-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - abrid

#361
Muziek / Nieuwe CD Imetlaä
26/03/2007 om 12:38:56
Je kan de nieuwe cd van Imetlaa hier bestellen.

http://www.imetlaa.nl/nl/index.php
#362
Citaat van: Idir op 20/03/2007 om 15:56:11
Ordinaire burenruzie meer niet!

Of familie ruzie. Hun voorouders waren tenslotte Ismael en Ishaaq.   
#363
http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=337&igg=actueel

30 maart 2007 1ste exemplaar van de vertaling aan burgemeester Deetman van Den Haag uitgereikt. Zie bovenstaande link!
#364
Mededelingen / Re: Transformers ...
20/02/2007 om 18:47:54
Citaat van: Laysa op 19/02/2007 om 17:58:42
Ok, ok ben soms een beetje ubernerd, maar vroeger keek ik heel erg veel naar deze tekenfilm. Later kwamen er ook nieuwe versies uit, for old times sake, die keek ik dus ook. Volgens mij ben ik niet de enige .....

Nu komt er een film uit op 4 juli dit jaar, de nostalgie .....

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=zZp75fWe-ss

Klopt was erg leuk. je had in die tijd sky channel waar dit soort tekenfilms op kwamen. Zaterdagochtend zaten we vanaf 8 uur 's ochtens Fun Factory te kijken. Daar werdenw e speciaal voor wakker. De goeie oude tijd :) He Man was ook leuk en nog anderen. Dit was eind jaren 80.

#365
Algemeen / Re: Ode aan Amazigh.nl
20/02/2007 om 17:46:17
Tawmat welkom! Er was volgens mij ooit ook een lid die Ahfir heet maar dat is lang geleden. Even een vraag. Uit welk jaar zijn bovenstaande foto's?
#366
Citaat van: Inuit op 16/02/2007 om 14:31:45
Citaat van: abrid op 16/02/2007 om 14:28:47
Nadat ik het boek Islamitische Filosofie had gelezen kwam ik op dit boek.
Beschrijving:
Ibn Tufayl (Guadix ca. 1110 - Marrakech 1185) moet een voorbeeldig didacticus zijn geweest met een groot psychologisch inzicht, eigenschappen die hij ten volle aanwendt in de filosofische allegorie over Hayy ibn Yaqzan. Hayy groeit op op een onbewoond eiland, waar hij kennis verwerft van de materiële wereld, inzicht in zichzelf en in het bovennatuurlijke. Hij leert geheel op eigen denkkracht het bestaan kennen van het Opperwezen, en in een ..


http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666857138

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Bedoel je het boek van Michiel Leezenberg? Want dit boek heb ik thuis liggen, maar moet hem nog lezen.

Top, bedankt voor de info!

WaYih d Adlis(boek) enni.  Bra Jmir!
#367
Citaat van: Inuit op 16/02/2007 om 14:22:13
Citaat van: abrid op 16/02/2007 om 14:14:54
Was het ook niet zo dat dit door Sidna Ibrahiemen Ismael gebouwd is. Deze voerden van die rituelen uit in opdracht van Allah swt. Deze rituelen werden later door nakomelingen vermengd met afgoderij/animisme. Met de komst van de profeet zijn ze weer gezuiverd van de afgoderij elementen.  Ibrahiem komt veel vuldig in de Koran voor als de Hanafie. Met zekerheid durf ik dit te zeggen.

Die opmerking van Amcum over niet te veel verandering ging volgens mij over het verbod van alcohol. Dat werd later geopenbaard.

Een leuk verhaal dat ik nu aan het lezen ben is van Ibn Tufayl, Hay Ibn Yaqzan. Hij verwoord op een aparte manier de vele vragen die hier in deze topic ook voorkomen. In de vorm van een fantasie verhaal. Vooral over het bestaan van een opperwezen. En wat gebeurt er met de ziel na overlijden etc.
Voor zover ik weet, is Ibrahim (as) door zijn zoon Ismail geholpen bij de bouw en dit was idd deel van zijn opdracht als profeet.

Het punt van langzame verandering geldt naast voor alcohol ook voor slavernij.

Heb je dat verhaal ook in digitale vorm (linkje ofzo) of heb anders de titel van het boek voor me?

Een boek waarin dergelijke vragen ook aan bod komen is "Losing my religion: a call for help" van Jeffrey Lang.
http://www.amazon.com/Losing-My-Religion-Call-Help/dp/1590080270/sr=1-1/qid=1171632023/ref=pd_bbs_sr_1/102-2830295-4734507?ie=UTF8&s=books


Nadat ik het boek Islamitische Filosofie had gelezen kwam ik op dit boek.
Beschrijving:
Ibn Tufayl (Guadix ca. 1110 - Marrakech 1185) moet een voorbeeldig didacticus zijn geweest met een groot psychologisch inzicht, eigenschappen die hij ten volle aanwendt in de filosofische allegorie over Hayy ibn Yaqzan. Hayy groeit op op een onbewoond eiland, waar hij kennis verwerft van de materiële wereld, inzicht in zichzelf en in het bovennatuurlijke. Hij leert geheel op eigen denkkracht het bestaan kennen van het Opperwezen, en in een ..


http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666857138

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
#368
Citaat van: Amcum op 16/02/2007 om 13:44:59
Citaat van: Inuit op 16/02/2007 om 13:22:55

Dit zijn geen gewoonten, maar allen onderdeel van de bedevaart, dus misschien een idee om iets hierover te lezen, wellicht dat je dan beter inzicht in waarom dit onderdeel is van de islaam. Want dat jij iets niet begrijpt impliceert niet dat het dan raar is.

