-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - abrid

#2837
La période de Abddekrim Elkhettabi:1921-1926:

La période de 1921-1926 constituera une étape plus douloureuse dans l'histoire du Rif. Les Espagnols vont mener une guerre sans merci contre les mujahidines. Ils vont à partir de 1920 occuper les tribus de Tafarsit», «Ayt  Ulyiccek», «Ayt Soid»; et ils vont même occuper «Accawen». Abdelkrim, devant ces menaces, va essayer de prendre la place de Chrif Amezian. Il appela   les Rifains à combattre, mais sa mort en 1920, sera une bonne occasion pour l'armée espagnole pour intensifier les attaques. Devant ces graves événements, les Rifains vont choisir Mohammed, le fils de Abdelkrim, comme chef d'un gouvernement local. Celui-ci remplira la place de son père et donnera l'exemple à combattre le «Rumi»: il déclara la guerre de libération en 1921. La production poétique constituera pendant la guerre un véritable flot. Le chef sera vénéré, et même semi-mythisé par la population. Chaque village engendra ces créateurs locaux qui vont exprimer l'attitude collective des Rifains envers le «Rumi», et envers Abdelkrim. Les images et les références stylistiques vont être employées d'une manière traditionnelle, et les structures poétiques stéréotypées vont être réemployées et répétées. La seule différence qu'on peut constater, c'est qu' au niveau du contenu, la présence des prophètes et des saints sera minime. Le héros religieux sera remplacé par le héros local qui  incarnera  en même temps l'identité rifaine (temporelle) et l'dentité religieuse: Abdelkarim, ainsi, sera décrit comme le héros des héros, le musulman, le leader politique, ou comme le «pigeon/ la colombe» qui adore la liberté et enfin comme le  combattant qui défend sa patrie et sa religion:    

  

1.Oebeddekrim a y aryaz n y aryazen

2.War iteggêd idurar

3.War t’ qepparen ayraden

  

4.Oebdekrim d amesrem

5.Ad t’ ioawen arebbi

6.Asebbanyu  reodu

7.g idurar iyebbi

  

8.A sidi Muhmmed

9.D zzaoim d aseyyas

10.Yejjudj hama yara Afransis ar dsas

  

11.Oebddekrim a y adbar ujenna

12.S tzirat n reomar i d ac n tmenna,

  

13.Isuged urumi x wanwar d uoarwi

14.Muhemmed n Oebdekrim

15.A y amjaped ahwri

  

16.Turid ttyyara turid iked uyeddim

17.A sidi muhemmed a wen imenoen ddin

  

#2838
Je hebt het geprobeerd. Jammer maar mischien houden ze het in hun achterhoofd.
#2839
Azul Mauri,

Klasse zoals je dat dan weer doet. Hiermee laat je zien dat je verder kijkt dan je neus lang is.

De laatste les voor ons Riffijnen is dat we van de geschiedenis moeten leren en een eenheid zoals die van Mouilay Mouhand zouden moeten creeren.

In Lhucima en omstreken heeft de verdeel en heers politiek veel schade aan de gemeenschap gebracht. Waardoor men, jemmer genoeg, nog steeds vooroordelen over me kaar bestaan. I.p.v. de handen in een te slaan.

Sinds Riffijnen in Europa zijn gaan vestigen is dat wel veel minder geworden. B.v. hier in Den haag leer je zo Taqer3ith of Tachebdanit etc. Ik ken genoeg Igzenayen die gewoon accentloos Tawayaghetc kunnen spreken en visa versa.


Fous deg Fous anawed ghar Tidet!
tanmiert
#2840
Is het zo dat hij in die tijd ook door Ho Chi Minh is bezocht?

Moulay Mouhand bewees de wereld dat je zonder modern leger een moderne mogendheid kon verslaan. Dit vonden de kolonisators zeer gevaarlijk. Dit kon natuurlijk leiden naar het opgeven van meer kolonies. Hij werd een voorbeeld voor de bezette volkeren.

