-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - abrid

#61
Azul marra,

Om verder te gaan:

- de vastenmaand viel bij de Barghwata in de Islmaitische maand Rajab en niet in de maand Ramadan
- samenkomdag was de donderdag ipv de vrijdag
- vis dient geslacht te worden eer je het eet
- geen oproep tot gebed maar gebeden vonden plaats op vaste tijden (dit laatste werd bepaald door het gekraai van een haan)

D wa netta
#62
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
05/04/2011 om 13:33:52
Citaat van: Amando op 04/04/2011 om 16:09:33
NL is uiteraard niet 1 op 1 te vergelijken met de Rif.
Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik denk dat je jezelf er niet aan moet ergeren totdat je "er niet goed van word". Je kunt mensen nu eenmaal niet verplichten om Tarifith woorden te gebruiken. In Marokko is het zo dat de overheid bewust het Tamazight marginaliseerde met het huidige resultaat. Maar zelfs zonder enige overheidsmenging (NL) is het zo dat talen veranderen dus ik vraag me af in hoeverre het reeel is om dit te willen tegengaan. Hoe is dit uberhaupt tegen te gaan?

ps. Prachtig nummer van thidrin !

Nummer Abrid Inou d Wa is volgens mij van BuJemäa (Twatoun).
#63
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
01/04/2011 om 11:56:54
Citaat van: .zw.n op 01/04/2011 om 10:37:21
Assalaam u alaikum,
Ik ben met je eens.


Gedeeltelijk ben ik met je eens, maar ik geloof dat de noord Afrikaanse Phoenische taal tot Tamazight behoord, want deze volk heeft nooit de Tamazgha verlaten.   
Het klopt, los van Sanhaja en Zanatta die later zijn gekomen zijn de meeste Iriffiyen  uit de grenzen tussen Libie/Tunesie gevlucht of verhuisd en naar Arif gekomen. Het is rond 4/5 eeuw voor de christendom of na de christendom gebeurd. Ik weet niet meer in welke boek dit kan jij terug lezen. Opvallend is dat het gebied heeft nog steeds veel plaats namen als in Arif voorkomen zoals Ajdir, Titawin ..enz 


Alaikom Salam,

Persoonlijk denk ik dat de Foeniciërs zijn opgegaan in de plaatselijke bevolking zoals dat met de Jemenieten uit Hadramut oom is gebeurt.
Tuurlijk zullen zij hun invloed hebben gehad om de Imazighen die daar leefden.

De Romeinen noemden de Imazighen en Foeniciërs die met elkaar vermengt waren Puniërs. Vandaar ook de naam van de bekende Punische oorlogen.

Tqadac


#64
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
01/04/2011 om 11:52:17
Citaat van: Hadou op 01/04/2011 om 10:54:04
Ik heb nog nooit AZUL in Arif gehoord.


Azul Haddou,

Dat wil nog niet zeggen dat het nooit gebruikt is. We hebben het hier over vele eeuwen die al voorbij zijn gegaan. Als je nu al kijkt wat er in 50 jaar veranderd is laat staan een paar honderd jaar.

een voorbeeld:
Ik persoonlijk (toen ik nog jong was ;) ) had nooit van Adrar gehoord omdat mijn ouders het over Jbel hadden. En toch is Jebl een arabisch woord voor berg en Adrar in het Tmazight. Zo zijn  er nog vele voorbeelden. Wat je ouders je als Tmazight hebben aangeleerd hoeft niet altijd Tmazight te zijn. Hier kunnen zij weinig aan doen omdat onze ouders vooral bezig waren met overleven en zich in ieder geval van de primaire levensbehoeften moesten voorzien.

