-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Matoub

#226
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 13:18:58
Jij hebt gelijk. Maar een Noord Afrikaanse spreekwoord zegt:

"Wees nooit blij met wat uit het oosten komt" ( in verwijzing naar de droge wind, en Arabieren )
De spreekwoorden benadrukken de mening van de groep/maatschappij/de meerderheid of toch niet ?
#227
Cultuur / Re: De identiteit van de Guanches
11/04/2005 om 13:16:25
Citaat van: m7 op 11/04/2005 om 13:15:16
Guanches zijn natuurlijk gewoon Amazigh, maar door geografie en loop geschiedenis apart van de andere Amazigh. Maar men groeit vast wel weer naar elkaar toe.
Sommige Guanches zeggen dat ze geen Berbers zijn.
#228
Cultuur / Re: De identiteit van de Guanches
11/04/2005 om 13:15:54
"Ca. 30 jaar v.Chr. stuurde de Romeinse koning Juba II van Mauretanië een expeditie naar de eilanden en de leden hiervan troffen er een grote hondensoort aan. Sinds die tijd werden de eilanden ook wel Hondeneilanden (Insulae Canium) of Canarische Eilanden genoemd (canis = hond in het Latijn)."

http://www.landenweb.com/geschiedenis.cfm?LandID=187&GRAN%20CANARIA

Juba II was een Berberse koning met een Romeinse status. en de Kanarische Eilanden zijn het meest mogelijk naar een berberse stam dat Iknaren oftewel Canarii genoemd wordt.
#229
Cultuur / Re: De identiteit van de Guanches
11/04/2005 om 13:12:15
Citaat van: allasian op 10/04/2005 om 18:34:03
Als ze Berbers zijn dan wil dat toch helemaal niet zeggen dat marokko aansprakelijk kan worden gesteld. Marokko is toch officieel een arabisch land. en trouwens dan hadden ze die eilanden maar voor de spanjaarden ze ontdekte ontdekt moeten hebben. En dan nog,eilanden hebben sterke seperatistische gevoelens sowieso omdat de zee hun letterlijk separeerd.
Als ik me niet vergis zijn ze eerder ontdekt in de tijd van de Romeinen. ook als ik me goed herinner heeft de berberse koning Juba II een groep verkenner naar die eilanden gestuurd.
#230
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 13:03:21
Ik was van plan de "el-Moqaddima" van ibn Khaldoen online te lezen, maar het link is niet meer actief. Later misschien.

Als ik me goed herinner redeneert hij zijn oordelen over de Arabieren door te zeggen dat ze een woestijnsnatuur hebben. Ze houden niet van gebouwen, ze willen alle steden in een sahara veranderen. ( het zou kunnen dat ik me vergis )

Zie wat de Arabieren doen:



Lees ook:
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=5590.0
Deze auteur heeft redelijke gelijkenissen met de Ibn Khaloen's standpunten:
http://www.ahdath.info/article.php3?id_article=58
#231
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 12:44:01
ik ga even een ander niet veraald artikeltje zoeken. dan geef ik zijn redeneringen als ik ze zou vinden.
#232
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 12:39:53
Citaat van: m7 op 11/04/2005 om 12:35:56
Nou zijn er Arabieren die christen zijn, en er is ook nog zo'n geheimzinnige godsdienst in Iraq waarvan me de naam is ontschoten, het is heel oud (ik denk pre christendom en zeker pre islam) maar misschien zijn dat geen Arabieren maar eerdere bevolking.
Hoe dan ook, zijn niet-islamitische Arabieren naar jouw idee net zo als de Arabieren van de beschrijving van ibn Khaldoen?
Met andere woorden zijn Arabieren genetisch gezien naarlingen met sprinkhaanneigingen?
Dat lijkt me niet te verdedigen, dan krijg je een soort enge rassenleer.
De waarheid is soms niet leuk. Maar dat speelt geen rol.
#233
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 12:32:09
Verder schreef hij zijn levenswerk. dat duurde lange jaren, het was geen brief om wat zinnen te verzinnen voor een politieke agenda. en dat maakte hem zo beroemd.
#234
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 12:30:07
Citaat van: m7 op 11/04/2005 om 12:24:01
Hij was een soort antropoloog avant la letre?
Schrijf je dat hij alles wel aardig vond, behalve de Arabieren? In dat geval lijkt er (ook) een politieke agenda te zijn.
Waarom zou hij dat doen ? Waarom werd hij niet aangeprezen dus ? zijn boeken werden zelfs verwoest ?