En de bedevaart bestaat uit gewoonten/rituelen die in een een bepaalde volgorde moeten worden verricht, mijn vraag is waarom lopen ze die rondjes nog steeds? Dit terwijl de afgoden aanbidders dit ook deden, mij is verteld dat dit erin is gehouden omdat de mensen niet aan te veel verandering bloot gesteld moesten worden.

De uitleg die ik eerder al gaf dus die van een meteoriet die daar heeft ingeslagen en de mensen dit als teken van god zagen en vervolgens 4 muren omheen bouwden en hier rondjes om heen liepen lijkt mij een vrij logische uitleg.



Was het ook niet zo dat dit door Sidna Ibrahiemen Ismael gebouwd is. Deze voerden van die rituelen uit in opdracht van Allah swt. Deze rituelen werden later door nakomelingen vermengd met afgoderij/animisme. Met de komst van de profeet zijn ze weer gezuiverd van de afgoderij elementen.  Ibrahiem komt veel vuldig in de Koran voor als de Hanafie. Met zekerheid durf ik dit te zeggen.

Die opmerking van Amcum over niet te veel verandering ging volgens mij over het verbod van alcohol. Dat werd later geopenbaard.

Een leuk verhaal dat ik nu aan het lezen ben is van Ibn Tufayl, Hay Ibn Yaqzan. Hij verwoord op een aparte manier de vele vragen die hier in deze topic ook voorkomen. In de vorm van een fantasie verhaal. Vooral over het bestaan van een opperwezen. En wat gebeurt er met de ziel na overlijden etc.
#369
Taal / Re: Dierennamen
14/02/2007 om 14:05:34
Citaat van: Amcum op 14/02/2007 om 13:47:41
Irf s'Tamazight en aheluf s'Ta3rabth

Aheluf s Darija. Zoals Hadou zei LXinzir s Taärabt. :)
#370
Taal / Re: Dierennamen
14/02/2007 om 14:04:52
Citaat van: Hadou op 14/02/2007 om 13:57:59
Azul abrid.
Ik zou het niet weten man, wat het verschil is in aheluf en iref : figuurlijk.
in iedere geval noemen wij Iref voor Zwijn of Varken.
Letterlijk: Iref of Ilef wordt gebruikt  door Imazighen. Darija sprekenden zggen dus El 7aluff.
Arabisch = Al xinzir.
een Zwijn komt veel voor in Arif. Een varken ( NL varken ) niet.
De slagtanden[/] die de zwijn heeft noemen wij : oeyran.

Over de tijger gesproken: Aghiras. Ik kan dat niet zeker weten. Tijgers komen in zuid-oost azie voor. India, thailand enz. Niet in afrika toch?

Wel is aghiras een bekende woord idd. voor Tijger of misschien een andere wilde beest.

IFIS = hyena.
Uccen = wolf.
Ic3eb = vos
Leeuw = Buharu ( Bouharouti komt als achternaam veel voor in tafersit)
Uccay = windhond. ( uit volksverhalen heb ik geleerd dat de windhond altijd van de wolf wint)

tot zo ver;


Men zegt dat in de tijd dat de Sahara nog bewoond was er vele soorten roof dieren leefden. Zo had je ook de bekende atlas leeuw(inm iddels uitgestorven) deze noemden de Imazighen Izzem. Mischien dat er ook andere katachtigen waren.

Uoha, Tuasra en Amziw zijn ook varianten van wat je hierboven opsomde.
Maar je moet ook rekening houden met het feit dat voor veel dieren de namen zijn vast gesteld door bepaalde  linguisten. Het kan dus ook zijn dat het een woord is waar nieuw leven in word gebalzen en of het totaal nieuw is kan ook.
Maar wel interessant.
#372
Taal / Re: Dierennamen
14/02/2007 om 12:11:50
Citaat van: Hadou op 04/02/2007 om 11:25:58
Dierenamen die wij gebruiken en ook in het arabische taal gebruikt worden:
Beer : arab = Dub . Arif = Dubbo.
Olifant : arab = Al Fiel . Arif = el fiel.
Tijger : arab =  Namir . arif = ennamir.
Krokodiel : arab Timsa7 , Arif = Timsa7.
enz..


Hier zijn wel Amazigh namen voor. Maar we gebruiken ze niet of nauwelijks omdat we deze namen niet kennen.

Een tijger is in ieder geval een Aghiras. :)

Weet jij mischien het verschil tussen een Irf en een Aheluf?
#373
Citaat van: Memma op 24/01/2007 om 16:58:06
Een vraag mbt de inhoud van het boek; in hoeverre is uitgebreide info over andere Riffijnse stammen in het boek te vinden. Of beperkt het boek zich toch echt alleen maar tot de Aith Waryagher-stam?

Het behandeld ook stammen als de Aith Tuzin, Temsaman, Ibequyen, Aith Ammart en Igzenayen. Er staan ook verhalen in over de oostelijke en westelijke Rif. Maar hij behandeld vooral de stammen in de centrale Rif.
#375
In de media / Re: Moslim-Unlimited
19/01/2007 om 15:45:19
Citaat van: Hadou op 17/01/2007 om 21:12:11
iets anders:
Vandaag ben ik op mijn werk een jongeman tegen gekomen. Een Nederlander die bekeerd is tot de Islam.
Hij droeg  een lange rode baard en droeg een werkbroek boven zijn enkels. Een Sunni.

Hij komt uit Den Haag en vertelde mij dat in Nederland veel Nederlanders bekeerd zijn tot de Islam. Het aantal is meer dan men denkt.

Ik ken hem van gezicht. Is ie wel eens op tv geweest? Met een aantal andere bekeerlingen. Volgens mij komt ie vaak in Assunnah Tamzida. Zal best zo zijn. Lijkt me apart om de reacties binnen zo'n familie te horen.