Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.
Toon bijdragen-menuCitaat van: Idir op 20/03/2007 om 15:56:11
Ordinaire burenruzie meer niet!
Citaat van: Laysa op 19/02/2007 om 17:58:42
Ok, ok ben soms een beetje ubernerd, maar vroeger keek ik heel erg veel naar deze tekenfilm. Later kwamen er ook nieuwe versies uit, for old times sake, die keek ik dus ook. Volgens mij ben ik niet de enige .....
Nu komt er een film uit op 4 juli dit jaar, de nostalgie .....
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=zZp75fWe-ss
Citaat van: Inuit op 16/02/2007 om 14:31:45Citaat van: abrid op 16/02/2007 om 14:28:47Bedoel je het boek van Michiel Leezenberg? Want dit boek heb ik thuis liggen, maar moet hem nog lezen.
Nadat ik het boek Islamitische Filosofie had gelezen kwam ik op dit boek.
Beschrijving:
Ibn Tufayl (Guadix ca. 1110 - Marrakech 1185) moet een voorbeeldig didacticus zijn geweest met een groot psychologisch inzicht, eigenschappen die hij ten volle aanwendt in de filosofische allegorie over Hayy ibn Yaqzan. Hayy groeit op op een onbewoond eiland, waar hij kennis verwerft van de materiële wereld, inzicht in zichzelf en in het bovennatuurlijke. Hij leert geheel op eigen denkkracht het bestaan kennen van het Opperwezen, en in een ..
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666857138
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Top, bedankt voor de info!
Citaat van: Inuit op 16/02/2007 om 14:22:13Citaat van: abrid op 16/02/2007 om 14:14:54Voor zover ik weet, is Ibrahim (as) door zijn zoon Ismail geholpen bij de bouw en dit was idd deel van zijn opdracht als profeet.
Was het ook niet zo dat dit door Sidna Ibrahiemen Ismael gebouwd is. Deze voerden van die rituelen uit in opdracht van Allah swt. Deze rituelen werden later door nakomelingen vermengd met afgoderij/animisme. Met de komst van de profeet zijn ze weer gezuiverd van de afgoderij elementen. Ibrahiem komt veel vuldig in de Koran voor als de Hanafie. Met zekerheid durf ik dit te zeggen.
Die opmerking van Amcum over niet te veel verandering ging volgens mij over het verbod van alcohol. Dat werd later geopenbaard.
Een leuk verhaal dat ik nu aan het lezen ben is van Ibn Tufayl, Hay Ibn Yaqzan. Hij verwoord op een aparte manier de vele vragen die hier in deze topic ook voorkomen. In de vorm van een fantasie verhaal. Vooral over het bestaan van een opperwezen. En wat gebeurt er met de ziel na overlijden etc.
Het punt van langzame verandering geldt naast voor alcohol ook voor slavernij.
Heb je dat verhaal ook in digitale vorm (linkje ofzo) of heb anders de titel van het boek voor me?
Een boek waarin dergelijke vragen ook aan bod komen is "Losing my religion: a call for help" van Jeffrey Lang.
http://www.amazon.com/Losing-My-Religion-Call-Help/dp/1590080270/sr=1-1/qid=1171632023/ref=pd_bbs_sr_1/102-2830295-4734507?ie=UTF8&s=books
Citaat van: Amcum op 16/02/2007 om 13:44:59Citaat van: Inuit op 16/02/2007 om 13:22:55
Dit zijn geen gewoonten, maar allen onderdeel van de bedevaart, dus misschien een idee om iets hierover te lezen, wellicht dat je dan beter inzicht in waarom dit onderdeel is van de islaam. Want dat jij iets niet begrijpt impliceert niet dat het dan raar is.
En de bedevaart bestaat uit gewoonten/rituelen die in een een bepaalde volgorde moeten worden verricht, mijn vraag is waarom lopen ze die rondjes nog steeds? Dit terwijl de afgoden aanbidders dit ook deden, mij is verteld dat dit erin is gehouden omdat de mensen niet aan te veel verandering bloot gesteld moesten worden.
De uitleg die ik eerder al gaf dus die van een meteoriet die daar heeft ingeslagen en de mensen dit als teken van god zagen en vervolgens 4 muren omheen bouwden en hier rondjes om heen liepen lijkt mij een vrij logische uitleg.
Citaat van: Amcum op 14/02/2007 om 13:47:41
Irf s'Tamazight en aheluf s'Ta3rabth
Citaat van: Hadou op 14/02/2007 om 13:57:59Men zegt dat in de tijd dat de Sahara nog bewoond was er vele soorten roof dieren leefden. Zo had je ook de bekende atlas leeuw(inm iddels uitgestorven) deze noemden de Imazighen Izzem. Mischien dat er ook andere katachtigen waren.
Azul abrid.
Ik zou het niet weten man, wat het verschil is in aheluf en iref : figuurlijk.
in iedere geval noemen wij Iref voor Zwijn of Varken.
Letterlijk: Iref of Ilef wordt gebruikt door Imazighen. Darija sprekenden zggen dus El 7aluff.
Arabisch = Al xinzir.
een Zwijn komt veel voor in Arif. Een varken ( NL varken ) niet.
De slagtanden[/] die de zwijn heeft noemen wij : oeyran.
Over de tijger gesproken: Aghiras. Ik kan dat niet zeker weten. Tijgers komen in zuid-oost azie voor. India, thailand enz. Niet in afrika toch?
Wel is aghiras een bekende woord idd. voor Tijger of misschien een andere wilde beest.
IFIS = hyena.
Uccen = wolf.
Ic3eb = vos
Leeuw = Buharu ( Bouharouti komt als achternaam veel voor in tafersit)
Uccay = windhond. ( uit volksverhalen heb ik geleerd dat de windhond altijd van de wolf wint)
tot zo ver;
Citaat van: Hadou op 04/02/2007 om 11:25:58
Dierenamen die wij gebruiken en ook in het arabische taal gebruikt worden:
Beer : arab = Dub . Arif = Dubbo.
Olifant : arab = Al Fiel . Arif = el fiel.
Tijger : arab =Â Namir . arif = ennamir.
Krokodiel : arab Timsa7 , Arif = Timsa7.
enz..
Citaat van: Memma op 24/01/2007 om 16:58:06
Een vraag mbt de inhoud van het boek; in hoeverre is uitgebreide info over andere Riffijnse stammen in het boek te vinden. Of beperkt het boek zich toch echt alleen maar tot de Aith Waryagher-stam?
Citaat van: Hadou op 17/01/2007 om 21:12:11
iets anders:
Vandaag ben ik op mijn werk een jongeman tegen gekomen. Een Nederlander die bekeerd is tot de Islam.
Hij droeg een lange rode baard en droeg een werkbroek boven zijn enkels. Een Sunni.
Hij komt uit Den Haag en vertelde mij dat in Nederland veel Nederlanders bekeerd zijn tot de Islam. Het aantal is meer dan men denkt.
Pagina opgebouwd in 0.061 seconden met 17 queries.