Feitelijk komt dit doordat wij onze taal nooit onderwezen hebben gehad en het feit dat de regimes die het in N Afrika voor het zeggen hadden het Pan Arabisme aanhingen. Dit heeft ons zeker behoorlijk beinvloed in de 60/70 (Gamal Abdel Nasser etc zelfs Oum Khaltoum waren wij vervent fan van;) ) Je merkt het ook als je met de oudere Irifiën praat: die zeggen dan Neccin Iärabben (die kennen de Amazighiteit niet als identiteit terwijl er toch een wezenlijk verschil is tussen Imazighen en Arabieren zowel in taal als cultuur)

Wat we nu moeten doen is vooruit kijken en hoe komen we tot een effectieve manier om onze taal/cultuur een plek in het aardse leven te geven zodat ook een Jappanner Tamazight kan leren (welke variant dat laten we aan diegen over).   


Tqadac-xum
#65
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
01/04/2011 om 10:10:17
Citaat van: .zw.n op 31/03/2011 om 15:56:12
Zoals die presentator bijvoorbeeld. Of bedoel jij iemand anders?
Jij gaat ervan uit dat Noord Afrikanen van oorsprong een gezammelijke taal hadden.
De werkelijkheid is het anders. In Noord Afrika zijn tot zo ver we over de geschiedenis  van dit gebied weten altijd met meerder talen is gesproken.

Tawmat Izewran, Ik bedoel iedereen die iets met dwang aan anderen wil opleggen.

Ik ga niet uit van een gezamenlijke taal maar wel een volk met ee oorsprong.  Ik vergelijk het bv. met de Germaanse volkeren zo kun je ook spreken van de Amazigh volkeren waarbij de talen die men spreekt erg van elkaar kunnen verschillen. Naarmate de eeuwen verstreken werden de talen van de Imazighen beinvloed door uitheemse talen zoals het Phoenisch (Punisch), Latijns, Arabisch, Frans, Spaans etc.

Persoonlijk geloof ik dat onze oorspronkelijke gebied rond Libie/Tunesie ( Nafzawa) was. Dat verklaart waarschijnlijk ook de overeenkomsten in taal met Icawiyyen, Innefussen en Iqbailien in tegenstelling tot de zuidelijke Imazighen (Issoussien, Imashaqen, Iznagen etc)

De telling in het Tmazight bv. Bij ons Irifiën is alleen de 1 over gebleven nl.  Iyyen. Verder gebruiken we ook Sin zonder het te weten. Zodra we iets meervoud maken plakken we er een Sin aan vast bv. Inas-sen, Jarras-sen, Qaras-sen etc. Sin betekende oorspronkelijk 2. Naar mijn menig zijn dit bewijzen dat ook wij Irifiën ooit in het Tmazight geteld hebben. Later is dit door de waarschijnlijk de handel veranderd.

D wa netta
#66
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
01/04/2011 om 09:22:18
Tawmat Amando, een aantal eeuwen terug werd Nederland bijna verfranst. Het was zo dat als je bij de elite hoorde dat je dan Frans moest praten en sprak je alleen Holalnds dan was je een boer en niet egschoold. De Franse invloed op het Nederlands is tot op de dag van vandaag te emrken bv. door de woorden svp, merci, bonjour of Bourgeosie.

Echter toen stonder er een aantal Hollanders op die voor hun taal opkwamen. Deze hebben er voor gezorgt dat de Verfransing stopte.
Zie bijgaande link voor wat meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_taal_in_Nederland

#67
In de media / Re: 'Azul' Rif Radio
31/03/2011 om 14:06:10
Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 31/03/2011 om 13:21:45
Zal een Fransman zich afvragen of Bonjour wel een echte franse groet is? Zal een arabier zich afvragen of Salam wel een echte Arabische groet is? Misschien is Salam wel afgeleidt van het woordje Salami, je weet het maar nooit, alles kan. Als we zulke vragen gaan stellen om het woordje ‘Azul’, dan moeten we het voor alle Amazigh woorden doen. Welke woordje gebruikten de Rifijnen in de 8e eeuw voor land, ruzie, water, handen enz. Moeten we ons dat wel gaan afvragen?