Hij zegt wat waar is. Dat komt omdat de Arabieren van de weinige volkeren die niet aardig zijn ;D
#235
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 12:28:05
Citaat van: Matoub op 11/04/2005 om 11:51:16
Is hij objectief ?
Ja, hij was heel objectief ;D
Hij was geen mouwveger, hier kan jij zien dat hij heel strikt, rationeel en streng is:
Arabieren heersen alleen over zwakke volkeren:
En dat komt omdat ze van natuur barbaren en rovers zijn. Ze bestelen en buiten alles wat ze tegen komen uit...
http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=414&sid=14&andra=artikel
#236
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 12:21:02
Citaat van: m7 op 11/04/2005 om 11:56:22
Het is de vraag of werkelijk objectieve geschiedschrijving bestaat.
Maar hij was blijkbaar onder de indruk.
Het zou interessant zijn om te weten voor wie hij dit schreef.
Jij bedoelt dat het belangrijk is om te weten of hij dat geschreven heeft, om wat tevredenheid te winnen, denk ik.

Dat zou niet kloppen (denk ik), dat stukje ( de geschiedenis van de Berbers ) maakt deel van een groot boek, met lange titel, en daarin sprak hij over verschillende volkeren zoals de Berbers, de Arabieren, de perzen, de Egyptenaren..., dus dat was geen briefje die hij tijdelijk kan aannemen. Hij begon dat grote boek in Tunsië en eindigde hem in Egypt ( hij geeft ook mooie indruk over de perzen en de Egyptenaren, maar over de Arabieren liet hij geen kans op als onmensen te beschouwen). Hij zegt over zijn werk dat dat nieuw is, en nooit gedaan is.

Zie ook: http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=414&sid=14&andra=artikel
#237
Cultuur / Re: De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 11:51:16
Is hij objectief ?
#238
Cultuur / De Berbers en ibn Khaldoen
11/04/2005 om 11:45:06
Ibn Khaldun wrote in his "History of the Berbers":

Let's mention a number of man's virtues which became a second nature for the Berbers: their zeal to acquire praiseworthy qualities, the nobility of their soul which brought them to the first ranks among nations, the actions by which they deserved the praise of the universe, their bravery and promptness to defend their hosts and clients, keeping their promises, engagements, and treaties, patience in adversity, firmness in great afflictions, meekness of character, empathy in others' weaknesses, forgiveness, generosity towards the unhappy and poor, respect to the elders and devout, industry, hospitality, charity, magnanimity, hatred for oppression displayed against the empires which threatened them...,devotion to God and his religion: here is, for the Berbers, a number of virtues they inherited from their ancestors and whose presentation, put in writing, could have served as an example to future nations.

http://amazighworld.net/history/modernhistory/articles/yennayer2950.php
#239
Geschiedenis / Re: Het Arabische Marokko
11/04/2005 om 11:22:47
Citaat van: gebruiker01 op 11/04/2005 om 01:25:47
wat maakt de Arabische taal opzich belachelijk?
Ik vond het helemaal belachelijk. Wie alleen het Arabisch kan spreken, zal nooit vooruitgaan.

Nederlands is veel aangenamer dan Arabisch alhoewel de Nederlandstaligen veel minder dan de Arabischtaligen zijn.
#240
Politiek / Anti-dhimmitude among the Berbers
11/04/2005 om 11:15:02
With Islamization comes Arabization. Since Arabic is the language of Allah and of his Qur'an, and the last and greatest Prophet was an Arab, Arab culture tends to spread with the spread of Islam. Islam then teaches that the pre-Islamic culture of any Islamic people is worthless: jahiliya, the pre-Islamic period of ignorance. This has led Muslims in Egypt, Iran, Pakistan, Afghanistan and elsewhere to denigrate and ignore what the rest of the world regards as immense cultural treasures. But among the North African Berbers today, there is a counter-movement. This from Reuters, with thanks to Fanabba:

"We're not Arabs, bring out the real history," chanted hundreds of Moroccan Berbers during Labor Day marches this year.
In the capital Rabat, passers-by showed mixed reactions to the unusual sight of Berbers shouting slogans in their Tamazight language and carrying banners written in Tifinagh, the Berber script.

Some expressed sympathy while others wondered why the Berbers were denying what has been their country's official identity for more than 14 centuries.

"Why did police allow them to march? And here in Rabat?" one asked.