Zoals een journalist later zou zeggen: The Rif was the talk of the world!!
#2841
Dat is ook zo Idir. Maar je begrijpt wat ik bedoel. Mensen die een minderwaardigheids complex hebben en hun taal daarom opgegeven hebben voor een andere waaarom zou ik hun zien als mijn etnische broeders/zusters? Als hij/zij de taal van deze etnische bevolking niet spreekt. Communicatie is de manier om elkaar te begrijpen. En als je mekaar niet begrijpt word de kloof tussen beiden alleen maar groter. Zoals nu het geval is of was in Marokko.

Ik hoop echt dat we in de toekomst een gemeenschappelijke taal zullen leren. Wij zullen hetdenk ik(de standarisatie) niet meer mee maken.

Ik denk dat we nu een beetje te ver van het onderwerp verwijderd zijn.
#2842
Arif dat is voor mij de plekken waar nog Tmazight de voertaal is. Begrijp je. een gearabiseerde Riffijn vind ik geen Riffijn want daar moet je het Riffijns voor kennen toch? mee eens?

Als ik nu in Lhucima kom dan zie je steeds meer Arabisch sprekenden. En als ik in Berkane ben dan is dat idem dito. De harde kern bevind zich zeker in Nador en omgeving.

Als ik naar Taza ga zelfde verhaal. Eigenlijk is voor mij(waar men nog daadwerkelijk tmazight spreekt)deze kleine driehoek Lhucima, Nador en Taza.

Jij hebt het over grondgebied van arif dat is zeker van larache naar de grens met algerije. Maar niet iedereen spreekt het Tarifit meer, helaas en zijn ze voor mij geen Riffijnen meer. Ik heb gesproken :)

#2843
Azul Mauri,

Helaas is er niet veel van het eens zo grote Rif overgebleven. Dit is helaas realiteit.

Over die schatting ja daar ben ik zelf op gekomen. Vooral als je beseft dat de meeste Irifien niet meer in Arif wonen maar daar buiten. Stel dat we allemaal terug gaan dan hebben we een wat groter aandeel.

Ik vind het echt niet erg dat mijn mede Imazighen een groter aandeel hierin hebben.  Jou enigste heikele punt is dat ik het hier over Isoesien heb dat is wat jou stoort. Hoe je het went of keert we zijn allemaal broeders en dat moet je zo houden. Haat kweken tussen ons is geen slimme zet.

Ik heb respect voor Soussie waarom? Ze hebben hun taal , cultuur, beter bewaard dan ons. Dit is gewoon zo. We kunnen wat van ze leren op het gebied van behoud je roots. Jij gaat te vaak tegen deze bevolkingsgroep te keer. dat er Issousien zijn die irritant zijn ja welk volk heeft niet van die mensen.

tanmiert
#2844
Doordat er in 1923 een onafhankelijke Rif staat werd opgericht worden de Riffijnse Imazighen vaak beticht van seperatisme. Maar of dit een kloof in algemene zin tussen I3raben en Imazighen heeft teweeggebarcht is nog maar de vraag. Want het overgrote deel van de Imaizghen blijven toch de Issousiën en Icelhiën.

De kloof die in algemen zin heerst is de communicatie. Als je mekaar niet kan verstaan of deels dan is er naar mijns inziens al een kloof.
#2845
interessant!! Weer wat lees werk.

#2846
Azul Ahmed,

Heb je zijn volledige naam en tot welke stam-sub stam hij behoorde?

Aqadi
#2847
Geschiedenis / Re: Kahina....
06/05/2004 om 12:28:26
Haar echte was Dihya. Kahina zo werd ze door de arabieren beschreven. Het betekend tovenares.
#2848
Geschiedenis / Re: Ibn Battouta
06/05/2004 om 12:30:54
Mis n Abatoy ging eigenlijk op pelgrimstocht naar Mekka en keerde pas na 27 jaar terug. Hij is tot de filipijnen geweest. Ik heb een boek van hem met zijn reisverslagen het heet DE REIS.
#2849
Geschiedenis / Re: stamboom Abdkrim
06/05/2004 om 12:23:11
Wat ik weet is dat hij ook nog wat kinderen in Egypte heeft.
#2850
Geschiedenis / Re: Beroemde Amazighfiguren
06/05/2004 om 15:41:53
Interessant!