Kabyliërs en Isousiyen gebruiken bijna allen het woordje Azul, dus kun je stellen dat het om een amazigh woord gaat. Het is heus niet door de zionisten bedacht, om verdeeldheid te zaaien. We kunnen de groet dus wel opnemen in ons vocabulaire, Salam is zeker geen amazigh woordje, dus verdient het geen plek in ons vocabulaire, net als ‘Hello’ niet voorkomt in de Nederlandse vocabulaire. Heel simpel eigenlijk. En als je toch Salam wilt gebruiken, waarom niet? De vrijheid heb je!

Al met al, een onzinnige vraag.


Azul marra,

Om het correct te houden: Salam en Shalom zijn afgeleiden uit het Aramees (de taal die bv. Sidna Iessa sprak)Beide talen het Hebreeuws en het Arabisch stammen af van 1 taal nl. het Aramees.

Ik heb er geen problemen mee om met Azul te groeten. Het gaat erom dat je als volk een gemeenschappelijke groet hebt. Nu de ontwikkeling van de Amzigh taal het "gewone volk" bereikt krijg je soms woorden waar je nooit van gehoord hebt zoals Amezroy of Timukrisin. Azul is inmiddels niet meer zo onbekend.

Wat we niet moeten doen is mekaar dwingen bepaalde groeten te hanteren. Zoals in de Qor'an AlKareem staat "La IKrahu Fi Dien" maw "er is geen dwang in de godsdient" Sommigen denken daar toch anders over.

Persoonlijk ben ik van mening dat we heel wat zaken qua verloren vocabulaire kunnen terugvinden bij onze Amazigh broerders en zusters uit andere streken in Tamazgha/Noord Afrika!

Verder wens ik jullie een fijne dag toe! Salamun Aleykom

Peace !

D wa netta
#68
Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 24/03/2011 om 22:23:56
De bovengenoemde punten en meer kan men oa. terugvinden in het boek van Michel Abitbol - Histoire du Maroc blz. 38-39 .....>

http://senorcanardo.posterous.com/the-barghwata



Ik heb als bron gebruikt:

Berbers in Arabic Literature van H. T. Norris. dank voor de tip.
#69
Azul marra,

Wisten jullie dat de Burghwata(diegenen die als eersten de Koran vertaalden naar het Tamazight)  er eigen rituelen op nahielden mbt het praktiseren van de Islam.

Ik zal een aantal zaken opsommen:

1. Eieren eten Haram
2. Kip eten Makruh
3. 5 maal bidden overdag en 5 maal bidden in de nacht
4. Salaat vind plaats in zowel het Arabisch als het Tamazight (Wakuc dameqan etc)
5. Profeet die was voorspeld door Mohammed vrede zij met hem Salih ibn Tarif. Volgens de Burghwata staat dat is Surah Tahrim waarin staat "Allahu Ma3a Assalihin"
6. Dit profeetschap werd door zijn kleinzoon gepromoot. Hij heette Younes n Ilyaas n Salih n Tarif.

Later meer zaken mbt deze dynastie.

Reageer als je aanvullingen of opmerkingen hebt.

Salamun Aleykom!!
#70
Muziek / Re: magic music
16/03/2011 om 09:08:50
Tawmat Chatt,

die eerste foto is ie gemaakt in Iäakkiën Ait Tuzin (bij Tamzida n Rqan)

Mooie foto's trouwens!
#71
Citaat van: Alasian op 15/03/2011 om 12:19:57
In Arif  baarden ze meer kinderen om een sterkere familie te krijgen tov andere families en stammen in de eerste plaats. Ze leefden als ´alleen de sterksten overleven.´
Je hebt gezien wat veel kinderen baren in Nederland heeft gebracht. Juist daardoor zwerven er zo veel Marokkaanse kinderen  nog s´avonds laat op straat, krijgen ze nauwelijks aandacht van hun ouders.
Riffijnen moeten eens leren inzien dat een kind nemen een hele verantwoordelijkheid is en niet iets dat er gewoon bijhoort. Waarom zwerven  er zo veel Marokkaanse kinderen op straat ? Omdat er thuis zo weinig ruimte en aandacht voor ze is.
Gelukkig is er een dalende lijn in gezinsomvang want veel nieuwe gezinnen willen niet meer zo veel kinderen als uit de gezinnen waar uit zij zelf gekomen zijn.