Berbers are the original inhabitants of North Africa, before the Arabs who invaded the fertile area in the seventh century in what is known as the Islamic Conquests.

The Moroccan constitution says the country is Arab and Islam is its religion. The proportion of Berbers in the population of 30 million is not officially known but independent sources say they represent the majority.

The number of Berbers in the world is estimated at 25 million. Apart from Morocco, most of them live in Algeria, Libya, Mali, Mauritania, Niger, Tunisia, and in the Canary Islands.

Berber activists say all Moroccans are Berbers but that Berber influence in political and economic life remains limited.

"History books say only 200,000 Arabs invaded the whole of North Africa, so the impact on the local population was like a drop in the ocean," said Lahcen Oulhaj, a Berber activist and university economics lecturer.

History textbooks hail the Arab roots of dynasties, which have ruled Morocco for the past 1,400 years.

The contribution of Berbers to the country and its cultural heritage is either not mentioned or limited to traditional dances and folk festivals, activists say.

They doubt the accuracy of the official line in the absence of Berber history books, which they say have been destroyed.

"They say Arabs found little resistance from the peaceful indigenous people to impose the new religion (Islam). This is nonsense," said one Berber activist.

When the Romans arrived in North Africa, they met tough resistance and named the inhabitants of the region Barbarians, hence the word Berber.

However, Berbers prefer to be identified as Imazighen, or the Free Men in Tamazight.

Berber activists argue that the Arabic education system, the lack of programs in Tamazight on state radio and television and the absence of an entity in charge of preserving the Berber cultural heritage is threatening what is left of it.

But in a speech marking the second anniversary of his enthronement on July 30, King Muhammad promised the creation of a Royal Institute for Berber Culture.

Describing the Berber culture as a "national treasure," he said the institute would preserve the Berber cultural heritage and coordinate with education bodies for the teaching of Tamazight.

Berber activists welcomed the announcement, saying they hoped the promise would be fulfilled.

"In 1978, parliament approved the creation of the national institute for Berber culture and studies which was never set up," said Berber activist Mounir Kejji.

He noted that the king did not mention in his speech the issue of "recognizing Tamazight as the official language."

"Why must a Berber woman, appearing in court in a Berber area in front of a Berber judge, speak Arabic?" asked human rights and Berber activist Ilyass Omari.

"If a European appears in court, they'll get a translator."

"Nobody in Morocco speaks Arabic... There is Darija (the Moroccan dialect) which is a mixture of Arabic, Berber, French and Spanish, and there is Berber," he added.

Omari said the recognition of Tamazight was a priority.

"It is a sacred right. We want to recover our rights and feel proud to be what we are. This is our goal. If authorities refuse, well, to every action there's a reaction," he said.

The Labor Day marches coincided with the start of a popular revolt in neighboring Algeria, in the Berber area of Kabylie.

Algerian Kabyles, who say they have long been ignored by the central government, are pressing for the recognition of Tamazight but more broadly demand economic and social reforms.

Moroccan Berbers refuse any analogy with Algeria.

"What's happening in Algeria is one thing and what's happening here is another, but we sympathize a lot with our brothers there," Kejji said.

"Morocco is home to the largest Berber community in the world. Unlike Algeria, Berbers here are the majority not the minority," Oulhaj said.

Ali Lamrabet, the outspoken editor of the Moroccan weekly Demain, told the French newspaper Le Figaro recently that "whatever the differences between the two countries, we are sitting on the same powder keg, except that ours has not exploded yet."

Berber activists disagree

"Those who say things like that are against Berbers' rights. They demonize our movement and brandish the threat of unrest in Algeria to deter authorities from recognizing the Berber culture," said historian Ali Sidqi Azaykou.

In Algeria, he argued, "Berbers are not the instigators of the unrest, the whole nation is fed up with the regime."

The Moroccan authorities in June stopped Berber activists from holding a meeting to decide on the creation of a united group to press for the rights of the Berber ethnic group.

The meeting was to mark the first anniversary of the signing by Berber groups of the Amazigh Manifesto. The 2000 meeting announcing the signature of the manifesto was not banned.

A Western diplomat said the authorities "probably felt the context of the meeting was not right," a reference to Algeria.

For Azaykou, however, any ill-conceived move by the authorities "might push the Berbers down unknown paths."

"Still, this is not a separatist movement, we just want the Berber feature of our identity to be recognized," he said.

http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/000687.php