worden afgebroken en bouwmateriaal te leveren voor de constructie van de paleizen van Moulay Ismail in het nabijgelegen Meknes. Als deze afbraak niet had plaatsgevonden dan was Volubilis misschien een van de best bewaarde Romeinse locaties geweest. Desondanks zijn de ruïnes in goede staat en bevinden zo’n 30 mozaïeken van hoge kwaliteit zich nog op hun originele plaats.

In 1997 is Volubilis toegevoegd aan de UNESCO Werelderfgoedlijst.


( Openbare bron )
#510
Citaat van: Fessi op 18/03/2005 om 19:06:02

Haat je Arabieren?

ja of nee?

Ik denk dat ze geen Arabieren haten, maar ze haten degenen die hen onderdrukken, en dat is vaak namens het arabisme.