Klopt, macht was een reden om veel kinderen te krijgen. De hoop was dan wel dat het stamhoudertjes moesten worden dus jongens. Sommige mannen scheidden zelfs van hun vrouwen omdat ze alleen meisjes kregen (alleen wisten ze niet dat het aan hun lag). Schande! Een andere reden er was geen anti conceptie behalve de zaken die op de vrouwenmarkten plaatsvonden (details: zie The Ayth Waryagher van D. Hart).

Maar Allasian ik ben het helemaal met je eens over de situatie hier in Europa. Kinderen maken (als je het kan) is makkelijk maar ze goed opvoeden is een tweede.

#72
Taal / Re: Wie spreekt 'Ait ourich'?
02/03/2011 om 10:07:40
Citaat van: Alasian op 01/03/2011 om 19:51:04
Ah ok, nou , kijk, dat wist ik dus niet. Maar de Ait Touzine en Ait Temsamane die dichterbij Alhoceima wonen die praten weer bijna netals ons. Die van Imzouren en Alhoceima in iedergeval wel.
Laatst was ik België ,Mechelen om precies te zijn en daar hoorde een heel geinig niet te plaatsten Riffijns dialect. Ze praten veel met de L ipv de R. Welk Oostelijk dialect is dat , abi ? Ik denk ik jij weten.

Waarschijnlijk Tachebdanit of Taznasit. Awal ipv Awar en Yelli ipv Yedji. Lijkt in veel opzichten op het Tacawit uit Algerije.
#73
Politiek / Re: demonstratie
23/02/2011 om 12:00:34
Citaat van: Azidane op 23/02/2011 om 10:54:41
Zoals gewoonlijk weer goed werk kameraad Canardo :)

Probleem van de Marokkaanse protesten is dat ze weinig aandacht krijgen in de media door de onverwachte gebeurtenissen in Libie. Wat ook een rol speelt is dat de protesten in Marokko niet echt indrukwekkend zijn, het is allemaal veel te versnipperd gebleken en de opkomst van 1% is erg magertjes. Het was ook allemaal veel te soft, de protesten waren niet echt tegen het regime en haar systeem gericht, maar meer tegen hun poppetjes (ministers) met hun corruptie, vriendjespolitiek enz.

In Hoceima, Nador, en Atlas (met name Sefrou) was de opkomst uiteraard wat hoger en de sfeer ook wat grimmiger, maar als er echt iets moet gebeuren dan hebben we gewoon de massa van Casa, Fes en Tanger nodig.

Al met al is het niet slecht voor een eerste poging, wellicht zal de volgende demonstratie beter slagen.

Overigens hoef je niet te rekenen op bijval van Marokko.nl, die site wordt gerund door Marokkaans Arabische nationalisten uit Kenitra.

Señor, goed werk! Respect!

Ik denk dat Marokko pas media aandacht krijgt als Khaddafi is afgezet of dat ze afstevenen op een burgeroorlog. Verder ben ik het wel eens met de analyse van Azidane.

Wat klopt er van de geruchten dat Istiqlali's mensen hebben betaald om de demontsratie in Lhusima uit de hand te laten lopen?
#74
Geschiedenis / Re: Iets dat ik niet begrijp?
11/02/2011 om 14:38:06
Citaat van: Metalsaa op 11/02/2011 om 14:26:21
Er is geloof ik wel iets over de Rifoorlog gemaakt..

Bedoel je die film van Jean Claude van Damme?
#75
Citaat van: Azidane op 10/02/2011 om 12:03:56
Moro met een R is inderdaad "Moor". Alleen hier hebben we het over Morro met dubbel R, dat is volgens het Spaanse woordenboek "A un monte o peñasco escarpado que sirve de marca a los navegantes en la costa."

Vrije NL vertaling: Een berg of rots aan de kust die door navigators word gebruikt als referentiepunt.

Weer wat geleerd, dank voor het opzoeken Ayazidane!

Maar hoe hebben onze voorouders deze plaatsen genoemd?